Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik zat vandaag het voorlopige koopcontract van mijn ouders te bekijken (zij verkopen de woning). Daarin staat een termijn van ruim 7 weken om de hypotheek rond te krijgen. Dat vind ik al aan de lange kant, maar wellicht dat banken tegenwoordig wat trager zijn, maar dan nog vind ik het erg lang. De mensen hebben 2 weken geleden besloten het huis te kopen, dus dat brengt het totaal op 9 weken om wat te regelen.

Nog vreemder vind ik dat de waarborgsom pas 5 dagen na het aflopen van de ontbindende voorwaarden gestort hoeft te worden. De enige ontbindende voorwaarde is financiering. De overdracht staat op 1-8, dus de waarborgsom zou na de overdracht gestort moeten worden. Totale onzin dus, maar ik vraag me af of dit gebruikelijk is?

Heb natuurlijk de makelaar gebeld, maar volgens hem is dit erg gebruikelijk. Vanzelfsprekend is de kopende partij wel 3 dagen na het verlopen van de bedenktijd verplicht de 10% te betalen als de koop toch nog afgeblazen wordt (m.u.v. financiering).

Weten jullie wat gebruikelijk is?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:57:
Ik zat vandaag het voorlopige koopcontract van mijn ouders te bekijken (zij verkopen de woning). Daarin staat een termijn van ruim 7 weken om de hypotheek rond te krijgen. Dat vind ik al aan de lange kant, maar wellicht dat banken tegenwoordig wat trager zijn, maar dan nog vind ik het erg lang. De mensen hebben 2 weken geleden besloten het huis te kopen, dus dat brengt het totaal op 9 weken om wat te regelen.
7 weken is niet ongebruikelijk.
Nog vreemder vind ik dat de waarborgsom pas 5 dagen na het aflopen van de ontbindende voorwaarden gestort hoeft te worden. De enige ontbindende voorwaarde is financiering. De overdracht staat op 1-8, dus de waarborgsom zou na de overdracht gestort moeten worden. Totale onzin dus, maar ik vraag me af of dit gebruikelijk is?
Lopen de ontbindende voorwaarden af NA de overdracht? Dat lijkt mij niet de bedoeling. Dat zou betekenen dat het huis overgedragen wordt terwijl ze nog niet betaald hebben?
Heb natuurlijk de makelaar gebeld, maar volgens hem is dit erg gebruikelijk. Vanzelfsprekend is de kopende partij wel 3 dagen na het verlopen van de bedenktijd verplicht de 10% te betalen als de koop toch nog afgeblazen wordt (m.u.v. financiering).
Eens, maar daar is die waarborgsom nou net voor. Als zekerheid dat jij dat geld ook daadwerkelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:04:
Lopen de ontbindende voorwaarden af NA de overdracht? Dat lijkt mij niet de bedoeling. Dat zou betekenen dat het huis overgedragen wordt terwijl ze nog niet betaald hebben?
Nee, de ontbindende voorwaarden lopen 2 dagen voor de overdracht af.
Eens, maar daar is die waarborgsom nou net voor. Als zekerheid dat jij dat geld ook daadwerkelijk krijgt.
Ja, dat leek mij ook. Maar een bankgarantie wordt door de bank alleen verstrekt als de hypotheek rond is (volgens de makelaar). Ik vond het een vreemd verhaal. Toen ik het huis kocht heb ik gewoon geld overgemaakt op de derdenrekening van de notaris, dus ik weet niet hoe dat zit i.v.m. een bankgarantie.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Nee, de ontbindende voorwaarden lopen 2 dagen voor de overdracht af.

[...]

Ja, dat leek mij ook. Maar een bankgarantie wordt door de bank alleen verstrekt als de hypotheek rond is (volgens de makelaar). Ik vond het een vreemd verhaal. Toen ik het huis kocht heb ik gewoon geld overgemaakt op de derdenrekening van de notaris, dus ik weet niet hoe dat zit i.v.m. een bankgarantie.
Ah, op die manier. In dat geval maakt het m.i. niet zo heel veel uit. Een bankgarantie/waarborgsom wil je zo vroeg mogelijk hebben. Voor die 2 dagen is het niet bijzonder zinvol (in gebreke stellen duurt immers al een week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 11:22
Ik zat vandaag het voorlopige koopcontract van mijn ouders te bekijken (zij verkopen de woning). Daarin staat een termijn van ruim 7 weken om de hypotheek rond te krijgen.
Je ouders zijn de verkopende partij. Ze kunnen natuurlijk ook niet akkoord gaan met de inhoud van een voorlopig koopcontract en aan de makelaar vragen of ze aanpassingen willen doen. Het is hun feestje! Laat ze er in zetten dat de financiering voor vanmiddag 5 uur rond moet zijn! Of laat ze er in zetten dat ze geen voorbehoud voor financiering maken! En dat er binnen 1 week een bankgarantie/deposito bij de notaris moet zijn.

