5800W op 1 16A groep hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-06 19:18
Achtergrond
Wij zijn aan het klussen in een keuken en we kwamen erachter dat bijna alle apparatuur al een aantal jaar op 1 groep zit. Een snelle berekening gaf al snel aan dat theoretisch de zekering er met regelemaat uit zou moeten gaan. Dus ik een aantal apparaten gemeten met Watt meter en kom ik met alleen de volgende apparaten al op 5800 Watt uit:
- Oven ~3000W
- Waterkoker ~2200W
- Tweede oven ~600W
De bovenstaande combinatie staat met regelmaat aan en daarnaast zit er nog een magnetron op de keuken contactdozen voor e.g. mixers etc en lampen.
Het gaat om 16A zekering met 225/230V

TD/LR: minimaal 5800W met regelmaat op groep, maar zekering brand niet door.

Mijn vraag
1) Heeft iemand idee waarom dit goed gaat of wat we nog kunnen checken?

2) (lijkt hier niet het geval te zijn hier, los van het feit dat het niet wenselijk is)
Wat als twee groepen met elkaar verbonden zijn (uitgaande dat ze van dezelfde fase komen) zou dat betekenen dat je theoretisch 2x 3680W per groep kan trekken of bezwijkt 1 zekering al bij de 3680W. Het lijkt mij de eerste (7360W)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vaak is keukenapparatuur over meerdere groepen geschakeld dus dat zou de enige verklaring zijn; je kan eenvoudigweg niet meer verbruiken dan de theoretische 3680W.

Neemt niet weg dat je meting ook niet goed kan zijn; de vermogens die je noemt van de apparaten; "hoe" heb je die gemeten? De genoemde waarden zijn piekvermogens; dat gebruiken ze echt niet continu want dan heb je ondertussen een electra-rekening waar je helemaal simpel van wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
Qua 1) zou ik gokken dat a) de maximale belasting die op de stickers op de apparaten staat zelden tot nooit gehaald wordt, in de praktijk, en b) ze zelden lang genoeg tegelijkertijd vol aanstaan om je zekering eruit te gooien.

Dus zeg je oven gebruikt in de praktijk 1500 W, je tweede oven 400 W en je waterkoker 1600 W, zit je op het randje met je licht aan enzo, maar tegen de tijd dat je magnetron aan gaat is je eerste oven dan weer op temperatuur, gebruikt die alweer minder. Zet je een mixer aan, is je waterkoker net klaar, gaat het ook goed.

Het is niet goed aangesloten, mind you, maar dat soort constructies gaan verbazend vaak goed, vooral in oudere huizen waar de keuken geleidelijk aan steeds beetje uitgebreid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
Ik ga met MAX mee. De genoemde vermogens zijn inderdaad piekvermogens. Daarbij gaat een zekering ook niet direct stuk als de maximale stroom van 16A is bereikt. Het is een curve die afhankelijk is van tijd en stromo. Een kortstondige piek van 5kW zou wellicht geen probleem hoeven zijn.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Om het verbruik te meter per apparaat heb ik een Cresta ' stekker' meter ertussen gezet. Ik begrijp dat niet alles altijd evenveel verbruikt, maar als ik de twee ovens en water koker tegelijkertijd aanzet verbruiken deze wel allemaal dit vermogen totdat ze op temperatuur zijn
s0ulmaster schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:56:
Ik ga met MAX mee. De genoemde vermogens zijn inderdaad piekvermogens. Daarbij gaat een zekering ook niet direct stuk als de maximale stroom van 16A is bereikt. Het is een curve die afhankelijk is van tijd en stromo. Een kortstondige piek van 5kW zou wellicht geen probleem hoeven zijn.
Kortstondig ga ik er van uit dat zelfs met een trage zekering je praat over enkele seconden(?) in langste geval. Nu met meten heb ik dit zeker 30 seconden tot 1 minuut zo gehad.

