Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Maten inc antennes / welke wifi router icm glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Mijn vraag:

Ik woon in een jaren zestig woning in Noord Frankrijk
Sinds kort hebben wij glasvezel van provider Free
Nu zoek ik een wifi router icm met de glasvezel modem (1Gb/sec downstream)
Helaas moet deze wifi router in een kastje komen te staan en moet dus max breedte 30 - 35cm (inc antennes) / max diepte 35cm (inc antennes) hebben

Toepassingen voor wifi / netwerk tot zover:

Downloads /streaming
Surfen
Online (facebook) spelletjes
Sonos
Upload / download / sharing familie foto's op de NAS

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook Pro 15" (2015)
Macbook Pro 13" (2008)
NAS Synology 415+ (eventueel met linked aggregation)
Iphone 6 plus
Iphone 6s plus
Ipad
Sonos
Apple TV 4K

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Asus RT-AC86U / RT-AC5300

Synology RT2600 lijkt me interessant. Maar op Got forum leest ik toch regelmatig problemen met bereik en stabiliteit.

Linksys Max-Stream™ AC5400 EA9500. Op diverse forums lees ik issues over uitblijven van updates. Continue verbind met server linksys etc

Netgear R8500 of R8000P. Op diverse forums lees ik issues over update beleid. Trage interface etc

Helaas worden de maten van de verschillende routers weergegeven zonder antennes
Voorbeeld de Asus RT-AC5300 / GT-AC5300 (24,5cm x 24,5cm)

Alle reacties

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 10:39
Waarom geen Ubiquiti?
Een UAP AC-Lite of als je meer wilt uitgeven een UAP AC-Pro?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n kastje is geheid waardeloos voor WiFi-ontvangst. Als je router daarin moet staan zou ik een router zonder WiFi overwegen met een losse AP op een daarvoor geschikte plek.

Wat het beste zou zijn hangt nogal af van de (RF) situatie en de verwachtingen mbt performance. Ik hoop ten zeerste dat je van plan bent die NASsen bedraad aan te sluiten, niet draadloos. De routers die je noemt zijn bijna allemaal onzinnige Broadcom Xstream-based 'tri-band' oplossingen. Die zijn ontworpen voor een probleem dat jij waarschijnlijk niet hebt, namelijk teveel trage 5GHz apparaten die snelle 5GHz apparaten in de weg zitten. Als je de meerwaarde van Xstream niet gebruikt geef je veel teveel geld uit voor onzuinige (dus voor kleine doos: te hete!) apparaten met performance dat bedraad of draadloos niet hoger uitvalt dan eenvoudigere apparaten met zelfde specs zonder die tweede 5GHz radio. Zo zul je met de Asus AC5300 doorgaans nul meerwaarde ervaren tov de Asus AC88U. Sowieso zou ik voor een 4x4 AP geen Broadcom-chip aanraden, ze zijn een stuk minder volwassen qua driver dan de Qualcomm-Atheros based alternatieven (waar dingen als MU-MIMO wel gewoon werken, voorzover je daar wat aan hebt), verbruiken meer (wederom, hitte is een uitdaging in klein kastje) en kosten meer.

Als je per se een router-en-AP in een wilt met vergelijkbare specs, dan zou ik de Netgear R7800 aanraden. Vorig jaar Tweakers Award voor beste router gekregen en met reden. Ik gebruik er meerdere op het werk en hoor van leveranciers dat ze die dingen ook als reference gebruiken. Snel, stabiel, flexibel en geen onnodige poespas.

Maar wederom, je zou ws veel beter naar router zonder WiFi in de kast en een losse AP (of meerdere, afhankelijk van de situatie) op gunstiger plek dan die kast overwegen.

Kom eens met duidelijke omschrijving van situatie (formaat/vorm van die jaren '60 huis en bouwmaterialen - met name beton, tegels en isolatie) en van je verwachting qua performance. De genoemde R7800 kan bijvoorbeeld in dezelfde kamer draadloos een volle Gbps leveren (bottlenecked op de 940Mbps van GbE), maar dan moet je wel een 4x4 MIMO client hebben. Die heb jij niet in je lijstje staan. Met de clients die jij hebt is 3x3 MIMO al meer dan genoeg en zou je met 2x2 MIMO toe kunnen. @Dr Pro noemt hierboven al de UAP AC Lite. Dat is een simpele 2x2 MIMO AP. Twee daarvan op strategisch goede plekken zullen met jouw clients geheid meer overall performance geven dan een enkele R7800, zeker als dat ding in de kast gepropt wordt. Je moet dan denken aan ~500Mbps in de kamer waar zo'n ding hangt, daarbuiten afhankelijk van afstand en bouwmaterialen 100-250Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Waarom moet 'ie in een kastje staan?