Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[13/14"] Chromebook of Windows

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 21:36
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop gebruiken om op te werken. Aangezien het meeste van mijn werkzaamheden online gebeurd heb ik aan een internetbrowser over het algemeen voldoende. De laptop wordt ook meegenomen naar afspraken om aantekeningen te kunnen maken met behulp van Word. Verder is het e-mail beantwoording en wat werken aan websites.

Ik heb een normale desktop PC waar het meeste op gebeurd, dit is dan ook puur een laptop voor s'avonds nog even op de bank en onderweg op vakantie/weekendjes weg en dergelijke zodat ik in geval van nood toch even het een en ander kan doen

Wat is je budget?
Mijn budget ligt op 500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in hoofdzaak is de laptop bedoeld voor s'avonds nog even op de bank en onderweg op vakantie/weekendjes weg en dergelijke.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
  • Ik heb niet specifieke merkvoorkeuren, het moet echter geen budgetmerk zijn zoals Medion of Leap.
  • 4 GB is een minimum.
  • Het kunnen omklappen van de laptop zodat je als het ware een tablet hebt of dat hij als tent kan worden gebruikt lijkt mij ook handig. Niet echt een dealbreaker, maar erg fijn als de mogelijkheid er is. In elk ander geval is een touchscreen niet nodig.
  • Omdat de laptop ook meegenomen moet worden gaat de voorkeur uit naar een 13.3, waarbij een 14" ook nog doable is.
Accuduur
Ik wil graag een laptop die het lang volhoudt op de accu, minimaal 8 uur. Meer is mooi meegenomen.

Toelichting
In eerste instantie zat ik te denken aan een Chromebook. Aangezien ik het meeste toch online doe. Een licht apparaat, waarbij ik niets meer van updates e.d met een lange accuduur.

Een vriend van mij blijft echter maar hameren op Windows en heeft me nu toch wat aan het twijfelen gebracht. Goed onderbouwen waarom kan ik alleen niet. Wellicht omdat mijn Desktop ook "gewoon" Windows is.

Wat heb ik zelf gevonden?
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Chromebook R 13 CB5-312T-K5G1€ 399,-€ 399,-
1Acer Chromebook R 13 CB5-312T-K7SP€ 469,-€ 469,-
1Acer Swift 1 SF113-31-C9SJ€ 399,-€ 399,-
1Acer Swift 1 SF113-31-P6R7€ 479,-€ 479,-
1Asus Chromebook C301SA-FC032€ 369,-€ 369,-
1HP 14-bp021nd€ 425,-€ 425,-
1HP 14-bs010nd€ 336,38€ 336,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.876,38

Zijn er redenen die ik wellicht mis om expliciet voor Windows te kiezen? Of is het in mijn geval gewoon goede een keuze om voor een Chromebook te gaan?

Alle reacties

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 16:06
Chromebook is voornamelijk gericht op browsen en licht gebruik. Je kan er uiteindelijk nog best veel mee, maar dit komt voornamelijk omdat er tegenwoordig zo veel online kan worden gedaan. Met Google Play Store apps kan je nog wel wat extra's maar mijn ervaring hiermee is dat de meeste apps (als ze al starten) vrij beperkt zijn. Een editor als Word, zal je dus waarschijnlijk in Google Docs gaan moeten doen (maar mogelijk dat andere tweakers hier nog wel een goed alternatief voor hebben gevonden?). Ook email zal dan via een webmail gaan lopen en niet via een standalone outlook app oid (alhoewel de mail app mogelijk nog een oplossing is, zelf werk ik met gmail dus heb weinig ervaring hier mee).

Wat betreft applicaties is Windows een stukje verder natuurlijk, Ga je gamen? Ga je gedownloade films kijken? Wil je foto's of video's bewerken? Voor dergelijke dingen zou een Windows machine een betere keuze zijn. De Windows machines hebben vaak meer opslag, en door de jarenlange ontwikkeling is er iets meer mee mogelijk. Aan de andere kant, wil je binnen een paar seconden online zijn en meteen aan de slag kunnen, en ben je van mening dat eigenlijk alles wat je doet wel online kan (en datgene wat je niet kan doen, kan je later thuis op je vaste systeem wel), dan is een Chromebook een prima optie.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Robbie T
Bedankt @Raznov voor je reactie! Ik ben bekend waar een chromebook voor is bedoeld. Vandaar ook mijn gedachte voor een chromebook. Voor documenten kan ik prima uit de voeten met Polaris Office, Google Docs of evt. Microsoft office.Webmail is ook niet zo'n probleem.

Qua applicaties is Windows inderdaad verder, maar zoals aangegeven is Gamen, video/foto bewerking e.d allemaal niet een probleem. Films kijken kan zonder probleem op een chromebook.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor de Acer R13 gaan.

pricewatch: Acer Chromebook R 13 CB5-312T-K5G1

De heeft een alu body, en is een 2-in-1, voor mij volstrekt onbelangrijk, maar een leuke gimmick.
32 GB zou voor mij genoeg zijn. Aardig is ook dat je ook nog Android Apps kan gebruiken op deze laptop en je eeh FHD screen hebt.

Vwb. je Office applicaties. Je kan natuurlijk gebruik maken van Office365, maar eje hebt al een Gmail of GSuite account en derhalve dus al toegang tot de Google Office Tools (Docs, Spreadsheet, Presentation, etc) en ik zou deze benutten. Ik werk al jaren MS Officeloos en de GSuite werkt voor mij op alle vlakken plezieriger.

Volgens @Raznov is Windows verder, maar ik zou het er op willen houden dat Windows gewoon anders is. ChromeOS is een volwaardig OS, dat vrijwel volledig draait om cloud applicaties, Windows is meer gebouwd voor desktop applicaties. Als het gaat om updates, daarmee loopt ChromeOS echt mijlenver voor op Microsoft.

Gedownloade films kijken op een Chromebook? Geen probleem, de lokale opslag is je beperking en er zijn Cloud based torrents, maar Netflix is natuurlijk het meest voor de hand liggend.

Professionele foto- en videobewerking? Daarmee ben je beter af met Mac, Ubuntu of Windows, maar voor huis-tuin-en-keuken-gebruik voldoet Pixlr prima voor fotobewerking en WeVideo voor videoediting voor ChromeOS en zo zijn er nog tal van cloud gebaseerde applicaties die dit kunnen.

Ik ben fan van ChromeOS, maar gebruik een Ubuntu Linux laptop voor mijn werk, omdat ik 2 geinstalleerde applicaties nodig heb; de video management software van mijn werkgever en Wireshark. Verder doe ik alles in de cloud.

Wij hebben 2 Chromebooks (HP Chromebook 11 en 14; beide 4+ jaar oud inmiddels) in huis en zijn er erg tevreden mee.

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-06 23:20

freaky89

Live life

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 16:06
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:21:

Volgens @Raznov is Windows verder, maar ik zou het er op willen houden dat Windows gewoon anders is. ChromeOS is een volwaardig OS, dat vrijwel volledig draait om cloud applicaties, Windows is meer gebouwd voor desktop applicaties. Als het gaat om updates, daarmee loopt ChromeOS echt mijlenver voor op Microsoft.

Gedownloade films kijken op een Chromebook? Geen probleem, de lokale opslag is je beperking en er zijn Cloud based torrents, maar Netflix is natuurlijk het meest voor de hand liggend.
Begrijp mij niet verkeerd, ik zie ChromeOS zeker als een volwaardig OS en het is heel fijn om mee te werken. Echter is het wel zo dat de applicaties en ondersteuning op dat gebied gewoon minder ver zijn. Prima dat het grootste deel via de cloud gaat en het grootste deel van de applicaties gaat ook over naar bijv html5 maar toch mis ik als jarenlange Windows gebruiker het eea. Het kan natuurlijk zijn dat je dit als nieuwe gebruiker minder zal ervaren, omdat Windows in de tussentijd ook al meer over aan het gaan is naar de cloud en online, maar 2,5 jaar terug was dit voor mij het enige negatieve punt van Windows naar ChromeOS.
Ik werk zelf dagelijks met een Toshiba Chromebook 2 en heb ook een recentere Acer 14 in gebruik gehad. Voor wat betreft de films, codec technisch is er veel ondersteund, maar zodra je naar H265 gaat, is het allemaal wat lastiger voor de goedkopere Chromebooks. Ook is er eigenlijk niet een heel goede (lees VLC of MPC) app voor ondertiteling onder films. Zelf gebruik ik Subtitle Videoplayer op Chrome OS, maar het is het toch net niet.
Netflix of Videoland werken dan wel weer prima.

