Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .maurits
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-07 14:07
Voor een nieuw arbeidscontract krijg ik de keuze tussen wel of geen functiecontract, waarbij de HR-afdeling het functiecontract stimuleert. Dit zou meer recht doen aan moderne arbeidsverhoudingen en mijn manier van werken, omdat ik geen uren -en verlofregistratie hoef bij te houden. Ik vraag me echter af of dit ook voor mij de beste keuze is. Op het eerste gezicht zijn er de volgende verschillen:

Zonder functiecontractMet functiecontract
ResultaatafsprakenIn overleg met leidinggevendeIn overleg met leidinggevende
Recht op verlofuren228 u o.b.v. 38 u/w228 u
UrenregistratieUren registreren in HR-systeemNee; enkel het resultaat telt
VerlofaanvraagAanvragen in HR-systeemIn overleg met leidinggevende
Verlofuren sparenRestant wat niet opgenomen isNieuwe resultaatafspraak voor extra uren
VerlofsaldoInwisselbaar en overdraagbaar naar volgende perioden.v.t., verlof wordt als volledig opgenomen beschouwd

Er is geen verschil in vergoeding of secundaire arbeidsvoorwaarden.

Mijn verwachte situatie:
  • 45 à 50 uur per week werken
  • Waarschijnlijk minder vakantiedagen opnemen dan beschikbaar
  • Mate van onvoorspelbaarheid in het werk, waardoor de planning (/resultaatafspraak) niet haalbaar kan blijken te zijn
Naar mijn idee is het functiecontract niet in mijn voordeel, omdat ik verwacht meer te werken en minder vakantie op te nemen. Wat denken jullie? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij een functiecontract?

[ Voor 3% gewijzigd door .maurits op 06-06-2018 11:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Ik zie geen voordelen van het functiecontract, scheelt het wel nog in salaris?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
In het "functiecontract" heb je dus onbeperkt verlof zolang je je resultaten haalt? Kan interessant zijn als je verwacht dat je je workload naar <40 uur per week kunt managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Ze willen dus mensen die harder werken belonen, prima plan zou ik zeggen.
Moet je wel voldoende invloed hebben op de omstandigheden natuurlijk.
In een magazijn redt je dat makkelijker dan in een IT project (tenzij je een eenmansproject hebt).
Daarnaast zouden ze de limiet van 228 verlofuren moeten laten vallen, je gaat voor een functiecontract of niet natuurlijk.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag is welk resultaat in beide gevallen wordt verwacht...
Met functiecontract is deze wellicht lager (omdat ze je willen pushen om binnen de kaders te blijven van je contract uren)
Zonder functiecontract kunnen ze deze wellicht hoger stellen, om je zo te pushen meer te werken (voor hetzelfde geld)

Ook aanpassingen zouden nadelig voor je kunnen uitpakken bij een volgende klus.
Belangrijkste vraag is dus: Hoeveel invloed heb je op het te behalen resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Alles staat of valt met vertrouwen.....

- Vertrouw jij er op dat ze je niet gaan overladen, dat jouw mening over werkdruk serieus genomen wordt
- Denk je dat zij je vertrouwen dat je je werkdruk serieus neemt en realistisch schat

Ofwel: Ben jij echt onderdeel van het primaire proces inclusief de voordelen als dat proces goed loopt? Zo niet dan zou ik nooit aan een functiecontract gaan....

[ Voor 99% gewijzigd door Croga op 06-06-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Houd overigens ook nog eens rekening met de Arbeidstijdenwet (in NL van toepassing).

Maximaal aantal uren werktijd:
In de Arbeidstijdenwet staat dat u niet iedere week maximaal 60 uren mag werken. Voor een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Bij cao of bedrijfsregeling mag hiervan worden afgeweken, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.
Een werkweek loopt van zondag 0.00 uur tot zaterdag 24.00 uur.

Wat jij dus wilt (45 a 50 uur werken) mag je dus max 16 weken doen.

Nu zeg ik niet, dat het niet voorkomt dat men meer werkt, maar waarschijnlijk kan je meer dan je contract uren ook niet schrijven (waardoor je op papier weer onder de arbeidstijdenwet valt).
Je werkgever riskeert namelijk zeer grote boetes, als bij een controle blijkt dat het personeel meer werkt dan is toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .maurits
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-07 14:07
Bedankt voor de reacties d:)b

Ter verduidelijking: het gaat over een positie voor promotieonderzoek aan een universiteit. Ik word aangesteld om aan een bepaald project te werken. Hierbij is het doel is om zo goed mogelijk gebruik te maken van mijn tijd zodat ik eindig met een goed proefschrift en veel ervaring. Het is daarom zeker ook in mijn voordeel om ervoor te zorgen dat het project goed en vlot loopt, maar er zal altijd meer te doen zijn.

De resultaten die worden verwacht verschillen niet tussen de twee contracttypes. Ook het salaris is hetzelfde.
Pagina: 1