Hoe dik moet mijn draad zijn.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:32
Mijn vraag
Ik heb hier een onbekende DC motor weet iemand hoe ik hier het vermogen van bereken (watt)?

Hier wil ik dan een schakelaar tussen hangen. Zou ik een oude computer voeding van 550 watt uit elkaar kunnen halen en dan die schakelaar op de achterkant gebruiken en die hierop aansluiten aangezien deze 550 watt kan hebben?

Ook heb ik een aantal computer voedingsdraaden van 0,75mm² hier kan volgens het draad 16A door heen nou lijkt dit me een beetje sterk, op google vind ik meer iets rond de 5A hoeveel kan hier nou echt doorheen?

Zou ik de uiteindes van die draden kunnen strippen en aan elkaar solderen/knopen om er meer ampere/watt door heen te laten gaan aan gezien je dan dubbele draaddikte hebt mag je er dan van uit gaan dat je 0,75mm²+0,75mm²=1,5mm².

Relevante software en hardware die ik gebruik
36V accu pakket.
onbekende DC motor die op 36V hard draait.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
Torac schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:49:
Mijn vraag
Ik heb hier een onbekende DC motor weet iemand hoe ik hier het vermogen van bereken (watt)?
Het vermogen kun je het best experimenteel bepalen. Een bovengrens kun je krijgen door het voltage te delen door de weerstand van een winding, maar in de praktijk zal het veel lager zijn (afhankelijk van de belasting van de motor en nog veel meer parameters).
Hier wil ik dan een schakelaar tussen hangen. Zou ik een oude computer voeding van 550 watt uit elkaar kunnen halen en dan die schakelaar op de achterkant gebruiken en die hierop aansluiten aangezien deze 550 watt kan hebben?
Nee, dat kan niet zomaar. Het is een stuk "moeilijker" om DC te schakelen dan om AC te schakelen. Met name een inductieve belasting (zoals een motor) is lastig. Of zo'n schakelaar jouw motor aankan is niet duidelijk. 16A DC schakelen is sowieso uitgesloten (zo'n schakelaartje kan vaak 2-3A AC schakelen, DC is het dan veel minder).
Ook heb ik een aantal computer voedingsdraaden van 0,75mm² hier kan volgens het draad 16A door heen nou lijkt dit me een beetje sterk, op google vind ik meer iets rond de 5A hoeveel kan hier nou echt doorheen?
Daar is niet echt een vast getal op te zetten. Hoe dunner de draad, hoe hoger het voltageverlies en hoe meer hij opwarmt. Afhankelijk van de toepassing kun je meer of minder voltageverlies en/of warmteontwikkeling tolereren. 16A bij 0.75mm^2 lijkt me aan de dunne kant (en de draad zal mogelijk goed warm worden). In 1 meter 0.75mm^2 heb je 0.42V drop bij 16A en 6.7W warmteontwikkeling. Als de draad zijn warmte goed kwijt kan zou het kunnen, maar het is erg krap.
Zou ik de uiteindes van die draden kunnen strippen en aan elkaar solderen/knopen om er meer ampere/watt door heen te laten gaan aan gezien je dan dubbele draaddikte hebt mag je er dan van uit gaan dat je 0,75mm²+0,75mm²=1,5mm².
Ja, dat kan in principe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Ik werk veel met lage DC spanningen van tussen de 12 en 48V. Wij houden altijd 1 mm2 per 4 A aan.
Ik zelf houd meestal 3 aan. Dan worden je kabels net wat minder warm.

10 mm2 is 30A..

90 mm2 is dan 270A.

Dit is de vuistregel in de industrie.

overigens moet je niet naar watt kijken, het gaat puur om stroom. Het gaat namelijk om het spanningsval wat over een stuk draad valt. Een stuk draad is namelijk ook gewoon een weerstand. Die schakelaar uit je oude voeding is voor AC bedoelt waarbij sprake is van hogere spanningen en gebruik wordt gemaakt van hogere isolatie afstanden terwijl de koperdiktes een stuk kleiner zijn. Dus als jij 50A door zo'n schakelaar heen gooit op 11 volt (dat is 550W) dan durf ik er gif op in te nemen dat dat ding binnen seconden smelt.

