PC Issue (loopt vast)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stijnb1234
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-02 10:06
Ik zoek een?
Ik heb een probleem. Als er veel openstaat op mijn computer, dan loopt hij soms vast, en kun je niks meer doen. Ik heb het idee dat het komt door of de HDD waar Windows op staat of de voeding.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal €100 euro uitgeven om het probleem op te lossen, als er een nieuwe HHD of voeding of iets anders in moet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een lijstje samengesteld van mijn PC. Het is een Medion Akoya P5330 D (De videokaart is veranderd, omdat ik 3 schermen heb en de originele maar met 2 werkt).
Hoe los ik dit probleem op? Weten jullie toevallig een programma om te kijken wat het probleem is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2320 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MEDIONPC MS-7728----
1Gigabyte GeForce GT 730 2GB GDDR5€ 72,50€ 72,50
1Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 250GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung KR M378B5773DH0-CH9 1114€ 0,-€ 0,-
1TSSTcorp CDDVDW SH-216AB----
1FSP450-60EMDN----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,50

Beste antwoord (via stijnb1234 op 07-06-2018 21:55)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan ook storage zijn (het kan praktisch alles zijn eigenlijk). Draai eens een SMART readout. Het kan zelfs een half-losse/half-vaste/niet goed geleidende (nicotine laagje oid...) S-ATA kabel zijn...

Het kan een RAM probleem zijn, voeding, GPU, zelfs een defecte aangesloten printer...

Alle reacties

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-02 14:51
Ik zie dat je maar 4gb ram in je pc hebt zitten. Dit is voor hedendaagse programma's toch wel echt te weinig. wellicht dat je deze kan upgraden naar minimaal 8 gb.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:46
Je kan eens kijken binnen de Windows Eventviewer, mogelijk dat je daar iets kan terugvinden over de crash. In ieder geval of het softwarematig is?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-02 23:06
Dit vastlopen kan echt door van alles komen.
Begin eens bij simpel taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) te kijken of er iets tegen de 100% loopt als jij veel open zet en bezig bent.
Vervolgens bekijk eens temperaturen van je CPU en GPU, dit kan met CPU-Z en GPU-Z vrij eenvoudig. Eventueel HwInfo, die geeft nog veel meer info. Temperatuur ver boven de 70 tot 80 graden? Kan probleem zijn. Alle programma's zijn te Googlen en downloaden voor nop.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Pelkie schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:17:
Ik zie dat je maar 4gb ram in je pc hebt zitten. Dit is voor hedendaagse programma's toch wel echt te weinig. wellicht dat je deze kan upgraden naar minimaal 8 gb.
Als het RAM vol is, gaat Windows over op virtual memory op de HDD. In mijn ervaring zorgt dit er niet voor dat de PC vast loopt en je niets meer kunt doen, zoals in de TS gesuggereerd wordt. Het zorgt er enkel voor dat alles pas na een seconde of twee gebeurt. (alsof dat nog niet vervelend genoeg is)

@stijnb1234 Ik zou afraden om hier nog 100 euro aan nieuwe componenten aan te hangen. Een dergelijke voeding zou het nieuwe component zomaar direct kunnen slopen. Been there, done that, helaas.

Ik zou gokken op defecte sectoren in het RAM. Er zit een programmaatje in Windows om dit te testen.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
Bedoel je met vastlopen "freezen"? Dus dat je de muis niet meer kunt bewegen? Of kun je dat wel nog?

No one is listening until you fart

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:23
Wat intern geheugen hoeft niet veel te kosten als je een gebruikt setje koop. Voor €30 of minder zou je 2x4GB moeten kunnen scoren.
Verder is een ssd nooit weggegooid geld. Voor nog geen €70 heb je een 250GB.

• stijnb1234
Luckei schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:58:
Dit vastlopen kan echt door van alles komen.
Begin eens bij simpel taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) te kijken of er iets tegen de 100% loopt als jij veel open zet en bezig bent.
Vervolgens bekijk eens temperaturen van je CPU en GPU, dit kan met CPU-Z en GPU-Z vrij eenvoudig. Eventueel HwInfo, die geeft nog veel meer info. Temperatuur ver boven de 70 tot 80 graden? Kan probleem zijn. Alle programma's zijn te Googlen en downloaden voor nop.
De temperaturen zien er goed uit: CPU is 45 °C, GPU is 42 °C.

Ik zal taakbeheer idd eens open laten staan. Hij geeft nu wel aan dat 76% van het Geheugen in gebruik is (via taakbeheer).

• stijnb1234
Felix! schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:25:
Bedoel je met vastlopen "freezen"? Dus dat je de muis niet meer kunt bewegen? Of kun je dat wel nog?
Ik bedoel idd freezen. Ik kan niks meer doen, en de muis werkt ook niet meer. Zelfs het toetsenbord doet niks meer.

• Luckei
En wat gebeurt er vervolgens met je PC als deze vastloopt? Herstelt deze zich weer, krijg je een blauw scherm, lopen er programma's vast en worden deze opnieuw gestart?

76% RAM gebruik is nog niet perse reden tot zorg, pas bij 95% of hoger ging vroeger Windows nog wel eens zeuren bij mij.

• stijnb1234
Luckei schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:52:
En wat gebeurt er vervolgens met je PC als deze vastloopt? Herstelt deze zich weer, krijg je een blauw scherm, lopen er programma's vast en worden deze opnieuw gestart?

76% RAM gebruik is nog niet perse reden tot zorg, pas bij 95% of hoger ging vroeger Windows nog wel eens zeuren bij mij.
Er gebeurt gewoon niks. Herstellen dat hij (bijna) nooit, geen blauw scherm en er word niks opnieuw opgestart. Hij heeft zichzelf 1x herstelt, maar dat was het.

• Luckei
Hmm misschien toch maar even Googlen naar Windows EventViewer en daar kijken of je wat kan vinden. Of inderdaad MemTest downloaden en je RAM laten checken.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
stijnb1234 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:48:
[...]

Ik bedoel idd freezen. Ik kan niks meer doen, en de muis werkt ook niet meer. Zelfs het toetsenbord doet niks meer.
Dan zou het ook de videokaart kunnen zijn. Probeer het beeldscherm eens via de IGPU (videokaart van de processor) aan te sluiten en kijk of je dezelfde problemen ervaart. Deze aansluiting bevindt zich op het moederbord. Als het goed is zal je beeld krijgen, zo niet, moet je in de bios een instelling veranderen (van externe videokaart naar interne videokaart).

No one is listening until you fart

Acties:
  • Beste antwoord

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan ook storage zijn (het kan praktisch alles zijn eigenlijk). Draai eens een SMART readout. Het kan zelfs een half-losse/half-vaste/niet goed geleidende (nicotine laagje oid...) S-ATA kabel zijn...

Het kan een RAM probleem zijn, voeding, GPU, zelfs een defecte aangesloten printer...

• stijnb1234
Felix! schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:39:
[...]

Dan zou het ook de videokaart kunnen zijn. Probeer het beeldscherm eens via de IGPU (videokaart van de processor) aan te sluiten en kijk of je dezelfde problemen ervaart. Deze aansluiting bevindt zich op het moederbord. Als het goed is zal je beeld krijgen, zo niet, moet je in de bios een instelling veranderen (van externe videokaart naar interne videokaart).
De computer ga ik upgraden voor mijn broertje. Hij gaat er een nieuwe videokaart en RAM kaart (8GB of 2x 4GB) indoen.

Ik kijk daarna of het probleem zich nog steeds optreed. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1