Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met LAN internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pulpshow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-09 08:49
Sinds kort woon ik op mezelf in een studentenhuis. Iedereen heeft op z'n eigen kamer één LAN aansluiting.
Nu heb ik op deze ene aansluiting een modem aangesloten.
De gebruikte modem is een: KPN Experia Box v8.

De LAN aansluiting van m'n kamer zit in LAN 1 van de modem.
In LAN 2 van de modem zit een kabel die naar mijn pc gaat.

Dus nu mijn probleem:
Als ik de pc opstart zie ik een geel driehoekje bij internet met de melding: Verbinding, geen internettoegang.
Iedere kabel opnieuw inpluggen heeft geen effect.
Het enige wat wel werkt is de modem opnieuw aandoen als de pc al aan is.. Het driehoekje is dan weg en internet werkt zonder enig probleem.
Daarna kan ik de pc uit doen en later aan, en het driehoekje zien we weer.

Wifi daarentegen werkt wel ten alle tijde zonder problemen.

Mocht dit verhaal onduidelijk zijn, geef het aan en ik zal m'n best doen om het toe te lichten.

[ Voor 4% gewijzigd door Pulpshow op 04-06-2018 16:42 ]

i5-4460 | MSI GTX 960 | 8GB RAM | Samsung 850 EVO 250GB | WD Black 750GB | Corsair CX430M

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Gaat je PC helemaal uit of standby/sluimer/slaapstand?
Krijg je wel een IP als je je PC opstart? (ipconfig /all)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Volgens mij gebruik je een DSL router en heb je een Ethernet router nodig.

Heb je DHCP wel uitstaan op je modem/router ? Want anders ben jij DHCP server voor het hele segment/VLAN. Krijg je überhaupt meer dan 1 ip-adres toegewezen op je kamer ?

[ Voor 154% gewijzigd door DukeBox op 04-06-2018 16:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Pulpshow
RobinF schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:43:
Gaat je PC helemaal uit of standby/sluimer/slaapstand?
Krijg je wel een IP als je je PC opstart? (ipconfig /all)
PC gaat helemaal uit, bij het opstarten krijg ik geen IP toegewezen

i5-4460 | MSI GTX 960 | 8GB RAM | Samsung 850 EVO 250GB | WD Black 750GB | Corsair CX430M

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen experia box aansluiten, daar is dat ding niet voor gemaakt en de software die er op draait ook niet. Koop een normale router.

• Pulpshow
DukeBox schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:44:
Volgens mij gebruik je een DSL router en heb je een Ethernet router nodig.

Heb je DHCP wel uitstaan op je modem/router ? Want anders ben jij DHCP server voor het hele segment/VLAN. Krijg je überhaupt meer dan 1 ip-adres toegewezen op je kamer ?
Zal me gaan verdiepen in het verschil tussen DSL en Ethernet routers.
Als ik probeer in te loggen op mijn eigen modem kom ik automatisch uit op de loginpagina van de hoofdmodem.
Kort gezegd, ik kom niet op mijn eigen modem.

Of ik ben er gewoon totaal onhandig mee.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je meer ip's krijg kan je je router als accesspoint in stellen echter deel je dan wel je pc's met de rest van het pand.. zo niet dan moet je een ethernet router kopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wat is de reden dat je deze KPN Experia Box er tussen wil hebben?

Probeer eens in de KPN Experia Box v8 te komen door alleen de PC daar op aan te sluiten, zonder andere kabels in de modem/router (dus KPN ding). Dan inloggen en sowieso DHCP uitzetten.

Si vis pacem, para bellum

• Pulpshow
Ex Nunc schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:01:
Wat is de reden dat je deze KPN Experia Box er tussen wil hebben?

Probeer eens in de KPN Experia Box v8 te komen door alleen de PC daar op aan te sluiten, zonder andere kabels in de modem/router (dus KPN ding). Dan inloggen en sowieso DHCP uitzetten.
De reden is voor een stabiele wifi verbinding. Met LAN haal ik ronde de 260mbps, maar verbind ik met het wifi netwerk van de modem/router, dan haal ik 4-5mbps. Met mijn eigen KPN dingetje haal ik al 70+mbps en is het bereik natuurlijk perfect.
Deze modem had ik toevallig ook nog thuis liggen, dus wilde ik dit eerst proberen alvorens een nieuwe te kopen.

