Hulp bij indeling woonkamer/keuken

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
Hoi Tweakerts,

Over 3 maanden betrekken wij ons huis en nu zit ik al een week te bedenken wat de beste manier is om een beetje een gevoel te krijgen van de indeling die ik wil, het interieur wat ik zoek en mooi bij elkaar past.

Mijn plan is om voor het interieur toch met een soort moodbord aan de slag te gaan en daarmee een gevoel te krijgen over wat allemaal bij elkaar zou passen qua stijl.

Alleen het gevoel voor ruimte is er dan niet echt of komt heel nauw, want je kunt niet steeds bij de mensen die er nog wonen langs gaan en dan aan het meten gaan, maar je wilt toch al van te voren dingen bestellen zoals een bank, eettafel, kast, bed etc. en we willen eventueel een keuken vervangen.

Het is ook een huis waarin de ruimte in de huiskamer/keuken proporties erg belangrijk zouden zijn en in verhouding moeten zijn.

De indeling en de grootte van de objecten hangt hier toch wel van af, want je kunt wel een 4 zits bank bestellen, maar als je toch na een maand na de levering denkt dat een 3 zits beter was, heb je weer spijt ;)

Nu heb ik een aantal opties, maar daar ook mijn bedenkingen bij:

– Sketchup gebruiken, maar dan zie je het ook alleen ‘maar’ virtueel en je staat er niet tussen.
– Gek idee misschien, maar met lint de afmetingen van een kamer afzetten en met kartonnen dozen objecten (kast, bank) afmetingen nabootsen.

Moedig ze aan, schiet ze af en ik hoop dat er nog mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben en tips of andere opties hebben ;)

Grazie Mille!

• NNCi
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik ga een nieuwbouwwoning kopen, dus het probleem is heel herkenbaar.
Ik ben aan de slag gegaan met online webprogramma's zoals roomstyler en floorplanner.
Minder bewerkelijk dan sketchup.

De grove indeling voor mijn huis heb ik nu.

Mijn advies met grote meubels is te wachten tot je daar echt woont en gevoel krijgt voor de verschillende ruimtes. Kleine/trendsgevoelige dingen kun je nu alvast aanschaffen.

Ik ga straks bij de kijkdagen met krijt mijn voorlopige keukenontwerp op de grond aftekenen, dus
dat idee met dozen in een ruimte is helemaal niet verkeerd.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-02 13:51
Kijk eens naar de ikea app, (mits je telefoon het ondersteund) kan je dacht ik voorwerpen virtueel in je kamer zetten.
Dan zul je er wel echt moetje zijn, maar een bank waar je 10-15 jaar op zal zitten kan je wel een paar weken uitstellen toch?

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 16:18
Of gewoon op schaal uittekenen, en je meubels uitknippen en er mee schuiven

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij de kringloop of op marktplaats goedkope/gratis meubels verkrijgen. Als je er dan eenmaal woont kan je precies kijken wat wel of niet past.

Wij hebben het destijds gewoon met excel en schaar en papier gedaan. Beetje passen en meten en dan maar online bestellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je er echt werk van wilt maken zou je met unreal of met unity een mooi 3d model kunnen maken en daar kan je dan ook zelf doorheen wandelen.

YouTube: Unreal Engine 4 interior design

YouTube: Interior Walk-Through with Unity 3D

PS, als je met die dozen in de weer gaat wil ik graag wat foto's zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2018 23:47 ]

• Furion2000
@Ernemmer
Haha dat zal ik doen.

Sketchup ben ik redelijk bekwaam mee dus dat blijft een optie en...Unreal/unity are you nuts? :p

Ik heb het niet goed bekeken, maar daar heb je serious skills voor nodig. Voordat ik dat geleerd heb woon ik er al 3 jaar ;)

@therest

Met papier inderdaad zou nog een optie kunnen zijn en 2e hands is bij de meeste meubels ook een optie, tenzij het een meubel is die we nieuw willen kopen zoals een bank.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pics please, of plattegrond. Veel is een gevoelskwestie btw

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 08-06-2018 12:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 18:27
Vergeet de looppaden niet. Dat een hoekbank past wil nog niet zeggen dat je makkelijk vanuit de keuken naar de tuin kan lopen bijv.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Furion2000 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:15:
@Ernemmer

Sketchup ben ik redelijk bekwaam mee dus dat blijft een optie en...Unreal/unity are you nuts? :p
Gewoon sketchuppen met een render plugin (bijv Vray). Ik heb het op die manier gedaan en ook een lichtplan met Vray.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-02 14:57
Ik heb zelf een combinatie van dingen die je noemt gebruikt. De algemene indeling heb ik met floorplanner gemaakt. Als je daar de maten van je meubels invoert geeft dit een aardig beeld van de indeling van de ruimte. Daarnaast heb ik sketchup gebruikt om bijvoorbeeld een voorlopige indeling van de keuken in te tekenen. Dat gaf voornamelijk met zichtlijnen een aardige inkijk in hoe het zou (kunnen) worden. Bijvoorbeeld: door in sketchup de keuken te tekenen kon ik bepalen wat je van de woonkamer ziet bij het plaatsen van het kookeiland op een bepaalde plek (bij het achter de kookplaat staan). Sketchup vond ik wel een stuk tijdrovender dan floorplanner maar het geeft wel hele andere mogelijkheden.
Als laatste hebben we voor bepaalde zaken de methode gebruikt die je als laatste noemt. Bijvoorbeeld de afstand tussen twee aanrechten in de keuken uitzetten op de vloer met schilderstape om een idee te krijgen van de beschikbare ruimte en hoe dit aanvoelt. Vooral bij (smalle) doorgangetjes enzo kan dit heel verhelderend werken. Dat blijft toch lastig inschatten van een plattegrondje. Desnoods zet je een tafel of andere meubels ergens neer om zo een idee te krijgen van de afstanden.

• Furion2000
@titan1901

Ja dit zal bij ons in sommige gedeeltes zo ook wat nauwer komen en als het niet werkt weten we dat ook weer. Teveel redenen om het niet te doen, maar het kab geen kwaad om bezig te zijn daarmee met tape en dozen ;)

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 15:10

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik had hetzelfde probleem en heb met Floorplanner (gratis) het volgende gemaakt om het voor mezelf een beetje inzichtelijk te maken. (en ja, 1x langsgeweest met laserafstandsmeter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9fs0DphNMsVs7AclYMNGPZIL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mw3x7jZDWZKiOqZNzpFySLVN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jZHDbN5FOQ4D8z9KeZbho7De/full.png

Verwijderd

Ik denk dat jouw 2 opties echt wel de beste zijn. Sketchup om een algemeen inzicht te krijgen in de mogelijkheden en indelingen. Je kan dat onmogelijk met alles doen, maar de dingen waaraan je twijfelt kan je aan de hand van tape, opbjecten, dozen, ... proberen uitzetten.

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-01 18:47
http://www.sweethome3d.com

Super handig (gratis) programma om huis in te richten.
Pagina: 1