Soundbar vervangen door losse speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 10:36
Tot nu toe gebruikte ik voor verbetering van het TV geluid en het streamen van Internet Radio via mijn iPad een Samsung Soundbar HW-K850. Op zich geen verkeerd geluid maar om andere reden heb ik die nu verkocht en wil ik losse luidsprekers met een nog te kopen AV-Receiver toepassen.
Nu ben ik op dit gebied een absolute leek en zullen wellicht vragen komen die misschien nergens op slaan.

De luidsprekers en AV-Receiver of wellicht Stereo versterker zullen hoofdzakelijk worden gebruikt om naar het geluid van Netflix Series te luisteren en muziek te streamen via mijn iPad of Macbook Pro.

Netflix wordt vanaf de TV opgestart dus alleen het geluid loopt via de AV-Receiver.
Verder is via HDMI nog een Satelliet ontvanger en een Apple TV op de TV aangesloten
Het is de vraag of die laatst genoemde 2 apparaten ook op een AV-Receiver moeten worden aangesloten of gewoon op de TV aangesloten moeten blijven.

Wij weten echter nog niet of wij ondersteunende Surround speakers aan de achterkant zullen toepassen want in een appartement is dat altijd weer wat lastiger te verwezenlijken.
Ook weten wij nog niet of wij aan luidsprekers voldoende hebben of ook een Sub Woofer te gebruiken.
Om het e.e.a. niet uit te sluiten wil ik eerst even weten wat technisch mogelijk is of althans wel of niet aan te bevelen.

Wij zitten op een kijkafstand van circa 3 m van de TV en omdat de luidsprekers direct naast en onder de TV geplaatst moeten worden zijn wij aan maximale afmetingen van de luidsprekers gebonden.
Ook moet ik natuurlijk ook nog een passende AV-Receiver kiezen.
De maximale ruimte naast de aan de wand opgehangen Samsung 55" Smart TV is aan beide zijden 18,5 cm en onder de TV 11,5 cm, het laatste is eventueel aan te passen door de TV iets hoger op te hangen.

Een voorlopige keuze voor de front- en centerspeakers zijn de Dali Zensor 5 en respectievelijk de Dali Spektor Vocal.

Voordat ik nu verder ga zoeken of zeker iets bestel hierbij een aantal vragen.

Kan ik zonder achter Surround speakers te gebruiken toch een Center speaker i.c.m. een AV-Receiver gebruiken?
Zo ja, is die dan alleen functioneel bij 5.1 geluid of gaat het geluid dan ook bij het streamen van Internet Radio via de center speaker??

Is het naderhand nog mogelijk om een (bedraad) Sub-Woofer te plaatsen?
Zo ja, moet dan nog rekening houden met speciale AV-Receiver?

Wat zijn de aandachtspunten om voor mijn situatie de juiste AV-Receiver te kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Je bent opzich al een mooi eindje opweg, maar voordat een goed advies kan worden zijn er toch wat vragen die nog beantwoord dienen te worden:

1. Wat is je budget?
2. Waarom die Dali speakers? Heb je die gehoord in een winkel of koop je op basis van reviews? Immers geluid is persoonlijk dus voordat je speakers besteld, ga ze eerst beluisteren

Ja, je kunt gewoon 3.0/3.1 draaien op een 5.1 receiver en naderhand nog de rears toevoegen
Ja, bij het streamen kun je gewoon zelf kiezen hoe je het geluid wilt. Veelal zet je de receiver op stereo of eventueel een ander audio programma (prologic 2 o.i.d.
Ja, je kunt naderhand een subwoofer plaatsen, zolang de receiver maar een uitgang heeft.

Afhankelijk van je budget is een instap-mid-range receiver prima voor jou. Kijk vooral naar de functionaliteiten die jij wilt (spotify, hdmi ingangen, formaat etc. etc) en kies een receiver. Staar je niet blind op wattages en andere vermogens aangezien dit per merk/type weer anders wordt gemeten. Met een paar watt creëer je in jouw appartement al een prima volume.

De audiokwaliteit wordt veelal gewonnen in de speakers. investeer dus zeker 60-70% in je speakers, de rest in je receiver en bekabeling.

Om dan toch maar een voorzetje te geven (al heb je zelf niets aangedragen) zijn dit prima receivers met voor de gemiddelde consument alles erop en eraan.

pricewatch: Denon AVR-X2400H
pricewatch: Pioneer VSX-932 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Bedankt voor de snelle reactie.

Het budget ligt zonder Surroundboxen maar wel met eventueel een Sub op max. € 1.200,=.
Ik weet dat ik voor die prijs niet al teveel kan verwachten maar meer zit er niet in.

