Lekstroom op deurklink

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een deur met ingebouwd elektronisch slot waar permanent stroom op staat (12V DC). Het slot is in de fabriek al door de fabrikant van de deur geplaatst, ik ga er even vanuit dat dit correct gebeurd is. Het open sturen (controledraad) werkt verder zonder problemen. Ik ga nu voor het eerst de deur echt in gebruik nemen.

Ik stel nu vast dat er op de deurklink en enkele andere plaatsen spanning voelbaar is, in de vorm van een tintelend gevoel als je erover wrijft. Ik heb geprobeerd met 2 voedingen (4,5A en 2A) en merk dat het beter voelbaar is met de voeding van 4,5A. Het slot verijst minimaal 1A. Ik vermoed dat de andere 3,5A dus mijn richting uitgaat. Zonder stroom is dit probleem er niet, het is dus geen statische elektriciteit. Heb ook de + en - is verwisseld, zelfde resultaat.

Is dit op een of andere manier normaal, een beetje zoals de meeste laptops dit ook hebben tijdens het opladen? Kan ik er iet tussenplaatsen om het effect te verminderen? Zoek ik een andere transformator van 1A? Of vinden jullie dit absoluut niet normaal en ga ik best terug naar de firma die de deur geplaatst heeft?

Voor de volledigheid, de transformator van 2A is eentje voor in het stopcontact. Die van 4,5A is zit in de meterkast en is van Mean Well (Mean Well DR-60-12). De handleiding van het slot is hier te vinden.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Volgens mij vind je het zelf al niet normaal. Reden genoeg om contact met de leverancier op te nemen. Daar heb je volgens mij geen mening van anderen voor nodig..

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
bszz schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:29:
Volgens mij vind je het zelf al niet normaal. Reden genoeg om contact met de leverancier op te nemen. Daar heb je volgens mij geen mening van anderen voor nodig..
Ik vind dit bij bv. laptops ook niet normaal, toch wordt het daar gewoon geaccepteerd en heb ik nog niemand een nieuwe zien krijgen hiervoor :)

Indien de leverancier afkomt met "dat is normaal / niet gevaarlijk" had ik graag wat tegenargumenten natuurlijk.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
WhiteDog schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 05:55:
[...]

Ik vind dit bij bv. laptops ook niet normaal, toch wordt het daar gewoon geaccepteerd en heb ik nog niemand een nieuwe zien krijgen hiervoor :)

Indien de leverancier afkomt met "dat is normaal / niet gevaarlijk" had ik graag wat tegenargumenten natuurlijk.
Bij hele oude laptops was dit soms acceptabel (hangt van de behuizing af) maar voor de rest horen die ook geen lekstroom te hebben.

Vermoed dat een draad per ongeluk extra contact maakt.

Het is niet dat de fabrikant er standaard rubberen handvatten bij had geleverd en dit dus gewoon hoorde? :P

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-01 20:19
Even een multimeter op Ampère stand en in serie op de plus met de voeding naar het slot verteld je het complete verhaal. Als je idd ziet dat er "in rust" stroom loopt (slot moet immers alleen open als jij dat wilt en alleen dan zal de stroomkring gesloten zijn en er dus stroom moeten kunnen lopen, anders niet), dan is er idd een lek. Maar 12V DC is een "veilige" spanning die de meeste mensen niet kunnen voelen, zelfs niet bij direct contact. Je kunt van een 12V voeding gewoon de plus en min vasthouden zonder hiervan een schok te krijgen. Meten is weten.

You may enlighten me!

• jeroen3
  • Laatst online: 19:29
Dit is waarschijnlijk lekstroom (wisselstroom) uit de voeding. Daar kun je wat aan doen door een betere voeding te kopen, of de deur te aarden.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2018 07:23 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:23:
Dit is waarschijnlijk lekstroom (wisselstroom) uit de voeding. Daar kun je wat aan doen door een betere voeding te kopen, of de deur te aarden.
Je vergeet een optie:

Afbeeldingslocatie: https://www.astralhygiene.co.uk/ekmps/shops/astralhygiene/images/household-rubber-gloves-312-p.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Squ1zZy op 08-06-2018 07:59 ]

• MrBreaker
  • Laatst online: 30-01 20:19
En vergeet je rubberen kaplaarzen niet 🤣.

You may enlighten me!

