Videokaart naar twee schermen onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:52
Hoi,

ik heb een videokaart met 1x HDMI 1x DVI (rechtsboven) en 1x VGA aansluiting. Nu wil ik hierop twee monitoren aansluiten met beide een resolutie van 2560x1440 (Quad HD).

ik zat te denken aan twee kabels:
  • HDMI kabel
  • DVI dual link naar HDMI kabel
maar nu komt het warrige. Ik lees op internet het volgende:
en bij de dual link DVI kabelverkoper
weet iemand het goede antwoord?

[ Voor 4% gewijzigd door BasZer op 06-06-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke videokaart hebben we het over? Met een beetje pech is-ie überhaupt te oud om 1440p over HDMI te doen. Zeker omdat er nog VGA op zit.

Maar wat je hier wil kan niet. De DVI poort zal een dual link zijn, maar die moet je waarschijnlijk met een actieve adapter naar displayport omvormen om 1440p te krijgen en de HDMI poorten zijn altijd single link, dus tenzij je videokaart minimaal HDMI 1.4 heeft kan je daar geen 1440p scherm op aansluiten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DVI naar HDMI is nooit duallink. In een HDMI kabel zitten niet genoeg aders om duallink mogelijk te maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
nelizmastr schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:13:
Welke videokaart hebben we het over?
het gaat om twee pc's (beide wil ik naar die setup upgraden)

- pc I met: NVIDIA GeForce GT 710
- pc II met: AMD Radeon HD 5450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:13:
DVI naar HDMI is nooit duallink. In een HDMI kabel zitten niet genoeg aders om duallink mogelijk te maken.
Kán wel, er zijn ook actieve adapters op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

BasZer schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:25:
[...]

het gaat om twee pc's (beide wil ik naar die setup upgraden)

- pc I met: NVIDIA GeForce GT 710
- pc II met: AMD Radeon HD 5450
Beide PC's met twee 1440p schermen?

Met de GT710 gaat dat lukken, die heeft een geschikte HDMI poort, voor de DVI geldt nog steeds dat je een actieve adapter naar óf HDMI óf naar Displayport moet hebben. Let wel dat dit adapters zijn van een paar tientjes en niet een paar euro.

Met de 5450 wordt het niets, die is te oud hiervoor. Daar kan 1x 1440 aan en dan is het gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 06-06-2018 16:36 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
nelizmastr schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:35:
[...]
een actieve adapter naar óf HDMI óf naar Displayport moet hebben. Let wel dat dit adapters zijn van een paar tientjes en niet een paar euro.
bedoel je zo'n kabel/adapter als deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
BasZer schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:40:
[...]

bedoel je zo'n kabel/adapter als deze ?
Nee.
max. Resolutie: Full HD (1080p), QXGA (2048x1536)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
Hmmm, dat zag ik ook idd... Heb je een voorbeeld van een kabel die wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44
TommyboyNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:32:
[...]

Leuk hoor, zo'n oneliner, maar heb je ook een voorbeeld?
En dan niet van deze soort flauwekul:
https://www.kabelshop.nl/...34800B30-i196-t10039.html
De DVI-D Dual Link maakt het mogelijk om videosignalen in een hoge resolutie over te brengen. Zo kunt u met deze kabel videosignalen tot 1920x1080 pixels (Full HD) overdragen.
Want dat is gewoon een kabel met alle pinnetjes waarbij maar de helft gebruikt wordt en dus gewoon single lane data doorgeeft.

Ik heb werkelijk nog nooit een Dual Lane DVI naar HDMI-adapter gezien.

Van Displayport naar Dual Lane DVI uiteraard wel.

@BasZer Je hebt vast niet alleen een videokaart. Heb je misschien nog plek op je moederbord voor 1 monitor via HDMI?

Deze zou moeten werken. 1e keer ooit dat ik zo'n ding zie. Dual Lane DVI naar DP met maximale resolutie van 2560x1440@60hz: http://www.dell.com/en-us...06249/graphic-video-cards

Of deze op Amazon: https://www.amazon.com/AT...ned-Convert/dp/B003CWEXWO (€ 220,-) Misschien moet je dan maar gewoon een nieuwe gpu kopen... (pricewatch: MSI Geforce GT 1030 2G LP OC HDMI en DP vanaf € 80)

[ Voor 28% gewijzigd door White Feather op 07-06-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

@White Feather Zat ook al te kijken. Actieve DVI naar HDMI adapters? Ik heb ze nog nooit gezien, en dat is ook wel logisch want dat bestaat niet.

