Antwoordapparaat met keuzemenu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik weet niet of ik dit in de juiste forumdeel heb geplaats; zo niet; verplaats het maar naar de juiste.
Dit leek mij de best passende categorie.

Ons probleem:

Wij zitten thuis met een serieus irritant probleem wat ik in het Ziggo topic al heb aangekaart:
Piet91 in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Sinds vorige week woensdag bellen veel mensen ons op omdat ze een gemiste oproep van ons nummer hebben. Echter hebben wij hen nooit gebeld.
Ons nummer word dus gebruikt om talloze mensen op te bellen, soms meerdere malen per dag naar dezelfde huishoudens.
Veel van deze mensen bellen ons dus terug en dit begint enorm irritant te worden.
Niets ten nadele van deze mensen natuurlijk - die kunnen er niets aan doen en ook zij worden lastiggevallen - maar wij kunnen elke keer weer gaan uitleggen wat de situatie is.
Meestal beginnen mensen rond een uur of 12 's middags naar ons te bellen en dit houdt dan de rest van de middag aan. Elke dag krijgen we wel 10+ mensen aan de lijn.
Op dit moment heb ik de telefoonkabel maar uit het Ziggo modem gehaald om deze reden.

Nou hebben we contact opgenomen met Ziggo en die geven aan niets hieraan te kunnen doen.
De enige optie die zij geven is dat wij een ander telefoonnummer nemen.
Probleem is echter dat ons nummer bij honderden mensen bekend is en wordt gebruikt dus het is voor ons bijna onmogelijk om een nieuw nummer te nemen.

Morgen gaan wij ook bij de politie aangifte doen maar hier hoeven wij natuurlijk ook niets van te verwachten.

Hopelijk is dit tijdelijk en houdt het een keer op, maar voorlopig gaat dit nog elke dag door en nu dus al meer dan een week lang.

Mijn vraag:

Ik zoek dus eigenlijk een apparaat dat we aan de telefoonlijn kunnen hangen en die binnenkomende oproepen een keuzemenu o.i.d. geeft. Dat ze bijvoorbeeld direct een antwoordapparaat te horen krijgen die hen 2 keuzes geeft:
- "Heeft u een gemiste oproep van dit nummer of wordt u meerdere keren door dit nummer gebeld; kies 1".
- "Heeft u geen gemiste oproep van dit nummer en wilt u ons spreken; kies 2".

En dat ze bij keuze 1 dus een ingesproken bericht krijgen met uitleg en bij keuze 2 dat dan pas de telefoon hier over gaat.
Zodat we niet om de zoveel minuten weer mensen moeten gaan uitleggen wat de situatie is en de telefoon dus niet constant blijft afgaan hier.
Of een andere mogelijkheid waarbij we dus de inkomende telefoontjes kunnen filteren en als het ware de mensen van de eerste categorie niet telkens zélf te woord hoeven staan.

Maar ik heb geen idee waar ik op moet gaan zoek (ben al bezig met Google maar echt resultaten geeft het niet) en of het überhaupt voor een thuissituatie zoiets bestaat.

Zijn er Tweakers die ons kunnen helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2018 13:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:48
Apart verhaal. Ik wist niet dat het mogelijk was om het telefoonnummer van iemand anders zo te misbruiken...

Kan je, totdat het is opgelost, er niet voor kiezen om standaard een voicemail in te spreken die het verhaal uitlegt? En het toestel dan zo instellen dat hij niet (of 1x) overgaat, en de telefoon op een plek plaatsen waar je 'm niet hoort?

Ik denk persoonlijk dat de twee keuzes die je voorstelt het probleem misschien wel niet oplossen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:27
Je kan gewoon een uitgaand nummer spoofen, en dat is hier dus gebeurt.

Uhm, ik vermoed dat je hiervoor al gauw naar VoIP Server oplossingen gaat kijken. Daar kan je een keuze menu instellen, via 2 doorsturen naar een ringgroup en via 1 een automatisch bandje laten afspelen en ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoort nummers natuurlijk niet te kunnen spoofen, maar het kan wel.

De simpelste oplossing is mischien een antwoordapparaat. "Hallo! Als u ons terugbelt, dat waren wij niet. Een spammer misbruikt ons telefoonnummer. Wij zijn..." en dan meeluisteren en opnemen als het niet een terugbeller is.

Een "IVR" hoeft niet per se met een VoIP. Mischien dat het met een (bedrijfs)telefooncentrale ook wel kan, die zijn soms goedkoop te krijgen, of een FXO-kaart (bv een "ia92 winmodem") in een computer met een antwoordprogramma. Of een FXO-ATA, wellicht dat een fritz!box (met "externe" POTS-poort, dus een FXO) dat ook kan. Dus even rondkijken wat er in de buurt te vinden is.