• ViperXL75
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-01 08:17
Bestaat er een kans dat dit verholpen wordt met een stopcontact die een aarde heeft? En die ook aangesloten wordt op een contactpunt die daadwerkelijk geaard is? Ik heb wel eens mensen gezien die verlengsnoeren met aarde aangesloten hadden op een wandcontact zonder aarde, en vervolgens ervan uit gingen dat de de aarde op de verlengsnoer zou werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Kan idd lekstroom zijn vanuit geschakelde voeding, is nagenoeg standaard bij goedkope voedingen (want wie raakt nu de voedingsdraden aan). Als de voeding aardingsaansluiting heeft, moet je deze uiteraard aansluiten, anders heb je mogelijks 115V op de 12V aansluiting zitten.
Zeer waarschijnlijk is dit opgelost als je de aarding verbind met een van de 12V draden (meest logische is de -); afhankelijk van hoeveelheid lekstroom kan dit wel je aardlek doen trippen (goeie zaak, als dit gebeurd is de voeding niet veilig).

Je veronderstelling dat het met een zwaardere voeding slechter is, slaat wel als een tang op een varken. Voeding heeft capaciteit om bepaalde hoeveelheid stroom te leveren, maar levert maar wat "gevraagd" wordt (vergelijk vb met aantal auto's: snelweg kan meer auto's aan dan boerenweg, maar je kan perfect met één auto per uur over de autosnelweg passeren). Je test wijst gewoon uit dat de lekstroom van de 2A voeding lager is (betere kwaliteit/design op dit gebied) dan van die 4.5A voeding.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 08-06-2018 08:00 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Even verduidelijken dat het slot wel degelijk constant onder spannig staat. Je stuurt hem open met een puls en zolang daar stroom opstaat blijft hij open. Zodra je de puls loslaat zal 2sec later het slot elektronisch weer sluiten.

Met de rest ga ik aan de slag :)

• jeroen3
ViperXL75 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:42:
Bestaat er een kans dat dit verholpen wordt met een stopcontact die een aarde heeft?
Ja, mits je deze aansluit op de DC zijde. De voeding (Mean Well DR-60-12) heeft primair geen aansluiting voor aarde.
Ik heb geprobeerd met 2 voedingen (4,5A en 2A) en merk dat het beter voelbaar is met de voeding van 4,5A. Het slot verijst minimaal 1A. Ik vermoed dat de andere 3,5A dus mijn richting uitgaat.
Nee. Zo werkt dat niet. In de voeding zit een Y condensator van de 230V zijde, naar de 12V zijde, over de pulstransformator in de voeding.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/fV15S.png
Deze zorgt ervoor dat de voeding geen onopzettelijke radiozender is. Deze lekt wisselstroom naar aarde (is ook nul), want dat doen condensatoren, die laten wisselstroom door. Als jij in die stroomkring zit door de klink aan te raken, dan voel je dat.
Je moet dus een voeding zoeken die een kleinere of geen condensator heeft, een grote ringkerntransformator bijvoorbeeld, of medische classificatie.
Of je moet een stroomkring naar aarde maken met een lagere weerstand dan jij. Met een daadwerkelijke aarde draad bijvoorbeeld.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Je mag er toch vanuit gaan dat de magneetspoel geheel gescheiden is van de behuizing, aarde zou in dezen niet uit mogen maken.

Mocht er een zwevende spanning secundaire ontstaan doet dan ook niet terzake.

Verwijderd

Niet
Grappig

[ Voor 79% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2018 09:09 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cave_Boy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 06:30:
[...]

Bij hele oude laptops was dit soms acceptabel (hangt van de behuizing af) maar voor de rest horen die ook geen lekstroom te hebben.

Vermoed dat een draad per ongeluk extra contact maakt.

Het is niet dat de fabrikant er standaard rubberen handvatten bij had geleverd en dit dus gewoon hoorde? :P
Mijn telefoon (metalen omhulsel) had er de afgelopen twee weken ook opeens last van, nu kan ik hem helemaal niet meer opladen dus er zat iets niet helemaal lekker bij de usb-connector. Misschien dat het met die deur ook zoiets is. Het kan natuurlijk wel als je de klink uit een set zelf vervangt door een metalen exemplaar dat er iets gebeurt wat niet hoort.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 08-06-2018 09:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jeroen3
Delakhan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:28:
Je mag er toch vanuit gaan dat de magneetspoel geheel gescheiden is van de behuizing, aarde zou in dezen niet uit mogen maken.

