Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BBG Mainstreamgame systeem - no bootable disk found

Pagina: 1
Acties:

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb grotendeels de BBG Mei 2018 Mainstreamgamesysteem gekocht en in elkaar gezet
met een andere videokaart, andere behuizing van Sharkoon, en 2 extra HDD schijven naast de SSD.

Intel Core i5-8400 Boxed
Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
Samsung 860 Evo 500GB
Seasonic Focus Gold 450W

Eerst kreeg ik geen signaal op m’n monitor. Heb het MOBO geupdate van versie F3 naar F4 (laatste flash) en daarmee kreeg ik eindelijk beeld van de MSI naar m’n monitor.
Echter krijg ik geen bootable disks te zien in de BIOS qua boot volgorde. Dat veld blijft leeg.
Terwijl in de bios bij integrated peripheral --> Sata configuration alle HDD schijven wel te zien zijn.
Zowel de SSD als de HDD’s.
Hij boot dus ook niet door, blijft in de BIOS hangen omdat er dus geen bootable disk is.

Ik heb ook een optische DVD rom aangesloten (van m’n vorige desktop) en die wordt ook niet gevonden.
Krijgt wel voeding, draait/ lampje brand.

Hoe kan dit? Wat kan ik doen? Kabels vervangen? De 2 HDD’s zijn aangesloten met splinternieuwe SATA kabels
die bij het MOBO zaten en de SDD is met een gebruikte kabel aangesloten.
Ik vind het vreemd dat de BIOS ze wel ziet maar niet in de bootvolgorde.

Alvast bedankt.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Maakt toch niet uit? Usb stickie met windows erop installeren op je ssd en gaan. Boot volgorde heb ik al jaren niet meer aangepast.

Cloud ☁️

• Rectifier78
Hoe krijg ik hem aan het booten dan?
Ik krijg de dvd rom ook niet leesbaar.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
als het BIOS ze wel ziet, kan ik me haast niet voorstellen dat er een probleem is met deze schijven. Er staat alleen geen OS op, dus kun je er niet vanaf booten.

Ik neem aan dat je doorhebt dat je een OS moet installeren, en hiervoor de DVD-rom, met hierin een OS installeer Dvd, probeert te gebruiken. Deze wordt echter niet herkend (om wat voor reden dan ook). Ik zou aanraden om Windows als ISO te downloaden bij Microsoft en deze op een USB stick te zetten. Hier zijn genoeg stappenplannen voor te vinden via Google.

• Rectifier78
Ja ik weet hoe je Win moet installeren. Ik heb Win10 ook in de Dvd-rom zitten (die niet gevonden wordt).
Ben echter al wel iets verder.

De Bios setting staat default op CSM disable. Die moet enabled worden.
https://www.gigabyte.com/in/Support/Faq/2927
Dat heb ik gedaan en nu zie ik de SDD en HDD drives. Alleen de DVD nog niet.
Zal wel kwestie van de juiste settings zoeken zijn.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als CSM op disable staat, kan je alleen van een UEFI schijf booten. Die heb je niet omdat de schijf leeg is. En daarom zie je ze niet in de bootlijst maar worden je schijven verder wel gewoon herkent. Kortom, dit is volkomen normaal en je kunt CSM op disable laten tenzij je een specifieke reden hebt om dat niet te doen zoals een niet uefi dual-boot of omdat je perse een MBR disk wil gebruiken.
Geen idee waarom de DVD het niet doet, maak je daar later zorgen over en installeer Windows met een USB die je met de MS iso download tool hebt gemaakt.
Pagina: 1