Excel verschillende gebruiker accounts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Is er een mogelijkheid dat ik verschillende gebruikers kan activeren in excel? Hiermee bedoel ik bijv. gebruiker 1: kan alleen-lezen en alleen celrij A-B-C zien, gebruiker 2 : kan celrij A-B-C-D-E bewerken. dit omdat in celrij D-E gevoelige informatie staat!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd het bestand te beveiligen en de specifieke celrijen te verbergen. Zo creëer ik wel dat het alleen lezen is in de rijen die iedereen mag zien. Maar aangezien er dagelijks in het bestand bewerkt wordt, moeten we dus telkens weer rekening houden dat we celrij D-E (van het voorbeeld) verbergen en is dus te riskant. Ik hoop dat er nog meer mogelijkheden zijn!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:59
Een extra Excel maken en deze laten linken naar de broninformatie uit de hoofdexcel zonder de gevoelige informatie? Door het linken blijft de info wel bijgewerkt.
Wat je boven beschrijft kan naar mijn weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je zou een deel kunnen verbergen en een wachtwoord voor bewerken kunnen gebruiken

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 17:53
Aparte (beveiligde) Excel lijkt me inderdaad veiliger dan alleen bepaalde rijen verbergen. Je zou ook nog alleen een ander tabblad kunnen beveiligen, maar dat is ook niet echt waterdicht.

Zelfs als je er een macro voor maakt die automatisch het wachtwoord weer aanzet en de tabbladen/rijen verbergt bij het afsluiten kan het namelijk nog misgaan. Bijvoorbeeld als een excel tussentijds automatisch opslaat, en daarna crasht. Dan is het bewaarde bestand niet beveiligd. Door een aparte excel op een locatie te zetten waar niet iedereen bij kan los je dit wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:32
Je kunt met een macro in excel de gebruikersnaam van de ingelogde/actieve gebruiker uitlezen. Hetzelfde geldt voor de naam van de gebruiker die in office zijn ingevuld.

Op basis van deze data zou je door de macro bepaalde rijen kunnen laten beveiligen/vrijgeven.

POC
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Option Explicit

'je kunt deze code ook automatisch laten draaien bij (bijvoorbeeld) openen van het bestand, 
'of laten triggeren door een vba-event naar keuze...
Sub wieBenIk()

Dim strNaam1 as string, strNaam2 as string

'windows gebruiksernaam
  strNaam1 =  Environ$("Username")
  'excel gebruikersnaam
  strNaam2 = Application.UserName
  'verberg rij 4 t/m 5 indien de gebruikersnaam niet 'Tim_10' is.
  If Not strNaam1 = "Tim_10" Then
    Activeworkbook.Sheets(1).Rows("4:5").EntireRow.Hidden = True
  'hé, daar hebben we Tim_10... toon rij 4 en 5!
  Else
    Activeworkbook.Sheets(1).Rows("4:5").EntireRow.Hidden = False
  End If

End Sub

Mocht er echter ècht gevoelige / kritieke informatie in rij 4&5 staan, dan zou ik het anders aanpakken:
Geef alleen gebruikers die de informatie mogen zien toegang tot het 'bronbestand' (=File 1). Bij opslaan van het bestand met gevoelige informatie, wordt dan (middels een automatisch opgestarte macro) automatisch een kopie van het bestand/werkblad opgeslagen zonder rij 4 en 5 (=File 2). Alle andere gebruikers hebben toegang tot deze 'File 2'.

[ Voor 66% gewijzigd door breew op 06-06-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Och moeilijk gedoe... Je kunt bepaalde bewerkingen (zichtbaar maken van bepaalde kolommen is ook een bewerking) beveiligen met een wachtwoord, staat gewoon in één van de menu's. Als er gebruik wordt gemaakt van een Exchange server kun je daar zelfs machtigingen toekennen geloof ik, en anders is het een kwestie van selectief het wachtwoord delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik heb het als volgt opgelost maar heb helaas daarbij weer een klein probleem en ik hoop dat dit opgelost kan worden met jullie hulp!

Ik heb nu eenvoudig 2 bestanden gekoppeld. Bestand 1 (origineel 5 kolommen) & Bestand 2 (kopie en 3 kolommen). Werkt heel mooi maar wanneer ik nu een aanpassing doe in Bestand 1 wilt bestand 2 wel update maar vraagt daar het wachtwoord van Bestand 1 voor. Ik hoop dat hier een trucje voor is die ik kan toepassen. Anders zou ik na elke update bestand 2 apart moeten bijwerken.

Ik hoor graag van jullie!
Bvd
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:32
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:50:
Bedankt voor alle reacties, ik heb het als volgt opgelost maar heb helaas daarbij weer een klein probleem
Werken de andere aangedragen oplossingen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brrr prutsen met excel.... Zodra info via wat voor optie in een excel document staat zou ik er niet op vertrouwen dat info voor gebruikers met beperkte rechten _altijd_ verborgen blijft...
Er zal maar een VBA slimmerik tussen zitten... (of ben ik nu te lang uit het MS ecosysteem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 17:53
Daarom zou ik ook nooit vertrouwelijke informatie in 1 document zetten voor verschillende groepen gebruikers.

Maar met 2 bestanden kan je dat dmv een beschermde locatie wel afvangen.

En met een update-macro kun je de informatie dan toch ophalen, terwijl het wachtwoord in het VBA gedeelte staat. (Wat je dan natuurlijk ook nog wel moet beveiligen)
Pagina: 1