een EURO4-scooter opvoeren

Pagina: 1
Acties:
  • 20.674 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-01-2024
Mijn vraag
Ik bezit een "Senzo Rivalux S 2018" en wil deze graag opvoeren t/m 34 km/h om toch wat sneller te zijn in het verkeer zonder enige regels te overtreden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben totaal niet in de scooterwereld dus ik weet er helemaal niks van af.

Ik ben er alleen achter gekomen dat het om een ECU-unit moet gaan, maar over opvoeren vind ik niks..

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

https://www.voordeelscoot...oeren-35-km-h-euro-4.html

zo. Volgende keer zelf weer google gebruiken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Vergeet je de remmen ook niet op te voeren mocht je voor nog meer snelheid willen gaan in de toekomst?

Hele legers die zo'n ding opvoeren om vervolgens tot de conclusie te komen dat bierviltjes voor remschijven de boel niet kunnen stoppen op tijd ;-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

gewoon lekker niet doen..... 25 is 25 kmu.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:28
Begin als eerste met de varioring te verwijderen. Dat is erg gemakkelijk en kost niets. Mocht hij dan te hard rijden kun je er een kleinere voor terugzetten. Handleidingen zat op youtube. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Skyrunner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:55:
Vergeet je de remmen ook niet op te voeren mocht je voor nog meer snelheid willen gaan in de toekomst?
^Dit dus!

Als bijv. je snelheid 2x zo hoog wordt, wordt je remweg 4x zo lang, oftewel je remweg neemt kwadratisch toe.

Plus dat het frame er wel op berekend moet zijn (risico op scheuren/afbreken).
Beetje worst case scenario dit, maar lees je goed in/laat je goed informeren, er kunnen bepaalde zwakke plekken bekend zijn.

Oh en mogelijk ben je niet meer verzekerd als je 'm opvoert dus als je brokken maakt mag je de schade uit eigen zak betalen :X

Nu ben ik beter bekend met 2-taktjes uit de jaren '70 en '80, en er waren bepaalde bromfietsen die in het buitenland met bijv. een 80cc blok geleverd werden, en hier met slechts 50cc (en dus veel minder vermogen).
Verder waren ze zo goed als hetzelfde, dus die hadden wat meer reserve op het vlak van de constructie en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:28
De meeste snorscooters (25km/u) zijn qua constructie gelijk aan de brom(45km/h) variant van hetzelfde model, alleen verder begrenst. Constructietechnisch geen enkel probleem om hem wat harder te laten lopen. Een punt van zorg is wel dat je geen helm draagt. Elke km/u harder kan ernstiger letsel veroorzaken bij een ongeval...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 18:29
Sterker nog, de meeste 45km/h en zelfs 25km/h scootertjes zijn er vaak ook in 125cc motorscooter variant. Dus dat verhaal over die constructiesnelheid is in veel gevallen gewoon onzin.

10km/h hogere topsnelheid is gewoon een lichtere varioring plaatsen, moet makkelijk haalbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 922281

JTShadowt schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 01:15:
Mijn vraag
Ik bezit een "Senzo Rivalux S 2018" en wil deze graag opvoeren t/m 34 km/h om toch wat sneller te zijn in het verkeer zonder enige regels te overtreden.
...
Dat kan niet. Door het opvoeren overtreed je al een regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zonder regels te overtreden, direct of indirect, is niet mogelijk. Met snelheden boven de 25km/u ben je al strafbaar, gezien dat je snelheidslimiet is. Daarnaast is een begrenzer van 30km/u weghalen ook nog eens strafbaar, dus dan zit je al op 2 vergrijpen om dit te bereiken.

Dan als laatste idd de verzekering. Dit is bewust regels overtreden, dus die gaan moeilijk doen. Ik hoop voor jou dat je niet een persoon aanrijdt en dus een derde betrekt bij jouw ongeluk.

Mocht je toch dit doen, zet dan iig een helm op. Want met de snelheden die je wil gaan, worden de gevolgen ook stukken groter.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Skyrunner schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:55:

Hele legers die zo'n ding opvoeren om vervolgens tot de conclusie te komen dat bierviltjes voor remschijven de boel niet kunnen stoppen op tijd ;-)
De remmen upgraden wanneer je van 25km/u naar 35km/u gaat ? Kom op zeg, doe niet zo overdreven. Sowieso zijn de remmen van een 25km/u model meestal gewoon gelijk aan die van een 45km/u model, dus daarom klopt er bij 35km/u al niets van van. Los van dat remt een moderne scooter idioot goed, zelfs met een enkele schijf voor en trommel achter. Heb hier een oude Neo's en dat ding remt belachelijk goed met een klein schijfje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:53:
[...]