[ Voor 51% gewijzigd door yozgoesdigital op 06-06-2018 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

JdM

Humbled

Hoe kwamen jullie erachter dat alles op 1 groep zit?/ Hoe heb je dat getest?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40
Op een B16 automaat kan je zonder enig probleem voor 10 seconden(tot 100 seconden als je een wat minder stikte hebt) 32A trekken of nog wat meer stroom voor een kortere periode. Deze automaten hebben een karakteristiek(b,c,..) voor het afschakelen. Zie bijvoorbeeld op https://www.schneider-electric.nl/nl/faqs/FA277439/

Je waterkoker zal bijvoorbeeld niet meer dan 5(?) minuten aan staan en zal dus mogelijk niet direct die automaat af laten schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jessper op 06-06-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
JdM schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:00:
Hoe kwamen jullie erachter dat alles op 1 groep zit?/ Hoe heb je dat getest?
De groep uitgezet en gemeten of er nog spanning op stond, dit was niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
yozgoesdigital schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:57:
Om het verbruik te meter per apparaat heb ik een Cresta ' stekker' meter ertussen gezet. Ik begrijp dat niet alles altijd evenveel verbruikt, maar als ik de twee ovens en water koker tegelijkertijd aanzet verbruiken deze wel allemaal dit vermogen totdat ze op temperatuur zijn

[...]

Kortstondig ga ik er van uit dat zelfs met een trage zekering je praat over enkele seconden(?) in langste geval. Nu met meten heb ik dit zeker 30 seconden tot 1 minuut zo gehad.
kijk eens naar dit plaatje. Dan zie je dat je prima 25A kan trekken voor 30 seconden of nog wel langer O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom verbruikt je ene oven 5x zoveel stroom dan de andere oven?Ik bedoel oven 1 verbruikt 3.000 kWh en oven 2 "maar" 600 kWh :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 11:48

SpamLame

niks

BastaRhymez schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:00:
Waarom verbruikt je ene oven 5x zoveel stroom dan de andere oven?Ik bedoel oven 1 verbruikt 3.000 kWh en oven 2 "maar" 600 kWh :?
Offtopic maar ok: bv een luxe inbouw apparaat waar je een gespeend varken op de spit kan doen, versus een simpel/klein oventje die net aan een 1 persoons lasagne aankan.

Voor TS, als je dan toch aan het klussen bent, kijk gelijk even of je extra groepen voor je keuken kan installeren.
Kan of wil je dit niet dan is een energieverdeler wellicht iets voor jouw.
Ik heb ook zo'n ding die tussen de vaatwasser en keukenboiler zit, waarbij de vaatwasser voorrang heeft.
Niet de meest elegante oplossing, maar tja in een huis uit 1910 zijn er consessies gedaan door ge vorige bewoners.

[ Voor 38% gewijzigd door SpamLame op 06-06-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
s0ulmaster schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:06:
[...]

kijk eens naar dit plaatje. Dan zie je dat je prima 25A kan trekken voor 30 seconden of nog wel langer O-)
Ik denk dat het dat wellicht is, ik kom er ook net achter dat deze groep geen doorbrand zekering (keramieke) heeft, maar een automatische/herbruikbare. Deze lijkt het nog wel te doen, maar ga deze toch even vervangen met kertamieke om te testen. Ik koppel hier nog wel terug zodra ik nieuwe info heb
Ja dit is inderdaad groot maar kan wel kloppen omdat in de ene oven het onder warmte spiraal kapot is en de andere oven een grote 5 pits intaliaanse oven is die in turbo stand de 3000 trekt en de meeste andere standen maar ~2000

TS is zich bewust dat het niet zo hoort en dat dit veranderd moet worden. dat is oa waarom we met klussen begonnen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

JE oven is de grootste verbruiker op papier, en bij juist deze gebruiker zijn er drie heel grote kanttekeningen

1) Een beetje oven heeft meerdere opties; bovengril, hete lucht, ondergril, enz. Hierte zijn er meerdere heaters in de oven aangebracht die, afhankelijk van je kookprogramma worden geactiveerd. Het kan goed zijn dat een boven/ondergril programma totaal 3.000 watt aan heaters activeert terwijl de convectiestand een nader set heaters activeert van 2.000 watt.

2) Het kan goed zijn dat 1 van je heaters in je oven stuk is. Je oven zal dardoor langzamer op temperatuur komen. Hierdoor kun je bijv in de convectiestand nog maar 1.000 watt gebruiken

3) Wellicht de belangrijkste, de heaters staan niet altijd aan bij een oven. Ze staan continu aan wanneer de oven op temperatuur moet komen, maar gaan daarna uit en aan om de oven op temperatuur te houden. Vaak staan ze letterlijk maar 10% van de kooktijd aan als de oven op temperatuur is.

