Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnricoM
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste Tweakers

Mijn vader is keukenontwerper en rendert 3D keukenplannen. De ontwikkelaar van het programma "Compusoft" raadt bij de keuze van de desktop aan om een videokaart te kiezen die OpenGl compatibel is.

Zijn desktop is ondertussen al 4jaar oud en bevat volgende componenten :
  • Intel i5-4590 @3,3GHz
  • 2x 4gb ddr3 1600MHz
  • Nvidia Quadro 410 512MB
als hij een render start zie ik dat maar 1-3% van de GPU gebruikt wordt en 100% cpu ??

Mijn vraag :
Wat is de oorzaak hiervan? Ligt dit aan het tekenprogramma? Bottleneck van de cpu? Of heb ik ergens een instelling gemist?

enkele handige links :
https://www.compusoftgrou...gen/verkoop/winner-design
pricewatch: HP NVIDIA Quadro 410 512MB (A7U60AT)

Beste antwoord (via EnricoM op 12-06-2018 09:40)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@EnricoM

Als ik de specs van de softeware lees;

- viewports draaien op openGL
- uiteindelijke rendering gebeurd op de cpu.

Dus als het werken en navigeren zelf tijden het tekenen traag gaat moet er een snellere gpu in. Een 410 is igg heul low-end.

Maar het renderen gebeurd op de cpu, vandaar ook de 100%. Ik weet niet hoe goed de engine schaalt maar ga er van uit dat een recente cpu met meer cores zeker nut zal hebben.

specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er kunnen 3 dingen zijn die me te binnen schieten:

1. De tekening is niet "lastig" genoeg om veel OpenGL instructies nodig te hebben waardoor de GPU dus maar enkele % gebruikt wordt.

2. In de software kan/moet je ergens aanvinken welke OpenGL renderer/device gebruikt kan worden.

3. De Q410 wordt niet ondersteund.

Doordat de PC al wat ouder is, vraag ik me af of/sinds wanneer je deze constatering hebt. En of het daarvoor wel werkte en/of zijn er toevallig updates van Windows, de software, drivers of andere zaken gekomen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnricoM
@MAX3400

Mijn vader heeft er nooit echt en probleem van gemaakt, het is pas sinds ik interesse in de hardware wereld kreeg dat het me opviel omdat ik zelf ook teken. Renderen in de hoogste kwaliteit duurt ±25min. Als die tijd naar beneden zou kunnen gaan kan hij iets productiever tekenen en dat wil ik nu uitzoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@EnricoM

Als ik de specs van de softeware lees;

- viewports draaien op openGL
- uiteindelijke rendering gebeurd op de cpu.

Dus als het werken en navigeren zelf tijden het tekenen traag gaat moet er een snellere gpu in. Een 410 is igg heul low-end.

Maar het renderen gebeurd op de cpu, vandaar ook de 100%. Ik weet niet hoe goed de engine schaalt maar ga er van uit dat een recente cpu met meer cores zeker nut zal hebben.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnricoM
@maratropa

Ok super bedankt dat was ongeveer wat ik ook dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnricoM
@maratropa

Ik heb even rondgekeken en ben bij alternate op deze configuratie als workstation pc terecht gekomen.
Lijkt mij zeer goeie prijs voor die hardware.

https://www.alternate.be/.../product/1412573?lk=13043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:44
Een i7-8700K is veelal sneller en een stuk goedkoper. Dan kan er voor dezelfde prijs een snellere gpu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:46

TTLCrazy

Listen to Frankie

dan zou ik voor hetzelfde geld een Ryzen 2600X nemen. Meer cores, IPC welke niet ver van de 8700K af zit bij gelijke prijs, keuze is snel gemaakt lijkt mij. En je hoeft geen cooler te kopen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Pagina: 1