De remmen upgraden wanneer je van 25km/u naar 35km/u gaat ? Kom op zeg, doe niet zo overdreven. Sowieso zijn de remmen van een 25km/u model meestal gewoon gelijk aan die van een 45km/u model, dus daarom klopt er bij 35km/u al niets van van. Los van dat remt een moderne scooter idioot goed, zelfs met een enkele schijf voor en trommel achter. Heb hier een oude Neo's en dat ding remt belachelijk goed met een klein schijfje voor.
Met alle respect maar je vergelijkt een gerennomeerd merk (Yamaha, Brembo remmen, trommel achter van minarelli) met 1 of ander rebranded chinees product 'van Nederlandse bodem'.

Ik zou die remmen ook upgraden, helemaal als je met iemand achterop rijdt.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik vind het overigens knap dat een 25km/h scooter ook daadwerkelijk 25km/h loopt. Toen ik nog koerier was liepen alle nieuwe 25km/h scooters die we door de jaren gehad hebben allemaal 40km/h of harder, rechtstreeks van de dealer.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 06-06-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Constructietechnisch zie ik geen probleem 99% kans dat de 25km/h versie gewoon een begrensde 45km/h versie is, dus remmen en frame gaan dat wel aan kunnen.

Het grootste probleem zit in de overtreding en dus verzekering.
Als je verzekering het bij een ongeval te weten komt, dan ga je de kosten betalen. Een deuk in een auto is dan je laatste zorg.
Maar breek het been van een voetganger, of rij iemand het ziekenhuis in voor weken, en jij en je ouders zijn virtueel bankroet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DylanE schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:11:
[...]

Met alle respect maar je vergelijkt een gerennomeerd merk (Yamaha, Brembo remmen, trommel achter van minarelli) met 1 of ander rebranded chinees product 'van Nederlandse bodem'.

Ik zou die remmen ook upgraden, helemaal als je met iemand achterop rijdt.
Mijn Neo's had een Brembo klauw voor maar is vervangen door 1 of ander goedkoop merk toen de originele klauw een revisie nodig had. Dan nog remt ie geweldig. De achterrem boeit sowieso weinig aangezien 80% van de remkracht voor zit.

Sowieso zijn de meeste mensen slecht met remmen. Of ze pakken in paniek vol de voorrem waardoor ze zichzelf onderuit remmen. Of als ze wel goed aanleggen zijn ze bang om door te knijpen. Met goed aanleggen en daarna doorknijpen kan je idioot hard remmen en daar heb je echt niet de beste spullen voor nodig.

De remmen upgraden als je van 25km/u naar 35km/u gaat is nergens voor nodig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wie zonder helm op zo'n 35 km/u ding stapt heeft toch niets in het hoofd wat bescherming nodig heeft.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 19:53
Is een stukje eigen risico.
Als ts hem 35 wil laten lopen kan die het beste er een kleinere varioring in zetten of laten zetten.
Remmen of het frame aanpassen in onzin dit is echt niet nodig.
In America rijden op een motor zonder een helm op een goeie fiets kan je op 40kmh plus halen en ook zonder een verplichte helm.

De ts vraagt hoe die zijn scooter 35 kan laten gaan geen levens verhalen of het mag of iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

BiLo

PSN: toiletcleaner

RP92 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:34:
Als ts hem 35 wil laten lopen kan die het beste er een kleinere varioring in zetten of laten zetten.
Remmen of het frame aanpassen in onzin dit is echt niet nodig.
In America rijden op een motor zonder een helm op een goeie fiets kan je op 40kmh plus halen en ook zonder een verplichte helm.

De ts vraagt hoe die zijn scooter 35 kan laten gaan geen levens verhalen of het mag of iets anders.
Die 'goeie fiets' waar jij het over hebt, heeft een helmplicht.

Op een motor is motorkleding ook niet verplicht, personen die het wel dragen tonen enkel het verschil in hersencellen aan.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Koop dan een auto ofzo? Want een scooter opvoeren kan je flink in de problemen brengen! Dan krijg je een WOK Status, en mag je niet meer rijden tot ie weer in orginele staat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 19:53
DylanE schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Op een motor is motorkleding ook niet verplicht, personen die het wel dragen tonen enkel het verschil in hersencellen aan.
Ik zeg ook niet dat het verstandig is om te doen integendeel mijn leven is me te veel waard om er mee te spelen.
Maar wat ik wil zeggen is ts vraagt of iets kan niet of dat het mag.
En een race fiets heeft geen helmplicht maar of dat zonder helm wilt is een 2de
Het is gewoon verstandiger om niet te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:06
Lang leve Tweakers - waar een klakkeloos antwoord niet altijd de standaard is maar toch ook weer de mits en maren worden gedeeld, mooi toch?

