Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:46

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
TLDR: Reiskostenvergoeding eenzijdig gewijzigd in mijn nadeel, wat te doen?

Even een beknopte tijdlijn
Sinds 2011 in vaste dienst bij bedrijf A op locatie 1 (woonplaats)
Sinds 2013 op verzoek van A1 gaan werken op locatie 2. Hierbij mondeling afgesproken met mijn manager dat ik elke kilometer woon-werk verkeer kan declareren (40 km enkele reis).
In 2017 verhuist bedrijf A2 naar andere locatie, ik blijf werken op locatie A2
In oktober 2017 word locatie A2 overgenomen door bedrijf B met dezelfde voorwaarden die ik bij bedrijf A2 had. Vergoeding heb ik aangehaald en hier zouden ze later op terugkomen aangezien ze hier vanaf wilde. Hier zijn ze nooit op teruggekomen.
Eind november 2017 ben ik op verzoek van vestigingsmanager van B2 en B locatie 4 (25 km enkele reis) naar locatie 4 gegaan in verband met vervangen zieke collega. Later bleek de collega van B4 niet terug te keren naar B4 en zou ik permanent blijven bij B4.
In februari 2018 een brief gekregen dat er vanaf mijn contract overgang van A2 naar B2 mijn kilometer vergoeding gewijzigd zou worden naar een vast bedrag per maand. Hierbij is retroactief de vergoeding uitbetaald.
Een paar weken later kwam ik hierachter toen ik mijn loonstrookje zag en daarna pas de brief heb geopend. Hierop heb ik direct bij HRM een mailtje gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben en dat ik de regeling teruggedraaid wilde hebben. Een mailtje terug van een HRM medewerker dat hij dit niet zomaar kan wijzigen en heeft mij doorgestuurd naar mijn manager of hoofd HRM.
Ik heb dus in maart 2018 dit aangekaart bij mijn manager. Deze heeft contact gelegd met HRM en kreeg na een tijdje antwoord dat de vergoeding (bijna) gelijk was aan hetgeen wat ik anders kon declareren omdat ik dit ook tijdens vakantie en ziekte krijg.
Ik heb bij mijn manager aangegeven dat dit niet correct is (scheelt €40 per periode) hij zou dit nogmaals opnemen. Kort daarna (april) kreeg ik een nieuwe manager die dit verder door zou nemen en met HRM zou bespreken.
Gisteren te horen gekregen dat hij niets voor mij kan doen. HRM blijft bij zijn standpunt dat iedereen dezelfde regeling dien te hebben zonder uitzonderingen.

Ik ben het hier niet mee eens:
1. De afspraak is gemaakt, ook al is deze modeling, is volgens mij nog steeds geldig
2. Ik heb vanaf 2013 tot aan begin 2018 mijn kilometers kunnen declareren en dit is ook altijd goedgekeurd door de verschillende managers. Dit betekent dus ook dat op het moment dat ik voor bedrijf B2 en B4 werkte mijn declaraties zijn goed gekeurd en uitbetaald
3. Dit is een eenzijdig besluit van bedrijf B.
4. Bedrijf B heeft aangegeven bij de overname van het contract dat een afspraak over de kilometervergoeding zoals ik die had maximaal 3 jaat duurd terwijl ik die afspraak op dat moment al 4 jaar had.

Kortom, wat zijn mijn rechten in deze? Wat kan ik nu het beste doen?

Ik wil nog steeds mijn oude regeling aangezien dit neerkomt op €500,- per jaar minder inkomsten.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:40
Als er een nieuwe regeling wordt geïntroduceerd doe je niet automatisch mee. Met een wijziging van de wederzijdse afspraken dienen beide partijen akkoord te gaan. Je staat in je recht.

Echter moet je nu nog je recht zien te gaan halen, en dat is kostentechnisch nogal lastig, want het kunnen dure zaken worden. Kan je niet eenvoudiger €50 opslag erbij vragen en het daarmee oplossen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je een nieuw contract gekregen?
vanaf mijn contract overgang van A2 naar B2
Afspraak is afspraak. Dat ze e.e.a. gelijk willen trekken doet daar niets aan als het in jouw nadeel is. Is de personeelsvertegenwoordiging geraadpleegd bij het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden?

Bekijk ook https://www.arbeidsrechter.nl/2-1-s-1

Vooral deze uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2014:4269

[ Voor 39% gewijzigd door PcDealer op 06-06-2018 22:21 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Er is geen nieuw contract opgesteld, enkel een brief die als aanvulling / onderdeel van het contract dient dat aangeeft dat ik van de ene entiteit naar de andere ga, van A2 naar B2. Verder word er in de brief vermeld dat de arbeidsvoorwaarden ongewijzigd blijven.

Over de overname is de OR geraadpleegt en deze heeft goedkeuring gegeven op voorwaarde dat al het personeel werd overgenomen met dezelfde voorwaarden / contracten die ze hadden, dacht ik. Kan ik eventueel nazoeken maar dit doet de OR bij dezelfde vraagstukken elke keer.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar staat ergens dat je recht hebt op de kilometervergoeding voor bedrag X of Y? Staat dat in de CAO (vermoed van niet) het personeelshandboek (dikke kans van) of keihard in je contract?

