Caliber bc108us amperage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 19:03
Ha beste tweakers,

ik heb een tijd geleden de bovenstaande subwoofer aangeschaft.

echter na het verkopen van mijn auto, in verband met een lease auto, kan ik deze subwoofer niet meer gebruiken waar hij voor bedoeld is.

nu hebben we een ander doeleinde voor de sub gevonden, om de kwaliteit een beetje te checken. De sub gaat namelijk dienen als sub in mijn hi-fi systeem als under seat bed woofer.

nu vroeg ik mij af of ik het amperage van de sub door kan meten, zo ja hoe?

ik heb de sub nu namelijk aangesloten op een 12v adapter welke in het lichtnet gaat, echter heb ik het idee dat de sub een hoger amperage trekt dan mijn adapter kan leveren.

is er een manier om hier concreet achter te komen?

groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:12
Een eerste grove indicatie kun je krijgen door de zekeringwaarde te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:07
Specs van de sub\versterker doorlezen?

In de ideale wereld zou je het aantal watt kunnen delen door 12 voor het aantal Ampére maar de meeste subs en versterkers gaan nogal "Royaal" om met de cijfers.

Zoals @Nielson al aangeeft zou je kunnen kijken op hoeveel A de versterker is afgezekerd dan krijg je een aardig beeld.

http://webshop.caliber.nl/products/view/details/bc108us.html
Max power output at 14.4V: 500W 4Ω
RMS output at 14.4V: 100W 4Ω

met 41A zou je het piekvermogen continu kunnen leveren, maar met minder zal je prima afkunnen, ik ga er niet van uit dat je continu op standje maximaal luistert.
Ik vermoed dat de versterker is afgezekerd op 2x15 of 1x25 of 1x30

[ Voor 36% gewijzigd door Axewi op 05-06-2018 11:17 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
Standaard zekering is 20A (voor de auto accu).

Als ik het goed heb kan mijn 12v adapter 1,5 ampere leveren, hier op doet de sub het wel, maar hij gaat zo heel af en toe uit, en daarna weer aan (zonder vaste tussen poses)

De ene keer is dit na 30 seconden, de andere keer na 2 seconden... dit is als het volume van de sub op max staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat is euh, beetje krap voor iets wat 100W RMS moet kunnen leveren :P. Ligt er natuurlijk aan hoe hard je hem aanstuurt, maar ik geloof wel dat hij uitvalt als je het volume op max hebt. Koop een adapter die veel meer ampere kan leveren. (LED verlichting adapters zitten vaak ook op 12V, met redelijk wat vermogen, dus die kunnen een optie zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 10:07
Njiua schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:25:
Standaard zekering is 20A (voor de auto accu).

Als ik het goed heb kan mijn 12v adapter 1,5 ampere leveren, hier op doet de sub het wel, maar hij gaat zo heel af en toe uit, en daarna weer aan (zonder vaste tussen poses)

De ene keer is dit na 30 seconden, de andere keer na 2 seconden... dit is als het volume van de sub op max staat
1,5 A is inderdaad te weinig. Hoeveel A je nodig hebt zal voornamelijk liggen aan het volume wat je afspeelt maar je krijgt wel te maken met pieken.

Als de versterker afgezekerd was op 20A dan zou je dus veilig zitten met een 20A adapter.

De optie van @Sissors is zeker het overwegen waard als ik kijk heb je voor weinig een mooie voeding. https://www.ledstripxl.nl...g-12v-20-ampere-240w.html

Wil je iets meer "Tweaken" kan je ook de pci-e rails van een computervoeding gebruiken.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njiua
Computervoeding is een goed idee haha, neem aan dan ik dan wel een 500w+ moet hebben om het amperage een beetje overeen te laten komen.

De ledstrip voeding is ook zeker een slimme oplossing, beetje jammer dat er dan toch (zelfde als met cpu voeding) een extra kast bij komt. Maar goed, het zei zo!

Bedankt voor de slimme oplossingen, ik gaat even lopen vogelen, zal jullie laten weten wat het uiteindelijk geworden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 16:23
1,5A adapter op 12V voor een auto subwoofer, nee dat gaat niet werken haha :+. RMS verbruik is 100Watt, zou in theorie 100/12= 8,3A zijn. Piekvermogen ligt wat hoger, dus ik zou gewoon een industriele voeding van 20A aan hangen.
Pagina: 1