Kortom:

Zoek bij farnell of een dergelijke winkel gewoon een schakelaar op die de stroom aan kan die de motor trekt. is de motor echt zo onbekend? staat er geen vermogen op? Deel dat vermogen door de spanning en je hebt de stroom die er loopt. Vanuit daar kun je een mooie kabel uitzoeken en schakelaar

[ Voor 62% gewijzigd door LittleKiller op 07-06-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
LittleKiller schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:30:
Ik werk veel met lage DC spanningen van tussen de 12 en 48V. Wij houden altijd 1 mm2 per 4 A aan.
Ik zelf houd meestal 3 aan. Dan worden je kabels net wat minder warm.

10 mm2 is 30A..

90 mm2 is dan 270A.

Dit is de vuistregel in de industrie.

overigens moet je niet naar watt kijken, het gaat puur om stroom. Het gaat namelijk om het spanningsval wat over een stuk draad valt. Een stuk draad is namelijk ook gewoon een weerstand. Die schakelaar uit je oude voeding is voor AC bedoelt waarbij sprake is van hogere spanningen en gebruik wordt gemaakt van hogere isolatie afstanden terwijl de koperdiktes een stuk kleiner zijn. Dus als jij 50A door zo'n schakelaar heen gooit op 11 volt (dat is 550W) dan durf ik er gif op in te nemen dat dat ding binnen seconden smelt.

Kortom:

Zoek bij farnell of een dergelijke winkel gewoon een schakelaar op die de stroom aan kan die de motor trekt. is de motor echt zo onbekend? staat er geen vermogen op? Deel dat vermogen door de spanning en je hebt de stroom die er loopt. Vanuit daar kun je een mooie kabel uitzoeken en schakelaar
Even er van uitgaande dat die dc motor 250w is en ik zou hem op 36v aansluiten trekt ie rond de 7A nodig hebben dit is dan dus 3mm² kan ik dan 4 0,75mm² draden aan elkaar knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Torac schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:40:
[...]

Even er van uitgaande dat die dc motor 250w is en ik zou hem op 36v aansluiten trekt ie rond de 7A nodig hebben dit is dan dus 3mm² kan ik dan 4 0,75mm² draden aan elkaar knopen?
Als het quick and dirty moet, dan ja. Als je het wat permanenter wil gebruiken dan raad ik het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
LittleKiller schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:54:
[...]

Als het quick and dirty moet, dan ja. Als je het wat permanenter wil gebruiken dan raad ik het af.
Wat is een permanente betere oplossing gewoon een 4mm² kabel halen?
En weet iemand toevallig hoe ik het maximum voltage weet van het wiel?
En is er iets om makkelijk de polen van de motor aan het snoer te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Torac schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Wat is een permanente betere oplossing gewoon een 4mm² kabel halen?
En weet iemand toevallig hoe ik het maximum voltage weet van het wiel?
En is er iets om makkelijk de polen van de motor aan het snoer te maken?
Als je even wat wil testen oid, of hobbyen dan kan je prima ff die 0.75 kabels aan elkaar knopen. maar ga je dit voor de komende week/maand/jaar gebruiken zonder dat je er actief mee bezig bent wanneer hij aan staan dan raad ik je aan om het even netjes op te lossen.

Ik zou zeggen, maak eens een foto van de motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W3Wn7Yda30FY5x3himQBUM4M/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KClYB0DqYEOvD9VfSaXKqlVz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CbFvtlGOvM60AKCnnegcqh3D/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S5mSnbSQk48AQOE4xQlrbbDG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gi7Bkm3Nmg1cSw6FEhmuS1dt/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcPY3hFGY8UJr6gIHthyTMcT/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Waar zit die stekker aan? je motordraad lijkt te eindigen in gewoon een paar losse draden...

Aan losse draden zou je prima een paar spade connectors kunnen krimpen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
SA007 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:22:
Waar zit die stekker aan? je motordraad lijkt te eindigen in gewoon een paar losse draden...

Aan losse draden zou je prima een paar spade connectors kunnen krimpen bijvoorbeeld.
Die stekker heb ik er af geknipt om er beter bij te kunnen had die aansluitingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Hoe ga je dit aansturen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
LittleKiller schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:50:
Hoe ga je dit aansturen als ik vragen mag?
Was van plan deze te halen:
https://shoppingcart.alie...3010208.99999999.90000002

En dan die pot meter te vervangen door een thumb throttle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
Torac schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:51:
[...]

Was van plan deze te halen:
https://shoppingcart.alie...3010208.99999999.90000002