BSOD IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-09 16:21
Goeiemiddag,

Ik heb vorige week een nieuwe PC aangeschaft en in elkaar gezet.
Nu krijg ik willekeurig, vaak bij het PC opstarten als ik inlog op windows, maar soms ook wat later deze bug.
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Nu heb ik de minidump van dit bestand op google drive staan, ik zelf kan er zo 1 2 3 niks uithalen en heb al meerdere malen Google afgespeurd. Ik heb al een memory test van Microsoft gedaan en hier kwam niks uit.
Verder heb ik alle drivers geupdate naar mijn weten, ook die van de bios en alles derop en deraan.

Enig idee wat de oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt! :)

De link naar de google drive: https://docs.google.com/d...HwQtclkSCX1ycreBxpKM/edit

De componenten in mijn pc:

Intel Core i5 8400 - Processor

G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB - DDR4 - Ram/werkgeheugen

Samsung 860 EVO Series - Solid state drive

Seasonic FOCUS Plus Series 550W - Voeding (Intern)

NZXT Source S340 - Midtowermodel

TP-LINK TL-WDN4800 - Netwerkadapter

MSI Z370-A PRO - Moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik naar de specificaties kijk dan wordt het geheugen niet ondersteund door dit moederbord. Heb je de mogelijkheid om ander geheugen te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
synoniem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:44:
Als ik naar de specificaties kijk dan wordt het geheugen niet ondersteund door dit moederbord. Heb je de mogelijkheid om ander geheugen te proberen?
Bedankt voor de snelle reactie, nee deze mogelijkheid heb ik op het moment helaas niet. Mag ik vragen waar je precies leest dat dit ram niet zou werken op dit moederbord?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Bij MSI https://www.msi.com/Mothe.../Z370-A-PRO#support-mem-5

edit: De correcte formulering is dat het officieel niet ondersteund wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door synoniem op 06-06-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
synoniem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:49:
Bij MSI https://www.msi.com/Mothe.../Z370-A-PRO#support-mem-5

edit: De correcte formulering is dat het officieel niet ondersteund wordt.
Ik zie hem er inderdaad niet tussenstaan, ik ga eens proberen om de ram in andere geheugenslots te drukken, misschien dat dat zou kunnen helpen?

Of als ik mijn ram op een andere clock snelheid zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Tot de tijd dat je wat uitgebreidere hulp krijgt, controleer en installeer de recente versie van de stuurprogramma's uitgegeven door de fabrikanten. (Zijn nu mogelijk door Windows zelf geïnstalleerd?)

Ook een memtest laten draaien om te zien of deze wel in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens Memtest86 voor langere tijd of download LinX en draai die 1 uur met geheugen op ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:59:
Draai eens Memtest86 voor langere tijd of download LinX en draai die 1 uur met geheugen op ALL.
Ik zal een memtest86 laten draaien en kom terug met de resultaten, als hier niks uitkomt, een fresh install van windows 10 een goed idee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je moet Memtest wel lang laten draaien. 1 pass zegt niets.

Met LinX ben je een stuk sneller klaar. Na 2 of 3 runs op geheugen op ALL moet je dan al een foutmelding of BSOD hebben als het RAM geheugen het probleem is. Krijg je een fout test je de modules 1 voor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:47:
Je moet Memtest wel lang laten draaien. 1 pass zegt niets.

Met LinX ben je een stuk sneller klaar. Na 2 of 3 runs op geheugen op ALL moet je dan al een foutmelding of BSOD hebben als het RAM geheugen het probleem is. Krijg je een fout test je de modules 1 voor 1.
Memtest86 gaf geen errors aan, ik doe nu de LinX test, 3 runs. Enig idee hoeveel tijd in beslag neemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe kan je na minder dan een uurtje al roepen of memtest86+ een error gaf? Daar moet je normaal wel iets van een dag voor uittrekken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Memtest met een uurtje zegt inderdaad niets. Bij LinX zegt een uur wel wat. Als LinX 2 uur lang met geheugen op ALL goed gaat draaien moet je geheugen wel goed zijn. Bij iedere PC met RAM problemen was het bij mij binnen 1 uur al raak met dat programma en meestal binnen een half uur al.

