Ideal betalingsverzoek oplichtingstrucs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik verkoop morgen een macbook. De koper komt langs maar wil graag dat ik een betalingsverzoek stuur.
Nu doe ik dat bij vrienden wel vaker maar die vertrouw ik wel.

Zijn er oplichtingstrucs bekend waarbij lijkt dat de kopende partij betaald en het product meeneemt maar dat ik het geld nooit op mijn rekening zie of dat ik het wel zie maar dat het weer teruggevorderd wordt?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik ooit een keer op Tros Radar zoiets gezien heb met het verkopen van een auto maar dat is al een tijd terug en ik kan het niet meer terugvinden en voor de geest halen hoe dit precies zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als jij een betalingsverzoek stuurt, dan heb jij het geld direct binnen als diegene het verzoek natuurlijk betaald.

Volgens mij geen reden om je zorgen over te maken. Het wordt wellicht pas vreemd als de potentiele koper met verhalen komt dat hij toch contant wilt afrekenen of er foutmeldingen komen.

Heb altijd met betaalverzoeken betaald, en dat is altijd goed gegaan.

Let er wel op; als je Tikkie gebruikt, krijg je het geldbedrag niet gelijk op je rekening te zien, maar krijg je in de Tikkie app een bevestiging dat het bedrag betaald is door x persoon. Bij overige banken, zoals de ING/Bunq is het bedrag direct binnen en krijg je ook direct een notificatie te zien.

Dat geval met Tros Radar was volgens mij over de Volvo. De potientiele koper wou toen het bedrag van circa 20k zo overmaken, want niet kan. Hier kwam geen betaalverzoek aan te pas.

hi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
De (of in ieder geval, een) Trosradar-truc was een fake bank-app. Daardoor leek de koper geld over te maken, maar in realiteit waren het een paar schermpjes die heel erg op de echte app leken.

Als jij zelf het betaalverzoek verstuurd zie je ook direct je geld als het over is gemaakt op je eigen telefoon. Daarnaast zijn iDeal-betaling voor zover ik weet niet ongedaan te maken.
Ik zou zeggen dat het safe is, en in ieder geval safer dan contant geld wat mogelijk vals is :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zolang JIJ het betaalverzoek doet, en het kan controleren op jouw rekening.
Ga niet akkoord met een beeld dat het is afgeschreven op een apparaat wat je niet kent ( vertrouwd )

Er zijn gevallen geweest waar het een storing weergaf, en de kopen aanbied om het dan maa rop zijn apparaat te doen, waar het wel ineens lukt.
Je ziet dan de 'bekende' schermen, en dat het betaald is, maar ondertussen heb je geen centen ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:37
Op Macbooks komen vaak vreemde types op af, sowieso goed opletten!
Zorg ervoor dat je op je eigen apparaat ziet dat je het geld hebt binnen gekregen, in theorie kan er dan niks mis gaan.

Maar.... als we al zo wantrouwend zijn...
Het is mogelijk dat ze een rekening hebben weten te hacken en jou hierin dan misbruiken.
Resultaat kan zijn dat jouw rekening binnen een aantal dagen wordt geblokkeerd en het bedrag uiteindelijk terug wordt geboekt omdat het een '' ongeautoriseerde transactie '' betreft.
Komt erg zelden voor maar kán wel.
Ik zou om zijn/haar ID vragen en de naam vergelijken met de naam waarvan het geld komt, weet je ook gelijk met wie je te maken hebt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

JohanNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 01:34:

Het is mogelijk dat ze een rekening hebben weten te hacken en jou hierin dan misbruiken.
Resultaat kan zijn dat jouw rekening binnen een aantal dagen wordt geblokkeerd en het bedrag uiteindelijk terug wordt geboekt omdat het een '' ongeautoriseerde transactie '' betreft.
Komt erg zelden voor maar kán wel.
Ik zou om zijn/haar ID vragen en de naam vergelijken met de naam waarvan het geld komt, weet je ook gelijk met wie je te maken hebt.
Onzin, je ''hackt'' niet zo effe een rekening waar genoeg geld opstaat en die even dan te gebruiken om een '' ongeautoriseerde transactie '' te doen (wat niet bestaat) geen geld op de rekening geen transactie wel geld, overgemaakt is overgemaakt punt uit of het nou een gejatte bankpas is met pincode of niet ('' ongeautoriseerde transactie '' bestaan in Amerika met cheques en creditcards. niet hier) en als je een gejatte bankrekening hebt lijkt mij het het slimmer om die te plunderen bij dan iemand te zoeken die een macbook verkoopt en die daar mee te kopen)

Betalingsverzoeken doormiddel van tikkie of eigenbank gaan direct en krijg je ook melding van laat de koper niet vertrekken met je macbook zonder die bevestiging en er is niks aan de hand. (van zelfde bank naar bank gaat ook bijna instant en moet je direct kunnen zien)

Accepteer geen ''ik maak het nu over op je rekening morgen staat het er op'' gedoe.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
42dpi schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 02:08:
[...]

Onzin, je ''hackt'' niet zo effe een rekening waar genoeg geld opstaat en die even dan te gebruiken om een '' ongeautoriseerde transactie '' te doen (wat niet bestaat) geen geld op de rekening geen transactie wel geld, overgemaakt is overgemaakt punt uit of het nou een gejatte bankpas is met pincode of niet ('' ongeautoriseerde transactie '' bestaan in Amerika met cheques en creditcards. niet hier) en als je een gejatte bankrekening hebt lijkt mij het het slimmer om die te plunderen bij dan iemand te zoeken die een macbook verkoopt en die daar mee te kopen)

Betalingsverzoeken doormiddel van tikkie of eigenbank gaan direct en krijg je ook melding van laat de koper niet vertrekken met je macbook zonder die bevestiging en er is niks aan de hand. (van zelfde bank naar bank gaat ook bijna instant en moet je direct kunnen zien)

Accepteer geen ''ik maak het nu over op je rekening morgen staat het er op'' gedoe.
https://www.higherlevel.n...uk-416136?start=msg416145

Noem het een ongeautoriseerde transactie of fraudeleuse treansactie, het kan wel degelijk.
Als de rekeninghouder geen toestemming heeft gegeven kan de bank het als ongeautoriseerd zien, niks Amerikaans en lees je bankvoorwaarden maar eens door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:06
Ik vraag juist altijd of ze ter plekke op die manier willen betalen. Je ziet dezelfde seconde dat het betaald is in de app. Zolang je dat controleert kan er weinig misgaan
RWK__ schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:43:
Het wordt wellicht pas vreemd als de potentiele koper met verhalen komt dat hij toch contant wilt afrekenen of er foutmeldingen komen.
Hoeft ook niet eens. Laatst nog gehad. Uit gemak voor ons beide op Amsterdam station afgesproken, en jawel hoor, foutmelding bij betaling via het betalingsverzoek (mocht geen betalingen meer autoriseren oid volgens de melding). Ik zag de bui al hangen, maar persoon is toen netjes met me naar een pinautomaat gereden, heeft het bedrag voor m'n neus gepind, overhandigd en me weer op het station afgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
JohanNL schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 02:39:
[...]

https://www.higherlevel.n...uk-416136?start=msg416145

Noem het een ongeautoriseerde transactie of fraudeleuse treansactie, het kan wel degelijk.
Als de rekeninghouder geen toestemming heeft gegeven kan de bank het als ongeautoriseerd zien, niks Amerikaans en lees je bankvoorwaarden maar eens door ;)
Het topic waar je naar linkt staat vol reacties dat het een broodje aap verhaal zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Als iemand een product op komt halen, zorg dan dat er sprake is van boter bij de vis. Ik ben huiverig voor betaalapps waarbij iemand een product op komt halen. Hij kan het product namelijk op komen halen en direct aan je voldoen middels een app. Maar kan een maand later gaan stellen ja maar ik heb het product niet ontvangen. Hoe ga je aankaarten dat dat wel degelijk het geval was? Je loopt risico dat de transactie teruggedraaid wordt.

