• dmitrilisokonov
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-01 20:24
Hoi Tweakers Forum,

Ik ga een opleiding HBO-ICT beginnen en mijn school is redelijk vaag over de specificaties die de laptop moet beschikken. Dus mijn vraag was eigenlijk of er mensen hier een soortgelijke opleiding doen.

Dit is de laptop die ik heb aangeschaft.
https://www.coolblue.nl/p...pire-5-a515-51g-88ye.html

Wat denken jullie voldoet deze om:
A: Dingen te programmeren en dus redelijk veel rekenwerk te doen
B: Mocht ik de richting ICT en media kiezen voldoen om dingen zoals foto en videobewerking te verrichten.

Ik weet dat het een vrij specifieke vraag is maar wellicht weet iemand hier er raad mee. Wellicht doet iemand informatica of HBO-ICT? Het is namelijk wel de bedoeling dat ik hier(optimale situatie) de rest van mijn opleiding mee kan doen.

Thanks and let me know!

P.S. ik weet dat coolblue zelf erbij zet waar de laptop wel/niet geschikt voor is maar die adviezen betwijfel ik soms een beetje gezien ze bij sommige modellen niet echt kloppen.

EDIT: Zie nu dat ik deze post op de verkeerde plek heb gepost! Sorry mods!

[Voor 8% gewijzigd door dmitrilisokonov op 07-06-2018 16:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Programmeren valt zeker in het begin reuze mee. Dat lukt zelfs op een Pentium nog.
Je hebt een Full-HD scherm, dus dat ook is fijn qua hoeveelheid code die er op je scherm past. SSD maakt de boel lekker vlot.
Lijkt me een prima geschikte laptop!

• dmitrilisokonov
Kaalus schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:03:
Programmeren valt zeker in het begin reuze mee. Dat lukt zelfs op een Pentium nog.
Je hebt een Full-HD scherm, dus dat ook is fijn qua hoeveelheid code die er op je scherm past. SSD maakt de boel lekker vlot.
Lijkt me een prima geschikte laptop!
Nice klinkt goed. Misschien was ik niet duidelijk in de post heb hem even aangepast. Maar zoek ook naar iets dat optimaal gezien de hele studie mee kan. Wat denk je er van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
dmitrilisokonov schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:05:
[...]

Nice klinkt goed. Misschien was ik niet duidelijk in de post heb hem even aangepast. Maar zoek ook naar iets dat optimaal gezien de hele studie mee kan. Wat denk je er van?
Optimaal genoeg. Wellicht als je veel gaat virtualiseren dat een iets vlottere laptop fijn is. Maar voor hetzelfde geld ga je meer richting de media of business kant en dan volstaat deze laptop echt prima.
heb het zelf altijd met een Ultrabook gedaan en de CPU + geheugen was zeker niet de nek. Fijnste vooruitgang was naar een Full HD scherm om gewoon meer werkruimte te hebben.

Zolang je niet al heel duidelijk weet welke ICT kant je op wilt is het lastig daar wat voor aan te raden. Voor algemeen HBO ICT is deze laptop prima. Je kunt altijd nog wat zwaarders kopen mocht je richting veel virtualisatie of game design gaan.

• dmitrilisokonov
Kaalus schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:07:
[...]

Optimaal genoeg. Wellicht als je veel gaat virtualiseren dat een iets vlottere laptop fijn is. Maar voor hetzelfde geld ga je meer richting de media of business kant en dan volstaat deze laptop echt prima.
heb het zelf altijd met een Ultrabook gedaan en de CPU + geheugen was zeker niet de nek. Fijnste vooruitgang was naar een Full HD scherm om gewoon meer werkruimte te hebben.

Zolang je niet al heel duidelijk weet welke ICT kant je op wilt is het lastig daar wat voor aan te raden. Voor algemeen HBO ICT is deze laptop prima. Je kunt altijd nog wat zwaarders kopen mocht je richting veel virtualisatie of game design gaan.
Dankjewel voor het snelle antwoord. Op dit moment leun ik meer naar de kant van software development. :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-06 09:03
Prima keuze, maar ligt er ook een beetje aan wat je budget is. Als je binnen ongeveer de zelfde prijs kijkt, zou dit ook een optie kunnen zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1149645;1180293/
Maar de Acer heeft dan wel een recentere processor, grotere SSD (maar geen HDD) daar staat dan bij de HP wel een GTX 1050 tegenover, mocht je bijv. toch nog naar Media (en bijv. Game Design oid) gaan, dan is de videokaart wel weer een voordeel. Zelf vond ik tijdens mijn studie (lees al snel 8 jaar terug) het vooral fijner als mijn laptop wat compacter was geweest, en wat handzamer. De GPU had ik in mijn media opleiding niet heel veel aan en een i5 was ook genoeg geweest. Dat wetende zou ik als ik nu begin aan een ICT opleiding eerder voor zoiets kiezen:
pricewatch: Lenovo ThinkPad X380 Yoga 20LH000NMH

Strava & Untappd - Do not combine!

• dmitrilisokonov
Raznov schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:12:
Prima keuze, maar ligt er ook een beetje aan wat je budget is. Als je binnen ongeveer de zelfde prijs kijkt, zou dit ook een optie kunnen zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1149645;1180293/
Maar de Acer heeft dan wel een recentere processor, grotere SSD (maar geen HDD) daar staat dan bij de HP wel een GTX 1050 tegenover, mocht je bijv. toch nog naar Media (en bijv. Game Design oid) gaan, dan is de videokaart wel weer een voordeel. Zelf vond ik tijdens mijn studie (lees al snel 8 jaar terug) het vooral fijner als mijn laptop wat compacter was geweest, en wat handzamer. De GPU had ik in mijn media opleiding niet heel veel aan en een i5 was ook genoeg geweest. Dat wetende zou ik als ik nu begin aan een ICT opleiding eerder voor zoiets kiezen:
pricewatch: Lenovo ThinkPad X380 Yoga 20LH000NMH
Hmm daar heb je zeker een punt. Ik ga dit even onderzoeken. Dit lijkt inderdaad een veel betere prijs kwaliteit verhouding. https://tweakers.net/pricewatch/compare/1149645;1180293/

EDIT: Dankjewel voor de tip. Ik heb toch de 1050 gekozen. Ik zag gewoon niet waarom ik voor 50 meer niet een veel beter apparaat kon halen. Goeie!

[Voor 7% gewijzigd door dmitrilisokonov op 07-06-2018 17:20]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:12
128GB SSD is wel echt heel weinig. Met windows, office en een IDE zit die vol. Zou minstens voor 250GB gaan en als je er ook games op wilt zetten zelfs 500GB.

• dmitrilisokonov
hoi1234 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 18:39:
128GB SSD is wel echt heel weinig. Met windows, office en een IDE zit die vol. Zou minstens voor 250GB gaan en als je er ook games op wilt zetten zelfs 500GB.
Klopt het is aan de lage kant. Maar het is voornamelijk voor school en ik heb enorm veel cloudopslag dus daardoor heb ik toch gekozen voor betere specs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dannyh53
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 22:18
Ik zit zelf in het eerste jaar van een hbo ict opleiding en mijn oude i5 zonder GPU doet het prima, voelt ook niet anders dan mijn ryzen 1600 voor programmeren. Photoshop daarintegen is wel een stuk fijner op mn ryzen systeem.

Jou laptop lijkt me dan ook een prima systeem.

mvg, Danny

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee