Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Onlangs ben ik zelf met een bedrijfje begonnen waar de focus ligt op het fotograferen van bruiloften/portretten.
Helemaal top natuurlijk, maar al snel merkte ik (nadat enige klussen binnenkwamen) dat mijn apparatuur niet voldoende was om dit bij te houden.

Zo heb ik aldus nieuwe apparatuur gekocht, en ben ik van plan meer apparatuur te kopen. Echter ben ik, net als menig ander persoon, verdwaald in de belastingmogelijkheden, en ben ik nog niet in staat om dit uit te besteden aan een accountant (omdat het momenteel nog te weinig werk is).

Mijn vragen:
Als ik een nieuwe camera (en andere apparatuur: laptop, lenzen etc) koop, kan ik hier dan direct de gehele belasting van terug vragen (eerste beste boekingsperiode)? Of dien ik dit verspreidt te doen ivm de kosten van een camera (3600 inc.) en dit af te wegen tegen de afschrijving?

Ook hoorde ik van een vriendin van mij, iets over dat dusdanige investeringen ook jou minder inkomsten overlaten, waardoor jij bijvoorbeeld rente ed misloopt. Zijn hier nog andere regels voor?

Daarnaast hoorde ik ook (van een verkoper bij Mediamarkt) dat de administratie erg nauw in de gaten gehouden moet worden. Zo wanneer je geld overboekt van je persoonlijke rekening naar je zakelijke rekening, dit eigenlijk niet kan. Hoe kom ik dan aan geld op mijn zakelijke rekening om investeringen in mijn eigen bedrijf te doen. Dient dit te worden opgenomen als 'schuld' aan mijzelf, als oprichtster?

Ik snap dat het een klein beetje warrig verhaal is, toch hoop ik dat jullie me ermee kunnen helpen!

Groet,

Linda

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen: ga eens langs bij de KvK om te praten over welke regels en regelingen je moet kennen voor jouw bedrijf. Dat lijkt me betrouwbaarder dan het (goedbedoelde) forumadvies dat je hier krijgt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
Zo wanneer je geld overboekt van je persoonlijke rekening naar je zakelijke rekening, dit eigenlijk niet kan.
Waarom zou dit niet kunnen? Zie https://www.belastingdien...gen_en_priveonttrekkingen

Daarnaast adviseer ik je om een boekhouder in te schakelen, want als je hier al mee "struggled" gaat het vast niet goedkomen. Wanneer je bedrijfje kleinschalig is zullen dit echt de kosten niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
De BTW kun je bij de eerstvolgende aangifte terugvragen.

Bedrijfsmiddelen boven de 454 moet je op je balans zetten en afschrijven. Die gaan dus over de gebruikstijd van je winst af. Als je voldoende investeert in bedrijfsmiddelen kom je wel in aanmerking voor investeringsaftrek.

Geld heen en weer schuiven tussen prive en zakelijk is geen probleem. Zolang je het maar goed bijhoudt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Apparatuur kan je gewoon afschrijven - evenals de 21% BTW (kan je in mindering brengen bij je OB aangifte elk kwartaal).

Maar dan moet je het (bij voorkeur) wel zakelijk kopen, dus betalen vanaf je zaken-rekening op naam van je bedrijf.

Nadeel is wel weer dat je geen recht heb op de WKO (wet kopen op afstand), omdat die enkel voor consumenten geldt.

En je laat je betalen op je zakenrekening, waarna je bv. maandelijks via een PO (persoonlijk overschrijven) jezelf een loon kan uitkeren.

Echt complex is het allemaal niet, maar beter ga je naar een boekhouder hiervoor;

Je moet inderdaad je facturatie op orde hebben, werken met unieke factuurnummers (inkoop en verkoop), (verkoop opeenvolgend - om gesjoemel te voorkomen), etc...

En natuurlijk minimaal 3 opdrachtgevers per jaar en een x-aantal uren bewijsbaar actief, om als ondernemer te kunnen functioneren.

Vergeet ook niet 21% BTW te rekenen boven je bruto prijs - die moet je via de OB weer afdragen, behalve als je binnen de KOR valt;

Onder de +/- 8.000 euro bruto omzet mag je alles houden (KOR - kleine ondernemers regeling), daarboven ga je IB / OB betalen (per jaar).

- edit - Bovenstaande zijn richtlijnen; een boekhouder van een paar honderd euro kan je duizenden euro's schelen...

Je kan wel privé dingen kopen en privé geld overschrijven naar zakelijk, maar geloof me... die dingen gescheiden houden is handiger (voor jezelf, de belastingdienst en je boekhouder).

[ Voor 19% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 05-06-2018 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te lezen heb je er wel héél weinig verstand van en ik zou je toch willen aanraden om eens iets te gaan lezen over een bedrijfsadministratie bijhouden.

Als starter mag je willekeurig afschrijven en kom je boven een bedrag van 2300 euro ook nog in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28%.

En geld van je privé naar je zakelijke rekening is natuurlijk geen probleem als je het maar in je administratie verwerkt. Net zoals je straks geld van je zakelijke rekening gaat halen om privé te kunnen gebruiken.
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:02:
Apparatuur kan je gewoon afschrijven - evenals de 21% BTW (kan je in mindering brengen bij je OB aangifte elk kwartaal).

Maar dan moet je het wel zakelijk kopen, dus betalen vanaf je zaken-rekening op naam van je bedrijf.

Nadeel is wel weer dat je geen recht heb op de WKO (wet kopen op afstand), omdat die enkel voor consumenten geldt.

En je laat je betalen op je zakenrekening, waarna je bv. maandelijks via een PO (persoonlijke overschrijven) jezelf een loon kan uitkeren.

Echt complex is het allemaal niet, maar beter ga je naar een boekhouder hiervoor;

Je moet inderdaad je facturatie op orde hebben, werken met unieke factuurnummers (inkoop en verkoop), opeenvolgend (om gesjoemel te voorkomen), etc...

En natuurlijk minimaal 3 opdrachtgevers per jaar en een x-aantal uren bewijsbaar actief, om als ondernemer te kunnen functioneren.

Onder de 8.000 euro bruto omzet mag je alles houden, daarboven ga je IB / OB betalen (per jaar).
Kopen met zakelijke rekening en op naam van de zaak is voor een ZZP-er niet nodig om de aankoop zakelijk te maken en zou met het oog op de WKO en andere consumentenrechten erg dom zijn om te doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Ernemmer op 05-06-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Je kent de basis van boekhouden en de fiscale regels niet, ga eens met een boekhouder praten. Het is teveel om zo eventjes op te noemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
@b2vjfvj75gjx7 Sorry dat ik het zeg, maar er staan erg veel foutjes, afhankelijkheden, incomplete of foute beantwoordingen in je post. Zeker voor iemand die er niet veel snapt, kan dit lastig zijn, wegens verkeerde informatie.

@Verwijderd Je kan zelf wat proberen met acumulus te doen. Dit neemt veel van je vragen automatisch weg, en is erg gemakkelijk in gebruik. Kosten technisch ook erg goedkoop.
Maar je mist de basis kennis al van boekhouding. Neem de adviezen hier, en neem een boekhouder. Zakelijke foutjes met de belastingdienst, kunnen grote financiële gevolgen hebben. Je bent nu geen particulier meer, maar een bedrijf. En daar horen ook de zakelijke (boekhoudings) verantwoordelijkheden bij. Heb je bijvoorbeeld iets geregeld voor je BTW aangifte die je iedere kwartaal moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Rolfie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:16:
@b2vjfvj75gjx7 Sorry dat ik het zeg, maar er staan erg veel foutjes, afhankelijkheden, incomplete of foute beantwoordingen in je post. Zeker voor iemand die er niet veel snapt, kan dit lastig zijn, wegens verkeerde informatie.
Misschien kan je aangeven wat er fout is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
(ik moet zeggen, het valt wel mee...... Was iets te snel met reageren......)
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:19:
Misschien kan je aangeven wat er fout is?
Natuurlijk
Afschrijven moet indien het bedrag boven de 450 euro (brutto is). BTW geeft je op bij de omzet belasting, waarna dit verrekend wordt, met ontvangen of betalen, maar kan je niet afschrijven.
En dit geld alleen als je de artikelen koopt in Nederland. In EU of buiten EU zijn weer andere regels van toepassing. (Volgens mij was Duitsland een stuk goedkoper met de lenzen).
Maar dan moet je het (bij voorkeur) wel zakelijk kopen, dus betalen vanaf je zaken-rekening op naam van je bedrijf.
Is niet noodzakelijk, kan een gemakkelijker iets zijn. Maar is niet nodig vanuit de belastingdienst. Huidige prive rekening of 2de prive rekening is ook gewoon mogelijk. Zolang je het maar kan bewijzen.... Hmmm daar heb je wel gelijk in zit ik nu te denken, door je bijvoorkeur).
Is lastig te bewijzen, maar WKOA kan ook gewoon gelden voor ZZPers. Is niet van toepassing op alles, en geeft vaak discussies met de bedrijven.
Daarnaast maken veel bedrijven hier geen onderscheid in.
En je laat je betalen op je zakenrekening, waarna je bv. maandelijks via een PO (persoonlijk overschrijven) jezelf een loon kan uitkeren.
Is ook niet noodzakelijk. Zakelijke rekening is gemakkelijk, maandelijkse prive onttrekkingen zijn ook niet noodzakelijk.
Helemaal mee eens. Het is wel te complex voor TS. De basis is al niet aanwezig.
3 wordt volgens mij nergens genoemd in de wet of bij de belasting dienst. X aantal uren idem.
Vergeet ook niet 21% BTW te rekenen boven je bruto prijs - die moet je via de OB weer afdragen, behalve als je binnen de KOR valt;
KOR kan altijd lastig zijn, als je er misschien toch net tegen komt. Je kan het vaak beter op het einde verrekenen.
Het kan ook zijn dat TS zo weinig omzet heeft, dat de BTW afdracht niet meer noodzakelijk is. Wat een hoop administrative rompslomp kan schelen (Ontheffing administratieve verplichtingen).
Onder de +/- 8.000 euro bruto omzet mag je alles houden (KOR - kleine ondernemers regeling), daarboven ga je IB / OB betalen (per jaar).
KOR wel bij de winst (of omzet, weet ik niet meer 100% zeker) optellen.

Conclusie is wel: TS moet iemand hier voor iemand hebben, die de boekhouding gaat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Twee vragen voordat een Innig antwoord kan worden gegeven:

1. Ben je ondernemer voor de omzetbelasting?

2.!Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een boekhouder kan ook best een dure investering zijn als je net begint, en die gaat je heus geen cursus bedrijfje-spelen geven. Of gewoon tegen uurtarief natuurlijk. Wat misschien beter is, is om naar een startersdag van de KvK te gaan. Daar leggen ze dit soort zaken echt allemaal goed uit.

Je kunt prima zelf de regeltjes er op na gaan lezen als je eenmaal bij die startersdag geweest bent, en je eigen administratie runnen. Je hebt een relatief 'simpel' bedrijf als je in NL zaken doet en alleen af en toe wat fotospullen koopt. Dat valt nog wel te behappen, maar als je wat meer werk hebt dan kun je ook een boekhouder in gaan huren natuurlijk. Het is allemaal niet heel erg moeilijk, vrijwel alle vragen kun je beantwoord krijgen met de sites van de KvK en de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Rolfie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:46:
(ik moet zeggen, het valt wel mee...... Was iets te snel met reageren......)

[...]

Natuurlijk

[...]

Afschrijven moet indien het bedrag boven de 450 euro (brutto is). BTW geeft je op bij de omzet belasting, waarna dit verrekend wordt, met ontvangen of betalen, maar kan je niet afschrijven.
En dit geld alleen als je de artikelen koopt in Nederland. In EU of buiten EU zijn weer andere regels van toepassing. (Volgens mij was Duitsland een stuk goedkoper met de lenzen).

[...]

Is niet noodzakelijk, kan een gemakkelijker iets zijn. Maar is niet nodig vanuit de belastingdienst. Huidige prive rekening of 2de prive rekening is ook gewoon mogelijk. Zolang je het maar kan bewijzen.... Hmmm daar heb je wel gelijk in zit ik nu te denken, door je bijvoorkeur).

[...]

Is lastig te bewijzen, maar WKOA kan ook gewoon gelden voor ZZPers. Is niet van toepassing op alles, en geeft vaak discussies met de bedrijven.
Daarnaast maken veel bedrijven hier geen onderscheid in.

[...]

Is ook niet noodzakelijk. Zakelijke rekening is gemakkelijk, maandelijkse prive onttrekkingen zijn ook niet noodzakelijk.

[...]

Helemaal mee eens. Het is wel te complex voor TS. De basis is al niet aanwezig.

[...]

3 wordt volgens mij nergens genoemd in de wet of bij de belasting dienst. X aantal uren idem.

[...]
KOR kan altijd lastig zijn, als je er misschien toch net tegen komt. Je kan het vaak beter op het einde verrekenen.
Het kan ook zijn dat TS zo weinig omzet heeft, dat de BTW afdracht niet meer noodzakelijk is. Wat een hoop administrative rompslomp kan schelen (Ontheffing administratieve verplichtingen).

[...]

KOR wel bij de winst (of omzet, weet ik niet meer 100% zeker) optellen.

Conclusie is wel: TS moet iemand hier voor iemand hebben, die de boekhouding gaat doen.
Je uitgebreide antwoord klopt inderdaad; zo ver wilde ik niet gaan, ivm. het 'kennisniveau' van TS.

Zoals ik al zei; wat ik schreef zijn richtlijnen, maar absoluut niet zaligmakend... het beste ga je naar een boekhouder.

Overigens heb ik nu zelfs 20+ jaar een eigen bedrijf en ben tegen veel zaken wel aangelopen.

KOR is inderdaad afhankelijk van alles en nog wat, maar als guideline kan je het wel gebruiken.

En ik heb veel gedoe gehad door iets zakelijk te kopen (op afstand) en daarna in discussie te moeten gaan met een bedrijf die weigerde het binnen een week terug te nemen (als consument ben je beter beschermd).

X-aantal opdrachtgevers is niet een keiharde eis, maar ik heb 3x bezoek gehad (boek-controle) van de belastingdienst en dan merk je dat het wel prettig is als je niet in verkapte loondienst werkt.

Zelfde geldt voor het aantal uren per jaar; die moet je draaien, omdat je anders aan 'huisvlijt' doet en geen ZZP'er / ondernemer bent (bij je opgaaf moet je ook verantwoorden dat je die uren kan bewijzen, omdat je anders geen recht heb op een belastingvrije voet - of hoe dat ding ook heet).

Met 'afschrijven' bedoelde ik aftrekken :p je kan de BTW aftrekken (en dus in mindering brengen) tov. wat je zelf zou moeten afdragen, etc... etc...

Kortom TS - neem alle tips ten goede, maar ga naar een boekhouder - zeker de eerste 2 of 3 jaar... en wellicht kan je het daarna in eigen beheer doen?

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 05-06-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:51:
Een boekhouder kan ook best een dure investering zijn als je net begint, en die gaat je heus geen cursus bedrijfje-spelen geven. Of gewoon tegen uurtarief natuurlijk. Wat misschien beter is, is om naar een startersdag van de KvK te gaan. Daar leggen ze dit soort zaken echt allemaal goed uit.

Je kunt prima zelf de regeltjes er op na gaan lezen als je eenmaal bij die startersdag geweest bent, en je eigen administratie runnen. Je hebt een relatief 'simpel' bedrijf als je in NL zaken doet en alleen af en toe wat fotospullen koopt. Dat valt nog wel te behappen, maar als je wat meer werk hebt dan kun je ook een boekhouder in gaan huren natuurlijk. Het is allemaal niet heel erg moeilijk, vrijwel alle vragen kun je beantwoord krijgen met de sites van de KvK en de belastingdienst.
Mijn ervaring (met de KvK - sinds 1998) is dat die gasten niets weten en geen enkele rol vervullen.

Het enige dat ze deden was een KvK-folder opsturen en je verplicht vermelden in een online register, waar je niets aan hebt.

Sterker nog; je bent niet eens (meer) verplicht bij de KvK ingeschreven te staan, die lui zijn al jaren deprecated.

Een goede boekhouder kost wellicht een paar honderd euro per jaar (voor simpel werk, jaaropgaaf, OB / IB), maar als je fundamenteel iets mis doet als starter, heb je wel problemen.

Dan mag je na een jaar fout boekhouden opeens 12.000 euro betalen die je net daarvoor had uitgegeven (want 'winst').

Dus ik zou geen risico nemen, de KvK mijden als de pest en gewoon iemand zoeken die, op jouw niveau, je goede tips en tricks kan geven (soms zelfs gratis, als je een één-pitter weet te treffen die gewoon pro-actief meedenkt en samen met jou je boekhouding op orde wil krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dan nog, die KvK startersdagen zijn best buttig. Zeker voor basic dingen als wat er allemaal verplicht is kun je daar prima terecht. Zijn vaak ook nog lezingen van de belastingdienst over wat je wel en niet moet doen.

Wellicht dat ze 20 jaar geleden nog weinig nut vervulden (en ik vind het momenteel nog steeds zeer discutabel dat ze je gegevens verkopen), maar voor basic info over hoe je als ZZP'er begint zijn ze naar mijn mening gewoon geschikt. En naders moet je natuurlijk wel even met concrete voorbeelden komen waarom dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Laten we even wachten op input van @Verwijderd voordat we een diepgaande discussie over belastingzaken en het nut van de KvK gaan voeren :)

Het staat op dit moment nog niet vast op hij als ondernemer is geregistreerd, waardoor we de vragen uit OP nog niet kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cjefke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-05-2023
Een boekhouder nemen, mijne kostte 300 euro in kwartaal, dat kun je ook weer aftrekken van belasting.. en het verdient zich echt wel terug als je een goeie hebt, want zeker in het begin heb je veel recht op regelingen die de belastingdienst niet eens weet.
Ik ben zzper geweest en op mijn facturen schreef ik ook altijd; BTW Verlegt.
Dus het is best ingewikkeld al.... maar de reacties hierboven kloppen wel.. minimaal 3 werkegevers per jaar... er is geen minimum btw bedrag naar mijn weten, al koop ik een regenpak voor 4 euro in 1 maand krijg ik nog steeds het btw daarvan terug.. en in je 1e 3 jaar ongeveer 30% van je inkomen apart zetten voor belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:43

JdM

Humbled

Om jezelf te ondersteunen bij je boekhouding kun je een account nemen op e-boekhouden.nl (je krijgt volgens mij een flinke periode gratis op het moment).
Ik ben gestart met een bedrijf samen met mijn vrouw in 2016 en ben blij dat ik een boekhoudprogramma genomen heb. Verder: neem een aparte zakelijke rekening als je die nog niet hebt, dat kost wel iets, maar maakt het onderscheid echt stukken duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Boekhouder aftrekbaar — niet als TS geen IB-ondernemer is. Dus wederom, laat TS de vraag over zijn status als ondernemer / particulier beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:56:
Boekhouder aftrekbaar — niet als TS geen IB-ondernemer is. Dus wederom, laat TS de vraag over zijn status als ondernemer / particulier beantwoorden.
Natuurlijk wel. Bedrijfskosten zijn ook gewoon ROW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik denk dat het TS (TopicStarter ;) ) zou helpen als er minder met afkortingen gesmeten wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Cjefke schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:43:
... in je 1e 3 jaar ongeveer 30% van je inkomen apart zetten voor belasting.
Tegenwoordig (sinds een jaar of vijf) betaal je de IB vooruit, aan het begin van het fiscale jaar.

Je kan een regeling treffen dat dit maandelijks wordt gedaan - maar achteraf betalen is er niet meer bij.

Dus ik lap zelf gewoon elk jaar in januari iets van 30.000 IB en hoor rond juni of ik (van het jaar ervoor) nog wat terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:11:
[...]

Tegenwoordig (sinds een jaar of vijf) betaal je de IB vooruit, aan het begin van het fiscale jaar.

[...]
Dan moet ik mijn accountant eens even raadplegen, want mijn verzoek is steeds om het aan het einde van het jaar te doen en daar krijg ik van hem geen commentaar op.
Reden dat ik dit achteraf wil, is omdat we een bedrijf in de zorg hebben en we veel onderhanden werk en bijbehorende facturen hebben. Het is voor ons haast onmogelijk om zonder financierder dan onze bedrijfskosten te voldoen.
Ik betaal er wel rente over, maar dat is voor mij het wel waard. Heb je een wettekst waarin staat wat je zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
JdM schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:52:
[...]

Dan moet ik mijn accountant eens even raadplegen, want mijn verzoek is steeds om het aan het einde van het jaar te doen en daar krijg ik van hem geen commentaar op.
Reden dat ik dit achteraf wil, is omdat we een bedrijf in de zorg hebben en we veel onderhanden werk en bijbehorende facturen hebben. Het is voor ons haast onmogelijk om zonder financierder dan onze bedrijfskosten te voldoen.
Ik betaal er wel rente over, maar dat is voor mij het wel waard. Heb je een wettekst waarin staat wat je zegt?
Geen wettekst - sinds 1998 betaal ik achteraf en rond 2010 (of iets later?) opeens vooraf.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt; het gaat maar om 30.000 euro per jaar, ofzo (in mijn geval), dus ook nooit geprobeerd het aan te passen.

Voor zo ver ik weet moet je gewoon vooraf betalen, en als je in 1x betaald krijg je nog wat korting.

Natuurlijk is het wel 30.000 euro die je niet kan beleggen (wat sowieso niet slim is met belastinggeld) en krijg je geen rente (maar dat is al 0% tegenwoordig), maar ik vind het prettiger vooraf te doen.

Als ik achteraf te veel heb betaald, krijg ik terug - zie ik toch als een kado (onzin, want het is je eigen geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:36:
[...]

Geen wettekst - sinds 1998 betaal ik achteraf en rond 2010 (of iets later?) opeens vooraf.

Ik heb me er nooit druk om gemaakt; het gaat maar om 30.000 euro per jaar, ofzo (in mijn geval), dus ook nooit geprobeerd het aan te passen.

Voor zo ver ik weet moet je gewoon vooraf betalen, en als je in 1x betaald krijg je nog wat korting.

Natuurlijk is het wel 30.000 euro die je niet kan beleggen (wat sowieso niet slim is met belastinggeld) en krijg je geen rente (maar dat is al 0% tegenwoordig), maar ik vind het prettiger vooraf te doen.

Als ik achteraf te veel heb betaald, krijg ik terug - zie ik toch als een kado (onzin, want het is je eigen geld).
Vooraf betalen is geen verplichting. Meestal legt de Belastingdienst na een aantal jaren vanzelf vooraf een voorlopige aanslag op gebaseerd op voorgaande jaren (waarbij ze soms erg slecht kunnen schatten...). Officieel mag je vervolgens een voorlopige aanslag alleen maar wijzigen naar wat jij denkt dat het daadwerkelijk wordt. Maar er kraait geen haan naar als je hem naar nihil brengt. Vraag is wel of je dat moet willen, want als je vervolgens laat bent met aangifte doen ga je 4% rente betalen, dat heb je het jaar ervoor echt niet gekregen op de bank....

Ik zie nog een reactie staan dat je 3 klanten moet hebben. Dat is een (vaak gebruikte) uit zijn verband getrokken insteek. De vraag is ben je ondernemer? En of je dat bent kan je aan meerdere zaken zien:
- Hoeveel klanten heb je?
- Doe je investeringen?
- Maak je reclame?
- Loop je risico?
- Enz Enz

Het totaal van die vragen gaat bepalen of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.
Als je een aantal bruiloften per jaar doet, zelf je apparatuur hebt gekocht en daarmee dus ook zelf risico loopt ben ik wel vrij vlot geneigd om te zeggen dat je ondernemer bent. Vooral de omvang van de werkzaamheden zal van belang zijn. Ik kan me goed voorstellen dat 3 klanten hier niet genoeg is om het onderneming te noemen, maar hoeveel er echt nodig zijn? Een vast aantal is bijna niet te noemen. Zoals gezegd gaat het om het totaalplaatje.

Zoek een boekhouder, de tip is vaker voorbij gekomen. Als je geen verstand hebt van deze zaken gaat zelf doen je echt veel meer kosten als laten doen. Eén vergeten aftrekpost en je kosten voor de boekhouder verdwijnen in het niet. Als je een beetje zoekt zou het mij niet verbazen als je bij een klein administratiekantoor voor € 500 per jaar een heel eind kan zijn als je niet al te veel activiteiten hebt. Misschien zelfs nog wel minder. Aan die boekhouder kan je ook veel makkelijker je precieze situatie laten zien en stel dat je nu nog geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, kan hij/zij ook tijdig reageren als dat moment er wel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:11:
[...]

Je kan een regeling treffen dat dit maandelijks wordt gedaan - maar achteraf betalen is er niet meer bij.

Dus ik lap zelf gewoon elk jaar in januari iets van 30.000 IB en hoor rond juni of ik (van het jaar ervoor) nog wat terugkrijg.
Ik betaal nog steeds achteraf en heb er nog nooit iets van gehoord. Ik zet gewoon de voorlopige aanslag op 0 en daar gaan ze elk jaar mee akkoord.

Wat hierboven gepost is dus :D

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals hierboven al genoemd moet de TS (Topicstarter) eerst wat informatie verstrekken voor er een goed antwoord opgegeven kan worden

1. Wat is je bedrijfsvorm (iedereen neemt aan ZZP, dat zal wel zo zijn), heb je nog andere inkomsten er naast
2. Hoeveel uur besteed je aan je bedrijf (inclusief administratie, marketing etc)
3 En al door t-captain gesteld Ben je ondernemer voor de omzetbelasting? .!Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

De antwoorden op deze vragen bepalen de antwoorden op een deel van de vragen

Als je voor 3600 euro spullen in Nederland koopt, dan kan je de BTW aftrekken. Bij je eerste BTW aangifte (deadline 1 maand na afloop kwartaal), kan je dat verreken met de btw die je moet afdragen. Trek je meer af, dan krijg je geld terug. Hoe je spullen afschrijft, maakt niet uit.
Hoe je het beste kan afschrijven, hangt van een aantal factoren af, kijk even op de belasting dienst site

De rente die je misloopt bij een investering, verwacht je terug te verdienen doordat je een rendement maakt op die investering. Is het rendement lager als de rente, dan had je meer kunnen verdienen (die periode) door het op de bank te zetten (die periode).

Je kan gewoon geld "overboeken" van prive naar zakelijk, en terug als je zzp bent. Je moet het alleen goed vastleggen in je administratie. Je hebt niet eens een tweede bankrekening nodig, hoewel dat wel is aan te raden. Zo kan je makkelijker aan belasting aantonen/aannemelijk dat het zakelijk uitgaven zijn. Alles wat ik zakelijk uitgeef doe ik vanaf die bankrekening. Knab heeft er 1 voor 60 euro per jaar, andere banken kan je ook terecht. (ik heb ook knab)

Ook als je zakelijke goederen koopt kan je dat op je eigen naam doen, betalen vanaf je zakelijk bankrekening en toch geld de wet koop op afstand (voor consumenten) als je een zzp-er bent. Vermeld alleen je eigen naam, niet de naam van je bedrijf, kvk nummer of iets anders dat duidt op dat het een zakelijk aankoop is (en ja dat mag je als ZZP-er)