Inloggen met alleen een kabel naar mijn pc lukt niet. Ieder mogelijk inlog IP werkt niet. Volgens KPN zelf is het 192.168.2.254

[ Voor 7% gewijzigd door Pulpshow op 04-06-2018 17:09 ]

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:33
de kpn experiabox is een modem en jij krijgt al internet geleverd door die 1 lan aansluiting.

je moet dus een router kopen dan heb je je eigen netwerkje vanaf die router.

switch zou ook kunnen maar dan kunnen anderen ook op joun netwerkje vandaar dat een router met wifi beter is.

zal mij niets verbazne dat het kpn modem wat je nu gebruikt in de rest van het huis ook problemen veroorzaakt door 2x dhcp

• Pulpshow
hjvg schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:08:
de kpn experiabox is een modem en jij krijgt al internet geleverd door die 1 lan aansluiting.

je moet dus een router kopen dan heb je je eigen netwerkje vanaf die router.

switch zou ook kunnen maar dan kunnen anderen ook op joun netwerkje vandaar dat een router met wifi beter is.

zal mij niets verbazne dat het kpn modem wat je nu gebruikt in de rest van het huis ook problemen veroorzaakt door 2x dhcp
Gek genoeg heeft niemand in het huis problemen door mijn situatie.

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In wat voor soort studenten huis woon je, oftewel hebben jullie een particuliere internet verbinding? Via welke provider zijn jullie verbonden? Waarschijnlijk ben je inderdaad 2x DHCP aan het toepassen, de Experiaboxen zijn hier niet echt voor ingericht.

Heb je eventueel een andere router tot je beschikking (geen aangeleverd door een ISP) waarmee je het kan proberen?

Zelf heb ik in een soort zelfde situatie gezeten met een Asus router die dit goed voor mij regelde.

• Pulpshow
eXtink schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:14:
In wat voor soort studenten huis woon je, oftewel hebben jullie een particuliere internet verbinding? Via welke provider zijn jullie verbonden? Waarschijnlijk ben je inderdaad 2x DHCP aan het toepassen, de Experiaboxen zijn hier niet echt voor ingericht.

Heb je eventueel een andere router tot je beschikking (geen aangeleverd door een ISP) waarmee je het kan proberen?

Zelf heb ik in een soort zelfde situatie gezeten met een Asus router die dit goed voor mij regelde.
Wij hebben een internet verbinding van Ziggo. Naar mijn weten gewoon een particuliere verbinding.
Ik heb nog geen andere router tot beschikking aangezien ik mijn huidige nog thuis had liggen.
Morgen ga ik naar alle waarschijnlijkheid een normale router halen zodat mijn probleem waarschijnlijk is opgelost.

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pulpshow schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:16:
[...]

Wij hebben een internet verbinding van Ziggo. Naar mijn weten gewoon een particuliere verbinding.
Ik heb nog geen andere router tot beschikking aangezien ik mijn huidige nog thuis had liggen.
Morgen ga ik naar alle waarschijnlijkheid een normale router halen zodat mijn probleem waarschijnlijk is opgelost.
Koop deze router ergens bij een webshop, zodat je sowieso je 14 dagen bedenk termijn hebt. Hierdoor kan je de router gewoon retour sturen als dit het probleem niet oplost ;)

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:33
neem dan direct zo iets categorie: Modems en routers

dus met een wan aansluiting en lan poorten en wifi

• Pulpshow
eXtink schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:17:
[...]

Koop deze router ergens bij een webshop, zodat je sowieso je 14 dagen bedenk termijn hebt. Hierdoor kan je de router gewoon retour sturen als dit het probleem niet oplost ;)
Bedankt! Zal het zeker online bestellen vanwege de bedenk termijn.
hjvg schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:18:
neem dan direct zo iets categorie: Modems en routers

dus met een wan aansluiting en lan poorten en wifi
Thanks voor de link! Zal hier zeker gebruik van maken.

Verder iedereen bedankt voor de inzet, en nu maar afwachten of de router alles oplost!

Verwijderd

In een studentenhuis? Probeer eens een switch in plaats van een htk-"router". Of een "router" in AP-only mode. Of vertel mischien even welke provider cq. welke installatiehandleiding er bij die aansluiting hoort. Als het een "echt" studentenhuis met surfnet-aansluiting is dan zal je 802.1x moeten doen om verbinding te krijgen.

En, hm, is er geen centrale wifi in het studentenhuis? Beetje dom om iedere kamer een eigen wifi te laten neerzetten, dan wordt het een zooitje en heeft niemand stabiele wifi.

En ja, als jij een experiabox aan de lan-kan aansluit dan kan dat uiteindelijk ook gele driehoekjes bij je flatgenootjes opleveren. Tenzij de centrale switch dat tegenhoudt, enterprise-switches kunnen dat maar het blijft slordig van jou om dat zo op te zetten.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 12:02
Wat krijg je op die LAN aansluiting? Een gedeeld netwerk met iedereen in het studentenhuis? Dan kan ik me voorstellen dat je jij eigen deel wilt afschermen, middels een router. Maar die vage setup met een modem had je daar überhaupt niet bij geholpen.

Gaat het je puur om die ene LAN poort op te delen voor jezelf, overweeg dan een switch. Daar kun je eventueel een accesspoint aanhangen voor WiFi, maar ik ben het met @Verwijderd eens dat ieder hok zijn eigen WiFi, meestal ook op drama uitloopt.

Geef dus eerst maar eens wat meer helderheid over de huidige netwerk setup. Dan kunnen we een helder advies geven.
Pagina: 1