Maar een hypotheek regelen kost best wel wat tijd (die Rabo reclame "hypotheek binnen een week" is echt onzin).

-Je moet naar een adviseur (die zijn hardstikke druk.. afspraak maken)
-Je moet vervolgens allerlei papierwerk bij elkaar verzamelen. En dat kost ook tijd (werkgeversverklaring.. moet je weer op je werkgever wachten)
-Je hebt een 2e gesprek met de adviseur op basis van dat papierwerk om exacter te bepalen welke hypotheek voor jou geschikt is en wat er allemaal nog meer bij geregeld moet worden.
-de adviseur gaat aan de hand van dat papierwerk een hypotheek-offerte opvragen
-de bank vraagt om nog wat aanvullend papierwerk of de werkgeversverklaring is weer eens verlopen / niet correct ingevuld. kun je weer terug naar je werkgever en weer wachten!
-de adviseur gaat met jou de offerte bespreken (afspraak nummer 3, zei ik al dat ze druk waren)
-je keurt de offerte goed en dan moet de bank hem definitief maken. De wachttijd daarvoor is maar zo een week of 4.

Alles bij elkaar is 7 weken om de financiering rond te krijgen echt te niet veel.

Natuurlijk kan het zijn dat mensen allerlei voorwerk hebben gedaan en al gesprekken hebben gevoerd met de adviseur en papierwerk hebben verzameld en precies weten wat voor hypotheek ze willen hebben.

Het kan echter ook zijn dat mensen geen idee hebben waar het over gaat en dat ze ook nog eens gaan rondshoppen bij verschillende adviseurs.
BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:06:
Maar een bankgarantie wordt door de bank alleen verstrekt als de hypotheek rond is (volgens de makelaar). Ik vond het een vreemd verhaal. Toen ik het huis kocht heb ik gewoon geld overgemaakt op de derdenrekening van de notaris, dus ik weet niet hoe dat zit i.v.m. een bankgarantie.
Logisch dat een bank pas garant staat als ze weten dat je de hypotheek kan dragen! Anders is dat garant staan voor hen een enorm risico he!

Toen jij een huis kocht had jij kennelijk enorm veel spaargeld waarmee je zelf die 'garantie' af kon geven in de vorm van een deposito bij de notaris. De meeste mensen kunnen dat soort bedragen niet zo van hun eigen rekening betalen.

Vandaar dat ze de bank vragen om garant te staan. Dus vandaar een bankgarantie!

[ Voor 28% gewijzigd door FragDaddy op 06-06-2018 11:34 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Termijn van 7 weken zal dan wel correct zijn tegenwoordig. Ik had 4 jaar geleden mijn hypotheek echt zo geregeld, dus vandaar dat ik wat verbaasd was.

Als koper zijnde zou ik een waarborgsom voor een periode van 3 dagen een beetje jammer geld vinden. Dan zou ik er eerder voor kiezen om 3 dagen eerder te passeren, zodat je die kosten niet hebt. Zo'n bankgarantie lijkt me ook niet gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:25:
Termijn van 7 weken zal dan wel correct zijn tegenwoordig. Ik had 4 jaar geleden mijn hypotheek echt zo geregeld, dus vandaar dat ik wat verbaasd was.
Het is nu echt een stuk drukker op de huizenmarkt. En daarnaast heeft niet iedereen een eenvoudige situatie waarbij een eenvoudige hypotheek past.
Als koper zijnde zou ik een waarborgsom voor een periode van 3 dagen een beetje jammer geld vinden. Dan zou ik er eerder voor kiezen om 3 dagen eerder te passeren, zodat je die kosten niet hebt. Zo'n bankgarantie lijkt me ook niet gratis...
Als koper heb je in de huidige markt vaak niets te kiezen he. De verkoper eist en je moet bijna wel meedoen anders wordt het huis verkocht aan een van de 10 andere gegadigden. De verkoper houdt je een paar hoepels voor en je moet er maar doorheen zien te springen.