Dat is mij dus ook overkomen. Een product van ongeveer 400 euro zou in eerste instantie per post opgestuurd worden na betaling via paypal. Uiteindelijk wijzigt dat opsturen in ophalen. Prima toch? Maand later, betaling teruggeboekt via Paypal. Ondanks dat ik alle bewijzen heb dat koper is geweest ben ik in het nadeel en draai ik op voor de kosten. Tel daarbij op dat het een duitser is / was en het recht daar volledig anders is dan hier in NL het een onmogelijke taak is en dat er helemaal niks met je aangifte wordt gedaan.

Paypal is een absoluut schijt bedrijf eerste klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:19
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 06:58:
Als iemand een product op komt halen, zorg dan dat er sprake is van boter bij de vis. Ik ben huiverig voor betaalapps waarbij iemand een product op komt halen. Hij kan het product namelijk op komen halen en direct aan je voldoen middels een app. Maar kan een maand later gaan stellen ja maar ik heb het product niet ontvangen. Hoe ga je aankaarten dat dat wel degelijk het geval was? Je loopt risico dat de transactie teruggedraaid wordt.

Dat is mij dus ook overkomen. Een product van ongeveer 400 euro zou in eerste instantie per post opgestuurd worden na betaling via paypal. Uiteindelijk wijzigt dat opsturen in ophalen. Prima toch? Maand later, betaling teruggeboekt via Paypal. Ondanks dat ik alle bewijzen heb dat koper is geweest ben ik in het nadeel en draai ik op voor de kosten. Tel daarbij op dat het een duitser is / was en het recht daar volledig anders is dan hier in NL het een onmogelijke taak is en dat er helemaal niks met je aangifte wordt gedaan.

Paypal is een absoluut schijt bedrijf eerste klas.
Dus de conclusie van je verhaal is, gebruik voor dit soort dingen geen paypal.

Maar als hij ideal gebruikt (betaalverzoek) is er dus geen probleem en gewoon veilig te noemen als je maar controleert of het geld op je rekening staat voor je de spullen meegeeft.

Dit kan ook niet teruggeboekt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Master__R schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:27:
[...]

Dus de conclusie van je verhaal is, gebruik voor dit soort dingen geen paypal.

Maar als hij ideal gebruikt (betaalverzoek) is er dus geen probleem en gewoon veilig te noemen als je maar controleert of het geld op je rekening staat voor je de spullen meegeeft.

Dit kan ook niet teruggeboekt worden.
Er zit toch een tussenpartij ? En 100% dat je daar een klacht of geschil kunt weerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:19
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:29:
[...]

Er zit toch een tussenpartij ? En 100% dat je daar een klacht of geschil kunt weerleggen.
https://www.rabobank.nl/p...tieve-betaling-intrekken/
Foutieve betaling intrekken
Een foutieve betaling kunt u niet intrekken en wij mogen deze niet naar u terugboeken. De ontvanger moet het bedrag zelf naar u terugboeken.

Dit geldt voor overboekingen, iDEAL-betalingen, acceptgiro’s en overschrijvingsformulieren.

https://www.rabobank.nl/p...kieren-app/betaalverzoek/
Een betaalverzoek ontvangen
Heeft u een betaalverzoek van een bekende gekregen? Betaal hem dan eenvoudig (terug) via iDEAL.

Als ik de beide pagina's zo lees dan is een ideal betaling dus niet terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:29:
[...]
Alleen de bank zit er tussen en zij zijn hier geen partij in. Je moet het zien als een overboeking, maar met voordeel dat het sneller gaat en dat je geen fouten kan maken in het rekeningnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Degene aan wie je het betalingsverzoek doet is wel dezelfde persoon als de koper? :) Anders zou het kunnen dat degene die hem ophaalt een derde persoon ervoor laat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik vertel er altijd bij dat het product pas weg gaat als het geld op mijn rekening staat en ik dat zelf kan zien in mijn bank app. Eventuele storingen of vertragingen zijn dan ook voor hun eigen risico.