DVI is een videoprotocol wat in de basis gelijk is aan HDMI 1.0.
HDMI voegt daar alleen nog wat aan toe, zoals het kunnen doorsturen van audio.
Dus er is geen actieve conversie nodig, want het is hetzelfde beeldsignaal. Je kan gewoon de correcte pinnetjes doorverbinden en dan werkt het al.
HDMI heeft alleen niet genoeg pinnetjes om duallink DVI door te geven, dus het is met een stekkertje of kabel gewoon onmogelijk om hogere resulties te halen dan wat singlelink DVI kan doorgeven.

Wat veel mensen niet weten, is dat in de originele HDMI specificatie zoiets bestond als HDMI A en HDMI B connectors. Die HDMI B connector is alleen nooit commercieel op de markt gekomen.
Die bevat wél genoeg draden/pinnetjes om duallink DVI door te geven.
Maargoed, er zijn geen apparaten met een HDMI B connector, dus duallink kan je gewoon vergeten.

Zie ook: Wikipedia: HDMI
TommyboyNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:32:
[...]

Nee, die zijn er niet. Ik denk dat je aan Displayport adapters denkt.
Zie ook hier boven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44
McKaamos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:27:
@White Feather Zat ook al te kijken. Actieve DVI naar HDMI adapters? Ik heb ze nog nooit gezien, en dat is ook wel logisch want dat bestaat niet.

DVI is een videoprotocol wat in de basis gelijk is aan HDMI 1.0.
HDMI voegt daar alleen nog wat aan toe, zoals het kunnen doorsturen van audio.
Dus er is geen actieve conversie nodig, want het is hetzelfde beeldsignaal. Je kan gewoon de correcte pinnetjes doorverbinden en dan werkt het al.
HDMI heeft alleen niet genoeg pinnetjes om duallink DVI door te geven, dus het is met een stekkertje of kabel gewoon onmogelijk om hogere resulties te halen dan wat singlelink DVI kan doorgeven.

Wat veel mensen niet weten, is dat in de originele HDMI specificatie zoiets bestond als HDMI A en HDMI B connectors. Die HDMI B connector is alleen nooit commercieel op de markt gekomen.
Die bevat wél genoeg draden/pinnetjes om duallink DVI door te geven.
Maargoed, er zijn geen apparaten met een HDMI B connector, dus duallink kan je gewoon vergeten.

Zie ook: Wikipedia: HDMI

[...]

Nee, die zijn er niet. Ik denk dat je aan Displayport adapters denkt.
Zie ook hier boven.
Uiteraard zal iedere passieve DVI-HDMI-adapter gewoon single lane data doorgeven, het is gewoon het signaal van de 1e lane doorgeven aan de hdmi-plug. Dat gebeurt met een simpele kabel ook. Dus beperkt tot 1920x1200@60hz.

Dual lane is 2x zo breed als HDMI, dus als je het signaal resampled (dus actief) naar een single lane op hogere frequentie (HDMI) heb je dezelfde bandbreedte.

Blijkbaar vinden ze bij Dell en Amazon dus dat het wel werkt voor ~$40/$220.

Er zal relatief weinig vraag naar zo'n adapter zijn. Dvi is een verouderde standaard en de kans dat je een gpu hebt waar alle DisplayPort en HDMI-aansluitingen gebruikt of niet aanwezig zijn en waar je nog meer monitoren op wilt aansluiten is al niet zo groot. Dan moet de monitor ook nog eens geen dual lane ondersteunen én moet de gebuikte resolutie en refreshrate boven de 1920x1200@60hz zijn.

De prijs bij Amazon is eerder de prijs die ik voor zo'n adapter verwacht dan die van Dell.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 07-06-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
White Feather schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:52:
[...]

Leuk hoor, zo'n oneliner, maar heb je ook een voorbeeld?
En dan niet van deze soort flauwekul:
https://www.kabelshop.nl/...34800B30-i196-t10039.html
McKaamos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:27:
10 seconden googlen leverde mij de volgende hit op: https://www.amazon.co.uk/...HDMI-ACTIVE/dp/B00EYBIOWM
Specifieke model is momenteel niet leverbaar, maar ze bestaan dus, en het kan. Volgende keer beiden zélf even 10 seconden googlen voordat je iets roept.
Pagina: 1