DylanE schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:37:
[...]
Die 'goeie fiets' waar jij het over hebt, heeft een helmplicht.
Op een motor is motorkleding ook niet verplicht, personen die het wel dragen tonen enkel het verschil in hersencellen aan.
Racefietsen en andere gewone fietsen hebben geen helmplicht in NL
Op de racert red ik 40+ wel en op de gewone fiets 30+ ook. Of het verstandig is om geen helm te dragen laat ik maar even in het midden
Overigens ben ik de enige die het gros van de reacties wel erg moralistisch en/of panisch vind ? Tot enkele jaren geleden durf ik wel te zeggen dat er zga. geen enkele scooter 25km/u reed. Allemaal waren ze zo'n beetje opgevoerd en toen was het de normaalste zaak van de wereld en hoorde je er bijna niemand over.
Tuurlijk is het veiliger met helm als je harder gaat maarja sowieso is het veiliger met helm als je uberhaupt scooter rijd

Het is niet alsof we een paar jaar geleden de kranten vol hadden van scooterongevallen en dat dat nu opeens opgelost is.
Daarnaast 34km/u kunnen rijden en het daadwerkelijk rijden zijn twee dingen. Mijn scooter (geel kenteken) rijd ook geen 45/kmu maar 50+ maar dat betekend niet dat ik op een druk fietspad als een malle met 50+ overal doorheen sjees, nee dan rijd ik ook gewoon netjes 30~35 (max. toegestane snelheid op eht fietspad dacht ik) rekening houdend met het verkeer wat er op neerkomt dat ik effectief soms maar 25 rijd ofzo.
Maar als de TS, net als ik, veel buiten de bebouwde kom rijd, parallelwegen ofzo dan is een paar km/u echt wel fijn!
Strafbaar is opvoeren sowieso al is de kans op gedoe als je +/- 30 rijd minimaal. En bij 34km/u krijg je gewoon een boete hoor, daarboven krijgt je scooter een WOK status.