Mocht er een zwevende spanning secundaire ontstaan doet dan ook niet terzake.
Bij gelijkstroom appparaten is dat niet vanzelfsprekend.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:58:
Je veronderstelling dat het met een zwaardere voeding slechter is, slaat wel als een tang op een varken. Voeding heeft capaciteit om bepaalde hoeveelheid stroom te leveren, maar levert maar wat "gevraagd" wordt (vergelijk vb met aantal auto's: snelweg kan meer auto's aan dan boerenweg, maar je kan perfect met één auto per uur over de autosnelweg passeren). Je test wijst gewoon uit dat de lekstroom van de 2A voeding lager is (betere kwaliteit/design op dit gebied) dan van die 4.5A voeding.
Ik begrijp dat er geleverd wordt wat er gevraagd wordt, ik ging er vanuit dat ik dan de overige amperes vraag en het daarom met de zwaardere voeding beter merkbaar is.
Marzman schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:25:
Het kan natuurlijk wel als je de klink uit een set zelf vervangt door een metalen exemplaar dat er iets gebeurt wat niet hoort.
De deur inclusief het slot en metalen handgreep is als één geheel geleverd door de fabrikant van de deur. Ik neem aan dat die weten wat ze doen. De kabel gaat verder 10cm door de muur (in een plastic buis) en daar sluit ik hem aan direct op de voeding of stopcontact. Draadjes ook net even opnieuw gestript en een huls opgeknepen, maakt geen verschil.

Is het veilig om even een random aardedraad te nemen er staat een geaard stopcontact naast) en die even bij de - te klemmen? Om te kijken of het probleem dan verdwijnt.

De plaatser is hier vandaag en "voelt niets" 8)7. Ik moet zeggen dat het minder is dan gisteren maar nog steeds waarneembaar voor mij. Ik zal het dus echt moeten gaan meten om het te bewijzen. Voordeur was de laatste dagen niet "winddicht" dus neem aan dat er ook wel wat meer vocht in de lucht zit dan normaal. Kan dit meespelen?

Ben helaas geen held in amperes meten, geeft altijd knetters bij mij :X

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Probeer eens een 12V AC adapter (zie handleiding 3.1).

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:13
Je weet zeker dat het stroom is? "tintelend gevoel als je erover wrijft" herken ik namelijk ook met bepaalde materialen als ik er overheen wrijf, maar dat is het materiaal dat dit gevoel geeft.

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
WhiteDog schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:45:

Ik begrijp dat er geleverd wordt wat er gevraagd wordt, ik ging er vanuit dat ik dan de overige amperes vraag en het daarom met de zwaardere voeding beter merkbaar is.
Die zwaardere voeding zal wel een grotere condensator hebben, probeer in plaats van een geschakelde voeding eens een ouderwetse zou ik zeggen. Jeroen3 heeft al een prima verklaring gegeven voor dit verschijnsel.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 06:37
jeroen3 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:05:
[...]

Ja, mits je deze aansluit op de DC zijde. De voeding (Mean Well DR-60-12) heeft primair geen aansluiting voor aarde.

[...]

Nee. Zo werkt dat niet. In de voeding zit een Y condensator van de 230V zijde, naar de 12V zijde, over de pulstransformator in de voeding.
Voorbeeld:
[afbeelding]
Deze zorgt ervoor dat de voeding geen onopzettelijke radiozender is. Deze lekt wisselstroom naar aarde (is ook nul), want dat doen condensatoren, die laten wisselstroom door. Als jij in die stroomkring zit door de klink aan te raken, dan voel je dat.
Je moet dus een voeding zoeken die een kleinere of geen condensator heeft, een grote ringkerntransformator bijvoorbeeld, of medische classificatie.
Of je moet een stroomkring naar aarde maken met een lagere weerstand dan jij. Met een daadwerkelijke aarde draad bijvoorbeeld.
Even de stekker van de 230 Volt voeding 180 graden draaien. Dan is het probleem waarschijnlijk verhoplen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:41
WhiteDog schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:23:
[...] elektronisch slot waar permanent stroom op staat (12V DC).
De eenheid waar stroom in uitgedrukt wordt is Ampere (A). Je hebt het hier over de spanning (12V)
WhiteDog schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:23:
Ik vermoed dat de andere 3,5A dus mijn richting uitgaat.
Een stroom van 3,5A door het menselijk lichaam is dodelijk en niet realistisch met een voedingsspanning van 12V.

