Onbegrijpelijk probleem onbegrijpelijk opgelost - hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Okay, de subject is met stip de meest vage titel ooit - maar absoluut geen click-bait;

Mijn pc is iets van 10 jaar oud, een MSI desktop met 4GB ram, SSD'tje (later gekocht) en zelfs nog een old-skool VGA en cd-rom aansluiting... oud dus :p

Ik gebruik hem als main-system voor web- / app-development, 3d-rendering (3DstudioMax / Blender / Rhino), audio- video-fx (post-) processing, Adobe Indesign / -Photoshop, etc... het lichtere (development / productie) werk dus.

Nooit een enkele klacht gehad over het systeem, - letterlijk - nog nooit een bluescreen, of vastloper in die tien jaar...

...tot ik terugkwam van vakantie, een half jaar geleden.

Uit voorzorg had ik de stekkers uit de muur getrokken - belangrijk; de aansluiting is niet geaard, omdat de contactdoos dat ook niet is (en geen geaarde stekkers ondersteund... oud huis).

Terug van vakantie heb ik de stekker van de computer (één stekker die gaat via een verdeeldoos met daarin een x-aantal andere stekkers (computer, monitoren, printer, scanner, etc...) weer in de muur geprikt, computer aangezet en...

...en toen begon de ellende.

De computer startte niet in 1x op, maar moest als het ware warmdraaien;

Je hoorde dat de computer power ontving, de harde schijf (naast de SSD voor alle data) hoorde je 'aanklikken', ventilator(en) van GPU / CPU begonnen te draaien en toen stierf alles.

Een halve seconde later begon het ritueel opnieuw... en weer een dood systeem.

Pas bij de 3e keer startte de computer 'door' (als een oude auto die een paar keer moet starten, kuchen, voor de motor aanslaat als het ware).

Okay, dacht ik... het zal wel - computer is 10 jaar oud, paar weken niet gebruikt (vakantie) wellicht is het is sufs als een lege batterij op het moederboord die even wat juice moest ontvangen (BIOS, whatever) voordat hij verder kon.

Echter, vanaf die dag startte de computer altijd pas op na 3x 'opstarten' (1x computer aanzetten, 2x mislukte opstartpoging, 3e keer startte hij door).

Ook kreeg ik - heel af en toe, 1x per maand ofzo - een BSOD (buffer overflow, irq conflict, whatever - BSOD was uit beeld voor ik het goed kon lezen).

Maar het meest rare komt nog;

Behalve dat hij pas na 3x opstartte, kon ik ook geen real-time audio meer luisteren of video's bekijken ALS ik op dat moment ook scrollde met de muis.

Wat gebeurde er?

Als ik bv. een mp3'tje afspeelde (lokaal of steam, maakte niet uit) en ik scrollde met mijn muis bv. op een website, een PDF of binnen mijn mail - dan stotterde de muziek, liep vast en als ik dan stopte met scrollen hoorde je de muziek 'zich zelf verslikken' (de niet afgespeelde muziek werd in razend tempo afgespeeld, veel te snel, tot hij weer was waar de muziek real-time kon afspelen).

Sterker; ik kon zelfs scratchen (de muziek) door met mijn muis te scrollen (als ik dat deed, happerde / stotterde de muziek, en werd die vertraging direct aangestuurd door de snelheid van scrollen icm. de lengte van de scrollbeweging).

Afhankelijk van de software waarin ik scrollede, was het scratch-effect erger;

Thunderbird was niet te doen; scrollede ik door een mail, dan liep de muziek volledig vast.

Foxit Reader (PDF) was ook zo'n leuke en Chrome kon er ook wat van - maar dan weer enkel bij WhatsApp Web (scrollen in een bericht stotterde, maar een :hover over de contactpersonen liet alles vastlopen).

Ik heb dit een half jaar aangekeken, alles geprobeerd om op te lossen (drivers update, W10 update (laatste major release), plain drivers voor de videokaart (er zat een causaal verband tussen de videokaart en het geluid, omdat de videokaart ook de geluidschip heeft), etc... niets hielp.

Safe Boot werkte goed; dan was alles soepel... maar daar had ik niets aan, dus ik dacht dat het een driver-issue was, maar kon het niet oplossen met andere / basic-drivers.

En dan komt de oplossing... net zo raar als het probleem;

Laatst weer terug van een korte vakantie... stekkers uit de muur... ik doe de computer (verdeeldoos) stekker in de muur en iets in mij zei 'doe die stekker eens ondersteboven (dus horizontaal gespiegeld op de x-as) in de muur... dus dat links contact maakte met rechts en andersom.