Hierdoor kan je daadwerkelijke verbruik van je grootste verbruiker dus nog heel erg meevallen.

Enige manier om te achterhalen of je ECHT 5.000 watt gebruikt in je keuken is om een stekkerdoos via een energiemeter op het stopcontact aan te sluiten, en al je keukenapparatuur op deze stekkerdoos te zetten. Meten=weten in dit geval.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het is niet zo dat er een digitale schakeling in een automaat zit die afschakelt zodra er boven de 3680w wordt gebruikt..

Zoals je hierboven kan zien is er een karakteristiek en kan er een korte periode enorm overbelast worden. Echter wordt er bij een nog grotere belasting (kortsluiting) wel snel geschakeld.

Is de automaat eenmaal afgeschakeld dan zal deze zolang deze nog warm is snel af blijven schakelen. Zolang dus niet alles tegelijk aanstaat gaat het best een tijd goed hoor.

en zeker een waterkoker staat geen uur aan. Dus niet raar dat dit gewoon goed gaat

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
360V :+

[ Voor 33% gewijzigd door S0epkip op 06-06-2018 11:40 ]

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Leesvoer over schakelkarakterstieken van een automaat:
https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek

Je kan dus met een B16 zekering (ik hoop voor je dan je geen C16 hebt) deze gerust een paar minuten met 150% belasten

Jij belast je automaat heel even met 150% Daar kan deze gewoon tegen.

Edit: Onderstaande afbeelding vat het mooi samen:
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Theo op 06-06-2018 11:57 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Als je geen electricien gebruikt, maar zelf doet: denk goed na hoe te verdelen.
Je waterkoker, je oven(s), broodrooster, vaatwas, .... zijn grote verbruikers, je diepvries, koelkast, lampjes, ... zijn kleine verbruikers. Probeer de grote verbruikers zoveel mogelijk op aparte kringen te houden, en vul aan met de kleine verbruikers.
Als je weet dat een bepaalde kring op het randje zit, zet daar dan de koelkast/diepvries niet bij.
Als je toestellen heb die zeker niet samen worden gebruikt, zijn die ideaal om op dezelfde kring te nemen (afhankelijk van gewoontes, vaatwas en oven kunnen soms wel en soms net geen goeie combi vormen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Iedereen bedankt voor meedenken. Ik hou het inderdaad op dit moment op de traagheid van de zekeringen en in combinatie dat het in de praktijk toch vaak niet een lange tijd zoveel Watt gebruikt werd.
Voor het moment hebben we de situatie gemanaged door de 3000 Watt oven af te koppelen zodat er nu sowieso niet zo snel meer dan de 16A verbruikt wordt. Voor na de verbouwing gaan we even kijken hoe we het uiteindelijk gaan indelen. Waarschijnlijk wordt dat een extra groep laten aanleggen door elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
yozgoesdigital schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:19:
Iedereen bedankt voor meedenken. Ik hou het inderdaad op dit moment op de traagheid van de zekeringen en in combinatie dat het in de praktijk toch vaak niet een lange tijd zoveel Watt gebruikt werd.
Voor het moment hebben we de situatie gemanaged door de 3000 Watt oven af te koppelen zodat er nu sowieso niet zo snel meer dan de 16A verbruikt wordt. Voor na de verbouwing gaan we even kijken hoe we het uiteindelijk gaan indelen. Waarschijnlijk wordt dat een extra groep laten aanleggen door elektricien.
Zekeringen zijn zo gemaakt dat die ongeveer een uur 2 maal de nominale belasting kunnen voeren voordat ze doorsmelten, dit is het geval bij nieuwe zekeringen (smeltpatronen).
Wanneer ze vaker overbelast worden verouderen ze sneller maar anderhalf keer de nominale belasting zal dus "prima" gaan.
Daarnaast wat hierboven beschreven staat zal ook kloppen, het piekvermogen zullen de meeste apparaten niet continu afnemen dus er zal zeker een factor gelijktijdigheid meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

Reptile209

- gers -

yozgoesdigital schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat het dat wellicht is, ik kom er ook net achter dat deze groep geen doorbrand zekering (keramieke) heeft, maar een automatische/herbruikbare. Deze lijkt het nog wel te doen, maar ga deze toch even vervangen met kertamieke om te testen. Ik koppel hier nog wel terug zodra ik nieuwe info heb

