SD kaartjes raspberry steeds corrupt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 14:42
Ik heb een stuk of 10 raspberry pi versie 3 draaien met Sandisk 16GB sd kaartjes.

Hierop draait Raspbian die de Chromium browser opstart en vervolgens een website inlaad. Deze website is een soort slider met afbeeldingen en video's die automatisch afspelen.

Echter na een paar weken/maand stoppen ze er ineens mee en krijg ik rare foutmeldingen. Na een corrupte SD kaart heb ik er ook weer een nieuwe SD kaart ingestopt en gebeurt het weer na een tijdje.

Ik heb al ingesteld dat logs naar RAM geschreven worden.

Ook het volgende ingested voor chromium (telkens bij opstarten):

chromium --disk-cache-dir=/tmp/cache

fstab:
tmpfs /home/username/.cache tmpfs noatime,nodev,nosuid,size=400M 0 0

Iemand nog tips? Raak een beetje gefrustreerd zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:03

Ypho

Allround Nerd

Heel vreemd, maar ik heb dit inderdaad ook gehad met de Raspberry Pi 3. Tot twee keer aan toe binnen een week een SD kaartje corrupt. Mijn Raspberry Pi 2 (model B), draait daarentegen al 3 maanden 24/7 zonder problemen. (*bookmarkt topic)

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:51
Wat voor merk en model kaartjes gebruik je? Wellicht zijn betere merk kaartjes ook beter ivm corruptie?
Dat heb ik overigens regelmatig gelezen in het Pi topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoevaak veranderd je die website? Als dat nauwelijks is zou ik het filesystem standaard read-only maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 08:02

Patrick89

PSN : Gamesource

Het is sowieso een beetje een drama met die kaartjes. Momenteel ook al 6 weg kunnen gooien, alleen het draaien van een domotica systeem met logging is al genoeg om ze kapot te maken.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Blijft de Pi altijd aan of wordt hij zonder netjes af te sluiten van de stroom gehaald?
SD kaarten gaan defect door te veel writes, of bij stroom uitval.

Tegen stroom uitval kan je de Pico UPS kopen. Deze sluit de pi netjes af bij stroom uit val.
Als hij alleen een website toont kan je de SD kaart in read only zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:46
Als er in principe geen wijzigingen op de SD kaart worden uitgevoerd kun je het rootfs read-only maken (link), dan kun je er op elk moment de stekker uit trekken zonder dat er iets kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Arunia schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:16:
Wat voor merk en model kaartjes gebruik je? Wellicht zijn betere merk kaartjes ook beter ivm corruptie?
Dat heb ik overigens regelmatig gelezen in het Pi topic.
Sandisk kaarten die rood met grijs.

Ik kan hem natuurlijk readonly maken, het is belangrijk dat alles doorloopt indien internet weg valt. Hij cached daarom zo veel mogelijk, ook video's. Is het RAM geheugen van de PI dan niet te weinig?
Kaalus schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:21:
Hoevaak veranderd je die website? Als dat nauwelijks is zou ik het filesystem standaard read-only maken.
om de 15 minuten doet hij een Ajax request om nieuwe gegevens op te halen. Geen f5 refresh.

jhead22 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:28:

Blijft de Pi altijd aan of wordt hij zonder netjes af te sluiten van de stroom gehaald?
SD kaarten gaan defect door te veel writes, of bij stroom uitval.

Tegen stroom uitval kan je de Pico UPS kopen. Deze sluit de pi netjes af bij stroom uit val.
Als hij alleen een website toont kan je de SD kaart in read only zetten.
De PI draait 24/7, maar start elke ochtend om 5 uur even opnieuw op, dit gaat gewoon via een commando "reboot".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Externe schijf er aan ipv de SD kaart? Minder praktisch maar stuk stabieler.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan ook zijn dat je Pi net te weinig stroom krijgt, dan kan dit ook wel eens gebeuren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Net als hierboven, ik zou eens kijken naar een andere adapter.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:56
Je kunt ook een SLC kaart kopen. Die gaan veel langer mee, bevatten werkende wear leveling en en worden ook in industriele PLC en dataloggers gebruikt.
Nadeel: prijskaartje.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 07-06-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Te weinig stroom is bij raspberry pi's best wel een probleem inderdaad, het liefste wil je eigenlijk 5.1v geven in plaats van de 5.0v die een standaard power supply geeft. Dat scheelt een hoop kwa stabiliteit.

Kwa SD kaarten heb ik persoonlijk erg goede ervaringen met de Samsung kaartjes: http://www.samsung.com/uk...all-memory-cards/?microsd

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Ik heb dit ook regelmatig. Mijn ervaring is dat de SD-kaartjes meestal niet fysiek kapot gaan, alleen de structuur raakt beschadigd. Dit kun je herstellen met een low-level format. Ik gebruik hiervoor een tooltje van hddguru.com, maar er zijn vast alternatieven.