Dus als jou ouders een bankgarantie eisen om 3 dagen te overbruggen. Ja, dan kost dat de koper geld. Maarja, doet hij het niet.. krijgt ie geen huis, maar mag hij wel 10% van de koopsom van het huis aan je ouders overmaken.

Nogmaals: Dat koopcontract is door de makelaar opgesteld VOOR jou ouders! Dus jou ouders bepalen wat er in staat! Als ze niet tevreden zijn over het koopcontract moeten ze dat laten aanpassen. Daar heb je een makelaar voor!!

En ja, de koper moet ook akkoord gaan, maar de markt is nu zo gek dat de meeste kopers zo'n beetje alles tekenen!

[ Voor 7% gewijzigd door FragDaddy op 06-06-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
FragDaddy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:21:
Logisch dat een bank pas garant staat als ze weten dat je de hypotheek kan dragen! Anders is dat garant staan voor hen een enorm risico he!
Eigenlijk is het een garantie voor 10% van de koopsom, dus dat is wel wat anders dan een hypotheek. Probleem is natuurlijk wel dat er totaal geen onderpand is bij zo'n bankgarantie. Maar ik lees ook hier, dat de waarborgsom inderdaad binnen een week na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden moet worden betaald.

Omdat de aanvaarding redelijk vlot is en de banken zoveel tijd nodig hebben overlapt het nu allemaal enigszins, maar het lijkt dus allemaal gewoon te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
FragDaddy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:30:
Als koper heb je in de huidige markt vaak niets te kiezen he. De verkoper eist en je moet bijna wel meedoen anders wordt het huis verkocht aan een van de 10 andere gegadigden. De verkoper houdt je een paar hoepels voor en je moet er maar doorheen zien te springen.
Helaas was de situatie niet zo luxe, want de woning heeft bijna 3 maanden te koop gestaan.

Natuurlijk is de makelaar er voor de verkoper, maar als er in staat dat de waarborgsom op een latere datum gestort moet zijn dan de overdracht dan heb ik niet het gevoel dat er heel goed naar gekeken is. Zo'n voorlopig koopcontract is gewoon een invuloefening voor dit soort standaard gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Eigenlijk is het een garantie voor 10% van de koopsom, dus dat is wel wat anders dan een hypotheek.
Tuurlijk, dat heeft in de basis niet zo veel met hypotheek te maken. Je moet de garantie afgeven dat je 10% van de koopsom beschikbaar stelt voor het geval je je toch nog terugtrekt. Maar veel mensen hebben dat geld niet beschikbaar om even 'vooruit te betalen'.
Probleem is natuurlijk wel dat er totaal geen onderpand is bij zo'n bankgarantie.
Precies, de bank zal je alleen zo'n bankgarantie geven als je het ook kunt dragen. Vandaar dat ze eerst willen weten of de hypotheek rondkomt zodat die bankgarantie een garantie blijft en de bank niet opeens 10% van de koopsom van het huis moet overmaken en daar NIETS voor terugziet.
Omdat de aanvaarding redelijk vlot is en de banken zoveel tijd nodig hebben overlapt het nu allemaal enigszins, maar het lijkt dus allemaal gewoon te kloppen.
Tja, je zit als verkoper gewoon lang in onzekerheid of de financiering bij de koper rond komt. Als je dan zelf al een ander huis hebt gekocht/gaat kopen en je gaat daar dus ook verplichtingen aan dan is het klote als de koper van jou huis de financiering niet rond krijgt en afhaakt want dan zit je opeens met twee huizen.

Maar dat is het risico. En wil je dat risico niet moet je financiering niet als ontbindende voorwaarde opnemen in het (voorlopig) koopcontract. Maar dan mis je dus een hoop potentiële kopers die dat niet aandurven. Wat overigens in de huidige markt geen probleem hoeft te zijn. Zoals ik net ook al zei: de meeste kopers tekenen zo'n beetje alles!
BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:38:
Helaas was de situatie niet zo luxe, want de woning heeft bijna 3 maanden te koop gestaan.
Tja, dan nog moet je goed blijven nadenken wat je wil als verkoper. Als je absoluut geen risico's wilt lopen kun je dan misschien beter het huis nog wat langer te koop laten staan en zelf voorlopig nog geen huis kopen.
Natuurlijk is de makelaar er voor de verkoper, maar als er in staat dat de waarborgsom op een latere datum gestort moet zijn dan de overdracht dan heb ik niet het gevoel dat er heel goed naar gekeken is. Zo'n voorlopig koopcontract is gewoon een invuloefening voor dit soort standaard gevallen.
Als er niet goed naar gekeken is dan is dat de schuld van je ouders! Niet van de makelaar.