[...]
Bedoel je iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/630354_BB_00_FB/image.jpg?x=250&y=250
Dan kan je met het testknopje iig checken of hij het nog doet (en dat de contacten dus bijvoorbeeld niet zijn vastgesmolten). :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou me nog eens flink verdiepen in de natuurkundige formules om je verbruik te berekenen. Je haalt nu een paar dingen door elkaar en eindigt een factor 1000 te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:35:
Als je geen electricien gebruikt, maar zelf doet: denk goed na hoe te verdelen.
Je waterkoker, je oven(s), broodrooster, vaatwas, .... zijn grote verbruikers, je diepvries, koelkast, lampjes, ... zijn kleine verbruikers. Probeer de grote verbruikers zoveel mogelijk op aparte kringen te houden, en vul aan met de kleine verbruikers.
Als je weet dat een bepaalde kring op het randje zit, zet daar dan de koelkast/diepvries niet bij.
Als je toestellen heb die zeker niet samen worden gebruikt, zijn die ideaal om op dezelfde kring te nemen (afhankelijk van gewoontes, vaatwas en oven kunnen soms wel en soms net geen goeie combi vormen).
Ik heb hier de koelkast en diepvriezers op aparte kringen gezet (één in de keuken waar alleen de koelkast op zit en één in de kelder waar de twee diepvriezers op zitten, allebei 6A zekeringen, dat is meer dan genoeg daarvoor). Dat zijn trouwens ook de enige kringen die enkel op de primaire 300mA differentieelschakelaar zitten, al de rest is aangesloten via een tweede 30mA differentieelschakelaar (in principe is dat (in België) enkel verplicht voor de natte ruimtes, maar met moderne apparatuur kan dat probleemloos voor alles). Het voordeel van die configuratie is dat het de kans dat bij om het even welk probleem met de elektrische installatie de koelkast en diepvriezer mee uitvallen minimaliseert (het kan nog gebeuren dat bij een serieus aardlek, de 30mA en 300mA differentieelschakelaar tegelijk afslaan, maar goed, dat is mij alleen nog maar gelukt bij het sleutelen aan een installatie onder spanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Boven de 2kw heb je een aparte groep.
Oven - vaatwasser- kookplaat enz.

De stopcontacten in de keuken moeten over 2 groepen zijn verdeeld.

Senseo en waterkoker bijv. Apart stopcontact.

Koelkast vriezer en afzuiger hier ook apart gedaan samen met cv en vloerverwarming.

De vermogens van apparaten zijn piekmomenten, kan best zijn dat het altijd net even goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@yozgoesdigital ik heb hier pas ook een heel topic over opgezet ivm een kookgroep (zal hem zo even zoeken) waardoor ik dus mijn complete meterkast omgebouwd heb. alle groepen opnieuw ingedeeld heb en naar 3 fases ben gegaan

om erachter te komen dat het eigenlijk onzin is geweest..... ik log mijn p1 poort en inderdaad heb ik toen ik dit besluit nam een keer een piek vermogen getrokken, zonder enig probleem, en daarna nooit meer.

overigens heb ik regelmatig mijn droger en wasmachine tegelijk aan over 1 b16 , die wordt dan lekker warmer (ir meter) dan de rest maar daar blijft het dan ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 11:18

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Engineer schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:14:
[...]

Als het een condensdroger is gaat dat ook makkelijk. De mijne verbruikt 900 watt. Wasmachine 2400 watt ofzo. Dan zit je aan 3300 watt. Ik heb expres een verdeeldoos met 2.5mm2 aderen gekocht om beide tegelijk te kunnen draaien op 1 16A groep. Gaat prima.
mijn droger gebruikt 2550 watt en de wasmachine ook iets van 2400. beiden op max. wasmachine zal regulier wat minder doen. Dus totaal bijna 5 kw op een theoretische max van 16 x 230 = 3680

vanzelfsprekend gebruik dan overigens geen verdeeldoos maar een kwalitatief goede WCD die goed klemt en zit die wel op een eigen groep (nou ja samen met mijn whirpool maar die zetten we dan maar even niet aan als de rest draait :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Een zekering van 16A is zo ontworpen dat deze bij een belasting van 16A nooit zomaar door zal branden. Vaak moet je al een belasting van 20A of meer voor een langere tijd hebben wil een zekering doorbranden. Verder kan een trage zekering redelijk hoge korte piekbelastingen aan om te voorkomen dat je de zekering vaak moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
s0ulmaster schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:06:
[...]

