Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 09:31
Is er al iemand die linux aan de praat heeft gekregen op de Hades Canyon NUC?
Voordat ik 'em koop, wil ik graag weten of dat mogelijk is, zonder al teveel drempels.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zelf al gezocht?

https://askubuntu.com/que...hvk-amd-radeon-rx-vega-gh

https://www.reddit.com/r/...nux_support_hades_canyon/

https://unix.stackexchang...nuc-8th-generation/446213

enzovoorts,

Als ik het zo vluchtig lees en dat relateer aan je handigheid met zoeken, lijkt het me nog een paar kernel-versies te vroeg...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ja zelf al gezocht en die threads al gezien, maar ben benieuwd naar nog meer reacties van mensen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Samenvatting: problematisch is de videokaart AMD Radeon RX Vega GH. Deze wordt pas vanaf kernel 4.18 ondersteund.

De Hades Canyon bevat naast de AMD Radeon GPU ook nog een on-board Intel® HD Graphics 630.
Deze wordt ondersteund in kernel 4.15, welke gebruikt wordt in o.a. Ubuntu 18.04 LTS. Dus ook zonder de driver voor de AMD Radeon is het apparaat nog steeds goed bruikbaar maar met mindere prestaties op het gebied van graphics.

Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, aangezien ik het apparaat alleen als server ga gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Borkdude op 06-06-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 22:47
Borkdude schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 20:14:
Samenvatting: problematisch is de videokaart AMD Radeon RX Vega GH. Deze wordt pas vanaf kernel 4.18 ondersteund.

De Hades Canyon bevat naast de AMD Radeon GPU ook nog een on-board Intel® HD Graphics 630.
Deze wordt ondersteund in kernel 4.15, welke gebruikt wordt in o.a. Ubuntu 18.04 LTS. Dus ook zonder de driver voor de AMD Radeon is het apparaat nog steeds goed bruikbaar maar met mindere prestaties op het gebied van graphics.

Voor mij persoonlijk is dat geen probleem, aangezien ik het apparaat alleen als server ga gebruiken.
Voor zover ik heb begrepen is de Intel 630 kaart niet fysiek verbonden met de videouitgangen. Je kunt die dus niet gebruiken ipv de Vega!

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1111801

Zojuist een Hades Canyon met Ubuntu geinstalleerd. Aangezien ik deze draad voor mijn aankoop tegenkwam leek het me wel netjes mijn ervaring te delen:

Eerst heb ik de BIOS geupdate van versie 29 naar versie 49. Of dit nodig is weet ik niet, maar het leek me sowieso een verstandig idee. (Dit kan met F7 - geen besturingsysteem nodig.) Verder heb ik in de BIOS niks verandert. Ook secure boot en de IGD gewoon aan laten staan.

Daarna Ubuntu geinstalleerd. De installatie verloopt vlekkeloos (en gewoon grafisch.)

Na de eerste reboot krijg je echter geen GDM voor je neus. Wel kun je met CTRL+ALT+F2 ouderwets in text modus inloggen en SSH installeren, etc.

Aan de hand van deze suggesties: https://askubuntu.com/a/1044922 heb ik vervolgens een nieuwe kernel geinstalleerd. Versie 4.19rc2 in mijn geval. Dit lijkt niets op te lossen, maar is wel nodig voor de volgende stap.

Vervolgens aan de hand van hetzelfde spiek briefje die firmware gedownload en geinstalleerd. Dat gaf wel beeld, maar met een trage software renderer. Toen ook maar het mesa gedeelte van die instructies gevolgd, en dat ging ook prima.

Al met al valt het "geknutsel" wel mee. Met een beetje geluk is het in Ubuntu 18.10 straks allemaal standaard.

Update: alles leek prima te werken, maar liep toch nog ergens tegen aan. Het geluid via HDMI/USB-C. Dat kraakte.

Blijkt een bekend een probleem met PulseAudio waarvoor een work-around is: in /etc/pulse/default.pa de regel
load-module module-udev-detect aanpassen naar load-module module-udev-detect tsched=0.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1111801 op 05-09-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvv
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-01-2023
Anoniem: 1111801 schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:11:
Zojuist een Hades Canyon met Ubuntu geinstalleerd. Aangezien ik deze draad voor mijn aankoop tegenkwam leek het me wel netjes mijn ervaring te delen:
Heb je misschien inmiddels al een upgrade naar Ubuntu 20.04 gedaan? Zo ja, tevreden?

Ik overweeg zo'n ding als server neer te zetten, en dan met VirtualBox wat VMs te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

janvv schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Heb je misschien inmiddels al een upgrade naar Ubuntu 20.04 gedaan? Zo ja, tevreden?

Ik overweeg zo'n ding als server neer te zetten, en dan met VirtualBox wat VMs te laten draaien.
Installeer dan gewoon KVM, de linux hypervisor. Niet lopen klooien met virtualbox. Daarmee gooi je performance weg :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

nelizmastr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Installeer dan gewoon KVM, de linux hypervisor. Niet lopen klooien met virtualbox. Daarmee gooi je performance weg :)
Kan je met KVM de GPU doorgeven?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Snake schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:39:
[...]

Kan je met KVM de GPU doorgeven?
Als het een IGP is niet, alleen als het een dGPU is. Dat geldt voor de meeste hypervisors.

Met virtualbox kan het sowieso niet, die doet alleen emulatie.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 16-06-2020 07:25 ]

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1