Soms laat ik iemand eerst 1 cent over maken om te zien of het direct op mijn rekening staat en daarna het echte bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Een betaalverzoek altijd vanuit je eigen app doen, niet van een vage website (met een subtiele spelfout)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Als ik het goed begrijp wil de verkoper dat jij een ideal verzoek doet.
Dit is anders dan de oplichtingsmethode waarbij de koper een verzoek doet tot het overmaken van 1 cent. (zie https://opgelicht.avrotro...plichters-op-marktplaats/)

Ik snap de koper in dit geval, dan hoeft deze geen geld mee te nemen.

Als je marktplaats gebruikt voor de verkoop zou ik gewoon hun ideal gebruiken.
Anders zou ik een tikkie verzoek naar het persoon sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Als jij een betalingsverzoek doet staat het meteen op je rekening van welke bank je ook komt! (althans bij betalingsverzoek van ING). Je kunt dit dus direkt zelf controleren! Dat is zo mooi van zo'n betalingsverzoek.

[ Voor 26% gewijzigd door Medione1210 op 06-06-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Als dit zich af speelt tussen vrijdag +/-18.00 en maandag morgen +/-09.00 en gebruik maken van een andere bank, dan kunnen ze maandag ochtend die overboeking storneren. Zelf ook ooit gedaan, stond perplex dat het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Patientzero schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:55:
Als dit zich af speelt tussen vrijdag +/-18.00 en maandag morgen +/-09.00 en gebruik maken van een andere bank, dan kunnen ze maandag ochtend die overboeking storneren. Zelf ook ooit gedaan, stond perplex dat het ging.
wut :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Zou wel heel slecht zijn als dat zou kunnen. Wordt hier ook niets over gezegd!
https://www.ing.nl/partic...de-app/betaalverzoek.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Om het risico te verlagen, laat ik tegenwoordig alles contant betalen bij het afhalen.
Even met een valsgeldstift er overheen en je weet zeker dat je je geld hebt.
https://www.conrad.nl/p/v...h=1&vat=true&insert_kz=8J

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2018 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Klopt. Ik heb dit ook eens bij mijn vriendin gedaan als test.
Vrijdagavond overgemaakt en maandagochtend gestorneerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:13:
[...]

Een betaalverzoek feitelijk een ideal-betaling en die kan nooit gestorneerd worden
https://www.rabobank.nl/p...kieren-app/betaalverzoek/
https://www.google.nl/url...Vaw04KblND7mZthLwt3h5gBSE

[ Voor 21% gewijzigd door Medione1210 op 06-06-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Anoniem: 1044053 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:13:
[...]

Maar dan stond het ook nog niet op die rekening neem ik aan?
Bij een betaalverzoek / ideal is het meteen rond toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
paQ schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:25:
[...]

Maar dan stond het ook nog niet op die rekening neem ik aan?
Bij een betaalverzoek / ideal is het meteen rond toch?
Ik denk toch echt dat er hier onjuiste informatie wordt gegeven. Een betaalverzoek is feitelijk een ideal betaling en kan niet gestorneerd worden.

https://www.geldburger.nl/realtime-geld-overmaken-weekend/

[ Voor 7% gewijzigd door Medione1210 op 06-06-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Medione1210 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Ik denk toch echt dat er hier onjuiste informatie wordt gegeven. Een betaalverzoek is feitelijk een ideal betaling en kan niet gestorneerd worden.
Het lijkt mij ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
ik heb me niet verdiept in betaalverzoeken zoals tikkie enz.
Geef enkel mee wat ik weet over storneren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Patientzero schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:28:
ja, alleen de TS gaat nou juist over truukjes bij een betalingsverzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Richh schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:46:
De (of in ieder geval, een) Trosradar-truc was een fake bank-app.
Hier moet je inderdaad voor oppassen. Dit heeft een koper van mijn iMac ooit geprobeerd. Blij (logisch) dat ik 'm niet heb meegegeven en maandag een smoesje dat hij problemen had met zijn bank. Achteraf had ik misschien aangifte moeten doen voor poging tot oplichting.

@kaasaanfiets, als jullie dezelfde bank hebben, zal een betaling er direct op staan. Deze betalingen zijn niet te storneren. Mocht je het echt niet vertrouwen, kun je altijd nog bij een bankvestiging langsgaan en daar de financiën regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door herofruit op 06-06-2018 10:53 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20

orf

Dit is echt onjuiste informatie. Storneren kan bij een foutieve incasso. Dat wil zeggen dat een bedrijf of instelling een afboeking heeft gedaan op jouw rekening waar je het niet mee eens bent. Storneren kan nooit als je zelf een overboeking doet.

Zie ook:
Een foutieve betaling kunt u niet intrekken en wij mogen deze niet naar u terugboeken. De ontvanger moet het bedrag zelf naar u terugboeken.
Als je geld hebt overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer, kun je dat niet zelf terugboeken. We vertellen je graag wat je wel kunt doen.
https://www.snsbank.nl/pa...boeking-terugkrijgen.html
Weet u van wie het rekeningnummer is? Dan is zelf het bedrag terugvragen het makkelijkst. Als u niet weet van wie het rekeningnummer is, neem contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Dan helpen we u.
https://www.abnamro.nl/nl...erkeerde-overboeking.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Patientzero schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:28:
Het is verwarrend wat je hier vertelt, want zo kunnen mensen (onterecht) de indruk krijgen dat je geld terug zou kunnen laten storten door de bank. Dat is niet het geval bij een Ideal-betaling en normaliter ook niet bij een zelf uitgevoerde handmatige overboeking.

Zie hierover ook: https://financieel.infonu...bank-abn-amro-en-ing.html

Het enige wat ik mij nog kan voorstellen bij je verhaal is dat je van de ene naar de andere bank overmaakt in het weekend en dat de overschrijving nog niet uitgevoerd is door de bank vanwaar de overschrijving plaatsvond. Mogelijk kan de bank in dat geval de betaling nog uit de batch halen, voordat de batch verwerkt wordt, als je een behulpzame medewerker van de bank aan de lijn krijgt. Dit is echter niet hetzelfde als storneren, want dan wordt een reeds uitgevoerde betaling (automatische incasso) daadwerkelijk teruggedraaid.

Ontopic: als de TS dus zelf in zijn eigen bank-app constateert dat de betaling is uitgevoerd, kan hij ervan uitgaan dat dit niet teruggedraaid kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
herofruit schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:52:
[...]

@kaasaanfiets, als jullie dezelfde bank hebben, zal een betaling er direct op staan. Deze betalingen zijn niet te storneren. Mocht je het echt niet vertrouwen, kun je altijd nog bij een bankvestiging langsgaan en daar de financiën regelen.
Bij een betaalverzoek staat het er inderdaad meteen op, OOK als je een andere bank hebt. Dat is nu juist het mooie van zo'n betaalverzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Medione1210 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:55:
[...]

Bij een betaalverzoek staat het er inderdaad meteen op, OOK als je een andere bank hebt. Dat is nu juist het mooie van zo'n betaalverzoek.
Klopt, als het iDEAL verzoek is. Ik was er niet zeker van, dus durfde het ook niet te schrijven. Even opgezocht op de iDEAL website:
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling binnen uw internetbankieromgeving. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt. Binnen een paar seconden na uw goedkeuring is de betaling, net als bij een overboeking of PIN-betaling in een winkel, verwerkt.

Dat brengt met zich mee dat de betaling na uw akkoord, net als bij een PIN-betaling, niet meer teruggevorderd kan worden.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@kaasaanfiets
Download de Avro Tros Opgelicht App. staat vol met tips en waarschuwingen:
https://play.google.com/s....avrotros.opgelicht&hl=nl
https://itunes.apple.com/nl/app/opgelicht/id992392751

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:45
Alternatief voor betaalapps: kijk of je toevallig bij dezelfde bank zit. Als het bedrag ter plekke wordt overgemaakt zie je binnen 1 minuut of het ook binnen is (tenminste, bij ING). Wel even zelf controleren of het rekeningnummer goed wordt ingevuld door de klant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
herofruit schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:00:
[...]

