Toon posts:

Beginnersvraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik merk dat ik tijdens het spelen van World of Warcraft in grotere raids (25 man tegelijk) FPS drops en laggspikes krijg gedurende encounters. Nu weet ik zelf niet al te veel van computers af, dus ik was benieuwd waar dat aan kan liggen? Is het de videokaart die een upgrade nodig heeft of is het mijn monitor?

Is het de videokaart, waar moet ik dan opletten? Ik heb gelezen dat ik moet kijken of mijn voeding het aan kan, of hij in mijn moederbord/kast past, of de aansluitingen er zijn. Hebben jullie verder nog tips / eventuele aanraders?

Relevante software en hardware die ik gebruik (Via Speccys)

Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD FX-8350 40 °C
Vishera 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock 970 Extreme4 (CPUSocket) 36 °C
Graphics
Acer K242HYL (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI) 34 °C
Storage
223GB Western Digital WDC WDS240G1G0A-00SS50 ATA Device (SSD) 36 °C
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00RKKA0 ATA Device (SATA) 34 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS95 ATA Device
Audio
High Definition Audio-apparaat

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoals eerder genoemd, is dit topic bedoeld om informatie te verkrijgen voordat ik ga zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je monitor zal het niet zijn. Dat is eigenlijk een 'dom' apparaat wat enkel het signaal van je videokaart omdat naar de pixels die je in beeld ziet.

That said, is het lastig om te zeggen wat precies het probleem is als je alleen een lijst met specs hebt, omdat we niet kunnen zien wat er zwaar wordt belast tijdens het gamen.

Via een programma als Speccy of gewoon via Taakbeheer (in uitgebreide modus) kan je zien welke onderdelen het zwaarst worden belast tijdens je raid. Daar kan je dan mogelijk wat conclusies uit trekken.

Verder zullen er later in dit topic ook best mensen zijn met iets meer verstand van hardware dan ik die goed kunnen vertellen wat er ondertussen wel kan worden vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kijkend naar je systeem krijg ik sterk het gevoel dat het probleem bij je processor ligt. De single thread performance van een FX8350 is niet bepaald denderend en kan best een GTX 770 bottlenecken in een scenario als dat van WoW.

Zeker weten kunnen we echter alleen als je de thread by thread load van de CPU in de gaten houdt (of de load van de videokaart tijdens de lagspikes). Als 1 thread continu op 100% staat terwijl je videokaart maar 80 % zit weet je waar je probleem ligt. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:33

Kenackwurst

LiquorSnurf

Wat @Blaat zegt inderdaad.

Maar dan omgedraaid.
De bottleneck zit hem in de GPU, deze is te langzaam voor jouw CPU..
GPU heeft ook maar 2gb geheugen. Voor deze resolutie best OK maar als aanrader toch wel een 4GB.

Hoewel, een maatje van mij had hetzelfde probleem en bij hem was het 't moederbord.
Deze vervangen te hebben was het opgelost.

Kijk even of jouw GPU/CPU/MOBO goed met elkaar om kunnen gaan.

Kwaed weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kenackwurst schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:51:
Wat @Blaat zegt inderdaad.

Maar dan omgedraaid.
De bottleneck zit hem in de GPU, deze is te langzaam voor jouw CPU..
GPU heeft ook maar 2gb geheugen. Voor deze resolutie best OK maar als aanrader toch wel een 4GB.

Hoewel, een maatje van mij had hetzelfde probleem en bij hem was het 't moederbord.
Deze vervangen te hebben was het opgelost.

Kijk even of jouw GPU/CPU/MOBO goed met elkaar om kunnen gaan.
Really? Een GPU bottleneck in World of Warcraft?

Volgens mij is daar sinds de tijd van de HD4870 al geen sprake meer van. Het is niet alsof het spel een grafische update heeft gekregen in die tussentijd.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenackwurst

Kenackwurst

LiquorSnurf

Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Volgens mij is daar sinds de tijd van de HD4870 al geen sprake meer van. Het is niet alsof het spel een grafische update heeft gekregen in die tussentijd.
Niet alleen in WoW, sowieso de samenwerking van GPU/CPU.

