Optrekkend vocht in nieuwe bijkeuken

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:04

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

In de hoop dat jullie mij kunnen adviseren heb ik dit topic geopend.

Enkele maanden geleden hebben wij de sleutel gekregen van onze woning en zijn we aan het verbouwen geslagen. Deze verbouwing bestond o.a. om de oorspronkelijke garage een upgrade te geven, zodat wij deze konden gebruiken als bijkeuken. Aangezien de vloer van de garage bestond uit trottoirtegels op een zandbed hebben wij deze vervangen voor een betonvloer

Ontwerp bijkeuken
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/es1bmb.png

Het probleem is dat wij de laatste 2 á 3 weken last hebben van optrekkend vocht in de vloer langs de wanden. Dit werd zichtbaar ongeveer 3 weken ná het aanbrengen van de dekvloer.

In eerste instantie dacht ik dat het werd veroorzaakt door de hevige regenval op het platte dak. Wij hebben namelijk de regenpijp 'verplaatst' van binnen in de garage naar de achterzijde. Echter heeft het ca. 2 weken geduurd voordat deze werd aangesloten op het riool. In de tussentijd loosde de dakafvoer in de een rioolsleuf in de tuin. Hierdoor heeft er meerdere malen erg veel water in de tuin gestaan. Ik denk dat het nog géén 10 cm onder het vloerpeil stond.

Nu wij een aantal droge dagen achter de rug hebben gehad én het dak weer op de afvoer zit aangesloten leek het op te drogen. Echter heb ik vandaag na een klein beetje regen weer een kijkje genomen en is het wederom erger dan het gister was.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/x0yx75.jpg

Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden en natuurlijk hoe wij het kunnen aanpakken.

Overige info:
- Vloer bestaat uit foliedeken, 10 cm isolatie, 18 cm gewapend beton, 2 cm isolatie, 6 cm dekvloer.
- De wanden op de foto zijn allen voorzetwanden
- Erg natte / klei-achtige tuin. De tuin ligt hoger dan de woning

Achterzijde bijkeuken:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ut6btd.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 08-06-2018 17:39 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:37
Heeft de garage een spouwmuur? Zo te zien, niet.

Hoe is de aansluiting muur-betonvloer/dekvloer? Koud er tegenaan gestort, geen folie o.i.d. er tussen ?

Wat bedoel je met foliedeken? Als ik daar op zoek, dan kom ik uit op een EHBO reddingsdeken.

[ Voor 23% gewijzigd door JukeboxBill op 09-06-2018 20:14 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Verwijderd

Geen spouw? Geen waterkering in het metselwerk?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat ziet eruit als vocht wat via je muren de vloer intrekt.

Best wel een groot probleem want dan zit het ook ander andere achter je voorzetwanden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk ook aan de aansluiting tussen de vloer en de muur. Is er wel een spouwmuur? De vloer heeft wel isolatie, je kan ook een koudebrug hebben gemaakt.

Graag horen we hoe die aansluiting is gemaakt en of er een spouwmuuris.

Tweakers Discord

Verwijderd

ChillPascal schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:35:
.......
Het probleem is dat wij de laatste 2 á 3 weken last hebben van optrekkend vocht in de vloer langs de wanden. Dit werd zichtbaar ongeveer 3 weken ná het aanbrengen van de dekvloer.
.......
Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden en natuurlijk hoe wij het kunnen aanpakken.
Check eens goed of er geen lekkage van bijv. de aanwezige buitenkraan is.
Je zal de eerste niet zijn die een complete gevel afbreekt om er na vele omzwervingen achter te komen dat de waterkraan van de buren heeft staan lekken. :+

Als je toch bezig bent, verplaats dan ook meteen het buitenstopcontact naar een veiliger plek dat nu veel suicidale trekjes heeft. ;)

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:12:
Heeft de garage een spouwmuur? Zo te zien, niet.
tweakduke schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:05:
Ik denk ook aan de aansluiting tussen de vloer en de muur. Is er wel een spouwmuur? De vloer heeft wel isolatie, je kan ook een koudebrug hebben gemaakt.