Dat een voeding een bepaald amperage kan leven betekend niet dat dit ook daadwerkelijk geleverd wordt. Dat is namelijk afhankelijk van de vraag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jeroen3
FrankHe schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Even de stekker van de 230 Volt voeding 180 graden draaien. Dan is het probleem waarschijnlijk verhoplen.
Soms is het zo simpel inderdaad. Probeer het eens.

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 07:49
mgizmo schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:30:
Je weet zeker dat het stroom is? "tintelend gevoel als je erover wrijft" herken ik namelijk ook met bepaalde materialen als ik er overheen wrijf, maar dat is het materiaal dat dit gevoel geeft.
Ik heb dat ook bij een deurklink (geborsteld staal) op het werk. Daar staat sowieso geen stroom spanning op.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
jeroen3 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:29:
[...]

Bij gelijkstroom appparaten is dat niet vanzelfsprekend.
Het is een consumentenproduct waarbij mensen voortdurend contact maken.

Ik denk daarbij als eerst aan mensen mbv pace-maker, dat apparaatje kan ontregeld raken bij een schok.

Zou er een meter opzetten en kijken of er iets van (lek)stroom loopt waar die niet hoort. Mocht het wel zo zijn de leverancier eens opbellen.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
Doe maar niet.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2018 14:27 ]

• Beer Buntenbach
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-04-2025
Hij kan de beste voeding kopen, wanneer de deur echter niet geaard is zal een nieuwe voeding niet veel verschil maken..

• jeroen3
*snip*

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 08-06-2018 14:27 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:11

Sharky

Skamn Dippy!

Google maar eens op electrovibration.

This too shall pass

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

Bever!

3

Welk slot zit er in?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 19:01

OmeJoyo

This is me

De officiële blog van Frozen: ASUS-laptops onder stroom

Kijk hierboven eens zou ik zeggen :)

Vrijwel zeker dat het dit verschijnsel is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dit inderdaad ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Geen idee of dit al aangegeven is. Maar zit die voeding in een stopcontact met randaarde? Of is het een stekker die sws zonder randaarde werkt. Als je handig ben kan je evt zelf een snoer met randaarde er op zetten.

TIME TO UPGRADE !!!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:59
En hoe denk je dat een snoer met randaarde het probleem van de op gaat oplossen?

We weten niet precies wat de oorzaak is. Tevens weten we ook niet welke transformator precies gebruikt word, en hoe het stopcontact van de op bedraad is. (aarpennen in een stopcontact zijn niet altijd aangesloten).

Het omdraaien van de stekker in het stopcontact is een veel betere tip. Hiermee koppel je de condensator naar de ground en weet je daarna meer over mogelijke oorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Sgrovert op 08-06-2018 18:36 ]

Lost In Music

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MrBreaker schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:01:
Even een multimeter op Ampère stand en in serie op de plus met de voeding naar het slot verteld je het complete verhaal. Als je idd ziet dat er "in rust" stroom loopt (slot moet immers alleen open als jij dat wilt en alleen dan zal de stroomkring gesloten zijn en er dus stroom moeten kunnen lopen, anders niet), dan is er idd een lek. Maar 12V DC is een "veilige" spanning die de meeste mensen niet kunnen voelen, zelfs niet bij direct contact. Je kunt van een 12V voeding gewoon de plus en min vasthouden zonder hiervan een schok te krijgen. Meten is weten.
Met sloten kun je altijd 2 kanten op: spanningsloos vergrendeld of spanningsloos ontgrendeld. Dus er kan ook een stroom lopen op het moment dat het slot vergrendeld moet blijven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sgrovert schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:35:
En hoe denk je dat een snoer met randaarde het probleem van de op gaat oplossen?

We weten niet precies wat de oorzaak is. Tevens weten we ook niet welke transformator precies gebruikt word, en hoe het stopcontact van de op bedraad is. (aarpennen in een stopcontact zijn niet altijd aangesloten).

Het omdraaien van de stekker in het stopcontact is een veel betere tip. Hiermee koppel je de condensator naar de ground en weet je daarna meer over mogelijke oorzaken.
Zeer waarschijnlijk is de oorzaak simpelweg lekstroom door de filtercondensatoren. Dat los je daarmee op. Overigens zou je het dan ook moeten voelen als je gewoon uitgang van de voeding aanraakt.
Jij gaat er overigens vanuit dat er enkel één condensator naar één kant zit van de voeding, lijkt mij eigenlijk waarschijnlijker dat er een condensator naar elke input van de stekker zit.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
B___MAN schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Ik heb dat ook bij een deurklink (geborsteld staal) op het werk. Daar staat sowieso geen stroom op.
Laatste klopt, want stroom staat niet, stroom loopt. Spanning staat.

Word hier te pas en te onpas in het topic door elkaar gegooid :P

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Sgrovert schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:35:

De transformator zit in de meterkast en is deze.

Er heeft nu heel de dag stroom op de deur gestaan en doorgaans kon ik niets meer voelen of alleszins veel minder. Nu in de avon is het tintelend gevoel terug.

Maar... the plot thickens :)
De draad tussen transformator en deur bevat 4 draden. Nu had ik daarstraks even stroom op draad 1 en 2 terwijl de deur aangesloten was op 3 en 4 (géén stroom op de deur dus). Hierbij was het tintelend gevoel er ook... WTF?

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
De voeding andersom in het stopcontact steken helpt soms.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:59
Bij deze niet.
Deze zit vast op de din rail gemonteerd.
Volgens het schema is hij galvanisch gescheiden.
Buiten het feit dat hij niet met stekker aangesloten zit, zal omdraaien wegens het ontwerp niet helpen.

Lost In Music

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Deze ochtend is het probleem weer duidelijk aanwezig. Heb even deze test gedaan:
Volt Meter op AC gezet, 2 pinnen op de klink gelegd. Met adapter uit, 0.01. Met adapter aan, 0.18.

Maar goed, de adapter en draad kan ik in principe uitsluiten daar met een andere het probleem er ook was. Ik zou dus graag even proberen te aarden. Alleen op de deur zelf wordt moeilijk daar het slot in de deur zit en en niet in het frame. Ik herhaal daarom even mijn eerdere vraag:

Is het veilig om even een random aardedraad te nemen en die bij de - te klemmen? Om te kijken of het probleem dan verdwijnt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Met beide meetpennen op de klink meet je niks. Houd de ene pin eens tegen het aardecontact in een stopcontact (geaard verlengsnoer mag ook als je geen stopcontact in de buurt hebt) en dan de andere meetpen op de klink. Vermoedelijk meet je dan wél wat. En dat kan maar zo 115V AC zijn (halve netspanning is vaak wat zo’n netfilter doorlaat).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2018 15:54 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:51:
Met beide meetpennen op de klink meet je niks. Houd de ene pin eens tegen het aardecontact in een stopcontact (geaard verlengsnoer mag ook als je geen stopcontact in de buurt hebt) en dan de andere meetpen op de klink. Vermoedelijk meet je dan wél wat. En dat kan maar zo 115V AC zijn (halve netspanning is vaak wat zo’n netfilter doorlaat).
Net geprobeerd:
Op klink: 0V AC
In sleutelgat: 36V AC
In sleutelgat terwijl ik de klink aanraak: 31V AC

Maar ik vermoed niet dat dit betekent dat er 35V op het slot staat? :?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@WhiteDog wat is de ingangs impedantie van de meter?
Wat geeft de meter aan als je het zelfde meet maar dan terwijl je de metale delen van de meetpennen aanraakt?
En waar tussen ben je aan het meten? Tussen de aarde van een wandcontactdoos en wat je schrijft?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
onetime schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:19:
@WhiteDog wat is de ingangs impedantie van de meter?
Wat geeft de meter aan als je het zelfde meet maar dan terwijl je de metale delen van de meetpennen aanraakt?
En waar tussen ben je aan het meten? Tussen de aarde van een wandcontactdoos en wat je schrijft?
Tussen aardpen van een stopcontact en wat ik schrijf. Meter staat op V AC.

• FrankHe
Het merk Mean Well staat uitermate goed aangeschreven. Het omdraaien van fase en nul lijkt me in dit geval geen geweldig plan, mits deze inderdaad op dit moment correct zijn aangesloten.

Op de uitgang van de voeding zitten twee schroefaansluitingen. Zie je kans om de -V met een stukje beldraad te verbinden met de aardrail?

