Zojuist een Hades Canyon met Ubuntu geinstalleerd. Aangezien ik deze draad voor mijn aankoop tegenkwam leek het me wel netjes mijn ervaring te delen:
Eerst heb ik de BIOS geupdate van versie 29 naar versie 49. Of dit nodig is weet ik niet, maar het leek me sowieso een verstandig idee. (Dit kan met F7 - geen besturingsysteem nodig.) Verder heb ik in de BIOS niks verandert. Ook secure boot en de IGD gewoon aan laten staan.
Daarna Ubuntu geinstalleerd. De installatie verloopt vlekkeloos (en gewoon grafisch.)
Na de eerste reboot krijg je echter geen GDM voor je neus. Wel kun je met CTRL+ALT+F2 ouderwets in text modus inloggen en SSH installeren, etc.
Aan de hand van deze suggesties:
https://askubuntu.com/a/1044922 heb ik vervolgens een nieuwe kernel geinstalleerd. Versie 4.19rc2 in mijn geval. Dit lijkt niets op te lossen, maar is wel nodig voor de volgende stap.
Vervolgens aan de hand van hetzelfde spiek briefje die firmware gedownload en geinstalleerd. Dat gaf wel beeld, maar met een trage software renderer. Toen ook maar het mesa gedeelte van die instructies gevolgd, en dat ging ook prima.
Al met al valt het "geknutsel" wel mee. Met een beetje geluk is het in Ubuntu 18.10 straks allemaal standaard.
Update: alles leek prima te werken, maar liep toch nog ergens tegen aan. Het geluid via HDMI/USB-C. Dat kraakte.
Blijkt een bekend een probleem met PulseAudio waarvoor een work-around is: in /etc/pulse/default.pa de regel
load-module module-udev-detect aanpassen naar
load-module module-udev-detect tsched=0.
[
Voor 11% gewijzigd door
Anoniem: 1111801 op 05-09-2018 17:27
]