Bron: http://thebottlenecker.com
Het is (maar) 13%, maar mijn R9 390 gaf met m'n oude CPU(AMD A10-5800K APU) zeer vervelende framedrops in Fortnite, nu ik dezelfde CPU als OP heb is dit opgelost.

Kwaed weer...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Kenackwurst schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Niet alleen in WoW, sowieso de samenwerking van GPU/CPU.

Bron: http://thebottlenecker.com
Het is (maar) 13%, maar mijn R9 390 gaf met m'n oude CPU(AMD A10-5800K APU) zeer vervelende framedrops in Fortnite, nu ik dezelfde CPU als OP heb is dit opgelost.
Maar zijn vraag is expliciet gericht op WoW... De rest is voor de TS dus niet relevant.

En wat een onzinwebsite zeg. Zeggen welk onderdeel jou een bottleneck geeft aan de hand van wat percentages. Volgens die website heb ik een dikke GPU bottleneck. Hoe kan je dat nou beweren zonder te weten op welke resolutie ik game of welke game ik speel. 8)7

Het wordt nog beter... mij vertellen dat ik meer opslagruimte nodig heb, dat is ook een bottleneck... :')

Sommige games leunen heel erg op 1 thread en sommigen niet. Wat je dan moet aanschaffen hangt dus af van welke games je graag speelt. Een dergelijke website zegt (sorry dat ik het zeg) geen ene klote.

Het is een algemeen bekend feit dat de "faaldozer" processors van AMD gewoon zwaar achter lopen op de concurrentie als het gaat om singlethreaded performance. En laat WoW nou een specifiek scenario zijn waar op dat vlak veel van de CPU gevraagd wordt. Dus nogmaals, 99% zeker een CPU bottleneck.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 06-06-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:39:
Kijkend naar je systeem krijg ik sterk het gevoel dat het probleem bij je processor ligt. De single thread performance van een FX8350 is niet bepaald denderend en kan best een GTX 770 bottlenecken in een scenario als dat van WoW.

Zeker weten kunnen we echter alleen als je de thread by thread load van de CPU in de gaten houdt (of de load van de videokaart tijdens de lagspikes). Als 1 thread continu op 100% staat terwijl je videokaart maar 80 % zit weet je waar je probleem ligt. :)
Dan ga ik daar maar eerst is naar kijken. Via Taakbeheer > Prestaties zit mijn Processor op 25% en mijn GPU op 6-10%. Dit is tijdens WoW in één van de drukste steden, verder niks aan de hand. Ik zal het er is bij halen op het moment dat ik daadwerkelijk in zo'n encounter zit, misschien dat dat wat uit maakt (Zelf geen idee :P)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Dan ga ik daar maar eerst is naar kijken. Via Taakbeheer > Prestaties zit mijn Processor op 25% en mijn GPU op 6-10%. Dit is tijdens WoW in één van de drukste steden, verder niks aan de hand. Ik zal het er is bij halen op het moment dat ik daadwerkelijk in zo'n encounter zit, misschien dat dat wat uit maakt (Zelf geen idee :P)
Processor op 25% betekent dat er 1 thread al volledig gemaximaliseerd (misschien zelfs 2) gebruikt wordt (je CPU heeft 8 threads). Dat je videokaart in datzelfde scenario 6% tot 10% gebruikt zegt imo genoeg.

CPU bottleneck. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:16:
[...]

Processor op 25% betekent dat er 1 thread al volledig gemaximaliseerd gebruikt wordt (je CPU heeft meerdere threads). Dat je videokaart in datzelfde scenario 6% tot 10% gebruikt zegt imo genoeg.

CPU bottleneck. :)
Allereerst bedankt voor de verschrikkelijk snelle reacties! Ik moet dan dus is gaan kijken naar een nieuwe CPU. Zijn daar enige punten waar ik zeer goed op moet letten? Ik ga nu zelf ook even wat research doen. In ieder geval al heel erg bedankt voor de hulp van een ieder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:17:
[...]