"Ik wil iets tegen de regels doen" - doe het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
*
Een vraag stellen op het forum van tweakers is niet hetzelfde als een vraag stellen aan een chatbot :P

Oftewel, je krijgt misschien meer terug dan een standaard antwoord ;)
Als je daar niet tegen kunt, dan zijn er vast wel andere fora waar je terecht kunt?

Het lijkt het gros van de posters toch wel belangrijk om de TS zo goed mogelijk te informeren mbt. de mogelijke consequenties van het opvoeren.

Dat is niet alleen in het belang van de TS maar ook van andere weggebruikers:
als de scooter van de TS toch geen goede remmen heeft en/of niet verzekerd is door het opvoeren en hij rijdt iemand ondersteboven, dan zijn er meer mensen de sjaak dan alleen hij...

Als de TS na het afwegen van alle voors en tegens nog steeds wil opvoeren, dan is het iig. een weloverwogen keuze en is hij bereid de mogelijke risico's te dragen.

[ Voor 12% gewijzigd door 3dfx op 06-06-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 06:39
Goede vraag voor op een IT forum.
Je remmen upgraden.. Echt nodig met 35 kmh..een goed stel schoenzolen is genoeg om zo'n scootertje te laten stoppen.

En iedereen die ooit 'opgevoerd' een ongeluk heeft gehad is meteen bankroet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dacuuu schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:46:

En iedereen die ooit 'opgevoerd' een ongeluk heeft gehad is meteen bankroet. _/-\o_
Niet meteen, wel als je er een oud oma'tje mee het ziekenhuis in rijd en je de vinger krijgt van de verzekering omdat je je scooter opgevoerd hebt.

Verder eens met het verhaal over remmen, moderne scooters kunnen belachelijk snel stilstaan. Die 10km/h meer gaat daar weinig aan veranderen, die scooter staat sneller stil dan dat jij 'oh shit' kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online

Niet direct door opvoeren, maar ken wel iemand die zonder rijbewijs (dus onverzekerd) een ritje met de auto van z'n pa ging maken. 1 straatje verder stak er een jochie over, hij remde te laat: boem, jochie dood, en de rest van je leven ben je emotioneel en financieel getekend hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

cactusman schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:56:
gewoon lekker niet doen..... 25 is 25 kmu.
Dit, of zet een helm op je knars en koop een brommer.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Je remmen upgraden.. Echt nodig met 35 kmh..een goed stel schoenzolen is genoeg om zo'n scootertje te laten stoppen.
Precies. Die dubbele schijven zijn puur voor de looks.

Mijn motor heeft op het voorwiel 2x320mm zitten geloof ik. Maar ten opzichte van een 35 km/h scooter mogen die ongeveer 60 keer zoveel energie wegremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 13:33
Je ziet zo vaak dat men betrapt wordt hiermee... TS wil de volgende worden.
Die helm dragen is sowieso aan te raden, ook met slechts 25 km/u, het is ook niet voor niks dat al die Duisters met helm op de fiets zitten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:12

sapphire

Die-hard pruts0r

DylanE schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Racefietsen en andere gewone fietsen hebben geen helmplicht in NL ;)

Op de racert red ik 40+ wel en op de gewone fiets 30+ ook. Of het verstandig is om geen helm te dragen laat ik maar even in het midden O-)

Overigens ben ik de enige die het gros van de reacties wel erg moralistisch en/of panisch vind ? Tot enkele jaren geleden durf ik wel te zeggen dat er zga. geen enkele scooter 25km/u reed. Allemaal waren ze zo'n beetje opgevoerd en toen was het de normaalste zaak van de wereld en hoorde je er bijna niemand over.
Tuurlijk is het veiliger met helm als je harder gaat maarja sowieso is het veiliger met helm als je uberhaupt scooter rijd :+
Het is niet alsof we een paar jaar geleden de kranten vol hadden van scooterongevallen en dat dat nu opeens opgelost is.
Daarnaast 34km/u kunnen rijden en het daadwerkelijk rijden zijn twee dingen. Mijn scooter (geel kenteken) rijd ook geen 45/kmu maar 50+ maar dat betekend niet dat ik op een druk fietspad als een malle met 50+ overal doorheen sjees, nee dan rijd ik ook gewoon netjes 30~35 (max. toegestane snelheid op eht fietspad dacht ik) rekening houdend met het verkeer wat er op neerkomt dat ik effectief soms maar 25 rijd ofzo.

Maar als de TS, net als ik, veel buiten de bebouwde kom rijd, parallelwegen ofzo dan is een paar km/u echt wel fijn!

Strafbaar is opvoeren sowieso al is de kans op gedoe als je +/- 30 rijd minimaal. En bij 34km/u krijg je gewoon een boete hoor, daarboven krijgt je scooter een WOK status.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tweakers is niet de plek om hulp te vragen bij illegale zaken. Dit topic doe ik dus op slot.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.