Of je huurt het in, maar dan wordt je telefoonnummer omgeleid naar een bedrijf dat het voor je doet en dan alsnog doorverbindt.

Dus, hoeveel moeite wil je er in steken, wat mag het kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik denk aan het soort antwoordapparaat als wat in mijn Fritzbox zit.

Je kan die zo instelen dat mensen die niet in jouw telefoonboek staan naar een antwoordapparaat gestuurd worden en de rest neem je zelf op.

Je kan zo ook anonieme bellers (zoals een callcenter dat je onder etenstijd dubbel glas wil aansmeren) naar een ander antwoordapparaat sturen })

Last but not least kan je voor mensen die in jouw telefoonboek staan de telefoon x seconden laten overgaan en dan weer een ander antwoordapparaat de oproep laten aannemen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:39 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon een ander nummer nemen is vrees ik toch veruit de simpelste oplossing. Want hoe dan ook blijf je hier last van houden, ook met een antwoordapparaat of keuzemenu.

En hoe lullig ook, Ziggo heeft gelijk dat ze er echt niets aan kunnen doen. De gespoofde telefoontjes worden hoogstwaarschijnlijk niet vanuit hun netwerk gepleegd en waarschijnlijk zelfs niet eens vanuit Nederland...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:42:
Apart verhaal. Ik wist niet dat het mogelijk was om het telefoonnummer van iemand anders zo te misbruiken...
Sinds de komst van de 'digitale' verbindingen is dat inderdaad een optie.

Ik ben bang dat er een bedrijf ( al dan niet te goeder trouw ) dit nummer in hun software gezet heeft, om telefoons te filteren, die terug bellen.

Misschien moet TS proberen uit te vinden ( via de bellers ) waar ze voor bellen, een indicatie zoeken vanhet betreffende bedrijf, misschien hebben ze één cijfer verkeerd geplaatst in hun scripting, en is het geen kwade opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Een gespoofed nummer is inderdaad het verhaal van de dag. Ik weet niet of ze bewust telefoonnummers spoofen, of dat er VOIP centrale zijn in het buitenland die bijvoorbeeld het landnummer weggooien zodat het lijkt alsof het telefoonnummer uit Nederland komt.

Ik denk zelf dat de overlast na verloop van tijd wel weer af zal nemen. Het simpelste wat je kan doen is een antwoordapparaat aanzetten met een melding erop die uitlegt dat jij niet degene bent die gebeld heeft. En dat als ze jou wel willen bereiken dat dat dat op een ander telefoonnummer kan, zoals je mobiele telefoonnummer. Eventueel kan je voor een paar euro een prepaid nummertje halen waarop mensen jou dan kunnen bellen.
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:31:
[...]

Antwoordapparaten die zo werken ken ik zelf alleen uit jaren 80 films. Bestaan die echt?
Veel antwoordapparaten hebben inderdaad een directe afluister functie. Onze Gigaset telefoon kan dat ook. En wat ook fraai is, is dat je ook anonieme nummers ermee kan blokkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2018 16:44 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:39
De website is nogal ouderwets, maar wat zoeken leverde bij mij de volgende pagina op:

http://www.phone-master.nl/Beantwoorders/BEANTWOORDERS.html

Wat jij dan zoekt zou een automatische telefoniste zijn in dit lijstje. Of het die kosten waard is weet ik niet. En of het bedrijf nog wat bij de tijd is valt aan die website ook niet af te leiden. Maar ze lijken wel te bieden waar je naar op zoek bent.

Maar zoals hierboven beschreven ben je misschien dan toch al goed genoeg af met een simpel antwoordapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
ik222 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:34:

En hoe lullig ook, Ziggo heeft gelijk dat ze er echt niets aan kunnen doen. De gespoofde telefoontjes worden hoogstwaarschijnlijk niet vanuit hun netwerk gepleegd en waarschijnlijk zelfs niet eens vanuit Nederland...
Ziggo kan in hun logging nazien hoe die gespoofde oproep binnengekomen is (via welke upstream carrier) en daar weer een melding maken. Die kunnen hetzelfde op hun beurt doen.

Probleem is
- Elke stap gaat tijd overheen, en meestal is de gedetaileerde logging beperkt beschikbaar, waardoor het tegen de tijd dat het bij de 'source' is, vaak al niet meer te zien is (Detaillogs al verwijderd naar x dagen)
- Ziggo er moeite in moet stoppen
- De helpdesk technisch geen verstand van dit soort zaken heeft en dus de snelste/makkelijkste antwoord: 'kunnen wij niets aan doen'

Technisch kunnen ze er ook niets aan doen, maar wel (als het meezit) doorzetten en onderzoeken, waardoor het uiteindelijk terecht komt bij de (voip) provider die de gespoofde oproepen aanneemt en het 'net' opslingert. (En als dat niet een of andere vage russische toko is maar een legitieme voip partij met een gehackte klant die wel de maatregelen kan nemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Eigenlijk is het vreemd dat er geen SPF (Senders Policy Framework) bestaat bij telecomproviders om te kijken of een bestaand telefoonnummer uit hun netwerk door een inkomende carrier wordt gespoofed. In zo'n geval zou het toch ideaal zijn als de verbinding wordt verbroken?