Wat denk je?

Computer start in 1x op, real-time muziek is weer aanwezig en als ik scroll hoor ik geen side-effects of scratch-effect.

Ik heb wel eens gelezen dat je issues kan oplossen bij niet-geaarde stekkers door de polen te verwisselen, maar geldt dit ook voor niet kunnen opstarten en een systeem totaal onwerkbaar traag maken + muziek onderbreken tijdens het scrollen?

FYI - ik heb nog een latency monitor gedraaid toen de problemen speelde en ook daarna;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YwW2hrU.png

Nu is alles goed / groen, maar tijdens de problemen (dus met omgekeerde stekker) was alles rood en was mijn systeem niet in staat om real-time muziek af te spelen.

Vaag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Vaag. Kun je het weer terug reproduceren door de stekker weer terug om te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Seriph schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:43:
Vaag. Kun je het weer terug reproduceren door de stekker weer terug om te draaien?
Yes... en overigens is het nu een week stabiel... dus ik durf (hoop) er op dat het echt daar door komt.

Ik had al bijna een nieuw systeem overwogen, maar even de stekker op zijn kop in de muur en het is weer de oude, vertrouwde computer.

Heel vreemd dat een power-issue hier voor kan zorgen (opstarten kan ik nog iets bij voorstellen, maar scrollen icm. de muziek mag toch geen power-ding zijn).

En ik heb 'bewijs' met die latency monitor - eerst alles rood, nu alles groen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tijd om up te graden, voeding zal aan het einde van z'n latijn zijn, evenals de condensatoren etc op het moederbord. En doe jezelf een gunst, met dat werk mag het vast wel een stuk sneller. Voor een paar honder euro heb je weer een frisse en stuk snellere pc. Het scherm zal je dan ook wat kosten, maar dat ligt aan je wensen. Maar ik denk dat het tijd is om up te graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Stop er eerst maar een nieuwe voeding in. Die kan nooit goed meer zijn na 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

ToFast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:46:
Tijd om up te graden, voeding zal aan het einde van z'n latijn zijn, evenals de condensatoren etc op het moederbord. En doe jezelf een gunst, met dat werk mag het vast wel een stuk sneller. Voor een paar honder euro heb je weer een frisse en stuk snellere pc. Het scherm zal je dan ook wat kosten, maar dat ligt aan je wensen. Maar ik denk dat het tijd is om up te graden :)
Onzin natuurlijk. Als dat oude beessie prima doet wat hij er mee wil doen, waarom dan een paar honderd euro uitgeven..? :?

Wat je wel zou kunnen proberen is een andere voeding ergens te vinden/lenen en kijken of de problemen met die andere voeding ook voorkomen. Dan zou je kunnen overwegen om de voeding te vervangen.

Wel supervaag idd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
ToFast schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:46:
Tja, dat hoor ik van meer developers - met hun dure MacBookjes, maar voor het werk dat ik doe, is het systeem gewoon supersnel en loop ik nooit ergens tegenaan (+/- 100 uur per week actief werk achter dat ding).

Geld boeit niet; ik werk als ZZP'er en heb een 'meer dan gezonde' winst, elk jaar...

Een nieuw moederbordje gaat dat niet verhogen :p en ik vind het zonde van het geld / milieu om iets te kopen, als het oude goed werkt.

Condensatoren zou kunnen? Ik weet weinig van hardware...

Wellicht dat de week rust (tijdens de vorige vakantie) die dingen heeft bijgeladen (niet letterlijk)?

Geen idee... ik heb nog een computer uit 1982 en die werkt ook...
AzzKickah schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:48:
[...]

Onzin natuurlijk. Als dat oude beessie prima doet wat hij er mee wil doen, waarom dan een paar honderd euro uitgeven..? :?

Wat je wel zou kunnen proberen is een andere voeding ergens te vinden/lenen en kijken of de problemen met die andere voeding ook voorkomen. Dan zou je kunnen overwegen om de voeding te vervangen.

Wel supervaag idd :D
De voeding is relatief nieuw; ergens in 2011 vervangen, omdat de bliksem toen mijn moederbord half had opgeblazen...

Paar van die dikke A4-achtige bulb-dingen op het moederbord vervangen (die stonden toen op springen) en een nieuwe voeding er in.

Sindsdien draait het dus (met nieuwe SSD / voeding) al jaren weer stabiel.

[ Voor 25% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 05-06-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:49:

Wellicht dat de week rust (tijdens de vorige vakantie) die dingen heeft bijgeladen (niet letterlijk)?
Eerder ontladen (Stekkers uit de muur). Als je gare condensatoren hebt, start de voeding niet meer volgens specificaties op .

