Toon posts:

Excel - Formule geslacht ivh leeftijdscategorie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar de formule om aantal mannen/vrouwen binnen een leeftijdscategorie te berekenen.
Daarnaast een meer geschikte formule om de leeftijd van iemand te berekenen.
De bijgevoegde afbeelding toont een kleine greep uit mijn lijst welke veel langer is

1. Ik heb een kolom met geslacht en een kolom met geboortedatum. Uit die geboordedatum bereken ik nu de leeftijd
obv de datum van vandaag. Dit blijft dus oplopen. Ik wil eigenlijk de grijze datum uit kolom B gebruiken. Wat moet ik
nu aanpassen?

2. Ik het rechter blok bereken ik het aantal personen in een bepaalde leeftijdscategorie.
Daarnaast zou ik het graag uitsplitsen in geslacht per leeftijdscategorie. Welke formule gebruik ik hier het beste voor?

Alvast dank voor de reacties!

Tim

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1806/415209/iq11uSW2.jpg
...

Excel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2018 11:48 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-06-2018 17:25)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16
Compliment voor de topic start!
Een uitgebreide vraag verdient een uitgebreid antwoord 8)
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:45:
1. Ik heb een kolom met geslacht en een kolom met geboortedatum. Uit die geboordedatum bereken ik nu de leeftijd
obv de datum van vandaag. Dit blijft dus oplopen. Ik wil eigenlijk de grijze datum uit kolom B gebruiken. Wat moet ik
nu aanpassen?
Andere functie gebruikern (JAAR.DEEL()), dan ben je meteen van het delen door 365,25 af (wat maar een benadering is).. Gaat automagisch goed bij schrikkeljaren..
E6: =JAAR.DEEL(D6;B5)
2. Ik het rechter blok bereken ik het aantal personen in een bepaalde leeftijdscategorie.
Daarnaast zou ik het graag uitsplitsen in geslacht per leeftijdscategorie. Welke formule gebruik ik hier het beste voor?
Orden je brondata gestructureerd in een 'long'-formaat (zie afbeelding hier onder, kolom A:E), en gebruik een draaitabel voor de analyse.
Je brondata wordt er wellicht wat minder 'leesbaar' door, maar de analyse gaat vele-vele-vele malen sneller (en is veel flexibeler)...

In een draaitabel kun je numerieke (rij)labels eenvoudig groeperen (veel mensen weten dat helaas niet, maar het is echt een superhandige/-nuttige feature)
cat1

Eindresultaat
cat2

In de veldinstellingen van een cel met een leeftijdscategorie, kun je vervolgens instellen om lege categoriën weer te geven (mocht je dat willen)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V0gZexs5TXvrulbbvjTIEirE/full.png

[ Voor 70% gewijzigd door breew op 07-06-2018 14:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:40
Zet er een als m/v bij zou ik zeggen?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16
Compliment voor de topic start!
Een uitgebreide vraag verdient een uitgebreid antwoord 8)
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:45:
nu aanpassen?
Andere functie gebruikern (JAAR.DEEL()), dan ben je meteen van het delen door 365,25 af (wat maar een benadering is).. Gaat automagisch goed bij schrikkeljaren..
E6: =JAAR.DEEL(D6;B5)
Orden je brondata gestructureerd in een 'long'-formaat (zie afbeelding hier onder, kolom A:E), en gebruik een draaitabel voor de analyse.
Je brondata wordt er wellicht wat minder 'leesbaar' door, maar de analyse gaat vele-vele-vele malen sneller (en is veel flexibeler)...

In een draaitabel kun je numerieke (rij)labels eenvoudig groeperen (veel mensen weten dat helaas niet, maar het is echt een superhandige/-nuttige feature)
cat1

Eindresultaat
cat2

In de veldinstellingen van een cel met een leeftijdscategorie, kun je vervolgens instellen om lege categoriën weer te geven (mocht je dat willen)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V0gZexs5TXvrulbbvjTIEirE/full.png

[ Voor 70% gewijzigd door breew op 07-06-2018 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Over 1.: 17,6 is toch ook een prima leeftijd om mee te rekenen? Al is delen door 365,25 alleen een schatting, niet de daadwerkelijke leeftijd. Maar inderdaad, ipv vandaag() B5 nemen? Of wil je dat automatisch?

-
Welkom! Complimenten voor de topicstart. Dat doen nieuwe Tweakers wel eens iets minder uitgebreid :)

Over 2.: Alleen de vrouwen kan je met =AANTALLEN.ALS(E6:E100;"<20";C6:C100;"=C6") berekenen. Waar in c6 dan V staat (beter is vergelijken met een andere cel, natuurlijk). En dan is aantal mannen = totaal - vrouwen.

Draaitabel is makkelijker en mooier.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 07-06-2018 12:11 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas nu wel een trage reactie van mij. Excuus
Drukte en verhuizing gooiden roet in het eten.

Wel mijn enorme dank voor de antwoorden! _/-\o_
De draaitabel voelde ik al een klein beetje aankomen, maar ik had hier nog helemaal geen ervaring mee.
Ik heb er de afgelopen weken wat mee gespeeld en het werkt super!
Mijn vragen zijn volledig beantwoord.