Of denk ik nu te makkelijk?

Wordt er eigenlijk wel voldoende ondernomen om spoofing tegen te gaan? Je hoort er niks over.... :/

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2018 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:37:
Ik zoek dus eigenlijk een apparaat dat we aan de telefoonlijn kunnen hangen en die binnenkomende oproepen een keuzemenu o.i.d. geeft. Dat ze bijvoorbeeld direct een antwoordapparaat te horen krijgen die hen 2 keuzes geeft:
- "Heeft u een gemiste oproep van dit nummer of wordt u meerdere keren door dit nummer gebeld; kies 1".
- "Heeft u geen gemiste oproep van dit nummer en wilt u ons spreken; kies 2".
Neem Asterisk als telefooncentrale. Dan kan je koppelen d.m.v.:
• Je nummer verhuizen naar een VoIP provider waar je de logingegevens van krijgt (niet bij Ziggo dus).
• Of een VoIP ATA met FXO poort, welke je verbind met je Ziggo modem.

Vervolgens maak je een IVR voor het keuzemenu (extensions.ael schrijft wat makkelijker dan extensions.conf).
FreshMaker schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:37:
Sinds de komst van de 'digitale' verbindingen is dat inderdaad een optie.
Ook met analoge telefoonlijnen was dit mogelijk. Daar was veel fun te beleven!

Phone Trips
Tandem Stacking (jan 1975)
AW_Bos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:58:
Eigenlijk is het vreemd dat er geen SPF (Senders Policy Framework) bestaat bij telecomproviders om te kijken of een bestaand telefoonnummer uit hun netwerk door een inkomende carrier wordt gespoofed. In zo'n geval zou het toch ideaal zijn als de verbinding wordt verbroken?

Nee. Dit heb ik geimpelementeerd voor SIP SRV calls, daar werkt dat perfect. Ik zal dit binnenkort eens publiceren. Al voorkomt dat enkel dat iemand namens ziggo.nl / kpn.com zou bellen. Dat werkt niet om specifieke nummers te whitelisten. Al zou dat best ergens in de E.164 tree passen. Je voorkomt niet dat andere telefoonnummer reeksen gebruikt worden. Reeksen die niet beschreven zijn in SPF. Het zal veel tijd kosten om de gehele telefooninfra daarvan te voorzien.

Dit probleem speelt ook met IP. Gespoofde adressen. En daar is de oplossing nog lang niet overal geimplementeerd. Het is best raar als een hotel in China een IP-range overneemt (dubbel gebruik op internet). Lokaal verkeer (binnen China) is geen probleem voor dat hotel.
Het wordt lastiger als iemand vanuit het hotel naar een internationale website wil. Wij kregen alle responses binnen. Als gevolg daarvan kon je geen internationale sites bezoeken in het hotel.

Ik weiger op PBX-es de nul, ongeacht hoevaak. Spoofers met 0, 0000000 of 000000000000 (of anoniem) krijgen een mooi berightje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01
Je kan ook je eigen vaste nummer gebruiken via een of andere buitenlandse VoIP-provider, bijvoorbeeld om goedkoop te kunnen bellen. Het lijkt me niet de bedoeling dat providers hier dat gaan blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
hcQd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:53:
[...]

Je kan ook je eigen vaste nummer gebruiken via een of andere buitenlandse VoIP-provider, bijvoorbeeld om goedkoop te kunnen bellen. Het lijkt me niet de bedoeling dat providers hier dat gaan blokkeren.
Direct blokkeren misschien niet, maar ik zou wel voorstander zijn om een goede verificatie toe te passen.
Heb je het nummer in bezit, is het geen probleem.
Zo voorkom je het probleem wat TS nu heeft.

Ik heb liever dat een aanvrager moeite moet doen om zijn nummer te mogen gebruiken, dan dat een 'onschuldige' persoon gedoe krijgt op zijn eigen aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het telefonie netwerk is gebouwd op vertrouwen.