Tuurlijk komt de makelaar met een standaard contract. Lijkt me ook heel verstandig, want hij zou maar een belangrijke clausule vergeten. Maar hij heeft dat naar je ouders gestuurd om te controleren of ze het er mee eens zijn. En ze hadden er prima aanpassingen aan kunnen doen. En als de koper nog niet heeft getekend kunnen ze dat ook nu nog prima doen.

onder de streep komt het er op neer: Hoe veel risico wil ik als verkoper of als koper nemen.

Als je als verkoper helemaal geen enkel risico wilt nemen, moet je een koper zien te vinden die juist een hoog risico durft te nemen of die het huis uit eigen middelen kan kopen.

Als je als koper geen risico durft te nemen moet je een verkoper (zoals je ouders) kiezen die wat meer risico durft te nemen. Dan kun je als koper rustig de hypotheek rondmaken en lukt het niet, hey.. dan kun je er zonder kosten weer vanaf.

[ Voor 33% gewijzigd door FragDaddy op 06-06-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
FragDaddy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:38:
Maar dat is het risico. En wil je dat risico niet moet je financiering niet als ontbindende voorwaarde opnemen in het (voorlopig) koopcontract. Maar dan mis je dus een hoop potentiële kopers die dat niet aandurven. Wat overigens in de huidige markt geen probleem hoeft te zijn. Zoals ik net ook al zei: de meeste kopers tekenen zo'n beetje alles!
Bij de aankoop van mijn woning was de markt nogal lastig. Er waren wel twee partijen die de woning wilde hebben. Ik wist vrij zeker dat de andere persoon nog een woning te verkopen had. Ik heb daarom aangeboden om zonder voorbehoud financiering te kopen en daarom heb ik de woning gekregen, ondanks dat de andere partij meer wou bieden. Het kan als koper dus ook een middel zijn om een woning aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Een waarborgsom na de overdracht is natuurlijk raar en in werkelijkheid zal de hele financiering voor overdracht helemaal geregeld zijn.

In mijn geval stak ik meer dan 10% eigen spaargeld in het huis, dus de waarborgsom betaalde ik zelf i.p.v. een bankgarantie en werd gewoon als betaling gebruikt. In dit geval zou ik dan 10% van het huis simpelweg na overdracht moeten betalen? Nee, hoor! Dan was gewoon de nota van afrekening 10% hoger geweest en had kostenpost "Waarborgsom" niet alleen onder "Te ontvangen", maar ook onder "Te Betalen" gestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
BugBoy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:43:
Ik heb daarom aangeboden om zonder voorbehoud financiering te kopen en daarom heb ik de woning gekregen, ondanks dat de andere partij meer wou bieden. Het kan als koper dus ook een middel zijn om een woning aan te kopen.
Dat is mooi voor de verkoper, maar als je om wat voor reden het huis toch niet had kunnen financieren, dan had je dus wel 10% van de verkoopprijs kwijt geweest. Veel mensen durven dat gewoon niet.

En het kan heel lullig gaan he.. Je kunt na het tekenen van het voorlopig koopcontract en voordat de hypotheek rond is ernstig ziek worden, je vaste baan verliezen, arbeidsongeschikt worden, of je gewoon domweg verrekend hebben bij de vraag hoe veel hypotheek je kunt krijgen.

En dan geen hypotheek kunnen krijgen. Kost je wel 10%.. Das wel geld voor veel mensen.

Overigens vind ik altijd met dit soort dingen: Als je het niet kunt overzien: Laat je goed informeren. Dat is voor kopers redelijk normaal (hypotheekadviseur), maar voor verkopers niet. Die schakelen een makelaar in laten die makelaar een paar foto's op Funda plakken en een rondleiding doen. Dan denken ze.. Dat heeft de makelaar mooi geregeld.

Maar de belangrijkste dingen vergeten ze met de makelaar te overleggen.. Namelijk wat betekent de verkoop nou financieel voor me en waar zitten er risico's in.

