Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 20:38
Ik heb hier een Raspberry PI met Raspbian geïnstalleerd. Daarnaast wat standaard zaken zoals webserver, ftp server, SSH en VNC Server. Die laatste is waar ik een vraag over heb.

De server werkt prima. Bij het opnieuw opstarten gaat de RPI d.m.v. een script in kiosk mode voor Chromium en laat als narrowcasting een bepaalde, lokale website draaien. Na een verse reboot werkt VNC zonder problemen.

Echter, na een minuut of 5 ongeveer (lastig in te schatten) is er geen verbinding meer te maken met de VNC server. Simpel een 'timeout'. Echter, bij het indrukken van CTRL-ALT-F7 (uit kiosk mode, terug naar de desktop), werkt per direct VNC weer. Zelfs zonder een wachtwoord in te voeren op de console van de Raspberry.

Uiteraard wil ik er altijd bij kunnen en helemaal zonder tussenkomt van een console-actie.

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is en waarom dit gebeurt? En natuurlijk ook, hoe dit op te lossen is?

Al uitgebreid gezocht op Google, anderen naar laten kijken, etc etc, maar eigenlijk weet niemand waar dit vandaan komt. Het kan een beveiliging zijn, maar ook een soort van energyspaarstand of zo.

Alvast bedankt!

PS: Dit gaat mis met kabel en met wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En als je de screensaver uitzet op de rPi?

Laten we wel wezen: je zet een apparaat met zeer beperkte resources in als server.
En dan ga je die beperkte resources ook nog eens belasten met een full fledged graphical user interface.
Dat klinkt niet handig.
Mijn beide rPi's 2 draaien een webserver t.b.v. de configuratie; de rendering gebeurt op de client
En als de webserver niet voldoende mogelijkheden biedt, schakel ik over naar SSH

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 20:38
De webserver draait een html of 15 in een loop. Waarvan maximaal 1 met een (non-hd) filmpje. Dat is dus niet zo zwaar. Is dus niet eens PHP, gewoon platte HTML.

FTP heeft het wel wat zwaarder, want krijg regelmatig updates. Maar ook dat is niet echt zwaar te noemen.

Daarbovenop draait dus VNC (wat amper gebruikt wordt en ook niet hoeft te performen)

Het zwaarste zal zijn de browser in Kiosk mode. Maar is dat echt zo zwaar voor een RPI 3b? Hij heeft 'servertaken' ja, maar om nou te zeggen dat hij ingezet wordt als server, dat gaat me wat ver :)

Ik zal overigens WEL naar de screensaver kijken! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
De combinatie van wat je gebruikt is gewoon zwaar voor een Pi. Qua kracht kan het in 'terminal mode' een hele hoop maar op het moment dat je 2d/3d weergave erbij betrekt of filmpjes wordt het al een stuk minder. de Pi3 zou het aan moeten kunnen zonder problemen. maar je zal het toch wel voelen in responsiveness.

ontopic :

ik zou het anders regelen

(als je remote nodig hebt om management te doen etc)
- vnc eraf
-X2go erop.

anders X11RDP installeren en dan die laten verbinden via console / localhost.

En natuurlijk alleen via SSH in kunnen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:03

SA007

Moderator Tweaking
Move naar NOS, dit gaat totaal niet over de electronica van het geheel.