Strava & Untappd - Do not combine!

• Robbie T
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:21:

De heeft een alu body, en is een 2-in-1, voor mij volstrekt onbelangrijk, maar een leuke gimmick.
32 GB zou voor mij genoeg zijn. Aardig is ook dat je ook nog Android Apps kan gebruiken op deze laptop en je eeh FHD screen hebt.

Vwb. je Office applicaties. Je kan natuurlijk gebruik maken van Office365, maar eje hebt al een Gmail of GSuite account en derhalve dus al toegang tot de Google Office Tools (Docs, Spreadsheet, Presentation, etc) en ik zou deze benutten. Ik werk al jaren MS Officeloos en de GSuite werkt voor mij op alle vlakken plezieriger.

Professionele foto- en videobewerking? Daarmee ben je beter af met Mac, Ubuntu of Windows, maar voor huis-tuin-en-keuken-gebruik voldoet Pixlr prima voor fotobewerking en WeVideo voor videoediting voor ChromeOS en zo zijn er nog tal van cloud gebaseerde applicaties die dit kunnen.

Ik ben fan van ChromeOS, maar gebruik een Ubuntu Linux laptop voor mijn werk, omdat ik 2 geinstalleerde applicaties nodig heb; de video management software van mijn werkgever en Wireshark. Verder doe ik alles in de cloud.

Wij hebben 2 Chromebooks (HP Chromebook 11 en 14; beide 4+ jaar oud inmiddels) in huis en zijn er erg tevreden mee.
Bedankt voor je toelichting. De optie die je noemt lijkt mij inderdaad ook een goede. Ben alleen nog in dubio tussen 32 of 64 GB. Films kijken via netflix/videoland zal niet gebeuren. Wel zal ik streamen vanaf de NAS, via plex.

Verwijderd

Bij twijfel: 64 GB

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 22:33
Je hebt al een leuk rijtje.
Welke ik persoonlijk nog mis is de Acer Chromebook 14 for Work. Ongeveer 450 euro.
Momenteel wordt er 1 tweedehands aangeboden voor 275 euro.

Na een Chromebook 13 van HP heb ik nu een Chromebook 13 van Dell. Een Core I3 volgens mij en 4 GB intern.
Dat laatste is tegenwoordig gemeengoed maar dat eerste niet. Met de Core I3 vind het een lekkerder werken dan met de Celeron 2955 (wat nog steeds geen stakker is in Chromebook land).

• Robbie T
Athome schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:08:
Je hebt al een leuk rijtje.
Welke ik persoonlijk nog mis is de Acer Chromebook 14 for Work. Ongeveer 450 euro.
Momenteel wordt er 1 tweedehands aangeboden voor 275 euro.

Na een Chromebook 13 van HP heb ik nu een Chromebook 13 van Dell. Een Core I3 volgens mij en 4 GB intern.
Dat laatste is tegenwoordig gemeengoed maar dat eerste niet. Met de Core I3 vind het een lekkerder werken dan met de Celeron 2955 (wat nog steeds geen stakker is in Chromebook land).
Dank voor je reactie. Is inderdaad ook een mooi apparaat :-). Enige jammer is dat het geen convertible is. Qua afmetingen valt het mij mee in vergelijking met de 13 inch :-). Ik ga er nog maar eens over nadenken.

Verwijderd

Ik wil nog even toevoegen dat het gebruik van CrossOver voor Windows apps (zelf draai ik Adobe Photoshop CS2 op m'n Chromebook) onder Android de mogelijkheid geeft m.b.t. Microsoft Office. Ook Crouton voor bijv. Open Office. Zelf echter weer een Windows laptop erbij gekocht i.v.m. ik meer met 'omwegen' bezig was op Chrome dan dat het gewoon naadloos werkt.