Klopt, als het iDEAL verzoek is. Ik was er niet zeker van, dus durfde het ook niet te schrijven. Even opgezocht op de iDEAL website:

[...]
Dat is niet helemaal wat er staat;
Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt. Binnen een paar seconden na uw goedkeuring is de betaling, net als bij een overboeking of PIN-betaling in een winkel, verwerkt.
Het kan natuurlijk zijn dat het bij zakelijke iDeal-transacties anders werkt, maar ik zie bij onze webshop vaak genoeg dat een hele hoop betalingen pas de volgende ochtend of na het weekend daadwerkelijk worden bijgeschreven. De betaling wordt dan natuurlijk wel direct bevestigd en bij de klant afgeschreven, maar het echte bijschrijven op de rekening kan toch even duren.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-06 17:30
Betaalverzoek versturen vanaf je eigen applicatie. Indien de koper beweert dat hij betaalt heeft zou het direct op jouw rekening moeten staan.

Opeenvolgend ga je via Google naar de officiële website van je bank (dus geen linkjes gebruiken en bij voorkeur ook geen app). Via de website log je in op je bank en bekijk je jouw rekening. Indien het inderdaad op je rekening staat is er netjes betaald. Zo niet, eventueel nog de volgende dag controleren, maar vooral geen actie ondernemen (pakket versturen of laten ophalen).

En ga niet uit van screenshots en klik nooit op linkjes. Ga ook niet uit van "beveiligde verbinding" via https, want ook dat kan allemaal geregeld worden. Dus let bijvoorbeeld bij Bunq op Bunq i.p.v Bung, of op de l (kleine L) i.p.v. de I (hoofdletter i), zoals je ziet zijn deze amper te onderscheiden van elkaar.

Was destijds gebeurd bij een neppe website van Tikkie, toen hadden ze er tlkkie van gemaakt meen ik.

Dus, check check dubbelcheck!

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
jetspiking schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:22:
Betaalverzoek versturen vanaf je eigen applicatie.
Hierna ben je er toch al.

Als JIJ het betaalverzoek doet. En JIJ hoort van JOUW bank dat JOUW betaalverzoek voldaan is. Dan weet je zeker dat het ok is. Je hoeft dan niks meer te checken. Een betaalverzoek wordt via iDeal voldaan en jij krijgt daar bevestiging van. Dan is de betaling definitief.
Indien de koper beweert dat hij betaalt heeft zou het direct op jouw rekening moeten staan.
Ja, of het komt de volgende dag. Maar dat doet niet terzake. Je hoeft niet op je rekening te checken. Is je betaalverzoek voldaan? Daar gaat het om. Is dat zo, dan heeft je bank een bevestiging gehad van een geslaagde iDeal betaling en dan weet je zeker dat je geld onderweg is.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-06 17:30
@mddd

Ik bedoel meer in het kader van dat je een screenshot met een bevestiging toegestuurd krijgt of een bericht met dat er betaald zou zijn. Daarnaast is het altijd veiliger om op je rekening te kijken dat het er daadwerkelijk op staat. Ook kan in een app een bug zitten waarvan als exploit gebruikt wordt gemaakt.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:07
Gezien de reacties in dit topic snap ik dat er nog oplichters actief zijn. Er wordt door meerdere posters onjuiste of onvolledige informatie gegeven. Hier wordt het niet duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Laatst online: 10-06 20:17
denuz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:29:
Gezien de reacties in dit topic snap ik dat er nog oplichters actief zijn. Er wordt door meerdere posters onjuiste of onvolledige informatie gegeven. Hier wordt het niet duidelijker op.
Het is juist zo fijn dat je niet meer met grote bedragen over straat hoeft bij bijvoorbeeld het kopen van een laptop. Dit soort topics met veel uit de lucht gegrepen niet ter zaken doende reacties, maken iets verdacht , wat eigelijk met een beetje simpel nadenken niet fout kan gaan. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-06 16:08
Check nog even het limiet! Met een betaalverzoek kan je niet bij alle banken grote bedragen "incasseren" middels iDeal. Rabobank en Tikkie van ABN bijv. max €750. Bunq is naar mijn weten een van de weinige die hele hoge bedragen accepteert. Tot €50.000 dacht ik. Enige tijd geleden ervaren bij de verkoop van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-06 16:23
Het lijkt me ook veel fijner voor de koper. Omdat jij het verzoek doet kan een 3weg scam veel lastiger. Ook is het vrij onwaarschijnlijk dat jij ter plaatse een verzoek doet , het niet jouw bankrekening is. Bij oplichting is het dus veel duidelijker om wie het gaat. Voor jou is het fijner omdat de betaling niet terugboekbaar is.