Een dial-out VoIP-provider moet jaarlijks verifieren of een klant het nummer nog bezit. Er zijn d'r zat die dat resellen, waardoor ongeauthoriseerde telefoonnummers gebruikt kunnen worden. Iedere provider die SS7/other feature access geeft aan onbetrouwbare klanten moet per direct worden afgesloten.
FreshMaker schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:01:
Direct blokkeren misschien niet, maar ik zou wel voorstander zijn om een goede verificatie toe te passen.
Dat gaat niet gebeuren wereldwijd. Neem een lekke VoIP-provider in China, Pakistan, India, etc.
Ik heb liever dat een aanvrager moeite moet doen om zijn nummer te mogen gebruiken, dan dat een 'onschuldige' persoon gedoe krijgt op zijn eigen aansluiting
Dat is ook de regel binnen ITU (nummer verificatie), maar zodra er telco diensten gereselled worden aan andere telco's zou daar een vertrouwensprobleem kunnen optreden.

Het beste wat je kan doen: Opschrijven wanneer mensen gebeld zijn door jou nummer (telefoonnummer, naam, telco, datum/tijd)! Alle Telco's zouden daardoor kunnen zien wie werkelijk gebeld heeft (CID en CDR) naar de mensen die hier last van ondervinden. Geef die lijst aan alle desbetreffende Telco's. Dan kunnen ze mogelijk actie ondernemen (provider blokkeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:42:
Ik denk persoonlijk dat de twee keuzes die je voorstelt het probleem misschien wel niet oplossen.
Het los het probleem niet bij de oorsprong op (ons nummer dat wordt misbruikt) maar wel ons probleem; talloze binnenkomende telefoontjes die we telkens weer kunnen beantwoorden/uitleggen.
RobinF schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:01:
Je kan gewoon een uitgaand nummer spoofen, en dat is hier dus gebeurt.

Uhm, ik vermoed dat je hiervoor al gauw naar VoIP Server oplossingen gaat kijken. Daar kan je een keuze menu instellen, via 2 doorsturen naar een ringgroup en via 1 een automatisch bandje laten afspelen en ophangen.
Zoiets zou de beste oplossing zijn inderdaad, maar zou niet weten waar ik moet beginnen.
Een aantal termen die nu hier genoemd worden moet ik op googlen. :P
Zoals deze:
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:02:
De simpelste oplossing is mischien een antwoordapparaat. "Hallo! Als u ons terugbelt, dat waren wij niet. Een spammer misbruikt ons telefoonnummer. Wij zijn..." en dan meeluisteren en opnemen als het niet een terugbeller is.
Kan, maar we zitten dan nog steeds met het feit dat de telefoon soms constant blijft rinkelen. We hoeven dan niet meer per se te beantwoorden maar irritant blijft dat wel.
Een "IVR" hoeft niet per se met een VoIP. Mischien dat het met een (bedrijfs)telefooncentrale ook wel kan, die zijn soms goedkoop te krijgen, of een FXO-kaart (bv een "ia92 winmodem") in een computer met een antwoordprogramma. Of een FXO-ATA, wellicht dat een fritz!box (met "externe" POTS-poort, dus een FXO) dat ook kan. Dus even rondkijken wat er in de buurt te vinden is.

Of je huurt het in, maar dan wordt je telefoonnummer omgeleid naar een bedrijf dat het voor je doet en dan alsnog doorverbindt.

Dus, hoeveel moeite wil je er in steken, wat mag het kosten?
Wat moeite en wat geld (tot bepaalde mate uiteraard) mag wel, maar wat je hier bijvoorbeeld allemaal noemt is mij volstrekt onbekende materie.
hp-got schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:28:
Ik denk aan het soort antwoordapparaat als wat in mijn Fritzbox zit.

Je kan die zo instelen dat mensen die niet in jouw telefoonboek staan naar een antwoordapparaat gestuurd worden en de rest neem je zelf op.

Je kan zo ook anonieme bellers (zoals een callcenter dat je onder etenstijd dubbel glas wil aansmeren) naar een ander antwoordapparaat sturen })

Last but not least kan je voor mensen die in jouw telefoonboek staan de telefoon x seconden laten overgaan en dan weer een ander antwoordapparaat de oproep laten aannemen.
Handig, maar de meeste mensen die ons bellen (normaal gesproken dus) staan niet in ons telefoonboek.
ik222 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:34:
Gewoon een ander nummer nemen is vrees ik toch veruit de simpelste oplossing. Want hoe dan ook blijf je hier last van houden, ook met een antwoordapparaat of keuzemenu.
Zoals gezegd; een ander nummer is geen optie aangezien bij honderden mensen dit nummer bekend is en wordt gebruikt.

