Home cinema speakerset aan receiver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 16:02
Ik schop vast tegen een hoop heilige huisjes met onderstaande. Laat ik voorop stellen dat ik geen audiofiel ben en lage eisen heb :Y)

Ik heb een flatscreen TV aan mijn muur en een Trust Vigor 5.1 setje waarvan de speakers mooi in mijn interieur passen. Die wil ik houden.

Ik heb meer dan 1 bron voor audio/video.
-HTPC (A+V)
-Laptop (A+V)
-Chromecast (A+V)
-Aux kabel (A)
Is er een manier om al dit spul op speakers + TV aan te sluiten zonder dat ik constant kabels moet ompluggen? Ik wil de TV uit kunnen zetten en nog wel geluid van HTPC kunnen afspelen.

Ik denk dat een eenvoudige 5.1 receiver alle signalen kan binnenkrijgen en naar TV + speakers doorsturen. Maar, geen idee of ik zomaar de kabels van die Trust satellietspeakers kan doorknippen en in een receiver kan drukken. Kans dat ik ze opblaas? Daarnaast heeft de set geen losse subwoofer, dus weet niet of ik die uberhaupt kan hergebruiken. Alle advies is welkom.

Beste antwoord (via supern0va op 06-06-2018 20:18)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Dit is gewoon aan te sluiten met het betere knipwerk en verloopjes. De RCA connectoren inderdaad van de speakers afknippen zodat je kaal draad over houdt, die dan verbinden met de terminals op de receiver. Subwoofer zou je ook nog aan kunnen sluiten door van RCA naar 3,5mm jack te gaan. Aangezien 3,5mm jack stereo is (en aan de andere kant van de kabel dan twee RCA connectoren zitten) moet je wel even testen welke van de RCA je aan moet sluiten op de receiver, maar dat is een kwestie van proberen. Instellen dan verder op de receiver doen. Crossover regel je ook daar en wordt niet meer door de subwoofer gedaan. Vermogen zou ik me niet al te veel zorgen over maken, je oren zullen bij vervorming snel genoeg aangeven dat het niet goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 06-06-2018 12:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:25
Als ik er zo even snel naar kijk, is je subwoofer ook meteen centraal de versterker. Met mijn beperkte kennis kun je die niet op een versterker zetten. Dan zul je die subwoofer ook wellicht intern aan moeten passen zodat hij niet meer een versterker is. Maar dan ga je je idee heel ver voorbij lijkt me zo.
Van de andere speakers de draden afknippen en in een versterker zetten lijkt me wel te moeten kunnen omdat ze nu ook aan een versterker zitten. Wat het vermogen is en waar je dan op moet letten weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
Thanks. Ja, klopt, subwoofer = versterker. Satelliet-speakertjes kunnen worden aangesloten op receiver, maar ik weet niet hoe ik dan voorkom dat ze worden opgeblazen. Kan een receiver worden ingesteld op een max output vermogen, of moet ik gewoon heel voorzichtig zijn om het volume niet voorbij 3 te draaien?

Ik zou er een losse subwoofer bij kunnen zoeken in plaats van de huidige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

JT

VETAK y0

Dus je bent bang dat je je speakers opblaast, niet geheel onterecht denk ik en je gaat er ook een andere subwoofer bij halen? Haal dan wat anders zodat het geheel wél klopt :) Voor 100e vind je een leuke 2e hands set op Marktplaats. Bonus is dat je ook gelijk beter geluid hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 06-06-2018 12:18 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:25
@supern0va Bij duurdere versterkers kun je volgens mij wel een max instellen, maar neem aan dat je niet helemaal los gaat met open draaien. Vaak de goedkoper gaan tot 50W ongeveer, maar dat zegt naar mijn weten ook niet zoveel.
Gezond verstand gebruiken. Heb zelf ook niet gekeken naar wat mijn speakers kunnen en wat mijn versterker kan. Maar daarbij draai ik hem ook niet helemaal open. Dan wordt ik zelf doof en mijn buren ook.
Btw, heb zelf een Marantz NR1608 met Boston Acoustic A23 x4 en A223C als center. Sub heb ik op het moment niet, maar als er weer plek is, komt die er wellicht wel weer terug.

