Welke voeding aansluiting heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-08 20:33
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik in het bezit van een Dell optiplex 5040 mt i7-6700.
Nu heb ik er een videokaart ingezet maar merk dat deze nu teveel stroom vraagt van de voeding waardoor de pc iedere keer in één keer afsluit als ik een spel opstart.
Na wat kijken op internet ben ik er achter gekomen dat de voeding met zijn 240 watt gewoon te weinig stroom levert.
Nu wil ik een grotere voeding aansluiten maar als ik ga zoeken naar een geschikte module, zie ik dat er verschillende aansluitingen zijn.
Uit mijn huidige voeding komen een aantal draden die zich opsplitsen en uiteindelijk naar 2 verschillende aansluitingen op het moederbord gaan.

Hopelijk kunnen jullie mij een duidelijk antwoord geven. Bijgevoegd heb ik twee foto's van de aansluitingen op het moederbord.
https://ibb.co/hWgJYT
https://ibb.co/h8vZ7o

Hieronder nog een overzicht van mijn systeem.

Groeten,
Marcel

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 6700 @ 3.40GHz
Skylake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
Dell Inc. 0R790T (Socket 0)
Graphics
ASUS VP239 (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 530 (Dell)
2047MB NVIDIA GeForce GT 730 (ASUStek Computer Inc) 37 °C
ForceWare version: 382.33
SLI Disabled

Beste antwoord (via Marciando op 07-06-2018 00:22)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Marciando schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:48:
[...]
Echter vraag ik me dan af... vanuit mijn Dell PSU lopen dus allemaal draden...
...
Hoe of waarop sluit ik dan die 4 pins aan?
Het verloop moet op ATX SYS. Elke voeding heeft een 4 of 8 pin ATX CPU, dus dat komt goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het moederbord heeft geen standaard ATX voeding connector. Je kunt hier dus alleen de Dell voeding in gebruiken. En die is niet toerijkend, helaas.

Maar, er is nog wel dit topic, waar ze het over een verloopstekker hebben. Dus je zou de gok kunnen wagen.

Mits de behuizing een standaardmaat gebruikt voor de voeding, dat is namelijk niet zo makkelijk op te lossen als de connector opmeet moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Teveel zal wel meevallen. Systeem zal nog geen 150w verbruiken wat voor de voeding geen probleem is. De videokaart haalt de voeding uit het moederbord en het verbruik van een GT730 is laag. Vraag mij overigens af waarom de GT730 want deze presteert zelfs iets minder goed dan de Intel igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
Uszka schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:45:
Teveel zal wel meevallen. Systeem zal nog geen 150w verbruiken wat voor de voeding geen probleem is. De videokaart haalt de voeding uit het moederbord en het verbruik van een GT730 is laag. Vraag mij overigens af waarom de GT730 want deze presteert zelfs iets minder goed dan de Intel igpu.
Toch is het nu constant het geval dat als ik een game opstart, de pc zich nagenoeg direct uitschakeld. Het plan is trouwens ook om, als het lukt om een grotere voeding te plaatsen, er een betere videokaart in te hangen om iig op full hd een game te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hier trouwens een link naar een "repair manual" van betreffende computer:
https://cdn.cnetcontent.c...ef0-9666-b8b3aae51743.pdf

Info en plaatje van de PSU op pagina's 19 en 43.
Power connector: One 8-pin(for PSU), one 4-pin(for CPU), one 8-pin for SATA power
Het lijkt inderdaad een Dell-specifieke PSU te zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Drivers geïnstalleerd?
Monitor aangesloten op de GT730?

Pre-builds upgraden is vaak een lastige opgave. Afwijkende voedingen en aansluitingen op het moederbord en soms een nog lagere vermogenslimiet op het PCI-e x16 slot dan de gebruikelijke 75w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
Uszka schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:57:
Drivers geïnstalleerd?
Monitor aangesloten op de GT730?

Pre-builds upgraden is vaak een lastige opgave. Afwijkende voedingen en aansluitingen op het moederbord en soms een nog lagere vermogenslimiet op het PCI-e x16 slot dan de gebruikelijke 75w.
Ik heb nu mijn beeldscherm aangesloten op de hdmi van het moederbord, op die manier kan ik op een lage setting nog wat spelen.
Toen ik hem op de hdmi van de gt730 had zitten viel hij telkens uit als ik een spel startte. Ik heb uiteraard de nieuwste drivers geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
jeroen3 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:41:
Het moederbord heeft geen standaard ATX voeding connector. Je kunt hier dus alleen de Dell voeding in gebruiken. En die is niet toerijkend, helaas.

Maar, er is nog wel dit topic, waar ze het over een verloopstekker hebben. Dus je zou de gok kunnen wagen.

Mits de behuizing een standaardmaat gebruikt voor de voeding, dat is namelijk niet zo makkelijk op te lossen als de connector opmeet moederbord.
Dat met het verloop stekkertje is het proberen waard. Echter vraag ik me dan af... vanuit mijn Dell PSU lopen dus allemaal draden... het ene bundeltje loopt naar de connector met de 8 pins (PSU). Het andere bundeltje loopt naar die 4-pins connector... Op het verloop kabeltje zie ik alleen die 8 pins connector terug.. Hoe of waarop sluit ik dan die 4 pins aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Welke voeding pak je dan voor een upgrade? Moet wel eentje zijn die in de behuizing past anders heeft het geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
Dat wordt inderdaad de volgende uitdaging. Daar heb ik nog niet echt zicht op. Ik heb wel de mogelijkheid om de hardware over te bouwen op een grotere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Past het moederbord dan? Meestal wijken bij Dell en andere pre-builds de montagegaten af van de ATX standaard.

[ Voor 15% gewijzigd door Uszka op 06-06-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
Dat weet ik nog niet daarvoor zal ik even langs de lokale computerzaak moeten. Echter vraag ik me nog steeds af waar ik dan die 4-pin op aan moet sluiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Marciando schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:48:
[...]
Echter vraag ik me dan af... vanuit mijn Dell PSU lopen dus allemaal draden...
...
Hoe of waarop sluit ik dan die 4 pins aan?
Het verloop moet op ATX SYS. Elke voeding heeft een 4 of 8 pin ATX CPU, dus dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marciando
jeroen3 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:15:
[...]

Oké, want ook de 8 pin kan op de 4 pin aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja. Maar niet verwarren met PCIe power. Dat is omgekeerde polariteit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/liSmN8L_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Pagina: 1