Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
Mijn vraag:
Sinds enkele dagen bezit ik een Lenovo Legion laptop. Prima laptop en werkt perfect, op één ding na: ik krijg geen verbinding met het 5ghz netwerk. Hij geeft nu telkens aan "Kan geen verbinding maken met dit netwerk" en regelmatig moet ik de sleutel opnieuw invoeren (welke uiteraard wel correct is). Op mijn 2.4 ghz SSID geen enkel probleem, 5ghz wil gewoon niet lukken. Er hangen ongeveer 20 apparaten in het netwerk en met een mac en verschillende smartphones heb ik nooit problemen gehad met het 5ghz netwerk (isp Ziggo).

Goed om te vermelden is denk ik ook dat het me 2/3 keer is gelukt. Dit was na een reboot van de modem + router (net ook gedaan maar nu lukt het niet) en na de installatie van de nieuwe driver. Het lijkt alsof ik dan even verbinding 'mag' hebben, maar zodra de laptop uit gaat en weer aan het niet meer 'mag'.
Bij een vriend van mij kan ik overigens prima inloggen op zijn 5ghz netwerk i.c.m. een Netgear router.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Lenovo Legion Y520-IBKM met Windows 10
- Asus RT-N66U router
- Ubee EVW3200 modem van Ziggo (staat in bridge mode)
- Qualcomm Atheros QCA61x4A Wireless Network Adapter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Modem en router reboot en reset + opnieuw ingesteld
- Update van Windows en alle drivers, waaronder de WLAN en chipset drivers
- Update van de router firmware
- WAN DNS setting veranderd naar 1.1.1.1 / 1.0.0.1 en de DNS settings van Google
- Veel gezocht op Google, Tweakers, etc.
- Verschillende commando's zoals ipconfig / release / renew etc.

Tot op heden werkt dus helaas niets permanent. Het lijkt dus echt een combi van de nieuwe laptop + router te zijn, want andere apparaten functioneren prima i.c.m. de router en de laptop kán wel op 5ghz, o.a. bij een vriend. Heeft iemand hier ervaring mee of de gouden tip?

p.s. Ik ben geen computer/internet tech expert en ook pas sinds kort bekend met Windows 10. Met werken in cmd heb ik eigenlijk geen ervaring. Heb voor mijn gevoel alles geprobeerd wat binnen mijn kennisveld ligt ;) 'pingen' e.d. ben ik niet bekend mee, maar wil zeker alles proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 05-06-2018 12:42 ]

Beste antwoord (via remzor op 06-06-2018 00:03)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Miss wil je laptop (ivm regio lock/dfs) niet op een bepaald kanaal verbinden.heb je deze al geprobeere vast te zetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-04 08:03
kwam een soort gelijk probleem tegen https://arstechnica.com/c...wtopic.php?f=10&t=1268721 , weet niet of dit het daadwerkelijk probleem is.kun je mij de wifi chip van je router geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
heb je al gekeken of de DHCP de juiste Ip adressen uitdeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
wat je nog zou kunnen doen is een ac router kopen of wachten totdat de ax routers er zijn N router die jij hebt zijn al weer een jaartje of 5 op de markt als het niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@FireSheep Bedankt voor het meedenken!
Kun je me aangeven hoe ik de DHCP ip adressen kan checken? En wat dan de 'juiste' adressen moeten zijn?

Zelf zou ik ook best een nieuwe router willen, dan zou een degelijke ac router prima zijn. Echter was ik eigenlijk niet van plan deze op (zeer) korte termijn aan te schaffen en ben ik ook gewoon benieuwd naar de oorzaak van dit probleem. Ook aangezien ik namelijk nooit eerder problemen heb ervaren, en eigenlijk nog steeds niet behalve dus deze casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
zet je versleuteling van je router eens op WPA2/AES only
voor een of andere reden moet ik denken dat je laptop via WPA/TKIP wil verbinden

dat zou ook verklaring zijn waarom ie 5ghz weigerd, het zou kunnen dat ie 802.11A wil verbinden en dat dat mogelijks geweigerd word door je router (je wil namelijk minima 802.11N , liefst 802.11AC offcourse)

ook als je bv een repeater hebt, alles WPA2/AES only :)

[ Voor 34% gewijzigd door ijske op 05-06-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@ijske Ik kan kiezen voor Authentication Method: Open System, WPA2-Personal, WPA-Auto-Personal, WPA2-Enterprise, WPA-Auto-Enterprise. Zowel voor de 2.4 als voor de 5ghz staat deze altijd op WPA2-Personal.

Daaronder staat dan WPA Encryption op AES (hier kan je ook niet anders kiezen). Volgens mij staat het dus al ingesteld zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
ijske schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:46:
zet je versleuteling van je router eens op WPA2/AES only
voor een of andere reden moet ik denken dat je laptop via WPA/TKIP wil verbinden

dat zou ook verklaring zijn waarom ie 5ghz weigerd, het zou kunnen dat ie 802.11A wil verbinden en dat dat mogelijks geweigerd word door je router (je wil namelijk minima 802.11N , liefst 802.11AC offcourse)

ook als je bv een repeater hebt, alles WPA2/AES only :)
AC heeft deze router dus niet, het vreemde is nog ze vragen er nog dik 100 euro voor een apparaat die het levenslicht al 7 jaar terug zag.

[ Voor 8% gewijzigd door FireSheep op 05-06-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
FireSheep schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:26:
[...]

AC heeft deze router dus niet,
Nope, de Asus RT-N66U is een N-router (zoals de naam al doet vermoeden ;)). Heb stiekem wel gekeken naar een AC router, maar zoals gezegd functioneert het ding eigenlijk altijd nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
ja dan weet ik het ook niet wellicht kan het aan de kaart van de laptop liggen, het is natuurlijk wel vreemd dat je op andere routers wel een goede verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
opzich een goed ding die Asus RT-n66u, ik stap volgende maand over naar ubiquiti. heb het gehad met al die verschillende routers bridges aps . etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
FireSheep schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:29:
ja dan weet ik het ook niet wellicht kan het aan de kaart van de laptop liggen, het is natuurlijk wel vreemd dat je op andere routers wel een goede verbinding krijgt.
Mja, dat zou dan net zo goed voor de kaart van de laptop moeten gelden. Dat ik daarmee dus wel bij iemand anders prima verbinding kan maken op 5ghz. De drivers e.d. heb ik dus ook allemaal up-to-date.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Als iemand nog suggesties heeft of iets m.b.t het DHCP verhaal weet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
dhcp deelt de ip adressen uit, het kan zijn dat je routers twee dezelfde ip adress aan twee verschillende mac adressen heeft gegeven binnen je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
als je even inlogt binnen 192.168.1.1 dan als het goed is kom je in je modem

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Miss wil je laptop (ivm regio lock/dfs) niet op een bepaald kanaal verbinden.heb je deze al geprobeere vast te zetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
laurens0619 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:42:
Wow, dit deed 't hem! Serieus wel aan gedacht maar ik dacht "zo makkelijk kan het niet zijn en wat heeft dat ermee te maken". Dus toch, bedankt!!

Stond op kanaal 36, nu vastgezet op 48. Houd nog wel een kleine slag om de arm, aangezien ik dus eerder even verbinding heb gehad en deze een dag later weer weg was. Kan dus ook met het kanaal te maken hebben gehad..
Pagina: 1