• onetime
  • Niet online
WhiteDog schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:01:
[...] Tussen aardpen van een stopcontact en wat ik schrijf. Meter staat op V AC.
Mooi. Goed.
Maar wat is de ingangs impedantie van de meter? Gangbaar is tussen 5kOhm en 200MOhm.
Gebruik je een standaard digitale multimeter? (meestal 2 - 20MOhm) Maakt nogal een verschil;

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een multimeter met 5kOhm ingangsimpedantie? Bestaan die echt? Lijkt mij dat die toch altijd in de MOhm range zitten.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:58
Bestaat er een kans dat dit verholpen wordt met een stopcontact die een aarde heeft? En die ook aangesloten wordt op een contactpunt die daadwerkelijk geaard is? Ik heb wel eens mensen gezien die verlengsnoeren met aarde aangesloten hadden op een wandcontact zonder aarde, en vervolgens ervan uit gingen dat de de aarde op de verlengsnoer zou werken.
Zeker weten! Als ik mijn laptop aansluit op een niet geaard stopcontact heb ik ook dat tintelende gevoel als im er overheen ga met m'n hand. Sluit je het aan op een geaard stopcontact, dan is dat gevoel direct weg.

• onetime
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:11:
Een multimeter met 5kOhm ingangsimpedantie? Bestaan die echt? Lijkt mij dat die toch altijd in de MOhm range zitten.
Van de rotste analoge (wijzer)meter tot de 'beste' DMM. Ik heb deze waardes wel op meters zien staan.
20kOhm kwam veel voor bij analoge (wijzer)meters.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 10-06-2018 11:33 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16
Er is geen enkele reden dat dit normaal is.
De schakeling en daarbij behorende elektromagnetische componenten, die de sluiting bedienen, horen elektrisch gescheiden te zijn van de deurklink.
Het is een fabrikagefout en de fabrikant hoort dat op te lossen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
FrankHe schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:33:
Het merk Mean Well staat uitermate goed aangeschreven.
Die indruk had ik toch ook :)
Rik. schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:37:
[...]
Zeker weten! Als ik mijn laptop aansluit op een niet geaard stopcontact heb ik ook dat tintelende gevoel als im er overheen ga met m'n hand. Sluit je het aan op een geaard stopcontact, dan is dat gevoel direct weg.
Dit heeft me aan het denken gezet, want wat jij zegt heb ik ook al ervaren. Toevallig heb ik hier nog een 200W 24V DC adapter liggen voor mijn LED verlichting. Deze is geaard aan 230V kant. Ik heb deze is aangesloten en jawel, probleem verdwijnt! Bijkomende bonus is dat met 24V het slot dubbel zo snel werkt. Ik ga dus even een 24V Din Rail voeding kopen met aarding.

Bedankt iedereen voor het mee zoeken!

Nog even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jsdeOSaAEC06ylJJcM3Vh4D3/medium.jpg

• FrankHe
Je kunt hem ook zelf aarden.
...

Op de uitgang van de voeding zitten twee schroefaansluitingen. Zie je kans om de -V met een stukje beldraad te verbinden met de aardrail?

• onetime
  • Niet online
kan je slot die 24V wel aan? Of brand het op termijn gewoon door. GEEN garantie meer dus...

En mocht je de vragen en adviezen hier inderdaad niet begrijpen, dan verklaart dat waarom je er niets mee doet. Zie ook reactie boven mij. Ik denk uit je reacties op te maken dat je het niet voldoende begrijpt.

Succes.

• jeroen3
Je kunt gewoon je huidige voeding aan de 12V kant aarden. En dan maakt het niet eens uit of je + of - pakt.
Hoewel - natuurlijk gebruikelijker is in de elektro.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sissors schreef op zondag 10 juni 2018 @ 10:11:
Fluke heeft daar een speciale functie voor. Ter voorkoming van het meten van ghost voltages : http://www.fluke.com/fluk.../electrical/dualimpedance

Als je de voeding aard is hij wel niet meer zwevend. Dus dan kan je opeens kortsluiting maken tussen de + van de voeding en aarde.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_gadget op 10-06-2018 16:56 ]

• FrankHe
Mr_gadget schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:54:
[...]

Fluke heeft daar een speciale functie voor. Ter voorkoming van het meten van ghost voltages : http://www.fluke.com/fluk.../electrical/dualimpedance
Handig, het zijn inderdaad doorgaans de betere multimeters die de ingangsimpedantie kunnen aanpassen. Niet iedereen heeft zo'n meter liggen :)
Mr_gadget schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:54:
Als je de voeding aard is hij wel niet meer zwevend. Dus dan kan je opeens kortsluiting maken tussen de + van de voeding en aarde.
De huidige voeding heeft geen aarde maar bevat naar alle waarschijnlijkheid wel een class Y condensator tussen nul en -V. Maar inderdaad een goed punt dat je de kans hebt de voeding kort te sluiten als die wel over een aardaansluiting beschikt. Daar kom je snel genoeg achter, als er geen spanning meer op de secundaire zijde staat...