In het voedingen topic kan je zien dat een voeding zo tussen de 5 en 10 jaar kan meegaan, afhankelijk van de kwaliteit van de voeding.

Toen mijn voeding er uitzag zoals hier biomass in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33", had ik vergelijkbare symptomen (minder erg) zoals jij beschrijft. En het hoeft niet zichtbaar te zijn dat je elco's niet meer goed zijn.

Een nieuwe knappe voeding kost maar een paar tientjes

[ Voor 3% gewijzigd door biomass op 05-06-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
biomass schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:05:
[...]

Eerder ontladen (Stekkers uit de muur). Als je gare condensatoren hebt, start de voeding niet meer volgens specificaties op .

In het voedingen topic kan je zien dat een voeding zo tussen de 5 en 10 jaar kan meegaan, afhankelijk van de kwaliteit van de voeding.

Toen mijn voeding er uitzag zoals hier biomass in "Voeding advies en informatie topic - Deel 33", had ik vergelijkbare symptomen (minder erg) zoals jij beschrijft. En het hoeft niet zichtbaar te zijn dat je elco's niet meer goed zijn.

Een nieuwe knappe voeding kost maar een paar tientjes
Interessant, bedankt - vooralsnog kan ik het reproduceren door de boel te ontladen (stekker er uit, tijdens de vakantie) en omgekeerd weer in de muur te doen.

Maar dit is het tweede bericht over de condensatoren / voeding, dus wellicht zoek ik de oplossing verkeerd.

Vreemde is ook dat het gebruik van File Explorer (W10) nu razendsnel is, terwijl ik - toen de problemen speelden - bij elke klik op een map of bestand zeker een seconde een ronddraaiend zandlopertje zag (blauwe, Cortana-achtige cirkel).

Nu alles goed werkt, is ook de Explorer weer gewoon real-time... terwijl voorheen met bv. zip-files het seconden duurde om überhaupt te zien wat er in zat.

Of dit nu komt door voeding / condensatoren, weet ik niet.

Dat een condensator slijt, begrijp ik - maar een voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:23
Een voeding bevat nagenoeg altijd condensatoren en is (mede) daarom aan slijtage onderhevig.

Ik heb zelf geen elektronica opleiding gehad, maar dit lijkt me wel een goede verklaring:

https://groups.google.com....doe-het-zelf/1uZuT6TZPKU
een ontstoorfilter bestaat uit een tweetal spoelen die in serie staan met de beide polen van het net en
wat condensatoren die aangesloten zitten tussen de randaarde en de twee polen van het net. Geen of slechte randaarde kan in zo'n geval voor storingen zorgen maar ook een defect aan een van de condensatoren kan
oorzaak zijn.
Omdat de storingspiekjes meestal uit een van beide polen komen kan in zo'n geval omdraaien van de stekker dus dit probleem verhelpen. De juiste oplossing blijft echter aarde controleren en/of het filter vervangen.
Het filter zit in je voeding ;)

[ Voor 81% gewijzigd door biomass op 05-06-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
biomass schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:31:
Een voeding bevat nagenoeg altijd condensatoren en is (mede) daarom aan slijtage onderhevig.

Ik heb zelf geen elektronica opleiding gehad, maar dit lijkt me wel een goede verklaring:

https://groups.google.com....doe-het-zelf/1uZuT6TZPKU

[...]

Het filter zit in je voeding ;)
Ik zou dit graag als "beste antwoord" willen markeren, maar blijkbaar kan dat niet achteraf binnen Tweakers.

Anyhow - bedankt voor het antwoord en het nieuwe inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
We hebben wel eens een koffiezetapparaat gehad wat ook niet wou werken als de stekker er "verkeerd" om in zat. Die verwachtte op 1 van de 2 pinnen echt een nul (wat het sowieso niet is, maar dat terzijde), en op de andere een sinus. Dat werd volgens mij met wat diodes afgedwongen. En in veel andere landen gaat dat goed door het design van de stopcontacten, maar niet in Nederland dus.

Volgens mij moet je het topic als vraag aanmaken, dan kan dat wel. Uiteraard moet je achteraf pas een antwoord als opgelost markeren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 06-06-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:48:
Volgens mij moet je het topic als vraag aanmaken, dan kan dat wel. Uiteraard moet je achteraf pas een antwoord als opgelost markeren ;)
Klopt, maar dat kan ik achteraf niet wijzigen... zou wel een handige feature zijn :p
Pagina: 1