[ Voor 48% gewijzigd door FragDaddy op 06-06-2018 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Dit gaat meer over financiën WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Groentjuh schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:43:
Een waarborgsom na de overdracht is natuurlijk raar en in werkelijkheid zal de hele financiering voor overdracht helemaal geregeld zijn.
Sterker nog... Zonder financiering zal de overdracht helemaal niet plaats kunnen vinden.
FragDaddy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:46:
Dat is mooi voor de verkoper, maar als je om wat voor reden het huis toch niet had kunnen financieren, dan had je dus wel 10% van de verkoopprijs kwijt geweest. Veel mensen durven dat gewoon niet.

En het kan heel lullig gaan he.. Je kunt na het tekenen van het voorlopig koopcontract en voordat de hypotheek rond is ernstig ziek worden, je vaste baan verliezen, arbeidsongeschikt worden, of je gewoon domweg verrekend hebben bij de vraag hoe veel hypotheek je kunt krijgen.

En dan geen hypotheek kunnen krijgen. Kost je wel 10%.. Das wel geld voor veel mensen.
Ik wist dat de verkoper een oudere man was die op zeker ging. Op deze manier had hij er geen stress van en ik een lagere prijs. Gesprek met de bank was al geweest, dus alle berekeningen waren al gedaan. Ben zelfstandige, dus gegevens van de 3 voorgaande jaren zijn voldoende en die veranderen niet meer. Dan kan je inderdaad altijd nog wat anders krijgen, maar soms moet je een gokje wagen :)
Overigens vind ik altijd met dit soort dingen: Als je het niet kunt overzien: Laat je goed informeren. Dat is voor kopers redelijk normaal (hypotheekadviseur), maar voor verkopers niet.
Het valt mij altijd op dat makelaars niet zo gek veel doen. Ze willen verkopen, want dan kan de courtage opgestreken worden. Scherp onderhandelen gebeurt ook niet zo gek veel. Als de koper afhaakt moeten ze het hele verhaal opnieuw doen (rondleidingen, biedingen, ...) dus de makelaar vind het nog wel een keer goed. Ik heb er niet zoveel mee. Het belangrijkste voordeel van een verkoopmakelaar vind ik dat hij een groter netwerk heeft en de woning makkelijker weg kan zetten.

Bij de verkoop van mijn vorige woning was iemand komen kijken voor een andere woning. Daar moest veel aan gebeuren en daar zag de koper wel wat tegenop. Mijn woning was duurder, maar wel af. Die is dus bij mij gaan kijken (op aanraden van de makelaar) en zo is de woning verkocht in een erg lastige tijd. Daarvoor ben ik de makelaar dankbaar. De onderhandeling vond ik matig. Heb zelf flink lopen pushen om er toch meer uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
7 weken is zeker niet lang, ik had er 8 vorig jaar en heeft me 6-7 gekost om alles rond te krijgen. Vooral in mijn geval omdat er een overlijdensrisicoverzekering moest komen en die nogal gesteggel gaf. Maar 7 weken is tegenwoordig eerder de norm dan aan de lange kant.

De waarborgsom kreeg ik zelf ook pas nadat de hypotheek rond was, dit is dus ook niet vreemd. Het kost inderdaad geld (250€) om aan te vragen, en dan moet de bank het nog goedkeuren en dit terugsturen naar je hypotheekadviseur. Dus ook dat is niet gek.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SmurfLink schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:34:
7 weken is zeker niet lang, ik had er 8 vorig jaar en heeft me 6-7 gekost om alles rond te krijgen. Vooral in mijn geval omdat er een overlijdensrisicoverzekering moest komen en die nogal gesteggel gaf. Maar 7 weken is tegenwoordig eerder de norm dan aan de lange kant.

De waarborgsom kreeg ik zelf ook pas nadat de hypotheek rond was, dit is dus ook niet vreemd. Het kost inderdaad geld (250€) om aan te vragen, en dan moet de bank het nog goedkeuren en dit terugsturen naar je hypotheekadviseur. Dus ook dat is niet gek.
Je kunt ook een andere partij dan de hypotheekverstrekker garant laten staan, kosten zijn gelijk. Daarnaast is een bankgarantie alleen een garantstelling, geen uitwisseling van fondsen. Er wisselt geen geld van rekeningen tenzij er aanspraak gemaakt wordt op die garantstelling.