Graag horen we hoe die aansluiting is gemaakt en of er een spouwmuuris.
Er is inderdaad geen spouwmuur aanwezig.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:19:
Geen spouw? Geen waterkering in het metselwerk?
Wij hebben wel een gat moeten in de steensmuur voor het doorzetten van het HWA-systeem. Kan het zijn dat hierdoor de 'waterkering' gebroken is. Is het dan ook verstandig om de doorvoer buiten weer aan te storten?
Hoe is de aansluiting muur-betonvloer/dekvloer? Koud er tegenaan gestort, geen folie o.i.d. er tussen ?
Het beton zit aan de onder en zijkanten 'ingepakt met folie', zie hieronder. Daarnaast is er tegen de muur een schuimband aangebracht, zodat het beton niet koud tegen de muur aan is gestort.

Na het aanbrengen van het beton (constructievloer) is de voorzetwand van fermacell geplaatst. De dekvloer is hier weer tegenaan gelegd. Wederom met de schuimband, isolatie én folie.
Wat bedoel je met foliedeken? Als ik daar op zoek, dan kom ik uit op een EHBO reddingsdeken.
Kon zo niet op de juiste benaming komen, maar simpelweg gewoon folie. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/i294ib.jpg
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 03:24:
[...]

Check eens goed of er geen lekkage van bijv. de aanwezige buitenkraan is.
Je zal de eerste niet zijn die een complete gevel afbreekt om er na vele omzwervingen achter te komen dat de waterkraan van de buren heeft staan lekken. :+

Als je toch bezig bent, verplaats dan ook meteen het buitenstopcontact naar een veiliger plek dat nu veel suicidale trekjes heeft. ;)
Lijkt me erg sterk. De buitenkraan, alsmede alle andere waterpunten in de garage zijn nog niet aangesloten ;)

[ Voor 42% gewijzigd door ChillPascal op 11-06-2018 06:26 ]

Verwijderd

ChillPascal schreef op maandag 11 juni 2018 @ 06:21:
[...]
Lijkt me erg sterk. De buitenkraan, alsmede alle andere waterpunten in de garage zijn nog niet aangesloten ;)
Ik hoop dat dat dan ook voor de buitenstopcontacten geldt, die bijna in een vijver water moeten hebben gestaan. :+
En de locatie tussen buitenkraan en een overstromende regenafvoer is ook geen goed idee.

Maar fijn dat je de buitenkraan alvast als boosdoener kunt uitsluiten.

Kan het zijn dat er leidingen in de vloer liggen die lekken??
Bij vloerverwarming zou je dan een drukval moeten zien en bij waterleiding zou je het verbruik kunnen aflezen bij de meter.
Dat laatste is wel een erg grofstoffelijke methode.

Lekkage in waterleidingen lijken mij beter te detecteren door de leidingen met lucht op druk te brengen en te checken of er een drukval is.
Gevalletje loodgieter.

Als de buitenmuur op grondniveau zeiknat is geworden van alle wateroverlast en er op die plekken binnen vochtplekken zijn te zien, dan zit daar denkelijk je probleem. ;)

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 07:15:
[...]

Ik hoop dat dat dan ook voor de buitenstopcontacten geldt, die bijna in een vijver water moeten hebben gestaan. :+
En de locatie tussen buitenkraan en een overstromende regenafvoer is ook geen goed idee.

Maar fijn dat je de buitenkraan alsvast als boosdoener kunt uitsluiten.

Kan het zijn dat er leidingen in de vloer liggen die lekken??
Bij vloerverwarming zou je dan een drukval moeten zien en bij waterleiding zou je het verbruik kunnen aflezen bij de meter.
Dat laatste is wel een erg grofstoffelijke methode.

Lekkage in waterleidingen lijken mij beter te detecteren door de leidingen met lucht op druk te brengen en te checken of er een drukval is.
Gevalletje loodgieter.

Als de buitenmuur op grondniveau zeiknat is geworden van alle wateroverlast en er op die plekken binnen vochtplekken zijn te zien, dan zit daar denkelijk je probleem. ;)
Zowel de waterleiding als de vloerverwarming kunnen het probleem niet zijn. Op geen enkele waterleiding in de garage staat water. Daarnaast zitter er ook geen koppelingen ónder de vloer, hoewel dat natuurlijk ook niet alles zegt.

Verder denk ik dat het probleem inderdaad zit in je laatste zin. Gistermiddag was het al een stuk verder opgedroogd.

Hoewel ik denk dat het een stuk beter wordt nu de regenwaterafvoer van het platte dak zit aangesloten op het riool ben ik toch benieuwd of er verder nog tips zijn om verdere problemen te voorkomen.

