Phishing na bestelling bij zalando

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34
Kan natuurlijk toeval zijn; na een bestelling bij zalando krijg ik een phishing mail van de app store. Dit toeval is me vaker opgevallen, maar omdat ik de mails als phishing opgeef kan ik er niet op terugkijken.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/b533V8/vissen.png
zalando mail 21:28
phishing mail 01:56
er zit 4½ uur tussen

Stel nu dat het geen toeval is. Welke partij zit er dan tussen om mijn transactie te zien en vervolgens te phishen? Het is geen zalando phishing, want ze sturen iets van de app store; dus ergens denk ik dat ze wel zien dat ik op 4 juni iets gekocht heb.
Ik gebruik privacy badger voor zover dat iets kan voorkomen qua tracking.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58
Noem mij dwaas, maar welk verband zou er moeten zitten tussen Zalando en 'App Store'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:16
Mijn vrouw krijgt dezelfde phishing mailtjes en ze heeft ook wel eens wat bij Zalando besteld, ik zal eens kijken of ik nog kan achterhalen of dit ook begonnen is na een bestelling!

*Update: Nee helaas, Zalando bestelling is niet met dat emailadres gedaan...

[ Voor 18% gewijzigd door tombola op 05-06-2018 08:22 . Reden: Even uitgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 07:13
Ik heb de App Store ID mail ook ontvangen, maar niets besteld bij Zalando.
Lijkt dus geen verband te zijn.

(Krijg die App Store mailtjes om de zoveel tijd overigens. Instant delete uiteraard (...ik heb niet eens een Apple ID,ben Android gebruiker :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Xi-s schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:04:
Noem mij dwaas, maar welk verband zou er moeten zitten tussen Zalando en 'App Store'?
Ga ik in mee... je screenshot voegt ook niet echt iets toe. Ten minste, IK kan niet zien waarom jij die mail van Zalando linkt aan die van de Appstore. Het enige dat ze in mijn optiek gemeen hebben, is dat ze in je inbox staan.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Sinds dat ik een Creditcard heb krijg ik ook spam over mislukte visa transacties.

Maar die kreeg ik daarvoor ook al, alleen nu vallen ze meer op.
Er is vast een leuke term voor dit effect in de psychologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34
Het is een vermoeden waarbij het toeval kan zijn, maar ik stel "wat als het geen toeval is"; waar kan het dan aan liggen?
Als er geen verbanden bestaan; niemand kent ze of kan ze verzinnen; dan zal het toeval zijn.
Verzinnen dat Avira dit soort mails gaat versturen nadat je de software niet meer gebruikt is vergezocht totdat het in de krant staat.

Nou het was ook maar een zorg van gisteravond. /3

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
dwaas schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:59:
maar ik stel "wat als het geen toeval is"; waar kan het dan aan liggen?
Iemand weet je e-mail adres. En dat is niet vreemd op het internet.

Dus pas als je "zalando+dwaas@mailadres.nl" als alias hebt gebruikt, en de spam is verstuurd naar dat adres, dan mag je zeggen dat ze wellicht lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het is een vermoeden waarbij het toeval kan zijn, maar ik stel "wat als het geen toeval is"; waar kan het dan aan liggen?...
Misschien is er een keylogger op jouw systeem actief. Die keylogger stelt vast dat jij iets besteld hebt op het internet en geeft dan een seintje aan de fraudeur. De fraudeur stuurt je een phishing mail, die je sneller geneigd bent te openen, want je hebt pas iets besteld

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het is een vermoeden waarbij het toeval kan zijn, maar ik stel "wat als het geen toeval is"; waar kan het dan aan liggen?
Maak je vermoeden weven wat inzichtelijker. Als jij een vermoeden hebt, dan is er iets dat dat triggerd, en als je dat deelt, dan kunnen wij gerichter meedenken.
Als er geen verbanden bestaan; niemand kent ze of kan ze verzinnen; dan zal het toeval zijn.
Verzinnen dat Avira dit soort mails gaat versturen nadat je de software niet meer gebruikt is vergezocht totdat het in de krant staat.

Nou het was ook maar een zorg van gisteravond. /3
Er is zat dat ik (en allerlei anderen hier) kunnen verzinnen, en als we dat met een paar man doen, dan klinkt het vast plausibel. Maar dat is bezijden het punt.
Jij post een plaatje met daarin twee (ogenschijnlijk) niet-gerelateerde mailtjes. Jij legt vervolgens een verband tussen die mails en vraagt ons om raad. Op basis van de informatie die jij met ons deelt stellen wij dat er waarschijnlijk niets aan de hand is.

Als je hier een hypothetische case van zou willen maken, please do... Maar kom dan met een case. Je openingspost en het hierboven geciteerde is wat dun... ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1