Als je je zakelijk gaat begeven op de markt nog een paar tips
- zorg voor een goede zakelijke aansprakelijkheid verzekering (wat als de foto's een keer mislukken, hoeveel schade is dat) en zakelijke rechtsbijstandsverzekering
- zorg voor goede leveringsvoorwaarden en bijbehorende contracten/opdrachten. Laat iemand altijd duidelijk een opdracht bevestigen
- of zoek alles zelf uit (site van kvk, belasting dienst en internet) of neem iemand in de arm die er verstand van heeft
- zorg voor een goed boekhouding, er zijn goed excel sheets in omloop, of neem een pakket van 100-200 euro. Nadeel is dat je alles zelf goed moet uitzoeken
- btw aangifte en afdracht moet je echt tijdig doen, 4x per jaar

Succes

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 06-06-2018 23:52 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Belangrijk! Als je een (digitaal) fotoboek bij de shoot levert dan mag je over de gehele prijs slechts 6% BTW rekenen! (Wordt 9% binnenkort). Als je er geen fotoboek bij doet moet je 21% BTW afdragen.

https://www.photonmagazin...rmeert-fotografen-onjuist

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk dat @t_captain zijn vraag als eerste beantwoord moet worden voordat er iets geadviseerd kan worden. TS, ben je voor de belastingdienst een ondernemer? Haal je dat aantal uur criteria? En zo ja, heb je een prognose voor jezelf gemaakt? Komt er dit jaar winst denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:57:
[...]

Sterker nog; je bent niet eens (meer) verplicht bij de KvK ingeschreven te staan, die lui zijn al jaren deprecated.
Dat is gewoon onzin. Het is verplicht.
Rolfie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:46:

Drie opdrachtgevers is iets uit het verleden toen er nog een VAR verklaring bestond. Voor een IB ondernemer bestaat het X aantal uren weldegelijk. Zie https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium. Afhankelijk van de aard en omvang van de werkzaamheden van TS is hij/zij ondernemer voor de IB, de OB of beide. De belastingdienst bepaalt dat uiteindelijk.

Er staan wel meer hele en halve waarheden in dit topic, zoek een goede boekhouder die je wat uitleg kan geven die zijn er echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Urencriterium bepaalt niet het ondernemerschap, uitsluitend het recht op ondernemersaftrek.

Voor de vragen over BTW en afschrijving is alleen van belang: BTW-ondernemer en/of IB-ondernemer?

Maar zonder deze elementaire antwoorden van TS heeft het hele topic geen nut.

Slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
PolarBear schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:03:
Drie opdrachtgevers is iets uit het verleden toen er nog een VAR verklaring bestond.
Volgens mij was de definitie "meerdere opdrachtgevers", waarbij 3 een veilige aantal is/was. Met nog wat afhankelijkheden.
Voor een IB ondernemer bestaat het X aantal uren weldegelijk. Zie https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium. Afhankelijk van de aard en omvang van de werkzaamheden van TS is hij/zij ondernemer voor de IB, de OB of beide. De belastingdienst bepaalt dat uiteindelijk.
Goed lezen.... Het urencriterium geld alleen voor bepaalde kortingen, als je niet aan het aantal uren voldoet, krijg je de korting niet. Maar je bent dan nog gewoon ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:03:
[...]

Dat is gewoon onzin. Het (inschrijven bij KvK) is verplicht.

[...]
Omdat er in principe geen KvK inschrijving noodzakelijk is kan het voorkomen dat een ondernemer zichzelf als freelancer ziet maar dat de belastingdienst gewoon besluit dat deze persoon in loondienst is.

Dit kan grote gevolgen hebben. Zo kan achteraf besloten worden dat de werkgever achterstallige premies moet betalen. Als dit over meerdere freelancers gaat en/of over meerdere jaren kan dit bedrag flink oplopen.

Het is daarom belangrijk er zeker van te zijn dat niet alleen de ondernemer zichzelf als freelancer ziet maar dat de Belastingdienst dit ook zo ziet.

----

Ook op die zogenaamde verplichting zijn dus weer uitzonderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Pagina: 1