Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:56
Ruim een jaar geleden heb ik mij al eens flink verdiept in de aanschaf van PV panelen.
(mede hier te vinden: PV-panelen topic deel 5) Het is er nog niet van gekomen (helaas), maar nu staat het concreet op de planning voor de zeer nabije toekomst.

Er is in de tussentijd wel na-geïsoleerd met kruipruimte isolatie en HR++ glas. Momenteel ben ik bezig met een kinderkamer en het schuine dak daarvan wordt voorzien van 11 cm PIR ipv 5 cm piepschuim. De rest van de zolder gaat daarna volgen en nu kijken we alweer verder.

Alleen is mijn interesse ook wel gewekt door de warmtepomptechniek en nu begint het allemaal wat ingewikkeld te worden. Ook omdat ik eigenlijk mijn groepenkast aan wil passen.

Gegevens:
Stroomverbruik 3600kWh
Gasverbruik 1600M3
Zonneboiler aanwezig
Houtkachel aanwezig
En 4 jaar oude Atag E325EC

Momenteel heb ik een 1x35A aansluiting met oude groepenkast en Ferrarismeter^^:
Meterkast

Dat betekent dat ik maximaal een 5750Wp installatie kan aansluiten. Ik denk dat dat voorlopig wel voldoende is en dan kan ik mijn meter houden. (maar ik twijfel of ik moet opschalen naar 3x25A aansluiting. Als er toch een elektricien bij komt, liever in één keer alles regelen)

Ik overweeg een offerte te laten maken voor 12 panelen voor op de garage met SMA want dat had ik vorig jaar bedacht, maar ik zie nu ook een goedkope Solaredge staan. Is dat goedkoper geworden? Bij Winkelman bijvoorbeeld zie ik 3840Wp set voor €3866 staan. En een 3600Wp set met Solaredge voor €3445..

Wat mij betreft ook een nieuwe stoppenkast met meer groepen voor wellicht elektrisch koken ooit (al kook ik nu graag op gas) en mogelijk een warmtepomp.

Ik zie veel Tweakers met een Panasonic Monoblock. Is dat voor mij ook interessant als hybride? (1600*8.8)/1650 zou op een 8.5kW WP neerkomen -koevlaas formule toch?. En dan zonder buffervat. Ik heb al een paar dagen verschillende topics doorgelezen, maar ik krijg nog geen totaalbeeld/-gevoel. Ik denk dat ik geen ELGA wil. Misschien eerst ook helemaal geen WP. Kunnen jullie me wat helpen mijn gedachten te ordenen? Gezien ons gasverbruik denk ik niet dat wij gasloos kunnen. Sowieso wil ik dat eerst ook nog niet.

Stoppenkast vervangen: Vermoedelijk wel al zou het ook zonder kunnen, maar voor eventuele latere uitbreiding van zonnepanelen en veiligheid.
Aansluiting vergroten: Vermoedelijk niet.
Zonnepanelen: Ja. SMA, SE??
Warmtepomp: Weet niet? En welke? Te veel info..

[ Voor 1% gewijzigd door SRB12 op 05-06-2018 19:48 . Reden: foto link ]

Alle reacties

• SRB12
Ik heb een offerte van Winkelman voor zonnepanelen:

14x LG 4480Wp 320N1K-A5 MonoX NeON 2 + SMA Sunny Boy 4.0 kan voor €4685 ex btw geïnstalleerd. Dat komt neer op €1,05 per Wp. Volgens mij is dat een goede prijs, klopt dat?

In plaats van LG panelen zie ik ook QCELLS Q-peak DUO 320Wp staan en dan kom ik op €4233 ex btw. Dat komt neer op €0,95 per Wp. Ik ken het merk niet, is dat wat?

(Zelf doen is goedkoper, maar in dit geval geen optie)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-11 20:26
Wat is de inhoud / oppervlak van de woning, en wat voor afgiftesysteem heb je momenteel (vloerverwarming?)?

Wat voor ventilatiesysteem is er (of ga je aanleggen nadat je geïsoleerd hebt)?

• SRB12
Het is een woning uit 1966, uitgebouwd in 1983. 550m3 inhoud, 167m2 oppervlak. De uitbouw heeft vloerverwarming, het oude deel radiatoren. Ventilatiesysteem is er niet; ramen en deuren open. CV is waterzijdig ingeregeld, dus ik heb vrijwel nooit een retourtemperatuur hoger dan 55 graden, maar afgelopen winter met de koude wel hoge aanvoertemperaturen 70-75 graden. Ik kan niet zeggen wat mijn nieuwe dakisolatie gaat doen, maar de R-waarde is/wordt wel een factor 3 beter. Mede daarom denk ik dat gasloos voorlopig onhaalbaar is voor ons, maar een lage temperatuurverwarming zou het wel 80% van de tijd moeten kunnen doen.
In eerste instantie willen we 14 PV-panelen aanleggen op een SMA Sunny Boy 4.0 op 1 string; dan hou ik nog een string over om later nog panelen te leggen voor eventueel een warmtepomp. Mits dan zinvol is natuurlijk. Ik weet alleen niet of een Pana monobloc hybride kan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Overstappen naar 3-fase is, mijns insziens, enkel interessant als je ook daadwerkelijk 3-fase nodig hebt.
Dus met een 3-fase doorstroomverwarmer, of je wilt met 3-fase, je E-auto gaan laden in de toekomst.

