Toon posts:

SSD compatible?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in het bezit van een PC met de volgende specificaties;

Processor: AMD FX-6300
Moederbord: gigabyte ga-78lmt-s2p
Videokaart: AMD R9 380
Ram 8 GB DDR3 (crucial technology)

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-78LMT-S2P-rev-31#ov

Om het iets sneller en stiller te maken, voor een acceptabele prijs t.o.v. de verouderde PC denk ik aan het volgende:

* SAMSUNG 860 EVO 250 GB
* 8 gb erbij prikken van hetzelfde merk om op 16 uit te komen
* Wellicht stillere fans kopen...

Nu begreep ik echter dat een SSD wellicht niet (volledig) compatible kan zijn met een moederbord, hier heb ik twee vragen over:

* Kan ik deze SSD plaatsen?
* Haal ik er alle snelheid uit of zo niet wel voldoende snelheid om het te merken? Of is het zonde van het geld. En is wellicht een andere (goedkopere/oudere) versie een betere investering...

Daarnaast vroeg ik mij af of 8 gb erbij prikken van hetzelfde merk gewoon zo werkt of dat ik nog ergens aan moet denken, ik snap echter dat ik hier bij 'opslagtechnologie' zit :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op iedere PC die een SATA uitsluiting heeft past een SATA SSD. SATA300 of SATA600 merk je in de praktijk vrijwel niets van.

Een SSD zal het laden van Windows en programma's een stuk sneller maken. Voor de framerate bij gamen maakt het niets uit.

Of dat extra RAM zin heeft vraag ik mij af. 16GB is niet sneller of beter dan 8GB als je maar 6GB gebruikt. Kijk even of je RAM wel vol komt te zitten, zo niet is het nutteloos.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor je snelle reactie!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je kunt ook voor pricewatch: Kingston A400 240GB of pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB gaan. Maakt 25 euro en 15 euro verschil. Je hebt toch sata 300, dus sneller dan 300MBytes/s is toch niet nodig. Alleen als je een nieuwe PC gaat kopen waar je de SSD ook in gaat gebruiken, zou het jammer zijn. Maar alleen jij weet of je nog lang met je huidige PC wilt doen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
hoi1234 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:00:
Je kunt ook voor pricewatch: Kingston A400 240GB of pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB gaan. Maakt 25 euro en 15 euro verschil. Je hebt toch sata 300, dus sneller dan 300MBytes/s is toch niet nodig. Alleen als je een nieuwe PC gaat kopen waar je de SSD ook in gaat gebruiken, zou het jammer zijn. Maar alleen jij weet of je nog lang met je huidige PC wilt doen.
Een SSD is niet snel omdat ie 300MB/s of 500MB/s leest. Een SSD is snel omdat ie op andere punten 1000x sneller is dan een HDD in plaats van 2x of 4x zo snel. Daarom maakt SATA300 of SATA600 ook vrijwel geen verschil. Het is niet zo dat als de TS een nieuwe PC koopt die Crucial dan ineens een bottleneck zou zijn.

Van de SSD in de TS en de 2 die jij noemt zou ik voor de Crucial kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de informatie allemaal, ik heb inmiddels de 250 van samsung in het bezit, echter hadden ze geen sata kabel bij de mediamarkt....nu zit ik te zoeken online....welke moet ik in hemelsnaam kopen....

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:58:
Dank voor de informatie allemaal, ik heb inmiddels de 250 van samsung in het bezit, echter hadden ze geen sata kabel bij de mediamarkt....nu zit ik te zoeken online....welke moet ik in hemelsnaam kopen....
Gewoon een SATA kabel, ze zijn allemaal compatibel met elkaar. Zoek er één die lang genoeg is.

categorie: Kabels
https://www.allekabels.nl/display.php?cat=1763

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, heb voor nu gewoon die van mijn HDD gebruikt :)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:12:
Thanks, heb voor nu gewoon die van mijn HDD gebruikt :)
Wil je eens AS SSD benchmark draaien op je SSD?

Kunnen we even meekijken of de snelheid op alle vlakken in orde is. Niet alle (oudere) chipsets voor AMD CPU's gingen even goed om met SSD's. Mogelijk ook nog even kijken of je de AMD chipset driver beter presteert of de standaard AHCI driver van Microsoft.

Overigens ook goed om te zorgen dat je mainboard de laatste BIOS versie heeft, al zie ik daar niets over SSD's/SATA verbeteringen staan: https://www.gigabyte.com/...2P-rev-31#support-dl-bios

Verwijderd

Topicstarter
rookie no. 1 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Wil je eens AS SSD benchmark draaien op je SSD?

Kunnen we even meekijken of de snelheid op alle vlakken in orde is. Niet alle (oudere) chipsets voor AMD CPU's gingen even goed om met SSD's. Mogelijk ook nog even kijken of je de AMD chipset driver beter presteert of de standaard AHCI driver van Microsoft.

Overigens ook goed om te zorgen dat je mainboard de laatste BIOS versie heeft, al zie ik daar niets over SSD's/SATA verbeteringen staan: https://www.gigabyte.com/...2P-rev-31#support-dl-bios
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/fw2ESo

Ik heb alle instellingen laten staan, bovenaan kon ik kiezen uit meerdere 'GB', deze op 1 laten staan. Geen idee of de resultaten goed zijn.

Ik had begrepen dat windows 10 automatisch drivers erbij zoekt, op de site van gigabyte kan ik ook geen windows 10 kiezen voor de drivers....

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-12-2025

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Bios updates moet je ook flashen en dus niet in Windows. Alleen chipset drivers zijn in Windows te installeren...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1