Ik heb nog geen enkele winkel bezocht en heb ik ook nog niet echt naar reviews gekeken.
De Dali boxen heb ik puur geselecteerd om dat die aan de maximale breedtemaat van 18,5 cm voldoen om die naast de TV te plaatsen.
Ik kon niet zo 1-2-3 andere passende boxen vinden in deze prijsklasse die binnen de breedtemaat van 18,5 cm blijven maar misschien heb ik ook niet goed gezocht.
Eventueel kan dit nog 1 cm breder zijn maar liever niet want dan gaat mijn vrouw op de barricade.

Nog even over het eventueel later toevoegen van een Sub.
Moet die dan van hetzelfde merk dan de speakers zijn?
Zijn er nog technische verschillen in de Sub’s waar ik bij aankoop naderhand op moet letten of kan ik feitelijk ieder type Sub bedraad gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Overigens vallen de 2 genoemde AV-Receivers buiten de boot omdat die hoogtemaat van beiden boven de maximaal beschikbare hoogte van 13,5 cm valt.
Ik heb wat aangehaald om mijn Soundbar te verkopen en te willen switchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
srna513006 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:24:
Nog even over het eventueel later toevoegen van een Sub.
Moet die dan van hetzelfde merk dan de speakers zijn?
Zijn er nog technische verschillen in de Sub’s waar ik bij aankoop naderhand op moet letten of kan ik feitelijk ieder type Sub bedraad gebruiken?
De sub hoeft niet van hetzelfde merk te zijn. Center en fronts zou ik wel uit een zelfde merk en serie kiezen. Dan zijn ze zeker goed op elkaar afgestemd (alhoewel een receiver met audissey dit wel kan compenseren). Techische verschillen zitten vooral in power en het frequentiebereik. Hoe een sub uiteindelijk klinkt hangt vooral af van de plaatsing en de acoustiek van je ruimte.

Qua hoogte, daar kun je in de pricewatch gewoon op filteren. Maar de keuze is dan wel vrij beperkt. Misschien moet je de TV toch een paar centimeter hoger hangen ;)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
srna513006 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:58:
Overigens vallen de 2 genoemde AV-Receivers buiten de boot omdat die hoogtemaat van beiden boven de maximaal beschikbare hoogte van 13,5 cm valt.
Ik heb wat aangehaald om mijn Soundbar te verkopen en te willen switchen...
Da's niet heel hoog voor een surround receiver, dan valt er al veel af.

Wat er bijvoorbeeld wel in past is een Marantz NR1508 of NR1608.

Die heeft echter maar 50 watt per kanaal. Nu zegt dat getal niet echt alles, maar ik heb voorheen een Marantz PM5003 gehad, dat was een stereo-versterker met ook een dergelijk wattage. Dat was echter géén gelukkige combinatie met mijn Dali Concept 2 luidsprekers, waarschijnlijk was die versterker te zwak. Een wat sterkere versterker deed wonderen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkowic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 08:41
Je geeft aan dat de ruimte die je vrij hebt aan beide kanten 18.5cm is.
Staan dan de speakers eigenlijk direct náást je TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkowic
Glenfiddich schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:12:
[...]

Da's niet heel hoog voor een surround receiver, dan valt er al veel af.

Wat er bijvoorbeeld wel in past is een Marantz NR1508 of NR1608.

Die heeft echter maar 50 watt per kanaal. Nu zegt dat getal niet echt alles, maar ik heb voorheen een Marantz PM5003 gehad, dat was een stereo-versterker met ook een dergelijk wattage. Dat was echter géén gelukkige combinatie met mijn Dali Concept 2 luidsprekers, waarschijnlijk was die versterker te zwak. Een wat sterkere versterker deed wonderen.
Ik heb zelf een Marantz NR1604 gehad met Dali Zensor Pico.
Dat was echt een ideale combinatie.
De wattages zeggen niet veel.
Wat belangrijker is, is de db waarde van de speakers. Kort gezegd, hoe lager deze is hoe meer volume je versterker moet geven voor het zelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Zelf heb ik tot volle tevredenheid, in surround gedraaid met een Marantz AV receiver icm Indianaline Tesi speakers. Als ruimte een beperkende factor, is een Marantz NR een mooie versterker, maar ook Pioneer en Onkyo leveren lage AV modellen die erg goed presteren. De indianaline's zijn erg onbekend, maar zijn zeer fraaie smalle speakers. De Tesi 542 is maar 13.5 cm breed en heeft een hoge gevoeligheid waardoor hij goed uit de voeten kan met een wat lichtere versterker. Advies is wel om te gaan luisteren of het geluidsbeeld past bij je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkowic
Voor een ideale setup met hifi componenten lijkt het er een beetje op dat de ruimte die je hebt te klein is voor de soort speaker die je nu in gedachten hebt. Je geeft namelijk aan dat er aan beide kanten van de tv 18,5cm ruimte voor de speakers is.
Ik ben er zeker van dat uit de Dali speakers geweldig geluid komt, maar doordat de speakers zo dicht naast elkaar staan gaat, denk ik, het mooie stereo effect verloren.
Zulke floorstanders moet je echt wel een paar meter uit elkaar zetten, zeker in combinatie met een center speaker.