En last zou dan dus juist moeten afnemen of zelfs verdwijnen; als we alle mensen die terugbellen kunnen wegfilteren (bijv. met een uitleggend 'bandje') en mensen die ons écht aan de lijn willen hebben kunnen doorschakelen o.i.d; dan is wat ons betreft het probleem opgelost.
Dan kunnen we over een tijd wel een keer kijken of ons nummer nog steeds wordt misbruikt.
De enkele keer dat mensen hadden opgenomen hadden ze het over stemmen in het Duits, Italiaans en Engels; daar zit dus inderdaad waarschijnlijk geen Nederlands (gevestigde) instantie achter.
Daarom verwacht ik ook niets van de aangifte bij de Politie morgen.
FreshMaker schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:37:
Ik ben bang dat er een bedrijf ( al dan niet te goeder trouw ) dit nummer in hun software gezet heeft, om telefoons te filteren, die terug bellen.
Maar dan bellen ze dus terug naar ons; wat heeft dat bedrijf daar dan aan?
Misschien moet TS proberen uit te vinden ( via de bellers ) waar ze voor bellen, een indicatie zoeken vanhet betreffende bedrijf, misschien hebben ze één cijfer verkeerd geplaatst in hun scripting, en is het geen kwade opzet.
Zoals ik hierboven schreef; nagenoeg niemand heeft opgenomen en de enkele die dag wel deden hadden geen normaal gesprek met een persoon; maar hoorden wat Engels, Italiaans en/of Duits.
Helemaal duidelijk is het ons niet wat ze precies horen; maar dat is wat ons is verteld.
ThoNohT schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:47:
De website is nogal ouderwets, maar wat zoeken leverde bij mij de volgende pagina op:

http://www.phone-master.nl/Beantwoorders/BEANTWOORDERS.html

Wat jij dan zoekt zou een automatische telefoniste zijn in dit lijstje. Of het die kosten waard is weet ik niet. En of het bedrijf nog wat bij de tijd is valt aan die website ook niet af te leiden. Maar ze lijken wel te bieden waar je naar op zoek bent.
Dat is inderdaad wel precies wat ik in de OP postte inderdaad. Maar wel prijzig en inderdaad; wat sketchy website.
Zou er anno 2018 een Tweaker alternatief zijn? :9
DJSmiley schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:52:
Ziggo kan in hun logging nazien hoe die gespoofde oproep binnengekomen is (via welke upstream carrier) en daar weer een melding maken. Die kunnen hetzelfde op hun beurt doen.
Ik vind het persoonlijk ook raar dat Ziggo niet zou kunnen zien waar binnenkomende telefoontje vandaan komen. Ze geven op je nota precies aan naar wie je belt, hoe lang etc. maar binnenkomende telefoontje zouden volstrekt onbekend zijn voor hun? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Toch is mij dit tweemaal door de Ziggo helpdesk gezegd. "Wij kunnen niet zien wie op deze manier naar u belt" was de strekking.
Een tweetal personen (die door ons 'gebeld zijn') hebben aangegeven ook contact op te nemen met Ziggo maar ja; daar zal dus ook niets uitkomen.
Een andere vertelde blij dat hij ook contact had gehad met Ziggo; en Ziggo had hem verteld dat wij Ziggo wel konden bellen en dan zou Ziggo alles oplossen. Ofwel; de Ziggo helpdesk heeft zich bij hem ook met een jantje-van-leiden van afgemaakt.
Probleem is
- Elke stap gaat tijd overheen, en meestal is de gedetaileerde logging beperkt beschikbaar, waardoor het tegen de tijd dat het bij de 'source' is, vaak al niet meer te zien is (Detaillogs al verwijderd naar x dagen)
- Ziggo er moeite in moet stoppen
- De helpdesk technisch geen verstand van dit soort zaken heeft en dus de snelste/makkelijkste antwoord: 'kunnen wij niets aan doen'

Technisch kunnen ze er ook niets aan doen, maar wel (als het meezit) doorzetten en onderzoeken, waardoor het uiteindelijk terecht komt bij de (voip) provider die de gespoofde oproepen aanneemt en het 'net' opslingert. (En als dat niet een of andere vage russische toko is maar een legitieme voip partij met een gehackte klant die wel de maatregelen kan nemen)
Ja; zoiets leek mij ook. Maar net wat je zegt; dat gaat toch niet gebeuren of oplossen.
Van Ziggo en aangifte bij Politie verwacht ik niets; dus daarom vraag ik hier op Tweakers of er een manier is dat we het zelf kunnen oplossen.

Eigenlijk best raar inderdaad. Zoiets zou toch best makkelijk te implementeren zijn?
Voor klanten van bijvoorbeeld KPN helpt zoiets niet (want wij zijn Ziggo klant) maar voor de mensen die dor ons 'gebeld' worden en klant zijn bij Ziggo; zou dat al heel wat oplossen.