Als jij het geld met jouw app op jouw rekening ziet kan je het product meegeven. Het wordt pas schimmig als je koper via een andere app een verzoek wil hebben , of via een vage website wilt dat je inlogt. zolang je het met je eigen device doet is de kans op ellende veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Een MacBook kost een paar honderd euro, dat is geen bedrag je dat je niet gewoon kunt pinnen en contant betalen. Bovendien, waarom zou de koper zich bemoeien op welke manier er betaald wordt? Twee redenen waarom ik extra alert zou zijn.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Jazzy schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 16:41:
Een MacBook kost een paar honderd euro, dat is geen bedrag je dat je niet gewoon kunt pinnen en contant betalen. Bovendien, waarom zou de koper zich bemoeien op welke manier er betaald wordt? Twee redenen waarom ik extra alert zou zijn.
Ja dat vond ik ook al vreemd maar kan mij voorstellen dat sommige mensen zich niet fijn voelen met een paar 100 euro op zak.

Wat mij meer irriteert is dat hij de hele dag al niet heeft gereageerd via de marktplaats app terwijl ik toch echt 2 groene vinkjes zie staan.
En dat hij niet reageert op de vraag bij welke bank hij zit. Als ik dat wist dan weet ik ook hoe snel je een betaling kan verwachten.

Maarja ik zie het wel zal wel weer de zoveelste zijn die zegt ik kom langs en op het laatst afhaakt. (Of helemaal niks meer laat horen)
Ik weet nu in ieder geval dat ik zelf gewoon een betalingsverzoek kan sturen en zodra ik zie dat het op mijn rekening staat mag hij hem meenemen. En verder heb ik niks te maken met apps of screenshots van hem.

Bedankt voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
orf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Dit is echt onjuiste informatie. Storneren kan bij een foutieve incasso. Dat wil zeggen dat een bedrijf of instelling een afboeking heeft gedaan op jouw rekening waar je het niet mee eens bent. Storneren kan nooit als je zelf een overboeking doet.

Zie ook:

[...]

[...]

https://www.snsbank.nl/pa...boeking-terugkrijgen.html

[...]

https://www.abnamro.nl/nl...erkeerde-overboeking.html
Je kunt wel parafen en websites quoten, ik heb het zelf toch echt eens gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Patientzero schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:40:
[...]

Geld dat je zelf overmaakt kan je niet terugboeken of storneren of ongedaan maken onmogelijk.
No way dat dit je ooit gelukt is.

Bij een incasso kan je dit wel storneren. (maar ook met bepaalde voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Patientzero schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:40:
[...]

Bij welke bank zit je? Dan moeten we daar maar eens navraag gaan doen. Want dit kan namelijk echt niet normaal gesproken.

Ik denk dat je je ernstig vergist. Als je geld overmaakt, kan je het niet terug laten boeken of storneren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tot voor kort werden in het weekend de betalingen niet verwerkt. Je kon dus best een betaling van zaterdag op zondag weer intrekken. Dat geld kan niet zichtbaar geweest zijn op de rekening van de ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:30
Niet verwerkt, mogelijk.
Betaling intrekken, nee kan niet en kon toen ook niet.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
^^
Inderdaad. Het is al meerdere malen gezegd, als je zelf iets overboekt, kan je het niet terug laten boeken. Ook niet in het weekend. Ook dan worden betalingen direct van je rekening afgeschreven (maar het wordt pas de eerstvolgende werkdag bijgeschreven, tenzij dezelfde bank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Een overboeking kun je niet zelf even terug boeken, dat staat wel vast.
Wel staat er in de bankvoorwaarden van elke bank dat zij fouten kunnen herstellen, wat dus zou kunnen betekenen dat een overboeking welke succesvol is uitgevoerd en bijgeschreven op je rekening kan worden '' hersteld '' -> terug worden geboekt.
De vraag is dan, wanneer ziet de bank een succesvolle overboeking als fout?