Raar plaatje. De 15 A automaat "stopt" nog bóven de 20 A.. :P Dus je kunt met een automaat die eigenlijk op 15 A gezekerd zou zijn oneindig lang 20+ A kunnen trekken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 15:09
Plaatje is afgekapt op 1 uur.
Maar 20 A voor een uur zou best nog wel eens kunnen.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 16:44
Theo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:35:
Enige manier om te achterhalen of je ECHT 5.000 watt gebruikt in je keuken is om een stekkerdoos via een energiemeter op het stopcontact aan te sluiten, en al je keukenapparatuur op deze stekkerdoos te zetten. Meten=weten in dit geval.
Stel je nu serieus voor om stekkerdoos(!) te belasten met zo'n vermogen ? Je weet dat een stekkerdoos vaak maar 1500 watt (ofzo) belasting mag hebben en dat veel branden in huizen komen door doorgeschakelde stekkerdozen (en het daarmee overbelasten van de eerste).

Ik hoop echt dat ik je verkeerd begrijp. Iig aan de topicstarter: GEEN 5000 watt op een stekkerdoos aansluiten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Korvaag schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 15:58:
[...]
Stel je nu serieus voor om stekkerdoos(!) te belasten met zo'n vermogen ? Je weet dat een stekkerdoos vaak maar 1500 watt (ofzo) belasting mag hebben en dat veel branden in huizen komen door doorgeschakelde stekkerdozen (en het daarmee overbelasten van de eerste).
Een stekkerdoos waarop vermeld staat dat die 16A aan zou moeten kunnen bij 230V én waarvan je weet dat het aansluitsnoer 3*2,5mm2 zou dat voor een meting best even vol moeten houden. Wanneer je een stekkerdoos met een aansluitsnoer hebt van 3*1,5mm2 zou ik deze test niet doen.

Even voor jouw beeldvorming: P=U*I (vermogen is spanning maal stroom) -> 230*16=3680W. Dus ja, 5000 is teveel maar slechts 1320W teveel... (da's best een overschrijding van de maximaal toelaatbare stroom, wat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 16:44
sypie schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:48:
[...]

Een stekkerdoos waarop vermeld staat dat die 16A aan zou moeten kunnen bij 230V én waarvan je weet dat het aansluitsnoer 3*2,5mm2 zou dat voor een meting best even vol moeten houden. Wanneer je een stekkerdoos met een aansluitsnoer hebt van 3*1,5mm2 zou ik deze test niet doen.

Even voor jouw beeldvorming: P=U*I (vermogen is spanning maal stroom) -> 230*16=3680W. Dus ja, 5000 is teveel maar slechts 1320W teveel... (da's best een overschrijding van de maximaal toelaatbare stroom, wat wel)
Ja maar dan moet je er wel 1 hebben die dat aankan. De meeste stekkerblokken kunnen geen 16A aan en dat staat er ook gewoon op. Als je advisereert 5000 watt door een stekkerblok heen te trekken dan is het vrij verstandig er ook even bij te vermelden dat je eerst even moet controleren of je idd een 16A stekkerblok heb liggen en niet de goedkope Action 4A troep.

Ik snap verder prima hoe je vermogen uitrekent hoor.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

yozgoesdigital schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:57:
Een trage smeltveiligheid (zo'n porseleinen ding wat je in een patroonhouder schroeft) is gedefinieerd als iets wat niet doorsmelt binnen minder dan twee minuten bij twee keer de maximale stroom.

Dat is minder erg dan het lijkt. Je wat oudere stofzuiger trekt doodleuk 20.000W in de eerste kwart seconde nadat je 'm aanzet. Je wilt niet dat iedere keer dat je dat doet je de zekeringen om de oren vliegen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Volgens de NEN1010 kan de normale 2,5mm draad in de muur 27A continu hebben.
Met een veiligheids marge wordt dat 16A. Dan de zekerheid dat de 16A zekering niet bij 16.01A doorslaat; voor een "korte" tijd kan een 16A zekering dus (veel) meer aan, net als de hoofd-zekering. Voor iedereen die alles apart gaat afzekeren... heb je dan 5 x 16A = 80A... en dat op een hoofdzekering van 25A? 35A?
Als je drie-fase hebt heb je waarschijnlijk ook meer groepen dan 5...
Liever dat je eigen zekeringen of automaten afschakelen, als de netbeheerder moet komen voor een nieuwe hoofdzekering kost dat je €50 - €100.

edit: Overigens zelf eens 45min 3kW gebruikt en toen kon ik met een infrarood camera de leiding door de muur volgen. De automaat in de meterkast was ook voelbaar warmer. En de meter zelf ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 09-06-2018 20:21 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
weerstand verwarmers gebruiken ook wat meer stroom bij het aanzetten, een hete draad geleid minder stroom dan een koude.

Ik denk dat als je waterkoker 2kw en de grote oven 3kw tegelijk kan aanzetten het vervangen van de zekering aan te raden is. Ik zou hem niet meer vertrouwen.
Je zit echt op het randje van veiligheid. Je hebt in ieder geval de oven al afgeschakeld

Extra groep is aan te raden en idd nieuwe regels zijn inderdaad dat er meer dan 1 groep in de keuken moet zijn.

Voor de planning,1 groep per 2kw apparaat die je tegelijk wil gebruiken is een goede houvast en apparaten van 3kw of meer alleen op een eigen groep.
Voor de uitvoering zoals je zei een elektricien.

En als laatste doe het VOORDAT je gaat afwerken in de verbouwing, anders kun je opnieuw gaan afwerken nadat er nieuwe leidingen zijn gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Voor een verbouwing; als ieder apparaat een eigen groep gaat geven, let op je net aansluiting.
1x 25A / 35A / 40A, in een ouder huis, of 3x 25A in een modernere situatie. En de verdeling over de fases.
Het is nu eenmaal beter als je eigen automaten afschakelen dan dat je hoofdzekering eruit ligt,..

Maar als je een beetje weet wat je doet is dit heel simpel zelf te doen.

Mafketel hierboven heeft de zekering karateristieken die eerder zijn langsgekomen zeker gemist...

En voor de NEN1010 geld de versie die gold ten tijde van de bouw, tenzij je de installatie grondig wijzigd.
Een keuken verbouwing hoeft dat niet te zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

puntje is wel dat als je deze regels strikt volgt je echt een enorme verzameling aan groepen krijgt... dan loopt je al snel vast als je een 1 fase aansluiting hebt want daar mogen formeel maar 4 ALS achter dus 16 groepen. Dat lijkt dus best veel maar ga maar eens tellen als je inderdaad alles > 2 kw een eigen groep gaat geven en dan nog de reguliere groepen.

ik heb dus daardoor alles omgebouwd naar 3 fases en zit nu op 20 groepen. Dan heb ik nog niet strikt alles gescheiden van dan had ik er zo nog 4 extra nodig gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Van daar ook dat in bestaande bouw de NEN1010 van tijdens de bouw geldig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:06
Ik zou de boel maar snel vervangen. Bijna 6kW over 1 16A groep trekken is eigenlijk gekkenwerk. Ja het gaat goed, totdat er onverwachts brand uitbreekt en je opeens niets meer hebt.

Heb hier even ter referentie gekeken:
- oven op eigen groep (16A 2,5mm2)
- magnetron/grill op eigen groep (16A 2,5mm2)
- Vaatwasser op eigen groep (16A 2,5mm2)
- Inductieplaat op eigen groep (25A 6mm2)
- overige verbruikers hebben een eigen 16A groep
- hoofdzekering in de meterkast is 3*56A

Ik zou als je gaat uitbreiden dus lekker breed inzetten. Als je toch kabels moet trekken zijn de kosten van een groep meer of minder te verwaarlozen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rene schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:51:
Ik zou de boel maar snel vervangen. Bijna 6kW over 1 16A groep trekken is eigenlijk gekkenwerk. Ja het gaat goed, totdat er onverwachts brand uitbreekt en je opeens niets meer hebt.

