Probleem met NTFS rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Hallo,
Ik heb een FreeNAS bak met daarin twee verschillende volumes (Data volume en mediashare volume), en daar draaien services zoals Couchpotato, Sonarr, Transmission, etc. Ik heb al wat langere tijd problemen met de rechten hiervan op de mediashare volume.

Ik heb twee KODI machines en één Windows 10 werkstation. Shares zijn allemaal via SMB gemount.
Op de Freenas Bak heb ik één user account die in één groep (sharegroup).

Voorbeeld 1: Ik heb twee KODI machines. Als ik subtitles via een add-on download dan hebben deze bestanden lege rechten in linux (0000), en worden ze niet geopend. Als ik via putty een chmod 755 doet dan is het bestand weer te openen.

Ook kan ik via putty met root en mijn eigen user account gewoon een bestand aanmaken en die heeft normale rechten.

Ik kan hiermee dus volgensmij uitsluiten dat het een Linux probleem is.

Voorbeeld 2: Als ik in Windows 10 een rar bestand aanmaak op die share, dan wordt het bestand wel aangemaakt maar dan heeft deze ook weer lege permissie (0000) en dan kan ik hem weer niet openen.

Ik vermoed dat het dus in de NTFS permissies zit. Die zien er momenteel zo uit op de root van de Mediashare (Blauw is mijn useraccount op FreeNAS):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gOEpYZMg.jpg

Ik heb al een keer die settings daar goed gezet (hoe ik het dacht), en het is een tijdje goed gegaan maar op een of andere manier heb ik nu weer problemen. En dat is ook de reden dat ik hier even hulp vraag.

Voor mijn gevoel moet ik bij de Advanced Security Settings mijn eigen useraccount Full Control geven (en de sharegroup ook), en de everyone group alleen leesrechten, en dan het vinkje bij "replace all child object ..." aanzetten. Maar klopt dat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En als je de files via NFS shared?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een share op je FreeNAS machine. Al je machines benaderen die share via SMB. Zowel je Kodi machine (blijkbaar geen Windows) alsmede je Windows machine maken bestanden met 0000 als rechten aan. En dan moet het aan de NTFS rechten liggen. :? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? NTFS is een Windows file system. SMB is een netwerk file system. Die twee hebben geen klap met elkaar te maken.

Als 'oplossing' geef je maar gelijk de bestanden uitvoer rechten. Het zijn simpele bestanden, die hoef je helemaal niet uit te voeren en dat wil je ook niet eens.

Ga voor de oplossing eens kijken naar de instellingen van de share. En dan voornamelijk naar de create_mask, file_mask en dir_mask opties. Want je zit nu tegen een boom aan te blaffen in een bos die aan de andere kant van de wereld staat dan waar je probleem ligt. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate