Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 14:20
Dag allen,

Ik heb me al een tijdje niet meer verdiept in de TV wereld en heb jullie hulp nodig bij het uizoeken van een tv voor een vriendin van mij. Alle input wordt gewaardeerd. Alvast bedankt.

Ik zoek een?
40 tot 43 inch tv

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1000 euro. Als de kwaliteit de top van het budget rechtvaardigd is het geen probleem.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken. Ze wil graag een smart tv en met haar laptop/telefoon kunnen connecten. Nu is dit natuurlijk standaard bij een smart TV. Lijkt mij dat de focus dan op een soepel werkend OS moet liggen en plug en play te gebruiken is. Voor de rest moet de beeldkwaliteit gewoon zo mooi mogelijk zijn. Toeters en bellen als HDR e.d. zijn mooi meegenomen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het liefst zou ik een OLED voor haar uitzoeken, maar in dit formaat/budget is daar niks te vinden n.m.i (de kleinste C7 is voor rond de 1400 te krijgen dacht ik zo. Alternatief is de sony XF85, met 4K HDR op 100hz.
Deze draait wel op AndroidTV volgens mij, waar ik persoonlijk niet zo'n fan van ben.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ze woont in Litouwen, dus misschien valt er nog een segment te overbruggen (weet niet precies hoe de TV markt in Litouwen zich verhoudt tot de Nederlandse).

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

Groetjes,

Melleparra

Beste antwoord (via Kernkopper op 15-06-2018 15:18)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:17
Er zijn genoeg 40-43" modellen die 4K zijn en HDR bieden, maar geen enkele heeft voldoende nits om HDR tot zijn recht te laten komen. Zie ook dit topic en deze site voor wat tips. Zoek in elk geval een model met een VA panel.
- https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/40-42-43-inch
- https://www.avforums.com/...re.2117883/#post-26153591

In het topic zie je duidelijk dat het vrij hopeloos gesteld is met tv's kleiner dan 49 inch. Vaak krijgen deze een IPS panel en beschouwen fabrikanten ze als "budget", bijvoorbeeld Panasonic en LG.

Ik heb nu voor mezelf de conclusie getrokken dat de Samsung UE43NU7440 of hoger de beste 40-43" op dit moment is. Maar weet nog niet hoeveel nits de UE43NU7470 (die nu te koop is in NL) werkelijk aan kan. Professionele reviews gaan alleen over grote modellen helaas.

OLED bestaat niet in dit formaat. En voor zover ik weet heeft de Sony XF85 serie t/m 55 inch gewoon een IPS panel, minder goede zwartwaardes dus. In dat geval is de Samsung sowieso beter (VA panel, al heb ik dat nog niet in reviews bevestigd gezien).

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 11-06-2018 17:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Er zijn genoeg 40-43" modellen die 4K zijn en HDR bieden, maar geen enkele heeft voldoende nits om HDR tot zijn recht te laten komen. Zie ook dit topic en deze site voor wat tips. Zoek in elk geval een model met een VA panel.
- https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/40-42-43-inch
- https://www.avforums.com/...re.2117883/#post-26153591

In het topic zie je duidelijk dat het vrij hopeloos gesteld is met tv's kleiner dan 49 inch. Vaak krijgen deze een IPS panel en beschouwen fabrikanten ze als "budget", bijvoorbeeld Panasonic en LG.

Ik heb nu voor mezelf de conclusie getrokken dat de Samsung UE43NU7440 of hoger de beste 40-43" op dit moment is. Maar weet nog niet hoeveel nits de UE43NU7470 (die nu te koop is in NL) werkelijk aan kan. Professionele reviews gaan alleen over grote modellen helaas.

OLED bestaat niet in dit formaat. En voor zover ik weet heeft de Sony XF85 serie t/m 55 inch gewoon een IPS panel, minder goede zwartwaardes dus. In dat geval is de Samsung sowieso beter (VA panel, al heb ik dat nog niet in reviews bevestigd gezien).

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 11-06-2018 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 977269

bijna elke tv zal een stuk helderder zijn dan je oude toestel maar je ogen zijn zelf je beste advies waarom niet eens gezellig een middag de stad in en langs de mediamarkt of zo de merken vergelijken ,,,,,,ikzelf pleit altijd voor sony omdat ik die altijd scherper vindt maar mischien zeggen jullie ogen wel heel iets anders.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Inderdaad, gewoon op je eigen ogen af gaan helpt. Maar vergelijk dan wel direct de juiste modellen. De genoemde Samsung met VA panel en de concurrerende Sony staan binnenkort bij Hifiklubben. Eigenlijk moet je dan gewoon langsgaan en ze vergelijken met een goede 4K HDR bron. Daar wil de winkel je vast bij helpen (ze naast elkaar opstellen).