Toevallig kom ik net dit artikel tegen: nieuws: Gespoofte telefoontjes maken bewaarplicht onbetrouwbaar
Met o.a.:
[quote]
Daarbij moet worden aangetekend dat de foutieve informatie enkel wordt opgeslagen bij de provider van de klant die vanaf het gespoofte nummer wordt gebeld, en niet bij de provider waar het gespoofte nummer officieel is geregistreerd. Door die twee databases naast elkaar te leggen, zou kunnen worden gecontroleerd of een gesprek wel heeft plaatsgevonden.
[quote]
Als je deze twee databases dus aan elkaar linkt zou je spoofing dus eigenlijk direct kunnen tegengaan.
Wordt er eigenlijk wel voldoende ondernomen om spoofing tegen te gaan? Je hoort er niks over.... :/
Het komt geloof ik een paar honderd keer per jaar voor. Als al deze gevallen dus er gemakkelijk vanaf maken (eigenaren van de nummers nemen nieuw nummer) dan gebeurt er inderdaad niets mee.
Maar als dit soort spoofing wordt uitgevoerd door personen/bedrijven (o.i.d.) uit het buitenland; dan kan de Nederlandse Politie natuurlijk weinig beginnen.
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 18:24:
Neem Asterisk als telefooncentrale. Dan kan je koppelen d.m.v.:
• Je nummer verhuizen naar een VoIP provider waar je de logingegevens van krijgt (niet bij Ziggo dus).
• Of een VoIP ATA met FXO poort, welke je verbind met je Ziggo modem.

Vervolgens maak je een IVR voor het keuzemenu (extensions.ael schrijft wat makkelijker dan extensions.conf).
Met wat googlen is mij iets duidelijk geworden wat dit allemaal is; maar hoe ik dit letterlijk kan doen/installeren is nog een grijs gebied.
Die VoIP ATA met FXO poort klinkt het meest interessant, ga ik hier dan de juiste richting op met zoeken?
categorie: Vaste telefonie

Maar Asterisk draait ergens op (tot zelfs een Raspberry Pi blijkbaar). Die twee kun je dus met elkaar koppelen; en dan draai je de intelligentie (dus het keuzemenu) op Asterisk/Raspberry Pi?
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 20:29:
Het beste wat je kan doen: Opschrijven wanneer mensen gebeld zijn door jou nummer (telefoonnummer, naam, telco, datum/tijd)! Alle Telco's zouden daardoor kunnen zien wie werkelijk gebeld heeft (CID en CDR) naar de mensen die hier last van ondervinden. Geef die lijst aan alle desbetreffende Telco's. Dan kunnen ze mogelijk actie ondernemen (provider blokkeren).
De eerste keer dat ik Ziggo hierover belde kregen wij inderdaad deze tip; schrijf van een stuk of 5 gebelde personen hun telefoonnummer op en het tijdstip. Dit moesten wij dan maar doorsturen naar abuse @ziggo.nl en dan zouden ze kunnen kijken waar het vandaan kwam.
Binnen enkele minuten kregen we echter een mail terug dat het simpelweg een geval van spoofing is en dat ze er niets aan kunnen doen.
Zoals elke klantenservice wordt er dus om elkaar heen gepraat/gewerkt en kun je er weinig mee.

Als dit wat te uitdagen wordt; gaan we denk ik voor de volgende - tijdelijke - oplossing:
- Bij Ziggo Voicemail inspreken; kort aangeven wat de situatie is en als ze ons aan de lijn willen; kunnen ze bellen met 06-********.
- We nemen een prepaid-nummer (met bovenstaand 06-nummer) en leggen deze telefoon in huis.

Moet even kijken of die Ziggo voicemail ook werkt als je de telefoon eruit trekt (moet wel; want anders rinkelen die nog steeds elke keer weer)

[ Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Die voicemail wordt aan de centrale kant doorgeschakeld, dus als je de stekker van je telefoon eruit trekt, krijgt iedereen de voicemail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:58:
Die voicemail wordt aan de centrale kant doorgeschakeld, dus als je de stekker van je telefoon eruit trekt, krijgt iedereen de voicemail.
Mooi, dan gaan we dus maar even een prepaid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Dat klinkt simpeler. KISS.

Als je de stekker er uit trekt dan probeert de ATA gewoon te bellen, en moet de beller wachten op de time-out (45 seconden?). Misschien heeft Ziggo een nummer wat je kan bellen (*55, #99, whatever) om meteen naar de voicemail te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Met *21 kan je jouw telefoon doorschakelen.
Alle telefoontjes direct doorschakelen: Alle telefoontjes worden direct doorgeschakeld naar de Voicemail. Uw telefoon gaat dus niet over. Dit is handig wanneer u bijvoorbeeld niet gestoord wilt worden.

Inschakelen
a.Neem de hoorn op.
b.Toets *21*.
c.Toets 1233.
d.Leg de hoorn neer.