Allereerst bedankt voor de verschrikkelijk snelle reacties! Ik moet dan dus is gaan kijken naar een nieuwe CPU. Zijn daar enige punten waar ik zeer goed op moet letten? Ik ga nu zelf ook even wat research doen. In ieder geval al heel erg bedankt voor de hulp van een ieder!
Enkel een andere processor kopen ga je niet veel mee opschieten, je hebt namelijk al bijna het snelste exemplaar wat in jouw moederbord past.

Je kan het beste een nieuwe set kopen met moederbord+cpu+ram. Ik heb wel een paar suggesties maar misschien is het een goed idee om in Componenten Aankoopadvies een topic te openen waarin jij je budget en eisen uitdetailleert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:17:
[...]

Ik zal zelf is even gaan kijken, maar een ruwe schatting van het totale budget wat ik ervoor moet rekenen zou wel fijn zijn. Iets van 2 á 300 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenackwurst

Kenackwurst

LiquorSnurf

Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:10:
[...]

Maar zijn vraag is expliciet gericht op WoW... De rest is voor de TS dus niet relevant.

En wat een onzinwebsite zeg. Zeggen welk onderdeel jou een bottleneck geeft aan de hand van wat percentages. Volgens die website heb ik een dikke GPU bottleneck. Hoe kan je dat nou beweren zonder te weten op welke resolutie ik game of welke game ik speel. 8)7

Het wordt nog beter... mij vertellen dat ik meer opslagruimte nodig heb, dat is ook een bottleneck... :')

Sommige games leunen heel erg op 1 thread en sommigen niet. Wat je dan moet aanschaffen hangt dus af van welke games je graag speelt. Een dergelijke website zegt (sorry dat ik het zeg) geen ene klote.

Het is een algemeen bekend feit dat de "faaldozer" processors van AMD gewoon zwaar achter lopen op de concurrentie als het gaat om singlethreaded performance. En laat WoW nou een specifiek scenario zijn waar op dat vlak veel van de CPU gevraagd wordt. Dus nogmaals, 99% zeker een CPU bottleneck.
Aan de hand van deze tool ben ik overgegaan op de CPU zoals OP, voor mij heeft het in die zin gewerkt en loopt alles framedroploos.
Maar dan heb ik het over Fortnite en wat andere games, ik had inderdaad ook even kunnen kijken wat WoW graag wil hebben...

En wat betreft die website, ja het is vrij neutraal gezien er geen rekening gehouden wordt met de doeleinden van de build.

Belangrijkste is dat OP geholpen is en ik wijzer ben geworden.

Kwaed weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:28:
[...]

Ik zal zelf is even gaan kijken, maar een ruwe schatting van het totale budget wat ik ervoor moet rekenen zou wel fijn zijn. Iets van 2 á 300 euro?
Meer richting de 400,-. Daarvoor kan je echt wel een serieuze upgrade doen.

200,- is te krap, daarvoor koop je net alleen maar geheugen. 300 kan maar dan moet je wel erg beknibbelen. 400 tot 500 euro lijkt mij realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Grafische updates zijn er wel geweest, helemaal na 2008 (Radeon 4870 release date).

Cataclysm (~2010) heeft de game al een grafische upgrade gehad waardoor de game veel meer op de GPU ging leunen. Kwamen ook meer effecten bij zoals realistischer water, schaduwen, volgens mij ook de DX11 optie (voorheen DX9).

Mist of Pandaria (eind) / begin Warlords of Draenor zijn veel models ook geupgrade (veel meer detail, dus ook meer polygonen dus zwaarder voor de GPU) van zowel mobs als player characters zelf.

WoW draait op een breed scala aan machines, maar als je settings een beetje opkrikt kom je niet ver meer met een Radeon 4870 of gelijkwaardig, zeker niet in de nieuwe zones of tijdens drukke raids.

Dat gezegd hebbende, zijn er ook bepaalde effecten (spells vooral) die niet echt geoptimaliseerd zijn, en kunnen je framerate enorm in laten kakken (vaak vuur of zand/stof effecten zijn echte 'frame killers').
Zelfs met een GeForce 1070 kakt de framerate tijdens raids soms in richting de 20 fps (maar goed, ik draai dan wel op 2160P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nemesizz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:34:
[...]

