Beste Tweakers!
Mijn vriendin is sinds kort werkzaam als 3d modelleur en wilt graag met haar eerste loon een PC kopen Huidige laptop is rijp voor de sloop.
Even wat info voor u m.b.t. het handige vragenlijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van 2: Enerzijds wilt ze thuis ook een beetje kunnen 3D moddeleren. Ze gebruikt hier voornamelijk programmas als 3ds max 2016, maya 2016 en substance painter voor. Natuurlijk wilt ze van het resultaat ook een mooi plaatje kunnen renderen.
Daarnaast zal de pc ook zeer zeker gebruikt worden voor gaming. En het liefst gewoon een beetje toekomstbestendig PC voor het budget (zie volgende puntje)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,- is het plan. Als we voor 10% meer opeens veel betere prestaties krijgen doen we daar niet al te moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Voor nu volledige PC. Randapparatuur (beeldscherm etc) zijn ook wel aan vervanging toe maar dat komt later wel
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf altijd Intel / Nvidea gebruikt en ben daar ook in mn voorstel vanuit gegaan. Daarnaast heb ik veel gelezen dat vooral 3D modelling software beter draait met een nvidea kaart; geen idee of dit tegenwoordig nog geldt of dat dit een broodje aap verhaal is.
Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, voor nu: nee
Als referentie, dit is de PC die ze gebruikt op d'r werk waar de gebruikte software prima op loopt:Beetje gedateerd
Ik twijfel tussen de i5-8600 + 1070 of deze te vervangen door:
Dan komt de totaalprijs neer op €981,- (dus net wat meer binnen het budget). Maar nogmaals: het belangrijkste is dat ze een nu goede investering doet en dan liever nu wat meer geld uitgeven ipv later spijt.
Ik ben voor alle builds uit gegaan van 16GB ram gezien de huidige ramprijzen met het idee er ooit nog eens 16 bij te prikken.
De vragen aan u als expert!:
Mijn vriendin is sinds kort werkzaam als 3d modelleur en wilt graag met haar eerste loon een PC kopen Huidige laptop is rijp voor de sloop.
Even wat info voor u m.b.t. het handige vragenlijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van 2: Enerzijds wilt ze thuis ook een beetje kunnen 3D moddeleren. Ze gebruikt hier voornamelijk programmas als 3ds max 2016, maya 2016 en substance painter voor. Natuurlijk wilt ze van het resultaat ook een mooi plaatje kunnen renderen.
Daarnaast zal de pc ook zeer zeker gebruikt worden voor gaming. En het liefst gewoon een beetje toekomstbestendig PC voor het budget (zie volgende puntje)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,- is het plan. Als we voor 10% meer opeens veel betere prestaties krijgen doen we daar niet al te moeilijk over.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Voor nu volledige PC. Randapparatuur (beeldscherm etc) zijn ook wel aan vervanging toe maar dat komt later wel
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf altijd Intel / Nvidea gebruikt en ben daar ook in mn voorstel vanuit gegaan. Daarnaast heb ik veel gelezen dat vooral 3D modelling software beter draait met een nvidea kaart; geen idee of dit tegenwoordig nog geldt of dat dit een broodje aap verhaal is.
Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, voor nu: nee
Als referentie, dit is de PC die ze gebruikt op d'r werk waar de gebruikte software prima op loopt:Beetje gedateerd
- Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz (8 CPUs), ~3.5GHz
- Gigabyte GA-Z87M-D3H
- Nvidea GeForce GTX 970
- WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Samsung 840 Pro 256GB
- 24GB ram
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600 | € 209,- | € 209,- |
| 1 | Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) | € 85,- | € 85,- |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 1.0) | € 455,- | € 455,- |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 40,65 | € 40,65 |
| 1 | Cooler Master MasterBox Q300L | € 36,- | € 36,- |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 161,99 | € 161,99 |
| 1 | Corsair CX450M | € 51,- | € 51,- |
| 1 | WD Green SSD M.2 (G2G0B) 240GB | € 55,- | € 55,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.093,64 | |
Ik twijfel tussen de i5-8600 + 1070 of deze te vervangen door:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-8700 Boxed | € 269,- | € 269,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 6GT OC | € 285,- | € 285,- |
Dan komt de totaalprijs neer op €981,- (dus net wat meer binnen het budget). Maar nogmaals: het belangrijkste is dat ze een nu goede investering doet en dan liever nu wat meer geld uitgeven ipv later spijt.
Ik ben voor alle builds uit gegaan van 16GB ram gezien de huidige ramprijzen met het idee er ooit nog eens 16 bij te prikken.
De vragen aan u als expert!:
- Zijn de onderdelen compatibel
- Is de samengestelde build in balans of is er een duidelijke bottleneck waar ik nog even naar moet kijken
- Hoe weerhoud de build zich tot de referentie PC (dr werk pc)
- We proberen zoveel mogelijk te halen uit het bugdet: zijn er optimalisatie mogelijkheden/beter hardware voor mindere prijs?
- Overige tips en aanbevelingen altijd welkom