Toon posts:

Abit KT7A-raid + AMD 1.333 op max 100mhz FSB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb afgelopen weekend een abit KT7A-Raid gekocht icm een AMD 1.333 en een 512 MB reepje.

Alles werkt tot zoverre goed alleen kan ik max 100 Mhz pakken in de bios. :'(
dus 13 x 100 = 1300 (dit draait stabiel)

Als ik 10 x 133 pak dan crasht mijn systeem steeds at random. (deze instelling zou dus wel moeten kunnen)

Heb de kt7 faq al doorgelopen en aan de hand daarvan wat instellingen veranderd, maar dat levert me ook nix op.

Tevens alle kaarten eruit getrokken, behalve video kaart. (deze ook al geswitched met andere VGA kaart)
Ook met een kaal bord en alleen vga kaart, crasht die steeds op 10x133mhz

Ook heb ik de laatste Bios gedowned en geflashed.

Denk dus dat of mobo of geheugen of cpu niet op 133 kan draaien, maar ja welke.
heb hier zo 1 2 3 geen andere processor om te testen en ook geen 133 geheugen.

hier nog even een opsomming van de hardware basis config:

Abit KT7A-Raid-100
AMD yh... 1.333Mhz
512 MB SDRAM (merk ben ik ff kwijt, dacht iets van CPN)
Asus V7100 geforce 2 MX
2 x ata 66 schijven 20 +10 Gb
1 x plextor 12x8x32
1 x cd-rom 12x LG
win2k prof en win98SE

Heeft er iemand een idee wat er misschien aan de hand is, of hoe ik het evt defecte onderdeel kan opsporen.

Alle ideeen zijn welkom.

B.V.D

Verwijderd

Zet je Bios instellingen eens op safe, en dan op 10x133. Kijk anders eens in de KT7 FAQ :
http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

Verwijderd

Topicstarter
heb al meerdere keren bios gereset, fail safe settings gebruikt etc.

ook gewerkt volgens paul's faq, mocht niet baten :(

op 9 of 8 x 133mhz crasht hij ook steeds, dus denk echt dat het aan de bus ligt.

Verwijderd

Welke revisie bord heb? het staat meestal op een stickertje boven je pci sloten. Heb je 1.0 mag je meteen terug naar de winkel. Die zijn niet stabiel te krijgen voor gig procjes.

Heb je 1.1 dan ligt het eraan welk bios je origineel had, had je origineel WW dan heb je een oudere versie en deze moet het gewoon doen, ander geheugen erin prikken dat kleiner is dan 512 mb kan helpen.

Had je origineel YH als bios, dan moet hij wel stabiel zijn. Bij elk probleem in principe terug naar de winkel, ik had eerst een kapotte 1.1 met WW binnen. Teruggestuurd naarr winkel, van abit toen een 1.0 gekregen :(
Tering ding crashte met alles. Heb toen echt boos naar de winkel gebeld, ze hadden me toen een gloednieuw bord gestuurd 1.1 met een YH bios. Dit ding is gruwelijk stabiel, en loopt makkelijk op 150 fsb without problems.

Dus omruilen!!!

Verwijderd

ja ik had dat ook met me msi board... maar toen las ik de handleiding en moest ik een jumpertje van me mobo af halen en toen crashde hij niet meer als op 133 mhz en toen zette hij hem ook standaard op 133 in bios ipv 100..

(lees onder de lijn) :P

Verwijderd

Dat procje kan heus wel op 133 draaien hoor maak je geen zorgen. 8-)
Zit er geen stickertje op je geheugehstrippie?
Daar staat meestal wel op of het op 100 draait of 133.
Als ie gemaakt is om op 100 te draaien weet ik bijna zeker dat dat de oorzaak is.

Verwijderd

Topicstarter
ja, geheugen is gewoon pc-133

Verwijderd

als je hem op 100 FSB zet en je geheugen op 133 (+ PCI CLK) crasht hij dan ook ?
Kijk eerst of het niet aan je geheugen ligt, omdat er 133 opstaat wil het nog niet zeggen dat het niet de oorzaak van de problemen kan zijn

JC

Verwijderd

Welke Bios versie heb je? Ik zag dat de WZ versie iets voor de 133Mhz bus wijzigde.

Filename: KT7WZ.EXE
Date: 01/29/2001
ID: WZ

Note :

- Changes the CPU FSB from 133MHz for specific Athlon processors.

Succes!

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 19:43

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

mijn moeders pc heeft precies hetzelfde probleem, we hebben 2x 256mb op 133mhz gekocht een abit kt7a en een 1200-266 processor maar hij draait alleen stabiel op 12x100.
klotezooi!
weet ook niet waar het aan ligt :(

...

Verwijderd

O,
ik weet wel waar het aan ligt.

Het is die brakke Nvidia chip op de Gforce 2 MX.

Ik heb ook een Elsa (Gladiac GF2 MX)
Sinds dat ding er in zit moet ik naar memclock 100 Mhz, omdat die kaart de boel anders instabiel maakt.

Alle geheugen instellingen en chipset instellingen moet ik op laag/disabled/langzaam houden met memclock 133 Mhz.

Op 100 Mhz kan het weer normaal draaien.
(CAS222,4Kpage,4Way interleave,alle PCI-bus setups van de Advanced Chipset Setup aan. etc..)

Met m'n Matrox kaartje was dat niet nodig..
*ZUCHT*

"Weet iemand al wanneer de Matrox Marvel G800 uitkomt ????"

:P :9 :+

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost, iedereen bedankt voor de reactie's.

Heb vandaag een 128Mb/pc 133 sdram reepje mee mogen nemen van het werk om te testen, deze draait dus wel stabiel op mijn mobo :)

Dus lijkt me duidelijk, geheugen gaat terug!
Ga hem omruilen voor kingston memory.

iemand ervaring met kingston icm met abit kt7a- raid??
Pagina: 1