Staat het in je contract dan heb je een poot om op te staan. Staat het in het personeelshandboek dan heeft de werkgever het recht om die eenzijdig te wijzigen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en mag je bezwaar tegen maken, en dan ga je richting arbeidsconflict.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Dit staat in mijn originele contract (uit 2011 bij A1)
Reiskosten
Werknemer ontvangt een reiskostenvergoeding conform de thans bij werkgever geldende regeling woon-werkverkeer met een maximum van thans €192,- netto per 4 weken. De hoogte van de reiskostenvergoeding wordt jaarlijks door werkgever vastgesteld. Over ziekte- en vakantiedagen worden geen reiskosten vergoed.
Sindsdien is het maximum verlaagt naar €120,- per periode, dit is wat ik nu krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

The Eagle schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:42:
Waar staat ergens dat je recht hebt op de kilometervergoeding voor bedrag X of Y? Staat dat in de CAO (vermoed van niet) het personeelshandboek (dikke kans van) of keihard in je contract?

Staat het in je contract dan heb je een poot om op te staan. Staat het in het personeelshandboek dan heeft de werkgever het recht om die eenzijdig te wijzigen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en mag je bezwaar tegen maken, en dan ga je richting arbeidsconflict.
Hetzelfde als het roosterreglement in deze uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2014:4269

Dan nog: verworven recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
fonsoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:07:
Als er een nieuwe regeling wordt geïntroduceerd doe je niet automatisch mee. Met een wijziging van de wederzijdse afspraken dienen beide partijen akkoord te gaan. Je staat in je recht.

Echter moet je nu nog je recht zien te gaan halen, en dat is kostentechnisch nogal lastig, want het kunnen dure zaken worden. Kan je niet eenvoudiger €50 opslag erbij vragen en het daarmee oplossen?
Je reactie heb ik even over het hoofd gezien. Opslag vragen kan, dit zal betekenen dat ik 2 of 3 treden in de CAO loonschaal omhoog zal gaan. Dit betekent dat ik dan eerder tegen de max van mijn llon zal zitten maar dat is geen nadeel
Ik vermoed dat mijn werkgever hier ook moeilijk over zal gaan doen maar houd het wel in mijn hoofd als eventueel tegenbod. Dit had ik zelf ook in gedachten om als soort van compromis te opperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Just_I schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:49:
[...]
Hierbij mondeling afgesproken met mijn manager dat ik elke kilometer woon-werk verkeer kan declareren (40 km enkele reis).
[...]
Eind november 2017 ben ik op verzoek van vestigingsmanager van B2 en B locatie 4 (25 km enkele reis) naar locatie 4 gegaan in verband met vervangen zieke collega. Later bleek de collega van B4 niet terug te keren naar B4 en zou ik permanent blijven bij B4.
[...]
Begrijp ik het goed dat je 25 km reist, maar 40 vergoed wilt hebben?
Waarom zou je meer vergoed moeten krijgen dan wat je daadwerkelijk reist als je hebt afgesproken dat je "elke kilometer woon-werk verkeer kan declareren"?

[ Voor 7% gewijzigd door tinzarian op 06-06-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

tinzarian schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:36:
[...]

Waarom zou je meer vergoed moeten krijgen dan wat je daadwerkelijk reist als je hebt afgesproken dat je "elke kilometer woon-werk verkeer kan declareren"?
B4 is verder weg, maar ik zie daarvan geen afstand @Just_I .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
tinzarian schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:36:
[...]

Nee, ik rijd nu de 25km naar B4 en deze wil ik kunnen declareren.
Ik heb de afstanden erbij gezet omdat ik dichter bij huis ben gaan werken indien dit relevant zou zijn voor de vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Heel flauw, maar ik zou aangeven dat je vanaf nu salaris + X% krijgt, omdat je je salaris graag wilt gelijktrekken met die van de directeur, of dat je 3 dagen per week minder gaat werken voor hetzelfde salaris. Want eenzijdig afspraken aanpassen kan blijkbaar :+

Alle gekheid op een stokje, het klinkt alsof je een niet al te hoog salaris hebt (omdat je meerdere schalen omhoog moet gaan om 50E per maand meer te verdienen), dus kan me dan voorstellen dat 500E per jaar behoorlijk in je nadeel kan zijn. En ook al was dat niet zo, dit is natuurlijk alles behalve netjes. Hoe is je relatie met werkgever B2/4 verder eigenlijk? En je nieuwe manager? Ik zou er best van balen wanneer een vorige manager zich voor je probeert in te zetten en de nieuwe gelijk zegt dat ie niets kan doen voor je. Werkt niet motiverend lijkt me.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Het gaat over treden binnen een loonschaal, trede 0-8, ik zit nu op trede 5 binnen mijn loonschalen. Een andere schaal zou sowieso geen optie zijn aangezien dit gekoppeld is aan bepaalde functies.
Ongeacht hoe hoog of laag mijn loon is, 500 euro netto onbelast vind ik zonde geld om zomaar weg te gooien.