Je zou voor bijvoorbeeld de Dali Zensor Pico kunnen gaan icm een Marantz NR1508 versterker.
Ik heb zelf deze combinatie gehad (maar dan met NR1604) en ik kan je vertellen dat dit een geweldige combi was.

Zelf heb ik deze set verkocht omdat we zijn verhuisd en ik minder ruimte had voor de 5.1 opstelling.
Hiervoor in de plaats is gekomen een HEOS BAR + 2x HEOS 1.
De HEOS BAR is een 3.0 soundbar en de 2 HEOS 1 maken er een 5.0 opstelling van. De subwoofer kun je er altijd nog bij kopen wanneer je vind dat je bass mist bij bijvoorbeeld films.
Misschien dat je over deze combinatie iets is voor je. Zeker wanneer je ruimte gebrek hebt.

Geluid is bij de HEOS BAR echt goed. Tevens zijn de HDMI aansluitmogelijkheden én de DTS/HD-DTS geluid doorvoermogelijkheden pluspunten.
(vergelijk de HEOS BAR niet met de HEOS Home Cinema, is niet hetzelfde)

[ Voor 3% gewijzigd door Berkowic op 05-06-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Berkowic schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:13:
Je geeft aan dat de ruimte die je vrij hebt aan beide kanten 18.5cm is.
Staan dan de speakers eigenlijk direct náást je TV?
Inderdaad, direct tussen de kast en de TV.
Daarbuiten is met de huidige inrichting geen andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Ik denk dat de Marantz NR1508 voor ons de beste verkrijgbare AV versterker is want deze heeft alle opties waar ik naar zocht en die past in de beschikbare ruimte.

Ik ben het helemaal mee eens dat vloerstaande luidsprekers niet echt ideaal zijn om op een kast direct naast de TV te plaatsen maar nood breekt wetten.
Gelukkig heb ik nog alle gelegenheid om te zoeken.

In dit kader nog een vraag.
Als ik luidsprekers wil vergelijken / selecteren, begrijp ik dan goed dat de dB waarde het meest bepalen is en hoger hoe beter en zo ja, is er maar één dB waarde waarop ik kan vergelijken?
Zijn er nog meer essentiële kenmerken waarop ik kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De gevoeligheid (dB-waarde) maakt voor het geluid niks uit, het zegt alleen wat over hoe hard ze gaan. Eigenlijk worden bij consumentenluidsprekers geen zinnige specificaties gegeven. Om te bepalen hoe ze klinken zal je moeten beluisteren. Er zijn wat vuistregels als 'groter geeft een diepere bas' maar dat blijven vuistregels.

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 05-06-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
srna513006 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:12:
Ik denk dat de Marantz NR1508 voor ons de beste verkrijgbare AV versterker is want deze heeft alle opties waar ik naar zocht en die past in de beschikbare ruimte.

Ik ben het helemaal mee eens dat vloerstaande luidsprekers niet echt ideaal zijn om op een kast direct naast de TV te plaatsen maar nood breekt wetten.
Gelukkig heb ik nog alle gelegenheid om te zoeken.

In dit kader nog een vraag.
Als ik luidsprekers wil vergelijken / selecteren, begrijp ik dan goed dat de dB waarde het meest bepalen is en hoger hoe beter en zo ja, is er maar één dB waarde waarop ik kan vergelijken?
Zijn er nog meer essentiële kenmerken waarop ik kan vergelijken?
Wat wil je nou eigenlijk bereiken met je upgrade? Want speakers komen voor een groot deel tot hun recht door ze goed te plaatsen in de ruimte. Daarnaast moet je ze ook enigszins draaien richting je luisterpositie, als jij exact 18,5cm hebt, dan ga je ze zeker strak tegen de muur en recht zetten?

Idem voor zuilen, de speakers in de zuilen zitten op een bepaalde (oor!) hoogte, ga je die een heel stuk hoger zetten dan is dat zeker niet optimaal.

Sorry, maar het lijkt me erop dat je beetje kort door de bocht bezig bent en misschien wel met minder fijn/goed geluid gaat eindigen dan dat je nu al hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srna513006
Zoals ik schreef gebruik k nu een Samsung Soundbar en deze geeft op zich niet echt slecht geluid.
Er zijn echter andere uiteenlopende redenen zoals verbindingsproblemen met mijn Samsung TV die deze update hebben veroorzaakt.

Ik had een foto willen plaatsen van de huidige situatie maar ik kreek het niet voorelkaar om die bij te voegen.