Maarrrrrr: ikzelf zit dus met hetzelfde dilemma: wat is het beste 40-43" schem van dit moment, wetende dat alles onder de 49" als budget model wordt gebouwd?

Het antwoord is dus deze monitor:
pricewatch: Philips 436M6VBPAB Zwart

42.5 inch, 4K, MVA panel, HDR, WCG, 32 edge dimming zones en.... DisplayHDR1000 gecertificeerd.
Dit is dus het enige scherm in dit formaat dat HDR niet alleen ondersteund maar ook werkelijk zichtbaar maakt. Geen enkel TV schem in dit formaat kan dat.
Hier een extreem uitgebreide review, door een PC monitor reviewer. Verder zijn er meerdere sites die een zeer positieve preview schrijven.

De minimale negatieve puntjes uit de pcmonitors.info review zijn niet van toepassing bij een kijkafstand die normaal is voor een tv. En de reviewer heeft ook een Asus IPS scherm met 384 dimming zones vergeleken die een stuk minder goed blijkt dan deze Philips met maar 32 zones, volledig te verklaren door het MVA panel.

Dit scherm kan zich dus meten met de 49"en groter topmodellen TVs.

Dit wordt hem dus voor mij :) Ik hoef niet meer naar de HiFiklubben.

Succes!

[ Voor 13% gewijzigd door Jazco2nd op 15-06-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
Oke top, bedankt voor de reactie jongens!

@Jazco2nd Maar dan heb je het over een monitor, bovendien zit die wel maar op 60hz. Moet toch echt een tv hebben, omdat mevrouw op gewone kijkafstand zit.

[ Voor 66% gewijzigd door Kernkopper op 15-06-2018 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Melleparra schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:18:
Oke top, bedankt voor de reactie jongens!

@Jazco2nd Maar dan heb je het over een monitor, bovendien zit die wel maar op 60hz. Moet toch echt een tv hebben, omdat mevrouw op gewone kijkafstand zit.
Wat is het verschil volgens jou? Deze "monitor" kan je gewoon een TV noemen :) heeft zelfs redelijk goede DTS speakers ingebouwd.
Het is juist perfect voor een gewone kijkafstand. Het enige nadeel is dat je maar 1 HDMI poort hebt (wel USB-C display en 2 DP poorten). Dat kan een afknapper zijn. Mijn receiver heeft 6 HDMI poorten dus voor mij is 1 op de TV juist perfect.

En het heeft ook nog eens FreeSync, dus de refreshrate is adaptief obv de bron. Alles boven de 60hz is trouwens gewoon geinterpoleerd. Ik vind 100/120/200 Hz etc juist onnatuurlijk uit zien. Overigens als je dieper in de review duikt blijkt ook nog eens dat het een volkomen flicker-free scherm is, ook vrij uniek. Vind je niet bij TVs van dit formaat.

edit: de behoefte aan >60Hz voor een tv is natuurlijk persoonlijk. Geen idee of dat bestaat bij 40-43 inch.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 15-06-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kernkopper
Jazco2nd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:48:
[...]

Wat is het verschil volgens jou? Deze "monitor" kan je gewoon een TV noemen :) heeft zelfs redelijk goede DTS speakers ingebouwd.
Het is juist perfect voor een gewone kijkafstand. Het enige nadeel is dat je maar 1 HDMI poort hebt (wel USB-C display en 2 DP poorten). Dat kan een afknapper zijn. Mijn receiver heeft 6 HDMI poorten dus voor mij is 1 op de TV juist perfect.

En het heeft ook nog eens FreeSync, dus de refreshrate is adaptief obv de bron. Alles boven de 60hz is trouwens gewoon geinterpoleerd. Ik vind 100/120/200 Hz etc juist onnatuurlijk uit zien. Overigens als je dieper in de review duikt blijkt ook nog eens dat het een volkomen flicker-free scherm is, ook vrij uniek. Vind je niet bij TVs van dit formaat.

edit: de behoefte aan >60Hz voor een tv is natuurlijk persoonlijk. Geen idee of dat bestaat bij 40-43 inch.
Bedankt voor je reactie! Op een monitor ben ik in ieder geval zeker een voorstander van 100hz+. Op een "gewone TV" kan het inderdaad wat onnatuurlijk overkomen. De monitor heeft echter geen smart TV, wat voor mevrouw wel een vereiste is haha.

Ik ga me er gewoon nog wat meer over inlezen!
Pagina: 1