Ik heb een tweedehands bedrijfsauto (grijs kenteken) op het oog die ik graag op mijn eenmanszaak wil boeken. Het is de bedoeling om zowel zakelijk als privé (> 500km) te rijden. De auto is interessant, omdat hij bijna 15 jaar oud is en vanaf dat moment de bijtelling over de huidige waarde wordt berekend, in plaats van over de cataloguswaarde.
Maar, dat moment is per 1 november van dit jaar. Stel dat ik overga tot aanschaf, hoe werkt de berekening van de bijtelling tot 1 november? Kan ik voorkomen dat ik bijtelling moet betalen over de cataloguswaarde?
Ik heb momenteel mijn huidige auto op de zaak staan, waarover bijtelling wordt betaald.
Dit zijn volgens mij de (on)mogelijkheden:
Maar, dat moment is per 1 november van dit jaar. Stel dat ik overga tot aanschaf, hoe werkt de berekening van de bijtelling tot 1 november? Kan ik voorkomen dat ik bijtelling moet betalen over de cataloguswaarde?
Ik heb momenteel mijn huidige auto op de zaak staan, waarover bijtelling wordt betaald.
Dit zijn volgens mij de (on)mogelijkheden:
- Ik kan de auto niet eerst privé aanschaffen en vanaf november zakelijk boeken. Dat had gekund als ik een BV zou hebben gehad.
- Ik kan de auto aanschaffen en meteen schorsen tot 1 november. Ik blijf nog 5 maanden in mijn huidige auto rondrijden en moet opslagruimte hebben voor de nieuwe.
- Ik kan de auto aanschaffen en alleen zakelijk gebruiken. Ik betaal dan MRB en verzekering voor 2 auto's voor een periode van 5 maanden de rest van het jaar.
- Ik kan de auto op naam zetten van een bevriende ondernemer en er zelf in gaan rijden. Risicovol (verzekering) en onhandig (fiscale voordelen).