Het is een beetje jammer dat het nodig is, maar de Raspberry Pi heeft hier nu eenmaal veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:35:
Ik heb dit ook regelmatig. Mijn ervaring is dat de SD-kaartjes meestal niet fysiek kapot gaan, alleen de structuur raakt beschadigd. Dit kun je herstellen met een low-level format. Ik gebruik hiervoor een tooltje van hddguru.com, maar er zijn vast alternatieven.
Als alleen de structuur beschadigd raakt zou je dat met een fsck, of in het ergste geval met een nieuw filesysteem moeten kunnen herstellen.

Wanneer inderdaad een 'low-level format' nodig is (wat een tamelijk ongedefinieerde term is, als ik de beschijving lees op hddguru.com is het denk ik een simpele wipe), is er meer aan de hand. Mogelijk zijn er sectors fysiek beschadigd, en is de wipe nodig om de controller in het kaartje daarvan bewust te maken en een reserve sector in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Kan ik eventueel achterhalen waar de meeste writes naartoe gaan? Ik heb hem nu 3 uur lopen en er is 2250280 keer geschreven naar de sd kaart.

Gecheckt met awk '{print $7}' /sys/block/mmcblk0/stat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 12:26
Dit speelde ook al bij de oudere Pi's.. Je zou kunnen overwegen om over te stappen naar een bootable USB stick. Performance schijnt ook beter te worden dan.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zou je het eens met een Samsung Evo Plus kaartje kunnen proberen? Niet erg relevant, maar bij dashcams kunnen SanDisk kaarten ook niet de constante load aan, raken ze ook corrupt of ze nemen uberhaupt de data niet op, ditzelf ook meegemaakt, heb zelf nu een Samsung Evo Plus kaart erin en werkt weer goed.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

sweebee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:37:
Kan ik eventueel achterhalen waar de meeste writes naartoe gaan? Ik heb hem nu 3 uur lopen en er is 2250280 keer geschreven naar de sd kaart.

Met "lsof" kan je in ieder geval de open bestanden zien. Wat in dit geval nog kan helpen is iets als dit (uit het hoofd, niet getest) om te zoeken naar bestanden die gewijzigd zijn het laatste uur:
find / -xdev -mmin -60

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Heb zelf goede ervaring met Kingston SD-kaartjes. Heb er nu 2 waarvan 1 als back-up. De eerste die ik samen met de Pi gekocht had, heb ik inmiddels ongeveer iets minder dan een jaar constant aan waaronder ook meerdere malen een (her)installatie uitgevoerd is.

Ik had voordat ik de 2e Kingston kocht ook een Sandisk, deze had het nog geen maand uitgehouden terwijl deze alleen een SD-kopie via de GUI van de Raspbian heeft moeten doorstaan en enkele reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sweebee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Sandisk kaarten die rood met grijs.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/252791/files/175425494/image.jpg
^? Daar heb ik niet alleen bij Pi's problemen mee gehad, ook in smartphones :/

Bekijk https://elinux.org/RPi_SD_cards overigens maar eens ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
sweebee schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:37:

Mijzelf in "Het grote WD My Book Live topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Heb via via nog weer wat opties voor loggen naar ram gevonden, heb nu een uptime van 6 uur en 138408 writes.

dus van 750k writes per uur naar 23k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Alle logging eens uitzetten en een goede voeding van 2,5 A nemen. Aanrader is de originele Raspberry Pi voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:26
Ik herken deze problemen wel. Ik had een Raspberry gekoppeld aan een weerstation om data op een webpage te serveren. Na hooguit 3 maanden gaf het sd kaartje dan weer de geest, en liep de boel vast. Uiteindelijk de Raspberry daarom de deur uitgedaan. Overigens loopt een 2e Raspberry met Kodi wel al heel lang stabiel. Het crasht vooral met veel writes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CR2032 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:37:
Aanrader is de originele Raspberry Pi voeding.
Die heb ik laatst achter de Pi weggehaald omdat dmesg volgespamt werd met undervoltage meldingen :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Die heb ik laatst achter de Pi weggehaald omdat dmesg volgespamt werd met undervoltage meldingen :/
Aan die voeding ligt het dan niet. Is je randapparatuur soms defect of sluit je soms teveel aan? De orginele voeding levert 2,5, die is ruim bemeten.

[ Voor 11% gewijzigd door CR2032 op 22-06-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CR2032 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Aan die voeding ligt het dan niet. Is je randapparatuur soms defect of sluit je soms teveel aan? De orginele voeding levert 2,5, die is ruim bemeten.
Ik heb een andere voeding eraan gehangen en die doet het meteen goed, sindsdien geen undervoltage melding meer gehad, ook niet met smartcard reader, DVB-C ontvanger en datakabel voor kWh-meter (aangesloten via hub). Ik gok dat de originele voeding niet meer goed is.

Oscar Wilde

Pagina: 1