[auto] audio geluid ruis, schelle hoge tonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhandy379
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-06 22:08
Ik heb zo een 3 maanden geleden mijn radio, speakers en versterker vervangen. Nu is het zo dat ik een ruis hoor wanneer het geluid uit staat. Deze wordt niet erger als ik gas geef dus ik ga er van uit dat het geen dynamoruis is. Ook klinken de hoge tonen super schel, vooral de klanken met een "T" en "S".
Als ik mijn gain meer opendraai wordt deze ruis harder. De speakers heb ik gebrugd aangesloten op de versterker en de gain staat ongeveer kwart vol. Zowel via de radio als de versterker heb ik high-pass aan staan. De versterker heb ik laten afstellen maar ik vind het eigenlijk al apart dat de gain maar op een kwart staat, terwijl er bij de beschrijving van de speakers bij verkooppunten staat dat de speaker optimaal werkt bij een versterker tussen de 100 en 150 wrms per kanaal.. dat zou betekenen dat de gain tussen de helft en driekwart zou moeten staan bij een kanaal van 190W RMS lijkt mij..
Verder, de voedingskabels liggen rechts en de signaalkabel gaan via links. De massakabel is kort, zo een 70 cm. en is verbonden zit aangesloten aan de rechter bankschroef. Ik weet niet of dit belangrijk is om te vermelden maar ik heb een subwoofer met een aparte versterker. De massakabel van deze versterker zit aan de linker bankschroef aangesloten. Ik heb het lak niet opgeschuurd (ga ik wel doen) maar ik ga er niet van uit dat dit de hoofdzaak is, aangezien het geruis wel erg hard is als ik de gain meer opendraai. De voedingskabels zijn niet verbonden met elkaar, elk voedingskabel gaat apart naar de accu toe. Alleen de remotekabel heb ik gesplit dmv een kroonsteentje.

Specificaties apparatuur:
Radio = Pioneer AVH-X390BT dubbel din
Speakers = Hertz HCX 690 (130w RMS, 260W max)
Versterker = Hertz HCP 4 (2 x 190W RMS gebrugd)

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen en hoe ik dit zou kunnen testen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je al eens dingen afgekoppeld, zoals de sub om dat uit te sluiten en wat gebeurd er als je de line in afkoppelt? Dan kun je de headunit uitsluiten. Eventueel als het dan weg is, bij de headunit de line afkoppelen, dan weet je of de kabel iets oppikt.

PS. Sluit ze eens ongebrugd aan. Vind het niet gek dat de gain laag moet als je ze gebrugd aansluit. Dit is namelijk behoorlijk overkill voor een normale fullrange speaker.

Er zijn een hoop dingen die je kan proberen om oorzaken uit te sluiten.

O en dynamoruis kun je heel makkelijk uitsluiten, als je motor niet draait, heb je ook geen dynamoruis :)

PS. Highpass moet je niet doen aan beide kanten, dan filter je het geluid 2x.

Gewoon fullrange naar de versterker sturen en daar de highpass aanzetten, maar niet 2x, is nergens voor nodig.

Ook is de karakteristiek van highpass weer verschillend bij verschillende apparaten/merken, dus als je dat 2x gaat doen heb je 2x verlies door het filteren.

PS. Als je de massa aansluit, zorg er voor dat het metaal waarop je verbind goed bloot is gemaakt, dus schuren zodat er geen verf meer op zit op die plek. O dat zei je zelf al 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Fairy op 09-06-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhandy379
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-06 22:08
Dankje voor de reactie.

Dynamoruis is uitgesloten, dat is het niet.

Ik snap alleen niet precies wat je bedoelt met de line in afkoppelen. Bedoel je dan de RCA kabel die van de HU naar de versterker gaat? En als ik het dan goed begrijp bij de loskoppeling:

1. Ruis blijft --> HU is niet de oorzaak --> controleren of de kabels geluid oppikken als de kabel van de radio is losgekoppeld
2. Ruis gaat weg --> HU hoogwaarschijnlijk de oorzaak (tenzij de kabels deze ruis veroorzaakte)

Ik ga in ieder geval al de highpass dan uitzetten via mijn HU (wat ik overigens al een keer had gedaan, maar dit had geen effect op de ruis / het geluid).

Van het weekend ga ik eraan beginnen (met de kabels spelen, ongebrugd aansluiten en het lak maar eens eraf schuren).

/update:
Subwoofer uitgeschakeld, geen vermindering ruis.
Highpass filter uitgeschakeld, geen vermindering ruis.
Speakers ongebrugd aangesloten, geen vermindering ruis (en gain meer open = meer ruis).

Wat me opviel vandaag is dat als de HU aan staat en in het hoofdmenu zit, dan is er geen ruis. Pas als ik overschakel naar radio of bluetooth (volume op 0 en bij bluetooth geen muziek aan via telefoon) ruizen de speakers en meer zodra ik de gain meer open, zowel op accu als met motor aan.

[ Voor 28% gewijzigd door rhandy379 op 14-06-2018 15:03 . Reden: Update ]