Uitschakelen
a.Neem de hoorn op.
b.Toets #21#.
c.Leg de hoorn neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:57:
[...]
Maar dan bellen ze dus terug naar ons; wat heeft dat bedrijf daar dan aan?
[...]
Niets, maar ze zouden wel verwachten zelf terug-gebeld te worden.
Als jouw nummer per ongeluk 2 cijfers ( omgedraaid ) is, en dat is in die callserver gezet, zit je met gebakken peren
( en het bedrijf ook, die mist gesprekken / inkomsten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 21:57:
Wat moeite en wat geld (tot bepaalde mate uiteraard) mag wel, maar wat je hier bijvoorbeeld allemaal noemt is mij volstrekt onbekende materie.
Dan klinkt "VoIP server" evenzogoed wel leuk maar je wil niet weten wat voor een blik opties en termen je ermee opentrekt. Dus dan wordt het heel erg veel inlezen, of iets meer kant-en-klaars pakken.

Mischien even goed nog duidelijk te stellen hoeveel moeite aan bijvoorbeeld inlezen je er zelf in wil steken.
Ik vind het persoonlijk ook raar dat Ziggo niet zou kunnen zien waar binnenkomende telefoontje vandaan komen. Ze geven op je nota precies aan naar wie je belt, hoe lang etc. maar binnenkomende telefoontje zouden volstrekt onbekend zijn voor hun? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Natuurlijk kunnen ze wel iets zien, maar het zal vrij diep in (de telco kant van) de administratie zitten, niet iets wat eerstelijns helpdeskers (aan de internet-en-tv kant) zullen weten. Mischien een abuse issue van maken om een escalatie voorbij de eerste lijn te forceren.

En bedenk dat als de telefoontjes vanuit timbuktutel binnenkomen bij zeg kpn, dat ziggo inderdaad niets kan zien want de telefoontjes komen niet in de buurt van hun netwerk. Dus als ziggo dan gaat graven kunnen ze alleen zien wie jou belt, niet wie hen belde zodat ze probeerden terug te bellen en bij jou uitkomen.
Een tweetal personen (die door ons 'gebeld zijn') hebben aangegeven ook contact op te nemen met Ziggo maar ja; daar zal dus ook niets uitkomen.
Als zij hun telefoon ook bij ziggo afnemen kan ziggo de eerste stap terug zien, van hun aansluiting af.
Eigenlijk best raar inderdaad. Zoiets zou toch best makkelijk te implementeren zijn?
SPF is een beetje een lapmiddel specifiek voor email. De (IMO) correcte methode voor caller id is wat ISPs ook met IPadressen zouden moeten doen maar veel te vaak nog niet doen: Egress filtering. Ze weten namelijk welke IPadressen "van hun" zijn en kunnen dus prima forceren dat verkeer met de verkeerde afzender niet naar buiten mag. Dat kun je met SS7 ook doen, helemaal op SS7-klantaansluitingen (waar de gespoofte nummers vandaankomen want zo spoof je ze). Dat is dan technisch gezien ingress filtering, want binnenkomend van de klantenlijn. Je kan dat wel achteraf met nog een laag software erop a-la-SFP na gaan kijken maar dat blijft een lapmiddel. Zet flink druk op telcos dat ze zorgen dat ze netjes egress filteren en je hebt al een groot stuk van het probleem opgelost.
Als je deze twee databases dus aan elkaar linkt zou je spoofing dus eigenlijk direct kunnen tegengaan.
Ja, maar dat is dataoverdracht die onnodig is als de "versturende" telco zorgt dat er een match is tussen de uitgezonden caller id en het lijstje nummers dat is toegekend aan de aansluiting.
Maar als dit soort spoofing wordt uitgevoerd door personen/bedrijven (o.i.d.) uit het buitenland; dan kan de Nederlandse Politie natuurlijk weinig beginnen.
De politie niet, maar telcos wel. Ze weten echt wel wanneer een gesprek uit het buitenland binnenkomt, en als daar dan een Nederlands nummer op zit, gewoon weigeren die hap. Dat is dan weer ingress filtering.
De eerste keer dat ik Ziggo hierover belde kregen wij inderdaad deze tip; schrijf van een stuk of 5 gebelde personen hun telefoonnummer op en het tijdstip. Dit moesten wij dan maar doorsturen naar abuse @ziggo.nl en dan zouden ze kunnen kijken waar het vandaan kwam.
Binnen enkele minuten kregen we echter een mail terug dat het simpelweg een geval van spoofing is en dat ze er niets aan kunnen doen.
Je hebt het tijdstip dat die vijf mensen gebeld zijn nodig, plus hun nummer, plus hun telco, en dan abuse@ van die telco aanschrijven.