- hoofdzekering in de meterkast is 3*56A

Ik zou als je gaat uitbreiden dus lekker breed inzetten. Als je toch kabels moet trekken zijn de kosten van een groep meer of minder te verwaarlozen.
in welk land woon jij ? voor zover ik weet heb je in NL of 50 of 63 ampere wat al uitzonderlijk is en waarvoor je flink extra vastrecht betaald wat bij 3 x 35 al flink omhoog gaat tov de standaard 1 x 35 of 3 x 25
of heb je in de hoofdkast ook automaten ? die wijken soms nog wel eens af. overigens blijft het vastrecht verhaal dan van toepassing. Steker nog de uitleg is in de meeste woonwijken gelimiteerd op 3 x 50

https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_1

je hebt een mooi vrijstaand landhuis neem ik aan.... of betaal je graag 80 euro per maand extra voor de zekerheid

daarnaast is het brand verhaal ook overtrokken. Daarvoor zijn juist de automaten of stoppen die bij langdurige overbelasting gewoon uitschakelen. ook een 2,5 m2 kan 25 ampere aan

https://www.bouwplaats-in...te-van-krachtstroomkabels

sure liever heb je alles gescheiden maar overdrijven is ook niet nodig

edit. opvallend is dan weer je inductie op 1 x 25 ipv 2 x 16 maar dat terzijde....

edit2. net even op je naam geklikt maar daar staat inderdaad dat je in noorwegen woont >:) wellicht dat daar het vastrecht dan heel anders is. Als het hier niet zo absurd veel scheelde had ik ook 3 x 50 genomen

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 11-06-2018 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rene schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:51:
Heb je ueberhaupt iets van de voorgaande discussie gelezen? Bijvoorbeeld mijn opmerking over stofzuigers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Als TS was het inderdaad de vraag hoe het kan, met als voorbeeld (en aanleiding) de case die ik beschreef. Na constatering onze situatie gemanaged (oven eruit) en komt er een elektricien het degelijk oplossen. Ik vind het wel interessante discussie over hoe of het mogelijk is zoveel te verbruiken.
burne schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:45:
[...]

Dat is minder erg dan het lijkt. Je wat oudere stofzuiger trekt doodleuk 20.000W in de eerste kwart seconde nadat je 'm aanzet. Je wilt niet dat iedere keer dat je dat doet je de zekeringen om de oren vliegen.
Ik heb altijd (voor 3 fase motoren) de vuistregel voor aanloopstroom van 3x nominale stroom meegekregen. Dit nooit geverifieerd, maar 20.000W klinkt nog wel en stuk hoger dat zou 6.600W continue zijn als ik terugreken :+ .
Ray schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:14:

daarnaast is het brand verhaal ook overtrokken. Daarvoor zijn juist de automaten of stoppen die bij langdurige overbelasting gewoon uitschakelen. ook een 2,5 m2 kan 25 ampere aan
Wat ik altijd begrepen heb is dat het meestal niet de kabels zelf het zwakke punt zijn maar juist de connecties e.g. de lasdoppen.
Reptile209 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:14:
[...]

Bedoel je iets als dit:
[afbeelding]
Dan kan je met het testknopje iig checken of hij het nog doet (en dat de contacten dus bijvoorbeeld niet zijn vastgesmolten). :)
Test knopje was ook gebruikt maar daarmee test je nog niet of deze op de aangegeven waardes doorslaat.

Zoals aangegeven de aanleiding/case gemanaged en wordt aan lange termijn oplossing gewerkt. Om toch even te antwoorden op suggesties die in topic genoemd werden:
- Het gaat hier om een 100+ jaar oud pand. Alle bedrading vanaf zekering kast is volgens (een recent) bouwbesluit aangelegd (2.5mm2, alle dozen zijn bereikbaar etc)
- Zoals aangegeven in topic start had ik alle (grote) apparaten al apart gemeten met een 'tussen' meter die je tussen wandcontact doos en stekker kan plaatsen. Deze heeft een max van 16A dus ik heb geen apparaten samen gevoegd.
- Ik ga er van uit zodra ik waterkoker/ovens aanzet deze in eerste instantie ~vol vermogen verbruiken totdat de temperatuur gebruikt wordt. Dus als alles tegelijkertijd aangezet wordt is het verbruik volgens mij wel degelijk vergelijkbaar als aangegeven in topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@yozgoesdigital lasdoppen zijn ook al weer 'vintage' de huidige klik contacten (die ook weer los kunnen! ideaal) van wago bijvoorbeeld kunnen , afhankelijk van je draaddikte, tot 450 volt met 32 ampère belast worden!

