Opties nu Qnap mogelijk defect is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Qnap TS412 van al weer een jaar of 7 oud.
De 4 disken zijn in RAID5 voorzien van data, bruto capaciteit 4TB totaal.

De NAS start echter niet meer op en de reden waarom hij uitgegaan is is mij niet bekend.
Het led'je van de netwerkverbinding knippert, net als het led'je van de USB aansluiting.
De NAS klinkt als een auto die niet wil starten omdat de accu leeg is en daarbij gaan dan de led'jes voor de disken aan en uit. De fan probeert aan te slaan maar staakt dat dan weer, en probeert het dan weer en stopt weer etc etc En dat blijft eindeloos doorgaan.
Vraag 1 is dan of iemand op basis van deze symptonen iets kan roepen over het probleem. Voeding? Moederbord? Iemand ervaring met een reparateur in Utrecht e.o.?

Stel dat de NAS niet te repareren is, hoe kom ik bij de data op de schijven?
Ben ik dan echt veroordeeld om een 4-bay NAS van Qnap te kopen en daar de disken in te plaatsen?
Of kan ik een 2-bay NAS van een andere fabrikant kopen, maar hoe krijg ik dan die data van de disken af?

Please help _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Hoe het bij QNAP zit weet ik niet zeker, maar met bijvoorbeeld Synology kan je je schijven in een andere Diskstation zetten en dan migreren volgens mij. Wellicht dat QNAP ook zoiets heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit is zeker het verkeerde moment om te vragen waarom je niet gewoon je backups pakt? ;)
Het symptoom dat je beschrijft zou wel eens op een brakke voeding kunnen duiden. Kan je wellicht een geluidsopname of video posten?
Verder kan je kijken of iets als https://www.runtime.org/raid.htm overweg kan met de RAID5 uit je QNAP. Wellicht staat dat zelfs in de handleiding, of kunnen ze je dat vertellen als je ze een berichtje stuurt.

Verder een tip voor het recoveren: Zorg dat je nieuwe NAS minstens 7TB netto capaciteit heeft, dan kan je daarop de clones van je 4 1TB disks kwijt (bewaar daarnaast je originele disks goed en off-line, totdat je 100% zeker bent van je recovery), plus de image van je gereconstrueerde RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Diagnose kun je mogelijk zelf, door een seriele console aan te sluiten en te kijken wat er gebeurt.

https://www.cyrius.com/debian/kirkwood/qnap/ts-41x/serial/

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl