Even een ander perspectief: ik ben zelf momenteel nogal bezig met retro-computing ((zeer) oude PCs bouwen en software van toen erop draaien) en daar leeft deze vraag ook nogal. Bedenk dat sommige componenten (vooral zeldzame geluidskaarten) zodanig aan de prijs zijn dat je er een 1080SLI opstelling voor zou kunnen kopen... We hebben het dan over voedingen die flink ouder zijn dan deze Enermax-ontwerp uit 2005. Daar speelt naast de betrouwbaarheidsvraag ook mee dat voedingsstandaarden door de jaren heen veranderen en connectors maar ook vereiste vermogens op de verschillende voltages kunnen veranderen, en zelfs hele voltagelijnen die erbij kwamen of eraf gingen. Er bestaat levendige discussie of je beter af bent met een oude voeding die exact levert wat nodig is, of een nieuwere die verkeerd gedimensioneerd is en/of via adapters moet lopen. Dat is hier allemaal niet relevant. Dit is een ATX12V 2.3 voeding met in beginsel dezelfde vermogens als een voeding die je nu nieuw koopt.
Nu, vuistregel bij voedingen is beter een oudere of lager gespecte goede voeding dan een stuk goedkoop prul. Dit was destijds een high-end voeding, met hoge efficiency en betrouwbaarheid. Ik twijfel er sterk aan of een nieuwe voeding van EUR 50 beter zou zijn. Trek dan gelijk het dubbele uit voor vergelijkbare kwaliteit.
Als je twijfelt aan de kwaliteit van componenten of lijm, controleer die gewoon voordat je het gebruikt. wel ALTIJD zorgen dat je de boel ontlaadt door even de pinnen kort te sluiten voordat je een voeding opent. Lijm is sowieso niet electrisch relevant, aangezien de electrische verbindingen allemaal gesoldeerd zijn. Rol van lijm in een voeding is om trillingen tegen te gaan. Worst case als dat vergaan is hoor je zoemende geluiden. Kan irritant zijn, maar daar gaan je componenten niet van opblazen. Controleer wel altijd condensatoren als je toch bezig bent. Anno 2005 waren de ergste die je rond de eeuwwisseling zag niet meer in gebruik, maar controle is beter dan vertrouwen als het op elektronica aankomt.
Tenslotte: dit ontwerp stamt misschien uit 2005, maar ik zie dat deze voedingen tot in 2012 verkocht zijn. Het is mogelijk dat dit exemplaar niet eens de helft van de genoemde leeftijd oud is. Kijk dus naar de productiedatum (staat geheid - al dan niet geencodeerd in een daycode - op de sticker) voor de werkelijke leeftijd.
Oslik blyat! Oslik!