Tweedehands schadeauto vorige eigenaar achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:30
Laatst heb ik een auto gekocht met enige spoed. Van de auto wist ik dat het een schadeauto was, die is gerepareerd. Technisch is de auto lekker in orde, dus ik heb de auto gekocht.

Nu het wat rustiger is, heb ik de tijd gehad om het een en ander aan te pakken aan die auto buiten het noodzakelijke. Bij de aankoop waren de onderhoudspapieren afwezig, en een van de sleutels mist. Die zou ik toch graag willen hebben.

De garage heeft de auto van de verzekering gekocht, en die heeft verder niks. Kan ik op een of andere manier de vorige eigenaar achterhalen om contact op te nemen?

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:52

Hegeman

Weet van alles wat

Kijk eens in het boekje of er stempels staan van garages of contactgegevens van de persoon zelf.

Als er alleen een stempel staat van de garage even opbellen en vragen of ze de gegevens hebben. Of je ze krijgt is een tweede.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mag toch aannemen dat je die niet zomaar krijgt. Iets met privacy etc?

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Als je niet bang bent dat de vorige eigenaar er met jou auto vandoor kan gaan kun je toch gewoon een sleutel bij laten maken?

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:17:
Mag toch aannemen dat je die niet zomaar krijgt. Iets met privacy etc?
Je kan altijd vragen of de garagehouder zijn klant wil bellen met de vraag of hij koper/TS kan helpen. :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

SanderTje! schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Je kan altijd vragen of de garagehouder zijn klant wil bellen met de vraag of hij koper/TS kan helpen. :)
Mag die garagehouder die gegevens überhaupt wel hebben volgens de AVG? Hij heeft ze waarschijnlijk niet meer nodig voor het doel waarvoor hij ze ooit heeft verzameld, dus hij had deze moeten verwijderen.

Draai 'm eens om: zou jij willen dat jij na "tig" jaar nog gebeld zou kunnen worden door een wildvreemde of garage waar je ooit bent geweest over een auto die je ooit hebt gehad? Ik niet in elk geval... water under the bridge...

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 13:43
Het is misschien wel handig om dit bij de verzekering na te vragen.
Er zou natuurlijk nog iemand kunnen rondlopen die een sleutel van je auto heeft en ermee kan wegrijden.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je bewust een auto koopt die een sleutel mist, dan wist je dit meteen, spoed of geen spoed. Dan had de waarde van de auto ook vermindert moeten zijn met de kosten voor het vervangen van alle sloten. Gezien de privacy lijkt het mij niet dat dit toegestaan is of dat je medewerking kan/mag verwachten. Kortom: neem je verlies en vervang de sloten of neem de gok dat het goed zal gaan.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Heeft deze auto alleen een sleutel, of ook nog startonderbreker of deurvergrendeling?

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 21:45
als er enige electronica in de sleutel zit kan je deze laten verwijderen bij de dealer, alleen de mechanische sleutel kunnen ze dan wel of niet de deur open maken, afhankelijk van de beveiliging die in de auto zit

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Mag die garagehouder die gegevens überhaupt wel hebben volgens de AVG? Hij heeft ze waarschijnlijk niet meer nodig voor het doel waarvoor hij ze ooit heeft verzameld, dus hij had deze moeten verwijderen.

Draai 'm eens om: zou jij willen dat jij na "tig" jaar nog gebeld zou kunnen worden door een wildvreemde of garage waar je ooit bent geweest over een auto die je ooit hebt gehad? Ik niet in elk geval... water under the bridge...
Snap je punt, maar eerlijk gezegd zou ik daar in dit geval geen probleem mee hebben. Snap dat we sinds de grote bedrijven alle mogelijke data aan elkaar proberen te knopen voorzichtiger moeten zijn met onze gegevens, maar als m'n oude garage (of misschien is diegene er nog wel klant) mij belt met de vraag of ik dat zou willen (of een vraag doorgeven) zou ik daar geen probleem mee hebben als ik daar iemand mee kon helpen. Je kunt dan nog steeds 'Nee' zeggen. My 2 cents :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• ikt
Bedankt voor de reacties!

Over diefstal maak ik me niet al te veel zorgen (auto is al op leeftijd) en de auto had ik al voor een zacht prijsje. Ik zal het wel de garagehouder vragen. Privacyredenen waren me volledig voorbij geschoten :+ Gezien het van Eigenaar 1 -> Verzekering -> veiling o.i.d. -> Garage -> Mij is gegaan, denk ik niet dat de originele eigenaar te achterhalen is. Boekjes e.d. zaten er allemaal niet in/bij, dus daar houdt het spoor ook op.

Langs een officiële dealer kan ik nog altijd, maar het zou zonde zijn als ik de sleutels gratis kon bemachtigen Ach ja, bezoekje aan de dealer dan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ikt op 06-06-2018 20:57 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met dat pad zou ik er gewoon van uit gaan dat er geen onderhoud is gedaan.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ikt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:55:
Boekjes e.d. zaten er allemaal niet in/bij, dus daar houdt het spoor ook op.
Ook niet een bedrijfsnaam op de achterste kentekenplaathouder?

• ikt
sypie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:25:
[...]

Ook niet een bedrijfsnaam op de achterste kentekenplaathouder?
Oh, goeie.

Inmiddels contact opgenomen en inderdaad - privacy.

[ Voor 12% gewijzigd door ikt op 11-06-2018 22:56 ]

Pagina: 1