Op 1x 35 A, kan je voor de overige zaken prima mee uit te voeten.
Warmtepomp, warmtepomp boiler, inductiekookplaat tot 7,4 kW etc. Allemaal geen probleem.

Je zou nu een 3-fase groepenkast kunnen ophangen met hoofdschakelaar en doorlussen bij de hoofdschakelaar zodat hij geschikt is voor 1-fase. Die kan je eventueel later gebruiken voor 3-fase.
(Dit heet 1/3 fase groepenkast)
https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html

Atlantic explorer 3 WP boiler (handig om klein overschot panelen in kwijt te kunnen overdag) en een pana monoblock WP kan ik van harte aanbevelen.
(ik ga vanavond de CV plofketel verwijderen bij een vriend)

14 panelen van 32 Vmpp, wil je het liefst op een "ouder" model SMA hebben.
Dan kunnen die in 1 string. (optitrac werkt het beste met hoge spanning)
Met een nieuwe 4.0 zal je naar 2x 7 moeten. (en dus lage spanning/minder rendement)
Met 2x 7 zal je beide ingangen gebruiken, anders werkt optitrac niet goed bij 2x 7 parallel. Dus allemaal niet zo een goed idee...
Nog een voordeel van 1x 14 op de oudere SMA: je houd 1 ingang vrij voor uitbreiding.
Dat model heeft alleen geen fancy wifi, maar enkel ethernet.

14 panelen kan trouwens ook prima op een 3-fase omvormer. (heb beide gedaan, zowel 1 als 3 fase omvormer). Maar spanning is dan ook weer wat lager dan spec.

Gebruik gewoon ff https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2018 09:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• SRB12
Bah, inderdaad. Ik heb sunnydesign gebruikt en zie dat ik idd beide MPPT nodig heb omdat de spanning te hoog is. Maar 14x33V = 462V, waarom zegt ie dan 629V? Edit: ik zie al uitgelegd staan dat het met VOC*temperatuurscoefficient te maken heeft. 13 panelen eet hij wel. Zou het €1,07 per Wp worden.

Winkelman heeft geen oude SMA op de site meer staan, dus ben bang dat dat hem niet lukt. Het moet een geinstalleerd systeem bij één bedrijf worden, dus zelf via marktplaats kopen wordt hem niet.

Beetje jammer. Is een Fronius Primo omvormer dan een optie? Daar staat een MPP range van 210-800V bij. Ik kan alleen geen wijs worden uit dat schaduwmanagment.. Ze hebben wel wat vergelijkingen met optimizers in de brochure, maar dat zegt me niets.

[ Voor 9% gewijzigd door SRB12 op 07-06-2018 11:30 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vorig model SMA's zijn hier ook nog wel te krijgen..
https://www.mg-solar-shop.de/Wechselrichter/SMA/

Maar inderdaad lastig als alles van 1 partij af moet komen.
(ik monteer alles zelf, dus dat is makkelijker)

Een primo lijkt inderdaad een groter bereik te hebben.
Maar daar zit dan weer een ventilator in (welke "aanwezig" is)

Maar 14 kan ook op een 3-fase model...
Goodwe, SMA of fronius

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2018 12:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Ik heb niet al je oude posts gelezen maar de schaduw is best flink toch?
Nog wat ideetjes.
SE of Tigo zou kunnen helpen, en anders een string van 12 plus micro omvormers voor de twee panelen die het eerst in de schaduw komen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SRB12
Schaduw is inderdaad flink. Ik ben vandaag bij Winkelman geweest - ik werk nl in Hengelo, en na het zien van de situatie raadde hij me toch Solaredge aan. Hij verkoopt beide en zei dat ik in mijn geval de meerprijs wel terug ga verdienen.

Ik weet van de weerstand jegens SE op het forum maar ik denk dat het in ons geval wel zinvol is.

Voor 4480Wp zou ik in dat geval dan €5128 ex btw kwijt zijn. Komt neer op 1,144 €/Wp. Geen gekke prijs en dat zou een tvt van 7 jaar betekenen.

Edit: dat betreft 14 QCELLS 320 DUO panelen, met een SE5000H (Te groot, maar voorbereid op panelen elders) En geïnstalleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door SRB12 op 07-06-2018 21:15 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
De weerstand tegen SE is vooral in gevallen zonder schaduw of in gevallen waar diodes in de panelen kunnen helpen.

In jouw geval vind ik SE prima.
En de prijs vind ik heel laag, voor SE en geïnstalleerd.

Komen deze panelen wel uit het zicht? Ik heb ze van dichtbij gezien en ze bevatten veel helder witte vlakken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• SRB12
Ja ik heb ze ook van dichtbij gezien, ik weet wat je bedoelt. Zelf de vrouw vond het prima :)
Ze komen ook niet heel erg in het zicht.

• SRB12
Gisteren zijn de panelen eindelijk gelegd. Net nu het bewolkt is natuurlijk, maar ik ben tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PcO0e0zLZvD2q7CKvG1UtFo7/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nVc2qG5cQ8x7tuvpm1voe2JO/full.jpg

Ik hoor nu ook bij de familie :)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Awesome :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1