"$persoon met $nummer, klant bij jullie, is $toen gebeld door iemand die ONS nummer spoofte, --dat waren dus niet wij zelf, maar een impersonator-- en we willen graag weten waar dat gesprek vandaankwam zodat we de spoofer kunnen aanspreken."
Zoals elke klantenservice wordt er dus om elkaar heen gepraat/gewerkt en kun je er weinig mee.
Nee, je moet even precies weten (en kunnen uitleggen) waar het om gaat, en dan hopen dat je competente mensen aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:00
@Verwijderd Als ik het goed begrijp heeft TS exact gedaan wat jij voorstelt, maar gaat het mis bij abuse@ziggo.nl wegens
en dan hopen dat je competente mensen aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcva schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 06:35:
@Verwijderd Als ik het goed begrijp heeft TS exact gedaan wat jij voorstelt, maar gaat het mis bij abuse@ziggo.nl wegens
[...]
Ik lees dat niet. Aangezien er niet gezegd is dat de terugbellers ook hun telefoondiensten bij ziggo afnemen. Dat is een subtiel verschilletje.

X belt A, A belt TS "terug", dan dus tijd(X belt A) en telco(A) opnemen, dan abuse@ telco(A) contacteren. Dat hoeft helemaal niet ziggo te zijn.

De "oh maar wij kunnen niets doen" lijkt te gaan over de abuse@ziggo die geconfronteerd worden met belletjes die helemaal niet over hun netwerk gelopen hebben. En dan is de kous vrij snel af voor abuse@ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vanmorgen bij de politie geweest en die kunnen inderdaad niets doen; ook geen aangifte omdat we nog niet letterlijk schade ondervinden.

Wat @AW_Bos hierboven schreef maakt het nog wat gemakkelijker.
We spreken een voicemail in waarin we kort uitleggen wat de situatie is en als ze ons écht aan de lijn willen dat ze 06-******** kunnen bellen. Dit 06-nummer is dan een nieuwe prepaid die we even in een oude mobiel stoppen. (zodat niet ons normale 06-nummer bij iedereen bekend word).

De telefoon blijft dan dus natuurlijk nog wel steeds rinkelen en daarom wou ik de stekker daarvan uittrekken. Helaas kunnen we zelf dan dus ook niet meer bellen.

Maar wat @AW_Bos dus aangeeft; ik kan binnenkomende telefoontjes dus direct (zonder overgaan/rinkelen) doorschakelen naar de Ziggo Voicemail. En dan kunnen we gelukkig wel zélf onze vaste telefoon blijven gebruiken om uitgaande telefoontjes te plegen.

Wat ik dan dus maar - nu - ga doen:
- Prepaid nummer regelen
- Voicemail inspreken hoe de situatie zit en willen ze echt ons aan de lijn; bel 06-nummer van prepaid
- Telefoon ingeplugd houden maar direct laten doorschakelen naar voicemail.

Heb nog wel wat zitten rondkijken op internet naar telefooncentrales en ik lees dat je met bepaalde Cisco/Linksys etc. ATA's en een Raspberry Pi/Asterisk OS ook wel zo kunt maken dat binnenkomende telefoontjes een keuzemenu krijgen (wat ik in de OP opperde) maar denk dat dat wat te omslachtig word.

Ondertussen zal ik dan proberen om nummers, tijdstippen en ISP's van de gebelde personen te noteren en evt. door te sturen naar hun ISP's.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot nu toe! O+

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 08-06-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
Ik denk dat voicemail instellen met verwijzing naar een ander nummer de beste oplossing is.

Een keuzemenu is technisch natuurlijk ook wel te maken, maar dan zou je echt een telefooncentrale nodig moeten hebben met dergelijke functionaliteit en een analoge netlijnkaart erin (meestal zijn dergelijke systemen uitgerust met ISDN poorten). Misschien vast wel ergens op Marktplaats te halen, maar dan heb je meteen wel een flinke kast in huis liggen waarschijnlijk.

Werk zelf in een branche waar ik nog behoorlijk veel met traditionele telefooncentrales werk en we hebben genoeg oud meuk / inruilers / kaarten op kantoor liggen waarmee zoiets te maken is. Maargoed, zo te zien heb je voor bovenstaande oplossing gekozen.

Het zal heel lastig blijven om dit te achterhalen. Je zou misschien een keer moeten hebben dat er iemand gebeld is vanaf dat nummer waarbij de ontvanger op een VoIP platform zit. Daarbij is er vaak wel iets van een analyser beschikbaar waarbij misschien te zien is vanaf waar de INVITE wordt aangeleverd aan de SBC van de betreffende VoIP provider. Maargoed, zo te horen zijn het allemaal particulieren en zal je zo'n situatie bijna niet krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hugo__Boss op 08-06-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Een kleine update; het aantal personen dat ons terugbelt *lijkt* terug te lopen. Afgelopen weekend werden we praktisch niet gebeld en de dagen erna redelijk weinig; i.i.g. veel minder dan eerst toen de telefoon soms letterlijk non-stop bleef overgaan.

Wel apart; we krijgen nu Amerikanen aan de lijn die door ons gebeld zouden zijn; i.i.g. al 2 uit Texas en een uit Florida...
Pagina: 1