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 13:26
Ik heb voor zo'n zelfde keuze gestaan (laptop voor mijn vrouw), en ben door de tegenvallende kwaliteitsbeleving van de chromebooks voor een HP Pavilion x360 gegaan. Model 14ba081nd.

Deze bevalt ons zeer goed. Is een vlotte machine, ziet er goed uit, en is handzaam genoeg om ook als tablet gebruikt te kunnen worden. (pak hem zelf regelmatig als ik wil netflixen, terwijl ik zelf een Surface Book heb)

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• Robbie T
s006110 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:17:
Ik heb voor zo'n zelfde keuze gestaan (laptop voor mijn vrouw), en ben door de tegenvallende kwaliteitsbeleving van de chromebooks voor een HP Pavilion x360 gegaan. Model 14ba081nd.

Deze bevalt ons zeer goed. Is een vlotte machine, ziet er goed uit, en is handzaam genoeg om ook als tablet gebruikt te kunnen worden. (pak hem zelf regelmatig als ik wil netflixen, terwijl ik zelf een Surface Book heb)
En waar moet ik hierbij aan denken?

• Robbie T
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:08:
Ik wil nog even toevoegen dat het gebruik van CrossOver voor Windows apps (zelf draai ik Adobe Photoshop CS2 op m'n Chromebook) onder Android de mogelijkheid geeft m.b.t. Microsoft Office. Ook Crouton voor bijv. Open Office. Zelf echter weer een Windows laptop erbij gekocht i.v.m. ik meer met 'omwegen' bezig was op Chrome dan dat het gewoon naadloos werkt.
Das een goede :-). Kende ik nog niet. Thanks voo de tip.

• s006110
Robbie T schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:34:
[...]

En waar moet ik hierbij aan denken?
Voor de €500,- die ik moet betalen voor een beetje Chromebook met touchscreen (was een vereiste van vrouwlief), vond ik het maar matige apparaten. Acer heeft een 14" chromebook rond de €400,- en dat leek op het plaatje en qua specificaties heel wat. Maar toen ik het ding eenmaal in handen had, werd ik er absoluut niet blij van. Het zag er gewoon goedkoop uit. De HP was iets duurder, maar voelde een stuk volwassener, en had dan ook nog eens een volledige windows 10 laptop

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300

• Robbie T
s006110 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:05:
[...]

Voor de €500,- die ik moet betalen voor een beetje Chromebook met touchscreen (was een vereiste van vrouwlief), vond ik het maar matige apparaten. Acer heeft een 14" chromebook rond de €400,- en dat leek op het plaatje en qua specificaties heel wat. Maar toen ik het ding eenmaal in handen had, werd ik er absoluut niet blij van. Het zag er gewoon goedkoop uit. De HP was iets duurder, maar voelde een stuk volwassener, en had dan ook nog eens een volledige windows 10 laptop
Dank voor de toelichting. Je schiet dan (met touchscreen) helaas wel weer aardig omhoog inderdaad :(

• s006110
Robbie T schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:10:
[...]

Dank voor de toelichting. Je schiet dan (met touchscreen) helaas wel weer aardig omhoog inderdaad :(
Er zijn zat leuke chromebooks te krijgen voor een schappelijk bedrag, maar niet 14" met touchscreen. Zelf had ik mijn zinnen gezet op een chromebook voor vrouwlief, en verbaasde mijzelf dat het een HP x360 werd...

Maar we zijn wel heel blij dat het een W10 laptop is geworden, want nu hoeft mijn vrouw niet aan wat nieuws te wennen.

• Robbie T
Uiteindelijk na wat wikken en wegen is de keuze gevallen op een Yoga 520 met een i3 processor. 14" apparaat in een 13" behuizing.
Kunnen kopen voor € 425,-
pricewatch: Lenovo Yoga 520-14IKB 80X80055MH
Pagina: 1