In het regelement priverekening van de SNS op pagina 18 staat:
(...) Hebben we zonder jouw toestemming een betaling gedaan?
Na je melding onderzoeken we of we inderdaad zonder jouw toestemming een bedrag
hebben afgeschreven. Is dat zo en heb je het op tijd gemeld? Dan krijg je het geld terug
op je betaalrekening. Heb je kosten aan ons betaald voor een onterechte afschrijving,
dan krijg je die terug.
Dat geldt ook voor de rente die je hebt betaald omdat je onterecht rood stond of voor
de rente die je bent misgelopen. (...)
Vergoeden zullen ze het sowieso als ze vast stellen dat de betaling ongeautoriseerd is, maar ik kan mij ook best voorstellen dat de bank indien mogelijk het geld gaat verhalen op degene naar waar het heen is gestort.
Het was tenslotte een fout of heeft de ontvanger dan de Algemeen Fonds kaart getrokken met '' Een vergissing van de bank in uw voordeel '' ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-06 21:19
- Hhmm..Ik lees altijd dat als je per ongeluk een overboeking doet naar een verkeerde persoon, dat je bij die persoon moet zijn om te vragen of hij/zij die onverschuldigde betaling ongedaan te maken. De bank gaat dat echt niet even op jouw verzoek terugboeken. Dan zou namelijk ieder boefje continu iedere betaling laten terugboeken.

- Storneren is een term die te maken heeft met automatisch incasso's. Geld naar een rekening overmaken en dat later weer ongedaan maken is onmogelijk, en heet sowieso niet storneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
JvS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:55:
[...]

Bij welke bank zit je? Dan moeten we daar maar eens navraag gaan doen. Want dit kan namelijk echt niet normaal gesproken.

Ik denk dat je je ernstig vergist. Als je geld overmaakt, kan je het niet terug laten boeken of storneren.
42dpi schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:50:
[...]

Geld dat je zelf overmaakt kan je niet terugboeken of storneren of ongedaan maken onmogelijk.
No way dat dit je ooit gelukt is.

Bij een incasso kan je dit wel storneren. (maar ook met bepaalde voorwaarde.
KBC belgie naar een italiaanse bankrekening.
Een normale overboeking, gemaakt vrijdag avond, kon ik maandag ochtend intrekken.
( gelukkig ook )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Patientzero schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 00:48:
[...]

[...]

Een normale overboeking, gemaakt vrijdag avond, kon ik maandag ochtend intrekken.
( gelukkig ook )
We hebben het hierover Nederlandse rekening en overschrijvingen, en die transactie was dat voor de IBAN invoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

( gelukkig ook )
Dat is niet hetzelfde als het ongedaan maken van een uitgevoerde betaling.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jazzy schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:12:
[...]
Dat is niet hetzelfde als het ongedaan maken van een uitgevoerde betaling.
Het zou toch wel fijn zijn als ik de dag na het ophalen van mijn nieuwe auto de betaling terug zou kunnen boeken. Of de pintransactie van de weekboodschappen. Of de waarborgsomstorting bij de notaris voor aankoop van een huis. Of elke willkeurige Marktplaatsaankoop.

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk: een uitgevoerde betaling is niet terug te draaien door een particulier, behalve (de meeste) automatische incasso's onder bepaalde condities. Het voorbeeld van patientzero is het intrekken van een nog niet uitgevoerde transactie. Op de een of andere manier blijven dit soort fabels altijd bestaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

[...]

( gelukkig ook )
Ok. Een buitenlandse overboeking dus en niet vanuit Nederland uitgevoerd. Ik betwijfel of dit kan, maar ik ken die situatie niet voldoende goed.

Ik vind het wel jammer dat hier zo verwarring over gemaakt wordt met zo'n uitzonderlijke situatie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

231483

TS, hoe is het afgelopen? Ben ik wel benieuwd naar...
Pagina: 1