Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb op het moment 2 Vita's, 1 launch slim, en 1 launch OLED witte uit Japan, en ik houd zielsveel van de consoles, wel ben ik ergens tegenaan gekomen, een tijdje geleden is al aangekondigd dat de PS Vita (en PS3) geen maandelijkse gratis PS+ games meer krijgen, en ook is het geen geheim meer dat de Vita inmiddels wel een beetje "dood" is hier in Europa.

Wel zijn er nog genoeg nieuwe games welke uit worden gebracht voor de Vita in Japan, maar toch bleef het PS+ gedoe knagen, wat nou als Sony gewoon stopt met het ondersteunen van het apparaat? Oftewel geen online games (voor de paar games die het nog hebben), geen Trophy's updaten, geen downloads meer, niks!

Hoe groot is de kans dat dit zal gebeuren? Of beter gevraagd wanneer? Ik heb inmiddels een aardige backlog opgebouwd (de Big in Japan sale hielp hier erg veel bij), en ik zou het jammer vinden als ik deze games niet meer zou kunnen spelen met nieuwe patches, en als ik een nieuwe digitale Vita game wil ik de volle mep moet betalen (zie de PSP, ook bijna nooit games afgeprijsd). Ook trohies, hoe stom het ook klinkt, ik kan ze wel waarderen, eindelijk een platinum halen na uren hetzelfde level herhalen voor die perfecte score geeft me een goed gevoel, en ik zou het dan helemaal geweldig vinden als ik hem dan als pareltje op mijn PSN profiel kan tonen.

Misschien dat de games nog te downloaden worden voor de PS4, en dat het dmv een transfer nog wel kan om de games op de Vita te krijgen, maar dat is natuurlijk niet zo fijn.

Ik weet zelf niet zo goed hoe groot de kans is dat de Vita "ineens" op inactief word gezet, maar gezien de PS3 ook nog word ondersteund lijkt het nog voor een tijdje te worden ondersteund, maar moet ik me zorgen maken om mijn backlog leeg te maken zodat ik de pareltjes van platinum nog kan delen? Of zal Sony zolang hij het in Japan nog lekker doet gewoon overal blijven ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dm-dutchman
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 17:47
Zelf verwacht ik dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Als sony stopt met de support voor de ps vita, komen er ook geen patches meer uit voor het tegenhouden van het jailbreaken. En dat zou voor Sony betekenen dat de PS vita helemaal niks meer oplevert in europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 11:52

vectormatic

Warlock of the doorlock

Tuurlijk gaat dat een keer gebeuren, de PSP krijgt ook geen officiele support meer, al jaren niet, en dat platform heeft 5-6x meer verkocht dan de vita. Er gaat een moment komen dat ze een nieuwe feature willen inbouwen in het online systeem/shop die niet mogelijk is op de vita, en that is that. Of ze gaan een keer de conclusie trekken dat de kosten die ze maken voor de vita niet meer in verhouding zijn tot het aantal actieve spelers.

Wat Japan betreft, zolang de vita daar nog goed loopt, zal er zeker wel iets van support zijn, maar SCEE, SCEA en SCEJ zijn redelijk gescheiden bedrijven, zoals te zien is in het feit dat SCEE de vita al compleet heeft laten vallen. Het zou me niet verbazen als op PSN niveau er ook gescheiden secties zijn voor E/A/J

Voorlopig zal het wel los lopen, en volgens mij hebben ze destijds bij de PSP ook een vooraankondiging gedaan (en daarna kon je nog via de PS3 games dowloaden), maar houdt er rekening mee dat het gaat gebeuren.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 19:11
Qua downloads zie de PSP, je kunt je games nog erop downloaden via de PSP zelf en nieuwe kopen via Vita/PS3 of PSN online doen ervoor.

Game downloads overzetten op de Vita kan alleen via de PS3 (dit is anders dan backuppen), kan niet en gaat ook niet gebeuren via de PS4.

Ik heb zelf een redelijk grote Vita collectie (fysiek ruim 100 games inmiddels) en ook ik ben erover gaan nadenken wat te doen als Sony de boel plat gooit, games kun je eventueel volledig backuppen mocht je bang zijn dat dat niet meer kan binnenkort (maar dan nog, zie de PSP).

Qua trofeeën snap ik je zorgen maar op ten duur kapt het gewoon, de Vita flopte in het westen dankzij Sony (de cirkel is groter dan dat, maar hun begonnen er zelf mee) en andere omstandigheden en toch doet alles het nog na 6 jaar, ja de PS Plus stopt ervoor maar de maandelijkse games voor de Vita en de PS3 zijn de laatste maanden flut, daarnaast stopt de fysieke games productie ervan buiten Japan en Azië (dus Asian english games zijn nog steeds een optie) maar de digitale distributie gaat nog door wereldwijd.

Reken maar erop zat Sony de stekker niet eruit trekt zolang het in Japan nog goed gaat en het gaat daar prima met de Vita, ik zou mij meer zorgen maken om de eventuele memory card prijzen als de productie daarvan stopt.

Persoonlijke tip, backup gewoon je digitale games en saves, zelfs als Sony alle services van de Vita dropt ben ik er zeker van dat inloggen via PSN voor verificatie van je backup gewoon zal kunnen (wat het geval is met digitale games) en daarnaast ook dit, als Sony de support van de Vita dropt kondigen ze dat paar maanden en misschien zelfs langer van te voren aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 06-06-2018 10:01 ]