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
onetime schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:06:
kan je slot die 24V wel aan? Of brand het op termijn gewoon door. GEEN garantie meer dus...
Ja hoor, handleiding spreekt over 12 V AC of 12-24 V DC.
jeroen3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:57:
Je kunt gewoon je huidige voeding aan de 12V kant aarden. En dan maakt het niet eens uit of je + of - pakt.
Dat zou ik normaal doen, alleen nu ik ontdekt hebt dat slot sneller werkt op 24V kan ik evengoed voor 30 € een nieuwe adapter halen. De handleiding vermeld dit geloof ik ook: Preload unlocking: up to 280 N with 12 V AC or DC / up to 400 N with 24 V DC

Ik denk dat ik voor een SDR-75-24 ga.

• jeroen3
Die zal je probleem niet vanzelf oplossen tenzij je alsnog V- aan aarde knoopt.
Primair heeft deze voeding aarde omdat de behuizing van metaal is.

Alle metalen delen van machines en installaties die je kan aanraken dienen sowieso al geaard te zijn. Dus eigenlijk hoor je dit probleem vanaf het begin al helemaal niet te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 10-06-2018 18:55 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:54:
Dat is mogelijk, maar is alleszins tegenstrijdig met mijn ervaringen :)

Waarom is het probleem dan nu opgelost met deze voeding: HLG-185H-24A
Waarom heeft een laptop met plastic voeding dit probleem niet / wel afhankelijk van een niet / wel geaard stopcontact?
Mean Well heeft ook plastic 24V voedingen met aarding.

• jeroen3
Die HLG is IP65, dat is een hele andere klasse voeding!
Plus, er zit een Y condensator op de secundaire kant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f2ZzYNa.png

Tevens ook bij de DR-45-24, maar niet bij de SDR-75-24.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:55:
Die HLG is IP65, dat is een hele andere klasse voeding!
Plus, er zit een Y condensator op de secundaire kant:
[afbeelding]

Tevens ook bij de DR-45-24, maar niet bij de SDR-75-24.
Hoi jeroen, echt hartelijk dank dat je de moeite neemt om even verder te kijken. Ik probeer ook maar te begrijpen waarom de ene wel en de andere niet werkt :)

Ben even op zoek gegaan naar de modellen met aarding aan 24V kant, en vond oa. de MDR-60-24 en NDR-75-24 (met aarding op de + en -). Denk je dat ik met die laatste een goede keuze maak?

• jeroen3
Die NDR-75-24 is een prima voeding. De MDR is iets goedkoper, dat zie je ook terug in de specificaties. Lagere MTBF, lagere humidity en hogere rimpel.

Maakt voor de toepassing niets uit overigens.

• onetime
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:05:
[...] Of je moet een stroomkring naar aarde maken met een lagere weerstand dan jij. Met een daadwerkelijke aarde draad bijvoorbeeld.
Beer Buntenbach schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:34:
[...] Hij kan de beste voeding kopen, wanneer de deur echter niet geaard is zal een nieuwe voeding niet veel verschil maken..
Het merk Mean Well staat uitermate goed aangeschreven. Het omdraaien van fase en nul lijkt me in dit geval geen geweldig plan, mits deze inderdaad op dit moment correct zijn aangesloten.

FrankHe schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:19:
Je kunt hem ook zelf aarden. [...]
jeroen3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:57:
jeroen3 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:54:

Alle metalen delen van machines en installaties die je kan aanraken dienen sowieso al geaard te zijn. Dus eigenlijk hoor je dit probleem vanaf het begin al helemaal niet te hebben.
Je hoeft geen geld uit te geven, je kunt dit ook even proberen...

• FrankHe
onetime schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:07:
[...]

Je hoeft geen geld uit te geven, je kunt dit ook even proberen...
Er spelen twee dingen. Geld uitgeven voor een 24 Vdc voeding lost een ander probleem op, namelijk dat de 12 Vdc voeding zorgt voor minder kracht op de magneetspoel. De lekstroom op de deurklink is het oorspronkelijke probleem.
Pagina: 1