Grafische updates zijn er wel geweest, helemaal na 2008 (Radeon 4870 release date).

Cataclysm (~2010) heeft de game al een grafische upgrade gehad waardoor de game veel meer op de GPU ging leunen. Kwamen ook meer effecten bij zoals realistischer water, schaduwen, volgens mij ook de DX11 optie (voorheen DX9).

Mist of Pandaria (eind) / begin Warlords of Draenor zijn veel models ook geupgrade (veel meer detail, dus ook meer polygonen dus zwaarder voor de GPU) van zowel mobs als player characters zelf.

WoW draait op een breed scala aan machines, maar als je settings een beetje opkrikt kom je niet ver meer met een Radeon 4870 of gelijkwaardig, zeker niet in de nieuwe zones of tijdens drukke raids.

Dat gezegd hebbende, zijn er ook bepaalde effecten (spells vooral) die niet echt geoptimaliseerd zijn, en kunnen je framerate enorm in laten kakken (vaak vuur of zand/stof effecten zijn echte 'frame killers').
Zelfs met een GeForce 1070 kakt de framerate tijdens raids soms in richting de 20 fps (maar goed, ik draai dan wel op 2160P).
Weet je zeker dat niet ook jij last hebt van een CPU die het zwaar krijgt? Jouw i5 is nou ook niet bepaald een powerhouse meer. :+

Een 1070 ernaast voelt een beetje uit verhouding imo. :P

Maar goed, een 1070 is ruim 2x zo snel als een 770. Echter, jij stuurt 4x zoveel pixels aan. Vanuit die redenering zou de TS op grofweg 35fps minimum uit moeten komen als we jouw systeem als baseline mogen nemen.

Ik heb alleen het gevoel dat de TS lager zit, dus daar is meer aan de hand. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan ook prima zijn dat de CPU zich terugklokt omdat de VRM's van het moederbord het niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:17
Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:31:
[...]

Meer richting de 400,-. Daarvoor kan je echt wel een serieuze upgrade doen.

200,- is te krap, daarvoor koop je net alleen maar geheugen. 300 kan maar dan moet je wel erg beknibbelen. 400 tot 500 euro lijkt mij realistisch.
Even uitgaande van 8GB ram (moet voldoende zijn voor nu) kom je rond de €350 uit voor een volledig setje. (i5 8400 + b360 mobo + 8GB ram). Inderdaad iets boven de schatiing van TS maar nog ruim onder de €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Blaat schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:40:
[...]

Weet je zeker dat niet ook jij last hebt van een CPU die het zwaar krijgt? Jouw i5 is nou ook niet bepaald een powerhouse meer. :+

Een 1070 ernaast voelt een beetje uit verhouding imo. :P

Maar goed, een 1070 is ruim 2x zo snel als een 770. Echter, jij stuurt 4x zoveel pixels aan. Vanuit die redenering zou de TS op grofweg 35fps minimum uit moeten komen als we jouw systeem als baseline mogen nemen.

Ik heb alleen het gevoel dat de TS lager zit, dus daar is meer aan de hand. :)
Mijn CPU is inderdaad wel gedateerd, maar als je WoW forums bekijkt hebben lui met een overklokte i7 met 1080Ti's net goed last van tijdens raids. Gaat vooral mis bij bepaalde spell effecten (vuur, stof, en dingen zoals mist).
Meeste zones lopen overigens prima (60FPS, ivm m'n scherm), maar als je in Suramar komt (hangt een leuke nevel) dropt framerate richting 40 of 35 fps.

Maar wat ik wilde aangeven is dat veel mensen nog altijd denken dat WoW dezelfde game is uit 2004, maar ondertussen is er wel degelijk wat veranderd en systemen die het 'vroeger' makkelijk konden draaien kunnen dat vandaag de dag lang niet altijd meer.

