Nieuwe batterij toch niet zo schitterend (HP 6450b laptop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzinga
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09-2022

Buzzinga

Hoogachtend

Topicstarter
Omdat mijn laptopbatterij een beetje begon na te laten heb ik een nieuwe aangeschaft, namelijk een Yanec: https://www.replacedirect...ubid=101031&prrel=2536532

Echter vind ik dat deze nogal tegenvalt qua gebruiksduur.
Ik heb Ubuntu 18.04 LTS draaien en als ik bij de accu info ga kijken staat dat de capaciteit 96.4% bedraagt. De batterij is nog maar 3 keer opgeladen, is dat dat niet wat weinig? Mijn oude iPad van 5 jaar heeft nog 97% ...

Bij normaal surfen gaat de batterij zo'n 2,5 uur mee, dat lijkt me ook zeer weinig? Zodra ik dus wat intensiever ga werken ga ik er met een 1,5 misschien net geraken?
Mijn schermverlichting staat ook al zeer lag, op zowat 1/3 van de schuifregelaar dus vrij donker zelfs.

Ik heb reeds contact opgenomen met support waar ik m gekocht heb om na te vragen of dit normaal is, hier krijg ik te horen dat de normale batterijduur 1,5 tot 2,5 uur is. Dus dat er niets aan de hand is, maar dat ik m eens een paar keer volledig plat moet laten gaan en dan herladen, wat ik ook al heb gedaan.

Dat is toch niet echt normaal te noemen lijkt me, mijn oude ging nog dik een uur mee en een oude laptop op mijn werk met een capaciteit van 65% doet nog makkelijk 1,5 uur internetten.

Ik had eerder verwacht op zijn minst 3,5 uur te kunnen internetten, of is dat een onjuiste verwachting?
Is er nog een manier waarop ik deze kan testen zodat ik zeker weet dat deze het normaal doet?

Digital creative - webdev

Beste antwoord (via Buzzinga op 05-06-2018 08:51)

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik zie niet direct iets abnormaals in dit verhaal.

Voor die generatie van Intel lijkt me de 2,5 uur niet abnormaal kort te zijn maar eerder de normale gebruiksduur. i5/7 van generatie 2 of 3 kan je richting 3-4 uur denken. 5e generatie 6-8 uur.

De Yanec batterijen zijn wel ok kwa prijs/kwaliteit maar zover ik het weet is het toch altijd net wat minder dan de échte. Het klopt ook wel dat batterijen soms een paar cycles nodig hebben om maximale capaciteit te bereiken, maar die paar procenten ga je amper voelen in de gebruiksduur.

Dikwijls zijn er ook grotere batterijen te krijgen die wat uit steken maar waar je wel wat meer gebruikstijd voor krijgt. Als fabrikanten 'abnormaal' lange gebruikstijden opgeven dan wat je zelf of anderen vaststellen dan is het ook dikwijls met deze grotere batterijen

Wil je lange gebruikstijd op de batterij, kijk dan vooral naar nieuwere generaties Intel i5/7 gen 5-8.

Indien mogelijk kan je eens proberen om er een Windows op te zetten en kijken hoe lang die het dan doet. Misschien zijn er nog wat grafische of cpu settings die zuiniger kunnen in Ubuntu 18.04? Al zou ik wel verwachten dat Ubuntu 18.04 het by default niet zo slecht zou moeten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-06-2018 22:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 11:34

TheBorg

Resistance is futile.

Een aantal dingen:
- Sommige accu's moeten een stuk of 10 laad cycli hebben gehad voordat ze de volledige capaciteit krijgen
- Vroeger werd een accu altijd tot 100% opgeladen en op 100% gehouden. Tegenwoordig wordt de accu als deze praktisch vol is met rust gelaten. Dat is beter voor de accu en dat is de 96.4% die je ziet. Als je de lader er af haalt en je gebruikt de laptop een tijdje gaat ie bij de volgende keer laden waarschijnlijk wel richting de 100.
- De helderheid van 100% naar 50% terug brengen maakt veel uit voor de accu, daaronder is er niet zo veel verschil meer.
- notebookcheck.net krijg bij het reviewen van deze laptop een surftijd van 5:04 en film kijken 2:24. Dat dan wel onder Windows. Dat kan natuurlijk een verschil maken.
- het lijkt me sterk dat de support van replacedirect van elke laptop weet wat de accu duur is. Die normale batterijduur 1,5 tot 2,5 uur lijkt me uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Laatst online: 14:54

Voor die generatie van Intel lijkt me de 2,5 uur niet abnormaal kort te zijn maar eerder de normale gebruiksduur. i5/7 van generatie 2 of 3 kan je richting 3-4 uur denken. 5e generatie 6-8 uur.

De Yanec batterijen zijn wel ok kwa prijs/kwaliteit maar zover ik het weet is het toch altijd net wat minder dan de échte. Het klopt ook wel dat batterijen soms een paar cycles nodig hebben om maximale capaciteit te bereiken, maar die paar procenten ga je amper voelen in de gebruiksduur.

Dikwijls zijn er ook grotere batterijen te krijgen die wat uit steken maar waar je wel wat meer gebruikstijd voor krijgt. Als fabrikanten 'abnormaal' lange gebruikstijden opgeven dan wat je zelf of anderen vaststellen dan is het ook dikwijls met deze grotere batterijen

Wil je lange gebruikstijd op de batterij, kijk dan vooral naar nieuwere generaties Intel i5/7 gen 5-8.

Indien mogelijk kan je eens proberen om er een Windows op te zetten en kijken hoe lang die het dan doet. Misschien zijn er nog wat grafische of cpu settings die zuiniger kunnen in Ubuntu 18.04? Al zou ik wel verwachten dat Ubuntu 18.04 het by default niet zo slecht zou moeten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-06-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 11:34

TheBorg

Resistance is futile.

Notebookcheck.net zal de waarheid wel spreken maar ik sluit me volledig aan bij @Dikke Foaf. 5:04 surftijd is behoorlijk veel voor zo'n oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzinga
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09-2022

Buzzinga

Hoogachtend

Topicstarter
Dikke Foaf schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:29:

Ok bedankt, het is inderdaad wel al een ouder toestel, dat zal inderdaad wel een groot verschil maken ten opzichte van een nieuwe generatie processoren.
Ik had er gewoon niet iets meer van verwacht. Ik ga nog eens wat opzoekwerk doen qua settings, misschien is daar inderdaad nog iets aan te doen.

thx allen voor de feedback

Digital creative - webdev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Buzzinga 2.5 uur internetten is niet veel. Dit al gelezen ? https://support.hp.com/nl-nl/document/c04726355#AbT0

(Ubuntu lees is nu. Dat merk ik zelf ook bij oude(re) ProBook)

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 05-06-2018 09:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1