Denk dat je het beste een budget kunt opstellen en wellicht 2e hands een set speakers regelen in de juiste kleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Kwestie van cross over instellen voor die kanalen, zodat deze niet de lage tonen moeten verwerken. Meestal kun je ook per kanaal het volumelevel instellen. Let wel dat een 5.1 receiver geen 6 versterkers aan boord heeft. De sub uitgang is een line signaal en geen speakeruitgang.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dit is gewoon aan te sluiten met het betere knipwerk en verloopjes. De RCA connectoren inderdaad van de speakers afknippen zodat je kaal draad over houdt, die dan verbinden met de terminals op de receiver. Subwoofer zou je ook nog aan kunnen sluiten door van RCA naar 3,5mm jack te gaan. Aangezien 3,5mm jack stereo is (en aan de andere kant van de kabel dan twee RCA connectoren zitten) moet je wel even testen welke van de RCA je aan moet sluiten op de receiver, maar dat is een kwestie van proberen. Instellen dan verder op de receiver doen. Crossover regel je ook daar en wordt niet meer door de subwoofer gedaan. Vermogen zou ik me niet al te veel zorgen over maken, je oren zullen bij vervorming snel genoeg aangeven dat het niet goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 06-06-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FeaR schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:28:
Vermogen zou ik me niet al te veel zorgen over maken, je oren zullen bij vervorming snel genoeg aangeven dat het niet goed gaat.
Geloof mij, ik heb vaak genoeg anders meegemaakt :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JT schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:37:
[...]
Geloof mij, ik heb vaak genoeg anders meegemaakt :P
Dat hangt dan meer van het gebruik (misbruik...) af dan wat in deze situatie bereikt wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FeaR schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:57:
[...]

Dat hangt dan meer van het gebruik (misbruik...) af dan wat in deze situatie bereikt wil worden.
Hangt nog wel van meer af. Verschil in cut off op de receiver of via de standaard set, verwacht de TS dat het dan ook harder kan enzovoort.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JT schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:39:
[...]
Hangt nog wel van meer af. Verschil in cut off op de receiver of via de standaard set, verwacht de TS dat het dan ook harder kan enzovoort.
Dat schaar ik onder misbruik. Met normaal gebruik zou dit goed moeten gaan. Ik zou er zelf niet aan beginnen overigens. Ik zou dan eerder de Trust verkopen. Na de modificatie is zo'n set niets meer waard. Geld en moeite in een dergelijke set steken is mijns inziens weggegooid geld. Ik zou dan eerder - zoals aangegeven - een andere set speakers koppelen. Die ook naar de Filistijnen kan gaan bij verkeerd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
FeaR schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:28:
Inmiddels heb ik de satellietspeakers aangesloten en dat werkt prima.
Met de sub heb ik nog wat problemen. Zoals ik het begrijp moet ik de subwoofer pre-out op mijn receiver verbinden met de 3.5mm poort voor [sub + center speaker] op het subwoofer/versterker blok van mijn 5.1 set. Er zitten twee pre-out sub RCA poorten op mijn receiver. Ik heb een 2x RCA naar 3.5 mm kabel waarmee ik eea kan verbinden. Dat zou moeten betekenen dat het signaal voor de subwoofer op beide kanalen van de (stereo) 3.5mm plug zit. Toch komt er geen geluid uit de subwoofer. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:59

DJ Vincento

1422055

Voor de zekerheid:

- Heb je de subwoofer wel aan gezet in het menu van de receiver?
- Staat de subwoofer wel aan en hangt tie aan de spanning?
- Zit er zo'n bedrade remote bij de subwoofer/Trust set die je aan moet sluiten om het te laten werken?
- En sluit de sub eens aan op 1 subwoofer pre-out

[ Voor 16% gewijzigd door DJ Vincento op 22-06-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
DJ Vincento schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:50:
Voor de zekerheid:

- Heb je de subwoofer wel aan gezet in het menu van de receiver?
- Staat de subwoofer wel aan en hangt tie aan de spanning?
- Zit er zo'n bedrade remote bij de subwoofer/Trust set die je aan moet sluiten om het te laten werken?
- En sluit de sub eens aan op 1 subwoofer pre-out
Goed om te checken, maar:
-Ja
-Ja, en volume staat open (algemeen volume + bas)
-Nee
-Geen verschil

Overigens heeft mijn receiver (tweedehands Onkyo TX-SR607) last van een voor dat model bekend probleem met HDMI switching, en krijg ik de on-screen display voor configuratie via TV ook niet aan de praat. Kan dus niet uitsluiten dat er meer mis is met het apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:59

DJ Vincento

1422055

supern0va schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:33:
[...]

Goed om te checken, maar:
-Ja
-Ja, en volume staat open (algemeen volume + bas)
-Nee
-Geen verschil

Overigens heeft mijn receiver (tweedehands Onkyo TX-SR607) last van een voor dat model bekend probleem met HDMI switching, en krijg ik de on-screen display voor configuratie via TV ook niet aan de praat. Kan dus niet uitsluiten dat er meer mis is met het apparaat...
Je zou voor de test nog een lijnsignaal kunnen aanbieden aan enkel de subwoofer-ingang van een andere bron: een cd-speler of telefoon ofzoiets. Als de subwoofer dan wel werkt zit het probleem waarschijnlijk in de Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supern0va
Hoera, opgelost! Probleem zat in de kabel. Nu werkt de sub als een trein! Bedankt allemaal!
Pagina: 1