Edit: Mocht dit trouwens goed gaan. Trek dan die TP-LINK TL-WDN4800 er eens uit :)

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 06-06-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
spone schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:39:
Hoe kan je na minder dan een uurtje al roepen of memtest86+ een error gaf? Daar moet je normaal wel iets van een dag voor uittrekken.
Ik heb memtest 1 volledige pass laten doen, verder heb ik er niet zo veel verstand van ;)

Maar ik sta open voor al jullie suggesties, de LinX zal ik zo snel mogelijk laten runnen.

Kan het niks te maken hebben wat @synoniem zei? De het moederbord de ram niet officieel ondersteund.

Edit: Of is het als de LinX geen error aangeeft, dat het niet aan de ram stick en zijn ondersteuning van het moederbord ligt?

[ Voor 10% gewijzigd door LenovoY50 op 06-06-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:26
Ik kwam diezelfde error overlaatst tegen bij enkele thin clients. Daar was de reden de HP velocity software. Na deze te verwijderen kwam het probleem niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als memtest met een uurtje niks zegt, kan je er wel van uitgaan dat het geheugen goed is. Dan is het hoogstwaarschijnlijk een driver probleem. Ik zou alle componenten van je build even checken op de website van de leveranciers of daar nieuwere versies zijn dan je nu geïnstalleerd hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
LenovoY50 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:36:
[...]
Kan het niks te maken hebben wat @synoniem zei? De het moederbord de ram niet officieel ondersteund.

Edit: Of is het als de LinX geen error aangeeft, dat het niet aan de ram stick en zijn ondersteuning van het moederbord ligt?
Dat het moederbord het officieel niet ondersteund hoeft niet te betekenen dat het ook automatisch problemen geeft. Dat het wel problemen geeft is zeldzaam, niet andersom.

Als LinX 2 uur goed draait met geheugen op ALL weet ik vrij zeker dat het probleem niet het RAM geheugen is.
synoniem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:01:
Als memtest met een uurtje niks zegt, kan je er wel van uitgaan dat het geheugen goed is.
Nee, dat kan je niet. Als geheugen heel erg kapot is krijg je binnen 5 minuten wel een error. Als er ergens een kleine fout zit kan het zomaar 5 uur duren tot je een fout krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:57:
[...]
Nee, dat kan je niet. Als geheugen heel erg kapot is krijg je binnen 5 minuten wel een error. Als er ergens een kleine fout zit kan het zomaar 5 uur duren tot je een fout krijgt.
Als je de topicstart leest dat de problemen optreden bij opstarten en vlak daarna dan snap je dat een uurtje draaien zonder andere drivers zonder problemen betekent dat het niet snel in het geheugen zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
synoniem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:30:
[...]

Als je de topicstart leest dat de problemen optreden bij opstarten en vlak daarna dan snap je dat een uurtje draaien zonder andere drivers zonder problemen betekent dat het niet snel in het geheugen zal zitten.
Als ik een PC met een probleem zoals dit heb wil ik altijd eerst zeker weten dat de hardware goed is. Weet je dat 100% zeker kan je verder naar de software gaan. Wat je zegt kan inderdaad wel zo zijn, maar bij ieder probleem is het uitsluiten tot je de oorzaak hebt. Weten dat de hardware goed is vind ik dan wel zo handig om vanuit daar verder te gaan. Als je Memtest 1 uur gaat draaien kan je het net zo goed niet doen, want dan weet je nog niets zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
LinX geeft 0 errors found aan na 3 uur stress testen.

[ Voor 93% gewijzigd door LenovoY50 op 11-06-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
LenovoY50 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:25:
LinX geeft 0 errors found aan na 3 uur stress testen.
Dan ben ik er wel zeker van dat het geheugen goed is.

Heb je het al eens geprobeerd zonder die netwerkkaart zoals ik aangaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:32:
[...]