Inderdaad, de boxen komen direct naast de TV in een soort open TV meubel te staan.
Links en rechts naast de TV staat een kast en daartussen is dus 18,5 cm ruimte, meer zit er niet in.
De boxen staan op de onderste kast van de TV meubel of kunnen hangen, in beide gevallen zitten die op ooghoogte.

Ik heb trouwens ook nog luidsprekers van Teufel gevonden en wel met deze specificatie en deze kunnen dus ook hangen.

max. belastbaarheid (IEC - Long Term) 80 Watt
max. belastbaarheid (IEC - Short Term) 160 Watt
Gevoeligheid (2.83 V / 1 m) 89 dB
min. aanbevolen versterkervermogen 20 Watt
SPL 105 dB/1m
Impedantie 4 - 8 Ohm
Frequentiebereik van/tot 200 - 20000 Hz
Crossover frequentie interne crossover 4400 Hz
Scheidingsfrequentie tot woofer (aanbevolen) 150 - 200 Hz
En verder... Hoog efficiënte drivers
Tweeter (aantal per speaker) 1
Tweeter (doorsnede) 19,00 mm
Tweeter (materiaal) Textiel
Mid range (aantal per speaker) 6
Mid range (doorsnede) 55,00 mm
Mid range (materiaal) Cellulose met coating
En verder... Hoog efficiënte drivers
Akoestisch principe 2-kanaals systeem
Opbouw behuizing gesloten
Materiaal behuizing Syntetisch
Afwerking behuizing Mat gelakt
Diameter statiefbevestiging 6,00 mm
Sleutelgatophanging Ja
En verder... Vibratie-verminderende fbehuizing
Aansluitingsklemmen Ja
Maximale doorsnede kabel 2,50 mm
Geschikt voor AV-receiver Ja
Afmetingen
Diepte 6,50 cm
Breedte 7,00 cm
Hoogte 50,20 cm
Gewicht 1,20 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkowic
TBTL schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:17:
De gevoeligheid (dB-waarde) maakt voor het geluid niks uit, het zegt alleen wat over hoe hard ze gaan. Eigenlijk worden bij consumentenluidsprekers geen zinnige specificaties gegeven. Om te bepalen hoe ze klinken zal je moeten beluisteren. Er zijn wat vuistregels als 'groter geeft een diepere bas' maar dat blijven vuistregels.
de dB-waarde geeft niet aan hoe hard ze kunnen, maar ook hoe makkelijk ze aan te sturen zijn.
Hoe lager die waarde hoe harder jij je versterker moet zetten om het zelfde geluid te krijgen bij speakers met een hogere dB-waarde. Zeg maar de gemakkelijkheid van aansturen van de speakers.
https://www.hifiklubben.n...ermogen-en-geluidsniveau/

Maar zoals al je al zegt: 'ga eens luisteren bij een HIFI zaak' (geen MediaMarkt dus.... O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Die teufel luidsprekers hebben een frequentiebereik wat begint op 200hz. Dat zou ik zeker afraden, tenzij je er 2 subwoofers bij neemt. Maar er is natuurlijk genoeg te krijgen wat wel gewoon voldoet. Aangezien je de speakers niet op de grond wil plaatsen is het voor de hand liggen om naar bookshelf-modellen te kijken. In de prijsrange van de zensor 5 heb je dan keuze te over: Dali Opticon 1 of B&W 685 S2 bijvoorbeeld. Ik zou naar een hifi-zaak gaan en gewoon wat gaan luisteren. Aangezien je weinig ruimte hebt om de de speakers in te draaien naar de luisterpositie is het verstandig om te zoeken naar een speaker die breed afstraalt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srna513006
Na vele uren aan het uitzoeken, meten en passen te hebben besteed komen wij tot de conclusie dat het net allemaal niet is.
Feitelijk is de beschikbare ruimte te klein om een optimale situatie te bereiken.
Ik heb er even een Dali Zensor 5 mogen lenen en deze naast de TV neergezet.
Zonder ook maar naar het geluid te luisteren kwamen wij al tot de conclusie dat het nergens op lijkt.
Verder zijn zelf de SmartLine AV Receivers ook nog aan de grote kant om in de beschikbare ruimte van de TV kast kwijt te raken. Het zal wel passen maar of die dan de warmte nog wel kwijt kan is te betwijfelen.

Uiteindelijk toch maar weer een Soundbar besteld en wel de Teufel Cinebar Trio’s 3.1 Set.
Deze set kan ik 8 weken proberen en mocht die niet naar zin zijn kan ik die set binnen deze periode gratis terourneren.
Het zal mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heb je wel de ruimte voor bijvoorbeeld Focal Dome Flax speakers? Ik gebruik ze zelf enkel als surrounds, maar ze worden ook verkocht als 5.1.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1