Heb nog wel een oude private realm (Burning Crusade), draait nog op 1080P op een GeForce 7600GS, maar als ik nu de huidige WoW probeer te draaien op dat ding, denk ik niet dat die een fijne game ervaring geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:43:
Het kan ook prima zijn dat de CPU zich terugklokt omdat de VRM's van het moederbord het niet trekken.
Dit dus, met de FX-8xxx CPU's is het vrijwel altijd (99 van de 100) een VRM probleem, het moederbord is een budget plank waar dus maximaal bezuinigd is op de VRM's (4+1 wat gewoon niet genoeg is) en compleet bezuinigd op koeling van die VRM's door gewoon geen koelblok erbij te leveren...
Deze CPU met dit moederbord werkt niet, ASRock zegt leuk dat er 140w TDP CPU's op passen, net zoals dat een Ferrari op de openbare weg 'past', hij kan alsnog niet volle snelheid rijden... Fysiek past de CPU wel, maar daar houdt het ook bij op helaas...
Je kan proberen een tweedehands moederbord te vinden voor een klein bedrag wat wel een degelijke VRM setup heeft (8+2 bijvoorbeeld) met op zijn minst een koelblok erop maar echt veel geld zou ik niet meer in dit systeem steken... Doorsparen voor een nieuw systeem is een stuk nuttiger.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:56:
[...]

Dit dus, met de FX-8xxx CPU's is het vrijwel altijd (99 van de 100) een VRM probleem, het moederbord is een budget plank waar dus maximaal bezuinigd is op de VRM's (4+1 wat gewoon niet genoeg is) en compleet bezuinigd op koeling van die VRM's door gewoon geen koelblok erbij te leveren...
Deze CPU met dit moederbord werkt niet, ASRock zegt leuk dat er 140w TDP CPU's op passen, net zoals dat een Ferrari op de openbare weg 'past', hij kan alsnog niet volle snelheid rijden... Fysiek past de CPU wel, maar daar houdt het ook bij op helaas...
Je kan proberen een tweedehands moederbord te vinden voor een klein bedrag wat wel een degelijke VRM setup heeft (8+2 bijvoorbeeld) met op zijn minst een koelblok erop maar echt veel geld zou ik niet meer in dit systeem steken... Doorsparen voor een nieuw systeem is een stuk nuttiger.
Ik draai in alle andere gebieden ook wel gewoon 100 FPS, het zijn de encounters die het mij lastig maken wat betreft de FPS / laggspikes. Voor een nieuw systeem sparen is een optie, maar dan duurt het wel een langere tijd voordat ik mijn resultaat heb wat ik graag voor BFA zou willen (14 augustus release datum).

Als ik een nieuw moederbord, CPU en RAM aanschaf, met deze huidige videokaart, kan ik die altijd gebruiken mocht ik een nieuw systeem willen lijkt mij toch? Dan is het alvast een kleine investering, heb ik voor BFA betere settings en kan ik later een nieuw systeem aanschaffen i.c.m. het nieuwe moederbord, CPU en Ram

Of is dat niet aan te raden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:05:
[...]

Ik draai in alle andere gebieden ook wel gewoon 100 FPS, het zijn de encounters die het mij lastig maken wat betreft de FPS / laggspikes. Voor een nieuw systeem sparen is een optie, maar dan duurt het wel een langere tijd voordat ik mijn resultaat heb wat ik graag voor BFA zou willen (14 augustus release datum).

Als ik een nieuw moederbord, CPU en RAM aanschaf, met deze huidige videokaart, kan ik die altijd gebruiken mocht ik een nieuw systeem willen lijkt mij toch? Dan is het alvast een kleine investering, heb ik voor BFA betere settings en kan ik later een nieuw systeem aanschaffen i.c.m. het nieuwe moederbord, CPU en Ram

Of is dat niet aan te raden? :)
Naja iets genuanceerder: ik zou het wel eerst met e.a. aan monitoring tooltjes bevestigen dat de bottleneck echt daar ligt, gigantische kans dat het daar aan ligt maar meten = weten.
Begin dus eerst met bijvoorbeeld GPU-z/CPU-z te monitoren wat jouw GPU en CPU exact doen in-game en dan specifiek op momenten dat het mis gaat en post de gegevens/screenshots daarvan hier zodat we zeker weten wat het is :)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1