Overigens, als je een huis gaat kopen kun je het beste direct starten met het verzamelen van de benodigde documenten, als je dat keurig op orde hebt ben je bij veel geldverstrekkers binnen een week klaar.

https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden

[ Voor 12% gewijzigd door FirePuma142 op 06-06-2018 13:24 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 16:09

OverloadOfRed

Bla, blabla

Groentjuh schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:43:

In mijn geval stak ik meer dan 10% eigen spaargeld in het huis, dus de waarborgsom betaalde ik zelf i.p.v. een bankgarantie en werd gewoon als betaling gebruikt. In dit geval zou ik dan 10% van het huis simpelweg na overdracht moeten betalen? Nee, hoor! Dan was gewoon de nota van afrekening 10% hoger geweest en had kostenpost "Waarborgsom" niet alleen onder "Te ontvangen", maar ook onder "Te Betalen" gestaan!
Een waarborgsom ná overdracht klinkt als je makkelijk denkt natuurlijk heel raar. Toch lijkt het me niet een foutje, maar gewoon een rare formulering als je met bankgarantie werkt ipv waarborgsom. Het klinkt voor mij alsof de bankgarantie, mits de hypotheek niet rond komt, op die datum gestort moet worden door de bank en de koper op die datum in de poep zit.

TS, wat is eigenlijk het probleem? Ben je bang dat de bankgarantie/waarborgsom niet geïnd kan worden als de hypotheek van de kopers niet rond komt of ben je bang dat het je ouders geld gaat kosten? Bankgarantie brengt IIRC voor de vérkopers geen kosten met zich mee, alleen voor de kopers. (€150-€200 toen ik mijn woning kocht in 2015)

[ Voor 14% gewijzigd door OverloadOfRed op 07-06-2018 08:35 ]

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:52
Onze adviseur gaf aan dat hij het zonde geld vond om voor 2 (!) dagen een 10% depot aan te vragen.
Hij gaf aan dat de doorlooptijd van deze ingebrekestelling toch 1 week zou duren, dus is de hypotheekaanvraag behandeld zonder depot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 11:45
Voor mijn woning had ik expres een termijn van 8 weken gevraagd om mijn hypotheek rond te krijgen.
Dit omdat het én mijn eerste hypotheek was en dus niet helemaal duidelijk was wat ik moest aanleveren én mijn adviseur op vakantie ging (ik ben expres bij hem gebleven).

Uiteindelijk heeft alles van mijn hypotheekaanvraag (incl wachten op bepaalde formulieren van mijn werkgever) maar 3 weken gekost. Maar het totaal traject heeft dus 5 weken geduurd, omdat mijn adviseur dus even aan het genieten was van zijn zomervakantie.

Maar in mijn 'standaard' contract stond een termijn van 4 weken.

Note: dat was wel in de tijd dat je als koper nog alle rechten had :)
Hoger bieden dan de vraagprijs was toen (nog) niet aan de orde.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 07-06-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
https://www.hypotheker.nl...ek-afsluiten/waarborgsom/
Hoogte waarborgsom
Een waarborgsom bedraagt meestal 10 procent van de overeengekomen koopprijs en moet binnen twee weken na ondertekening van de koopakte worden voldaan. Deze waarborgsom kun je het beste overmaken naar de notaris. Indien de verkopende partij failliet gaat, ben jij je geld niet kwijt.

Als je niet voldoende geld beschikbaar hebt om de waarborgsom te storten kun je ook een bankgarantie nemen.
Geld dient dus snel na het tekenen, vaak op 't moment van het aflopen van de bedenktijd te worden voldaan aan de notaris. Dit kan via een bankgarantie. Dan garandeerde de bank 't geld voor te schieten op 't moment dat er aanspraak op gedaan wordt. De bank zal dit overigens wel bij de afnemers van de bankgarantie proberen terug te halen. Het is dus geen gratis geld en/of een flinke afschrijving voor de bank.

Wat betreft het aanvragen, ik ben met starterslening en NHG bijna 10 weken zoet geweest.
Het insturen was zo gebeurd, maar formuliertje hier, extra uitwerking verklaring daar....en dan weer vijf werkdagen verwerkingstijd bij de diverse banken en instanties.

De waarborgsom daar en tegen gewoon met spaargeld betaald. Bespaard je bankkosten voor de bankgarantie en je krijgt gewoon rente voor de tijd dat het bij de notaris staat.
Pagina: 1