Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 18:44
Hallo,

ik heb een 'oude' pc in een achterkamer staan die meer als server dient (meestal).
De processor is een AMD Athlon II X2 250
Nu wil ik de processor upgraden maar hoe vind ik uit welke processoren er op mijn moederbord passen?
En welke processor zal een goede verbetering zijn?
(Het hoeft geen racemonster te worden, puur een beetje meer cpu power)

hier zijn wat specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l8aQcKI.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uaSCDvD.png

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via zuiverekoffie op 08-06-2018 11:31)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Google op het exacte moederbord. In jouw geval de 'Asrock 960GM-GS3 FX'.
Op de eerste hit, van Asrock zelf, staat het volgende.
- Support for Socket AM3 processors: AMD Phenom™ II X6 / X4 / X3 / X2 (except 920 / 940) / Athlon II X4 / X3 / X2 / Sempron processors
Als je vervolgens de pricewatch opentrekt en hier op gaat filteren moet je een goed beeld gaan krijgen.
categorie: Processors

Mocht je een processor gevonden hebben, is het nog altijd goed om te controleren of die exacte CPU ondersteund is. Zie de lijst van @biomass.

Maar ik denk dat je je de vraag moet stellen of het dit nog wel waard is? Daarnaast zal het verkrijgen van deze oude processoren waarschijnlijk ook nog knap lastig worden?
Na een beetje filteren, valt het reuze mee met het aanbod.

Het klinkt alsof het 'basis systeem' in de best buy guide een goede richting geeft.

Dit is de meest recente :
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2018

[ Voor 72% gewijzigd door _Apache_ op 08-06-2018 12:23 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Google op het exacte moederbord. In jouw geval de 'Asrock 960GM-GS3 FX'.
Op de eerste hit, van Asrock zelf, staat het volgende.
- Support for Socket AM3 processors: AMD Phenom™ II X6 / X4 / X3 / X2 (except 920 / 940) / Athlon II X4 / X3 / X2 / Sempron processors
Als je vervolgens de pricewatch opentrekt en hier op gaat filteren moet je een goed beeld gaan krijgen.

Mocht je een processor gevonden hebben, is het nog altijd goed om te controleren of die exacte CPU ondersteund is. Zie de lijst van @biomass.

Maar ik denk dat je je de vraag moet stellen of het dit nog wel waard is? Daarnaast zal het verkrijgen van deze oude processoren waarschijnlijk ook nog knap lastig worden?
Na een beetje filteren, valt het reuze mee met het aanbod.

Het klinkt alsof het 'basis systeem' in de best buy guide een goede richting geeft.

Dit is de meest recente :
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2018

[ Voor 72% gewijzigd door _Apache_ op 08-06-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Ik zou juist zeggen dat het mogelijk juist wel de moeite waard is, omdat die oudere CPU's goedkoop 2e hands te krijgen zijn (bijv. op eBay) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Oh kijk, zo simpel! Je moet het net even weten, erg bedankt! Ik zal het bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

@zuiverekoffie Let wel op dat het filter van @_Apache_ nu net geen CPU's laat zien die gesupport zijn volgens z'n qoute

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Onze eigen V&A heeft ook een redelijk ruim aanbod van CPU's die op deze socket passen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
De V&A link van @MadMarky wijst naar de CPUs op de support list http://www.asrock.com/mb/amd/960gm-gs3%20fx/#CPU. Je bord ondersteunt de 125W versies, maar zorg dan wel dat je een passende koeler gebruikt ( de stock koeler voor je X2 250 zal niet voldoende zijn voor de 125W versies van de X6 of X4)
Zo irritant, een support list met niet ondersteunde CPUs. Let op de 95W limiet .

[ Voor 12% gewijzigd door biomass op 08-06-2018 17:45 . Reden: cpu support list ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

SpamLame schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:33:
@zuiverekoffie Let wel op dat het filter van @_Apache_ nu net geen CPU's laat zien die gesupport zijn volgens z'n qoute
De specs zijn als volgt :
https://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/index.asp
- Support up to 95W Socket AM3+ processors
Ik heb aangevinkt
- AM3 socket,
- Max 95W TDP
- 4 sterren waardering

Dat moet passen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

@_Apache_ Ik heb zelf eerder niet gekeken naar naar de specs van het mainboard en ben afgegaan van je initiele quote welke de zin "Support up to 95W Socket AM3+ processors" miste.

Mijn fout in het niet verder kijken en je filter is dus correct.
Een volledige lijst van gesupporte CPUs voor dit moederbord is hier te vinden https://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/index.asp#CPU

@zuiverekoffie Ik zie dat je BIOS 1.30 hebt, houd er rekening mee dat andere CPU mogelijk een update vereist. 1.40 is hier te dwnloaden https://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/index.asp#BIOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
Let er ook op dat je geen processor neemt die teveel verbruikt, los van de TDP specificaties, ondanks dat ze op de support list staan.
Een FX 8-core (en waarschijnlijk ook de meeste FX/Phenom 6-cores) gaan niet goed werken, simpelweg omdat het moederbord geen goede stroomvoorziening heeft (en daarbovenop geen koeling voor die stroomvoorziening).

Edit: een FX4300 is bv al 2,5x zo snel, relatief zuinig en maar 35 euro 2e hands (kan vast nog wat vanaf, nieuw zijn ze nog geen 50 euro).

[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 08-06-2018 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Mijn eerdere post nog aangepast, het rode sterretje naast de socket indicatie sluit de >95W CPUs uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Hallo iedereen, erg bedankt voor alle info, ik heb maar zelden een forum gezien met zoveel support en mensen die meedenken! Super.
Pagina: 1