Relatie met wekgever is er niet echt, het gaat om een vij groot bedrijf waar je eigenlijk een nummer met handjes bent. Mijn huige manager heeft zivh wel ingeset maar kan niets voor mij beteken, hij kan er wel wat van vinden. De huidige manager is een tijdelijke manager dus wellicht wil hij zjn handen hier niet aan branden, geen idee. Het is verder een prima kerel die niet al te moeilijk doet en ons veel vrijheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Een werkgever mag toch, onder bepaalde omstandigheden, de (secondaire) arbeidsvoorwaarden aanpassen? Denk dat een overname een mooi moment is om dat te doen.
Dus je mondelinge afspraak was bindend, maar dat is toen toch ook een tijd uitgevoerd en goed gegaan? Nu zijn inmiddels de voorwaarden veranderd en kun je dat accepteren of je moet opnieuw in discussie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 07:44
RoNoS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:14:
Een werkgever mag toch, onder bepaalde omstandigheden, de (secondaire) arbeidsvoorwaarden aanpassen? Denk dat een overname een mooi moment is om dat te doen.
Dus je mondelinge afspraak was bindend, maar dat is toen toch ook een tijd uitgevoerd en goed gegaan? Nu zijn inmiddels de voorwaarden veranderd en kun je dat accepteren of je moet opnieuw in discussie gaan.
Dit dus. Bij ons werd de onkostenvergoeding (die in het contract stond) van het ene op het andere moment plotseling afgeschaft voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

alikebab1 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Dit dus. Bij ons werd de onkostenvergoeding (die in het contract stond) van het ene op het andere moment plotseling afgeschaft voor iedereen.
@RoNoS
Dat het bij jullie zo ging en voor zoete koek geslikt hebben, wil nog niet zeggen dat het juridisch in de haak is. Zie ten overvloede mijn verwijzing naar een uitspraak over verworven recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
RoNoS schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:14:
Wet je toevallig welke voorwaarden hieraan zijn verbonden?
De wijziging is een paar maanden na de overgang er bij mij doorheen gedrukt en met terugwerkende kracht uitbetaald vanaf het overname moment. Het is tijdens de overname periode ook ter sprake gekomen maar daar is toen geen klap op gegeven. Zij (HRM) gaven aan dat ze van deze afspraak af te willen, ik heb aangegeven dat ik de regeling door wilde laten gaan aangezien ze mij met dezelfde voorwaarden over namen. Op dat moment zou het verschil €150,- per periode zijn, een kleine €2000,- per jaar.

De mondelinge afspraak heeft ruim 4 jaar gelopen voordat het door mijn werkgever eenzijdig is gewijzigd. Er zijn nooit afspraken gemaakt over een eindtermijn van de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
Het is mijzelf niet overkomen, maar ik weet wel dat ik zelf niet heel veel waarde hecht aan secondaire arbeidsvoorwaarden (als in: minder dan de meeste anderen om mij heen) omdat ze dit mogen. Dus de voorwaarden etc. weet ik niet exact, maar zoals eerder gezegd, je hebt ook weer verworven recht etc. Al weet ik niet of dat geldt voor zaken die gewoon zijn vastgelegd. (Verworven recht geldt voor zaken die juist níet zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Mijn regeling is niet vastgelegd op papier, mondelinge afspraak. Er is wel aantoonbaar door alle declaraties die zijn uitbetaald en dus een paper-trail.
De algemene regeling zal vast wel ergens op papier staan maar waar weet ik niet, ik kan dit ook nergens terug vinden.

Heb je ergens een bron of iets dergelijks dat secundaire voorwaarden eenzijdig gewijzigd mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventueel mogelijk je personeelsdossier in te zien op beroep AVG. Wellicht dat je daar iets over de regeling terug kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
Just_I schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:26:
[...]
Heb je ergens een bron of iets dergelijks dat secundaire voorwaarden eenzijdig gewijzigd mogen worden?
Dat mag een werkgever doen onder bepaalde omstandigheden. Welke en hoe wat waar verder weet ik zo niet. Wel sta je als werknemer sterker dan de werkgever. Als het in je nadeel is, moet het wel met akkoord zijn, of het moet 'zwaar wegend belang' zijn.
Hier zie je dat ook.
Maar de vraag is, wat wil je doen? Gesprek op het werk? Helpt niet? Wil je de moeite er in steken om je gelijk te halen? De werksfeer wordt er niet beter op. Dan kun je beter nu een andere baan zoeken (met wel goede voorwaarden) en zelf opstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is het ook wel eens aangepast, de reden van HR was dat de weekabonnementen bij het OV verdwenen en de maandabonnementen goedkoper waren en de km vergoeding voor de auto hierop gebaseerd was. De logica was voor mij ver te zoeken, maar niemand maakte schijnbaar bezwaar (ook de vakbonden niet en die klagen verder overal over, dus daarom denk ik dat het wel wettig is)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1