Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 11:18
- Introductie

Beste Gathering@Tweakersbezoekers. Een paar maanden geleden heb ik van een familielid een Macbook Air 11 inch uit 2011 gekregen. De laptop had waterschade op het toetsenbord, waardoor deze niet meer werkte, en valschade. Omdat ik wel wat ervaring heb, leek het mij een leuk project om de laptop weer werkend te maken en door te geven aan een ander familielid. De reparatie ging goed, tot het plaatsen van een nieuwe Yanec-batterij.

- Analyse

Allereerst heb ik gekeken of ik de Macbook weer aan kon krijgen. Dit lukte niet, plus er waren indicatoren dat er iets mis was met de batterij. Bij het openmaken van de laptop bleek de batterij bol te staan, dus deze verwijderd. Stap twee was kijken of de laptop zou werken op netstroom. Omdat de kabel van de bijgesloten Magsafe 1 lader beschadigd was, heb ik deze getest, maar helaas was de lader volledig defect. Een andere, werkende Magsafe 1 lader zorgde ervoor dat ik het bekende Apple-opstartgeluid hoorde. Er was weer beeld.

Niet veel later kreeg ik de bevestiging dat ook het toetsenbord inderdaad het leven heeft gelaten. Ik heb gekeken of ik dit kon oplossen, bijvoorbeeld door te kijken naar de connectoren. Helaas wederom een door mij niet te repareren defect. Dit kon ik tijdelijk oplossen door een extern draadloos Apple-toetsenbord. Maar, omdat ik toch een aantal producten voor de laptop moest bestellen, heb ik een nieuw toetsenbord toegevoegd aan het lijstje.

- Bestellijstje

Uiteindelijk zag mijn bestellijstje er als volgt uit:
  1. Apple Magsafe 1 AC Adapter (vervangen i.v.m. volledig defect)
  2. Macbook Air A1370 Backlit Keyboard (vervangen i.v.m. volledig defect)
  3. Apple A1406 Batterij/Accu (vervangen i.v.m. volledig defect)
  4. Macbook A1370 Hinge Cover (vervangen i.v.m. significante beschadiging)
  5. Een gereedschapsetje, specifiek gericht op het kunnen (de)monteren van een Macbook Air
- Reparatie/Installatie

Toen het lijstje - met uitzondering van de batterij - compleet was, kon ik aan de slag. Ik had verwacht de defecte onderdelen binnen een á twee uurtjes te kunnen vervangen. Dit werd uiteindelijk meer dan het dubbele. Chapeau voor de designers van dit product. Voor mij was dit de eerste Macbook die ik open heb gemaakt en van binnen heb gezien en ik zou het nog het beste kunnen verwoorden als een 'intelligent propwerkje' (11 inch hé). Helaas trok ik wel een van de connectoren kapot van de rechterspeaker, omdat het schuifje die deze klemde teveel weerstand gaf.
... ik zou het nog het beste kunnen verwoorden als een 'intelligent propwerkje'
Diep in de nacht had ik alles voor elkaar. Via de instructies op ifixit.com en een demontage-tutorial op Youtube ben ik succesvol geweest in zowel het vervangen van de hinge cover (zwart afdekplaatje op het schermscharnier), als het toetsenbord en toetsenbordverlichting. De Macbook functioneerde prima, al was het gevolg wel dat er nu mono in plaats van stereogeluid uit de Macbook komt. Ik heb die nacht ook nog een backup gemaakt van alle gebruikersbestanden voordat ik ben gaan slapen.

- Complicaties

Hoewel het systeem prima werkte met het nieuwe toetsenbord en lader, miste de laptop tot dat moment nog een cruciaal onderdeel. Na een tijdje zoeken en overleg, is er gekozen voor een nieuwe batterij van het merk Yanec (productnummer YNB863, geschikt voor Apple onderdeelnummer A1406/A1495). Dit vanwege een iets grotere capaciteit en garantie. Toen de batterij binnen kwam heb ik nog eenmaal het toen werkende systeem open gemaakt. De batterij past maar op een manier, plus het aansluiten kan ook maar op een manier. Overigens houd ik altijd rekening met statische elektriciteit.

- Probleem

En toen was er een probleem. Een probleem waar ik zelf niet meer uitkom. Allereerst blijft het formaat van de batterij een nadelig effect te hebben op de muis: deze geeft namelijk geen feedback meer bij het 'indrukken' ervan. Het lijkt erop dat de batterij de muis ergens blokkeert, want als de batterij verwijderd is dan werkt de muis weer normaal. Een zachte 'tap' op de muis is nog de enigste optie, maar dat is niet wenselijk voor gebruik op een langer termijn.
En toen was er een probleem. Een probleem waar ik zelf niet meer uitkom 8)7.
Het tweede probleem is echter het probleem waarom ik hoop op inzichten vanuit de Tweakers community. Na het plaatsen van de batterij zijn de volgende problemen ontstaan:
  • De Macbook reageert niet altijd op de aanknop. Het resultaat is merendeel geen respons, een onvolledig Apple-opstartgeluid, of af en toe een succesvol opstartproces
  • De Macbook is significant trager geworden sinds het plaatsen van de batterij. Ik kan het niet anders uitleggen dan dat de Macbook nu hinderlijk traag is. Vanaf het inlogscherm tot het opstarten in de desktopomgeving duurt een paar minuten. Volledig uitschakelen en daarna weer opstarten baat niet
  • De muis schokt over het scherm, dit is zowel het geval bij bediening met de mousepad, als met een externe USB-muis
  • Tussen het aanklikken van het wifi-icoontje in de taakbalk, tot het verschijnen van het wifi-menutje, zit ongeveer 20 seconden
  • De problemen treden zowel op als de batterij geplaatst is en wanneer deze is verwijderd
- Hulpvraag

En dus rest mijn hulpvraag aan de community, aan jou als lezer. Want is dit een bekend probleem voor mensen die Macbook-reparaties doen? Waar kan het probleem door zijn onstaan? En wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn?

Ik zit zelf te denken in de hoek van dat er iets is 'opgeblazen' door de batterij. Dit omdat er niets anders bewust is aangeraakt door mij bij het plaatsen van de vervangende Yanec-batterij. Maar wat precies is mij onduidelijk, aangezien de laptop het nog wel doet, hij is alleen megatraag.

Alvast bedankt voor alle input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:18
Draait je fan ook 100%?

Probeer eerst een PRAM en SMC reset.
Wat betreft die trackpad die niet meer goed klikt. Kijk of er een schroefje zit waarmee je hem kan afstellen. Ik weet dat de oude Unibody's die nog hadden. Ik weet echter niet of de Air ook zo'n schroefje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kesasar
Draait je fan ook 100%?
De Macbook reageerde niet op de aanknop. Toen ik de aanknop indrukte en daarna pas de Magsafe bevestigde (batterij is niet aanwezig), sprong de Macbook wel aan. Het Magsafe-indicatielampje doet het niet, keyboard-verlichting doet het niet en de fan draait op volle toeren. Wel functioneert de desktopomgeving nu weer prima, inclusief de muis. Nu de hardwaretest, en de PRAM en SMC resets.
Probeer eerst een PRAM en SMC reset.
  • Ben begonnen met een AHT (booten met 'D' ingedrukt). De normale test geeft een error "4HDD/11/40000000: SATA(0,0)". De extended test geeft echter geen errors, dus het lijkt erop dat alles prima is met de hardware
  • NVRAM/PRAM reset uitgevoerd door boot met option+command+p+r, gewacht tot ik twee keer de opstarttoon hoorde. Verder geen indicatie dat dit gelukt is, anders dan dat de Macbook normaal bootte na de tweede toon
  • SMC reset uitgevoerd door shift+control+option+aan/uitknop tien seconden vast te houden. Indicatie dat er iets gebeurde kwam van het indicatielampje op de Magsafe, die voor het eerst gedurende dit proces weer aan sprong
Na dit alles gedaan te hebben, ik de Magsafe van de Macbook afhaalde en daarna weer bevestigde, gaat de Macbook nog steeds niet normaal aan met de aanknop. De enige manier om de Macbook direct te booten is door Magsafe pas te koppelen nadat de aanknop ingedrukt is. De Macbook start dan wel met de fan vol aan, het Magsafe indicatielampje en de keyboard-verlichting uit.
Ik weet echter niet of de Air ook zo'n schroefje heeft.
Klopt, er zit inderdaad een schroefje waarmee het afgesteld kan worden, echter is de speling te klein om te compenseren voor de batterij. Ik ga kijken of de batterij onder garantie teruggestuurd kan worden, de cellen zitten los en het geheel past gewoon niet in de behuizing.

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Ik ben in ieder geval iets opgeschoten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Het is maar de vraag of de problemen die je ondervindt uberhaupt iets te maken hebben met je batterij-operatie. Zo te horen is die Mac behoorlijk mishandeld. Waterschade, valschade, kapotte oplader... allemaal zaken die vrijwel nooit voorkomen bij mensen die normaal met hun spullen omgaan.

Dus ja, je operatie kan een defect tot gevolg hebben gehad in de electronica. Maar het kan ook gevolgschade van eerdere defecten zijn. Ik zou aan een apparaat met zoveel gebruiksschade mijn handen niet meer branden. Geheid dat er onderwater nog veel meer kapot of bijna kapot is, en dan blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 16:56
Kesasar schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:15:
De laptop had waterschade op het toetsenbord, waardoor deze niet meer werkte, en valschade
Ik ben geen kenner van het repareren van Macbooks maar misschien zit het probleem hem wel hierin. Je hebt het over waterschade in de Macbook. Waterschade is een van de hardnekkigste problemen die je met een elektronisch product kan hebben. Kijk je bijvoorbeeld naar een telefoon, dan wordt deze al total loss verklaard omdat het altijd een poos kan duren voordat bijvoorbeeld water bij het moederbord kan komen (er blijft altijd water ergens zitten). Een accu vervangen of een scherm vervangen heeft dan meestal geen zin meer en bij mijn werkgever wordt die dan ook altijd total loss verklaard als er een telefoon binnenkomt met waterschade.

Goed nu even weer on-topic. Het vermoeden kan er zijn dat er iets met een connector aan de hand is op het moederbord van de Macbook Air waardoor die batterij niet gebruikt kan worden. Dit kan komen door bijvoorbeeld de waterschade of de valschade. Dit kan ook refereren naar het bol staan van de accu (kortsluiting bijvoorbeeld). Ook omdat het apparaat het niet doet als de stekker niet in het stopcontact zit kan hier mee te maken hebben. Weet niet of er een andere stroomcyclus is als er bijvoorbeeld Magsafe aangesloten wordt op het apparaat maar dat zal wel verklaren waarom die het met Magsafe wel doet.

Ben geen kenner in het repareren van Macbooks maar probeer met logisch nadenken je misschien op ideeën te brengen. Laten we zeggen dat ik iemand ben met twee linkerhanden en dat ik mij niet waag aan dit soort reparaties.

Succes verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Goedemiddag,
Het heeft inderdaad met de batterij van doen, linkje hier

De macbooks airs zijn nogal gevoelig wat accu's betreft. Als je de accu los trekt zou hij sneller moeten werken, hoewel hij ook zonder accu langzamer is dan "normaal". Het kan zijn dat de accu die je gekregen hebt niet de juiste is of dat je de verkeerde accu voor deze machine besteld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kesasar
Allereerst bedankt voor alle input!
PhilipsFan schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 00:21:
... Zo te horen is die Mac behoorlijk mishandeld. Waterschade, valschade, kapotte oplader... allemaal zaken die vrijwel nooit voorkomen bij mensen die normaal met hun spullen omgaan.
Helemaal mee eens. Hoewel de achtergrond wel iets te verklaren valt (hectiek, jonge moeder) is de staat natuurlijk erg slecht. Ik geloof echter dat de schade beperkt is gebleven, maar mocht dat achteraf blijken is het niet heel erg. De Macbook-reparatie is een hobbyproject.
Geheid dat er onderwater nog veel meer kapot of bijna kapot is, en dan blijf je bezig.
Dat risico wil ik wel lopen. De investeringen zijn te doen, maar ik merk wel dat mijn ervaring met Macbooks zeer gering is. Vandaar het zoeken naar antwoorden en uiteindelijk mijn forumpost.

Cflokkie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:13:
... bij mijn werkgever wordt die dan ook altijd total loss verklaard als er een telefoon binnenkomt met waterschade.
Helemaal mee eens, maar tot op heden nog geen gevolgschade gezien van de waterschade. Het lijkt alsof alleen het toetsenbord defect is geraakt. Ook vind ik het moeilijk om een direct verband te zien tussen de schade en de prestaties, omdat de Macbook onder bepaalde omstandigheden wel normaal functioneert. Sterker nog, het is pas sinds de batterij dat er performanceproblemen zijn.
Goed nu even weer on-topic. Het vermoeden kan er zijn dat er iets met een connector aan de hand is op het moederbord van de Macbook Air waardoor die batterij niet gebruikt kan worden
Dit is inderdaad wel een zorgenpuntje, want ik heb niets aan de batterij en wil deze onder garantie retourneren. De oorzaken zijn allereerst het niet passen ervan en ten tweede de performanceproblemen. Het lijkt erop alsof de verkeerde batterij is verstuurd onder het typenummer dat bij de Macbook hoort. Hartelijk dank voor de insteek en de succeswens!

CQC AnacondA schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:30:
... Het heeft inderdaad met de batterij van doen, linkje hier
Hartelijk dank voor de link! Dan ben ik niet de enige waarbij dit het geval is. Ik ga de batterij terugsturen en kijken naar een oplossing. Ook zit ik er nu aan te denken om macOS te vervangen met een Linux-distro, bijvoorbeeld Elementary OS. Ben benieuwd of de performanceproblemen mede te maken hebben met het besturingssysteem.
Pagina: 1