https://www.elektrototaal...nrk6roBAo1bIaApkHEALw_wcB

deze klemmen zullen itt lasdoppen ook minder kans op vonk overslag hebben

simpel gezegd is het gewoon zinvol om ook je elektrische installatie van tijd tot tijd eens goed na te lopen. Ik heb dus in min 40 jaar oude situatie alle lasdoppen vervangen door deze klemmen en alle wcd en schakelaars vervangen een paar jaar geleden

vanzelfsprekend was de meterkast al eerder van 5 groepen naar 16 omgebouwd :)

haha daar zat de werkbank groep gewoon zonder aardlek of tussenstop gewoon direct op de 35 amp die binnen kwam. Ideaal tijdens klussen want de mega slijptol die op andere groepen eruit klapte werkte prima daardoor ....... :o

edit. zoals in mijn vorige post ook genoemd promoot ik zeer zeker niet! het bewust structureel overbelasten van groepen maar de praktijk is, met name vanwege het gelijktijdigheids beginsel, dat dit ook zelden voor langere tijd het geval is

overigens.... wat je jou huisaansluiting ? want na de groepen puzzel komt de fase puzzel. daar kan in theorie ook maar 25 ampère op...

ik ben van 1 x 35 naar 3 x 25 gegaan omdat ik op enig moment ruim 12 kw aan het slurpen was. dat kan eigenlijk niet 35 x 230 is ruim minder. Maar dan kan dus wel zoals hier uitgelegd is :)

[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 15-06-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat buitengewoon zinvol is bij een al wat oudere electrische installatie is een controle met warmtebeeldcamera. Voordeel is je hoeft niets uit te zetten, eigenlijk juist alles aan. En je ziet op je warmtebeeld waar er in je installatie overgangsweerstand zit (lees warmtepunten) daar zitten ook je potentiele brandrisico's. Je leest vaak dat er brand is ontstaan door kortsluiting maar dat is eigenlijk overgangsweerstand welke door de warmte een brand heeft veroorzaakt.
Terug naar dit topic kijk verder dan de stoppen want die zijn alleen bedoelt om een piek veroorzaakt door kortsluiting op te vangen. Als je het rustig opbouwt kan je ze behoorlijk overbelasten zoals TS heeft gemerkt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

yozgoesdigital schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:10:
Ik heb altijd (voor 3 fase motoren) de vuistregel voor aanloopstroom van 3x nominale stroom meegekregen. Dit nooit geverifieerd, maar 20.000W klinkt nog wel en stuk hoger dat zou 6.600W continue zijn als ik terugreken :+ .
Het hangt van het motortype af, natuurlijk. De wisselstroom seriemotors zoals je die in oudere stofzuigers vind zijn al woest met 20 keer, maar de gelijkstroom seriemotor in een locomotief heeft een aparte aanloopstroom-begrenzing, anders puntlast de stroomafnemer zichzelf aan de bovenleiding.

Asynchrone draaistroommotoren zijn een stuk netter, maar grote jongens kunnen ook 6 keer nominaal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
Ray schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:20:
@yozgoesdigital lasdoppen zijn ook al weer 'vintage' de huidige klik contacten (die ook weer los kunnen! ideaal) van wago bijvoorbeeld kunnen , afhankelijk van je draaddikte, tot 450 volt met 32 ampère belast worden!
Goed om te weten.
Ray schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:20:
overigens.... wat je jou huisaansluiting ? want na de groepen puzzel komt de fase puzzel. daar kan in theorie ook maar 25 ampère op...
3 *135A geloof ik 8) . Zoals je begrijpt is het hier niet echt een standaard rijtjeshuis constructie. Die 3*135 komt binnen in het pand en daar zit de hoofdmeter, vandaar zijn er een aantal tussenzekeringen en wordt in de meeste gevallen afgezekerd per vleugel/verdieping. De hoofdinfrastructuur is zo'n 15 jaar geleden bekeken maar ondertussen zijn er wel wat veranderingen geweest met de eerder genoemde elektricien gaan we ook even verder kijken. Die fase puzzel wilden inderdaad ook al naar gaan kijken, maar dat zal waarschijnlijk over het hele pand gedaan moeten worden.
Pagina: 1