Verwijderd

Ik denk niet dat je een waterkering hebt. Dat is in feite een stuk plastic / lood waarmee je een scheiding tussen 2 lagen bakstenen maakt, zodat vocht niet op kan trekken. Vocht gaat immers niet door plastic of lood heen.
Afbeeldingslocatie: https://www.colora.nl/media/wysiwyg/blog/2014/04/vocht1_ashx_.jpg

Het beton is aan de zijkanten e.d. ingepakt, maar toch kan het vocht dan evt. nog via de vloer omhoog komen ondanks alle maatregelen die zijn getroffen. Of je hebt een koude brug gecreëerd .

Afbeeldingslocatie: http://www.waterbewust.nl/images/muur.gif

Wat je zou kunnen doen als het optrekkend vocht blijkt te zijn, is je buitenmuur injecteren. Je (of een bedrijf) boort dan gaten om de 10cm net boven het grondniveau en in deze gaten injecteer je vloeistof wat uitzet in je metselwerk.

In onze, nog af te breken garage, is ook geen vorm van waterkering aanwezig, en bij (hevige) regen zijn daar zijkanten van de vloer ook nat.

Normaal gezien maak je bij een spouw aan de buitenkant "gaten" in de stootvoegen om vocht tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Open_stootvoeg.jpg

Ik zie op jouw foto's geen open stootvoegen - Ook als je bijv. een voorzetwand tegen een enkele muur plaatst is het verstandig om stootvoegen open te maken voor de ventilatie.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ChillPascal schreef op maandag 11 juni 2018 @ 06:21:
[...]

Het beton zit aan de onder en zijkanten 'ingepakt met folie', zie hieronder. Daarnaast is er tegen de muur een schuimband aangebracht, zodat het beton niet koud tegen de muur aan is gestort.

Na het aanbrengen van het beton (constructievloer) is de voorzetwand van fermacell geplaatst. De dekvloer is hier weer tegenaan gelegd. Wederom met de schuimband, isolatie én folie.
Het klinkt alsof je dit niet zelf hebt bedacht, wat zegt degene die dit zo heeft ontworpen?

Ik vraag me bij dit soort bouwwerken weleens af of het niet gewoon handiger is om het te slopen en opnieuw (goed) neer te zetten. Dan kun je koudebruggen voorkomen en alles goed aansluiten op de bestaande bouw.
De kosten zullen wel hoger zijn, maar de kwaliteit is er dan ook meteen naar.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:37
Gezien het feit dat de betonvloer is ingepakt in folie en schuimband, kan optrekkend vocht het probleem niet zijn. Ook gezien de wel erg grote natte plekken.
Een koudebrug kan ook de oorzaak niet zijn. Daarvoor is het niet koud genoeg en zal ook dan niet zoveel water produceren.

Het ziet er meer naar uit dat het ergens inregent en van boven de betonvloer binnenkomt. Bijvoorbeeld spatwater onder de deur door of een lekkage van het dak, waarbij water tussen stenen muur en voorzetwand naar beneden zakt.
Ook doorslag van de stenen muur kan een oorzaak zijn. Als ik de laatst door TS geplaatste foto bekijk, lijkt het alsof de muur daar ook al wat vochtig is, gezien de donkere plek.

Je zal i.i.g. alle muurdoorvoeringen dicht moeten maken.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 11-06-2018 12:16 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 07:55
Zou je iets specifieker kunnen zijn met het tijdschema.
Wanneer is het beton gestort.
Wanneer is de cementdekvloer gesmeerd.

En nog een eigen inbreng met hoe nat de beton was (inschatting) bij storten.
Dit ziet er voor mij uit als vocht wat uit je beton of cementdek vloer komt. En zou ik zeggen wacht nog even af.

Uithardingstijd beton / cementdek ±1cm per dag.
Droogtijd beton / cementdek ±1cm per week.

Daarnaast zou het inderdaad van buiten af kunnen komen maar dit lijkt mij vrij sterk, indien het folie juist is aangebracht.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als het van boven komt dan zouden er plassen moeten staan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-02 14:11
Ik zou vooral de uitvoerder/aannemer op het matje roepen.
Met de tientallen mogelijke oorzaken en oplossingen ga je hier niks bereiken.

Dat is hetzelfde als met de klacht 'ik heb pijn' naar je huisarts gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door Lensent op 12-06-2018 20:28 ]

Pagina: 1