[Manjaro] Install Boost.Python error in job 'bootloader'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleerkast
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09-2023
Beste Linux gebruikers.

Ik zou zelf graag in Linux willen stappen, en het liefst Manjaro.

Nu was mijn idee om een dual-boot te maken. En sinds ik een SSD en een HDD heb, leek het me logischer om een partitie te maken op mijn 500 GB hdd, een daarop Linux te draaien.

Ik heb Enable fast boot al uitgezet in Windows

Wanneer ik de Manjaro installer doorloop, knalt hij bij de 90% eruit, met de melding:
<class subProcess.calledProcessError>
Command 'grub-mkconfig - o /boot/grub/grub.cfg' returned non zero exit status 1.
Ik heb op internet al een beetje rondgezocht.
Ik heb bijvoorbeeld al geprobeerd: sudo grub-install /dev/sdb Maar dan krijg ik de melding:
Installing for i386-pc platform.
grub-install: error: failed to get canonical path of `overlay'.
Dit heb ik ook opgezocht, en iemand op een forum zei dat ik dit moest doen:
sudo mount /dev/sdb3 /mnt
sudo chroot /mnt
sudo update-grub
Maar dan krijg ik de volgende output:
/usr/bin/grub-probe: error: cannot find a device for / (is /dev mounted?).
EDIT: Blijkbaar heeft ie gewoon geinstalleerd, en kan ik zonder de LiveCD gewoon in Manjaro booten.
Opstarten duurt alleen een beetje lang, en krijg constant:
Buffer IO read error

Moet ik me zorgen maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Kleerkast op 08-06-2018 17:04 ]

Beste antwoord (via Kleerkast op 10-06-2018 19:50)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de harde schijf op de oppervlakte niet meer functioneert door bad blocks, zal je in Windows daar niet direct iets van zien. Uitgaande dat je geen partitie meer hebt op die schijf die Windows gebruikt. Anders kan het nog zo zijn dat het eerste deel, net waar Manjaro staat, te veel bad blocks heeft. De foutmelding die je krijgt over bad magic number in superblock geeft iig aan dat er echt wat mis is met de schijf. Kijk even in de Event Viewer bij Windows naar foutmeldingen van de schijf. Dat zou heel duidelijk moeten zijn en je hoeft daar helemaal geen melding of wat dan ook van te krijgen.

Na installatie pas grub installeren zal trouwens niet helpen. Je hoeft niet te verwachten dat het dan opeens magisch wel werkt. Dan had het de eerste keer ook al moeten werken namelijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Die 'Buffer IO read error' ziet er niet heel lekker uit en is inderdaad reden tot zorgen. Meestal wijst het op een hardware-storing, typisch een hardeschijf die aan het overlijden is of een kabeltje dat beschadigd is geraakt. Dat het heel langzaam start is ook een slecht teken.

Als je je kast recent open hebt gemaakt (veel nieuwe gebruikers trekken hun Windows schijf uit als ze voor de eerste keer Linux installeren om ongelukjes te voorkomen) dan zou ik alle kabels eens goed aandrukken.
Anders zou ik er serieus rekening mee houden dat die HD op het punt staat de geest te geven. Zorg voor backups!

Met 'smartctl -a /dev/sdb' kun je firmware van de schijf uitlezen. Vaak kun je daarin zien of de schijf zelf problemen heeft geconstateerd.

Het is geen garantie dat de schijf stuk is, er zijn altijd andere mogelijkheden (bv een slechte driver) maar je kan maar beter rekening houden met het ergste.

Dan even het makkelijk deel van je post:
/usr/bin/grub-probe: error: cannot find a device for / (is /dev mounted?).
Hier heb ik eenvoudig(?) antwoord voor, ook al denk ik dat het eigenlijk niks te maken heeft met je probleem.

Eerst even uitleggen wat chroot doet.
Chroot logt je als het ware in op een andere installatie.
Daarbij wordt de hele bootprocedure overgeslagen.
Daardoor werkt update-grub niet, dat verwacht een volledig geboot systeem.
Concreet moet /mnt/dev bestaan en gevuld zijn. De makkelijkste manier om dat te doen is om die directorie te lenen van het gastheer-systeem.
Iets vergelijkbaars geldt voor /sys en /proc:
sudo mount /dev/sdb3 /mnt
sudo mount --bind /dev/ /mnt/dev
sudo mount --bind /sys  /mnt/sys
sudo mount --bind /proc /mnt/proc
sudo chroot /mnt

# onderstaande doe je dus in de chroot
grub-install /dev/sdb
update-grub
exit

Dit is de juiste manier om grub te (her)installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 09-06-2018 13:32 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleerkast
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

Helaas is mijn Manjaro partitie daadwerkelijk vanavond overleden.
Hij wou niet meer uit slaapstand komen, en terwijl ik 'm hard reboote, kreeg ik de error:
Bad magic number in superblock

Overigens vind ik dit best wel vreemd, want het lijkt in Windows alsof mijn hdd het nog perfect doet.
Het kan natuurlijk zo anders zijn, sinds dat deze hdd al meerdere jaren oud is.

Maakt het enig verschil als mijn Manjaro partitie formateer, en hem opnieuw probeer te installeren zonder mijn Windows partitie ingeplugd?

Is het misschien een idee om de bootloader na de installatie te installeren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de harde schijf op de oppervlakte niet meer functioneert door bad blocks, zal je in Windows daar niet direct iets van zien. Uitgaande dat je geen partitie meer hebt op die schijf die Windows gebruikt. Anders kan het nog zo zijn dat het eerste deel, net waar Manjaro staat, te veel bad blocks heeft. De foutmelding die je krijgt over bad magic number in superblock geeft iig aan dat er echt wat mis is met de schijf. Kijk even in de Event Viewer bij Windows naar foutmeldingen van de schijf. Dat zou heel duidelijk moeten zijn en je hoeft daar helemaal geen melding of wat dan ook van te krijgen.

Na installatie pas grub installeren zal trouwens niet helpen. Je hoeft niet te verwachten dat het dan opeens magisch wel werkt. Dan had het de eerste keer ook al moeten werken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleerkast
Bedankt allen voor de antwoorden!

Heb toch maar besloten om mijn Windows partitie weg te jassen en over te stappen naar Manjaro.

Dankuwel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo Windows helemaal weggooien? Je kan ook gewoon 20 GB vrij maken om daar Manjaro op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleerkast
Das ook een best goed idee. Had alleen me Windows partitie geformateerd omdat ik constant een fout kreeg tijdens de Windows installatie.

couldn't create a new partition or locate an existing one

Zal wel vanavond weer mijn Windows partitie opnieuw installeren.
Weet niet of 20GB genoeg zal zijn voor Manjaro XCFE, ben er overigens niet van plan om er heel veel mee te doen, alleen om echt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

20 GB is echt meer dan genoeg. Voor het idee, mijn Debian installatie, ook met Xfce, neemt nog geen 7 GB in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleerkast
Heb een 20GB partitie vrijgemaakt op mijn SSD voor Manjaro, en het werkt prima!

Ben alleen tegen een raar iets aangelopen. Hij bleef namelijk op 90% hangen wanneer ik 'm over de gehele SSD wilde installeren, maar op de 20GB partitie doet ie 't prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
Heb je die harde schijf nu al gecontroleerd?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1