Dan ben ik er wel zeker van dat het geheugen goed is.

Heb je het al eens geprobeerd zonder die netwerkkaart zoals ik aangaf ?
Net gedaan, weer precies dezelfde error....

Het gebeurt altijd na een reboot, dan krijg ik de bsod en dan start ie normaal op en dan is er niks aan de hand.

Tot ik de PC weer helemaal uitzet, een tijdje wacht en hem weer opnieuw aanzet

[ Voor 25% gewijzigd door LenovoY50 op 12-06-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Heb je met deze nieuwe hardware ook opnieuw Windows er op gezet ? Dus een nieuwe kale installatie, of is het nog een oude installatie ? En wat heb je qua drivers gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:26:
Heb je met deze nieuwe hardware ook opnieuw Windows er op gezet ? Dus een nieuwe kale installatie, of is het nog een oude installatie ? En wat heb je qua drivers gedaan ?
Ik heb zonder de netwerkkaart nog niet Windows opnieuw geïnstalleerd, is dat aan te raden?

Ik heb windows voordat ik de netwerkkaart er uit heb gehaald wel al een keer opnieuw geinstalleerd maar dat de BSOD niet verholpen.

Ik neem aan dat die functie die in windows 10 zit, van reset je pc, hetzelfde is als formatteren van je schijf en vanaf een USB de boel installeren?

Ik heb nog niet de driver van de netwerkkaart eraf gehaald, dit ga ik nu proberen

[ Voor 6% gewijzigd door LenovoY50 op 12-06-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou Windows er eens opnieuw opzetten vanaf USB en dan even geen drivers installeren op de videokaartdriver na. Het lijkt een softwareprobleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:40:
Ik zou Windows er eens opnieuw opzetten vanaf USB en dan even geen drivers installeren op de videokaartdriver na. Het lijkt een softwareprobleem te zijn.
Dat ga ik doen, moet ik de netwerkkaart dan weer aansluiten of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
LenovoY50 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:54:
[...]

Dat ga ik doen, moet ik de netwerkkaart dan weer aansluiten of?
Als je het probleem zonder die kaart ook hebt denk ik niet dat het daar aan ligt. Voor de zekerheid kan het geen kwaad om die er even uit te laten en te kijken of het na een herinstallatie goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenovoY50
PilatuS schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 17:57:
[...]

Als je het probleem zonder die kaart ook hebt denk ik niet dat het daar aan ligt. Voor de zekerheid kan het geen kwaad om die er even uit te laten en te kijken of het na een herinstallatie goed gaat.
Ik startte nu net mijn PC opnieuw op, nog niet opnieuw geïnstalleerd. En kreeg nu een nieuwe foutcode.

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Ik zal de minidump er even bij pakken en deze uploaden.

Minidump:
https://docs.google.com/d...Tw-iiihQ/edit?usp=sharing

Edit:

Net alle 4 mijn minidumps gecheckt en dit staat er bij probably caused by:

- Probably caused by : win32kfull.sys ( win32kfull!memcpy+80 )

en

- Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiInsertLargePageInNodeListHelper+df )

en

- Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiInsertPageInFreeOrZeroedList+19b )

en

Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!KxWaitForLockOwnerShip+14 )

[ Voor 34% gewijzigd door LenovoY50 op 12-06-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanschoemake
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 13:53
Ik heb toevallig laatst exact hetzelfde gehad, de blue screen(zelfde melding) enkel bij het herstarten. Dit was bij mij door een oude driver van Logitech (voor mijn stuur). Na Logitech gaming software te verwijderen heb ik dit probleem niet weer gehad. Ik zie in je lijstje staan dat je geen Logitech hardware hebt, maar ik vermoed wel dat dit driver/software gerelateerd is. Zie hier een linkje voor je TP-link netwerkkaart https://forum.tp-link.com...drivers-for-TL-WDN4800-v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
@LenovoY50 heb je al eens gekeken met dit programma driver view https://www.nirsoft.net/utils/driverview.html om te kijken welke driver het veroorzaakt
Pagina: 1